از سفر «انریکه مورا» به تهران تا توافق برای ادامه گفت‌وگوها در بروکسل

۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۵ کد : ۲۰۰۶۸۷۲ سرخط اخبار

علی باقری معاون وزیر خارجه روز پنجشنبه در تهران میزبان «انریکه مورا» معاون جوزپ بورل بود و درباره برجام، افغانستان و یمن به گفت‌وگو پرداخت. طرفین توافق کردند به گفت‌وگوها طی دو هفته آینده در بروکسل ادامه دهند.

از سفر «انریکه مورا» به تهران تا توافق برای ادامه گفت‌وگوها در بروکسل

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، روز پنجشنبه ۲۲ مهر ماه «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران میزبان «انریکه مورا» معاون جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران بود. این دومین سفر مورا به تهران در دوران دولت سیزدهم بود. وی پیش از این به عنوان نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان شرکت کرد و در این سفر ضمن دیدار با محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه و سید عباس عراقچی معاون سابق وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان پیش از تصدی وزارت امور خارجه ملاقات و گفت‌وگو کرد.

 

14000722000269_Test_PhotoL.jpg

 

پس از برگزاری نشست روز پنجشنبه در تهران هم اعلام شد که قرار است گفت‌وگوها در طی دو هفته آینده در بروکسل از سر گرفته شود.

این سفر بعد از آن انجام شد که دوشنبه ۱۹ مهر ماه «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران اعلام کرد که روزهای آتی روزهایی خواهد بود که فعالیت‌ها و تعاملات دیپلماتیک بیشتری را در حوزه برجام و گفت‌وگوهای وین شاهد خواهید بود.

 

14000324000235_Test_PhotoL.jpg

 

خطیب‌زاده سه‌شنبه شب نیز خبر منتشر شده درباره سفر مورا را تأیید کرد و گفت که این سفر براساس هماهنگی‌های انجام شده قبلی در روز پنجشنبه (۲۲ مهر ماه) و در ادامه رایزنی‌های دو طرف در خصوص موضوعات مورد علاقه فیمابین از جمله روابط ایران و اتحادیه، افغانستان و برجام صورت می‌پذیرد.

صبح چهارشنبه نیز «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه در توئیتی اعلام کرد که روز پنجشنبه ۲۲ مهر ماه میزبان مورا است و مسائل دوجانبه، منطقه و مذاکرات برای برداشت تحریم‌های ظالمانه در دستورکار این سفر قرار دارد.

 

14000721000092_Test_NewPhotoFree.jpg

 

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پیش از این سفر، در توئیتی اعلام کرد در سفر به ایران ضرورت ازسرگیری مذاکرات احیای برجام را مطرح خواهد کرد. 

یک دیپلمات اروپایی هم پیش از این سفر گفت: «از نظر سه کشور اروپایی عضو برجام، این سفر یک امر معمولی و عادی نیست بلکه یک دیدار در (شرایط) بحران عمیق در برجام است».

از سوی دیگر، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین هم بامداد پنجشنبه در واکنش به اظهارات معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام، گفت بدون شک گفت‌وگوهای وین به زودی از سر گرفته می‌شود و هیچ دلیلی برای بدبینی درباره برجام وجود ندارد. (اینجا بخوانید)

البته پیش از این «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا (+) در اظهاراتی گفته بود که چنانچه ایران تغییر مسیر ندهد واشنگتن آماده توسل به گزینه‌های دیگر است.

به گزارش فارس، سفر مورا به تهران در حالی انجام شد که صبح سه‌شنبه ۲۰ مهر ماه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در دیدار رئیس مجلس ملی سوئیس با اعلام این‌که جمع‌بندی‌های دولت درباره مذاکرات وین در آینده نزدیک نهایی می‌شود، گفت: در گفت‌وگوهای آتی اقدامات ما متناسب با میزان عمل و اقدامات طرف‌های مقابل خواهد بود.

بالاخره مورا در رأس هیأتی روز پنجشنبه در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حضور یافت و با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه بر سر یک میز به گفت‌وگو نشست.

 

14000722000275_Test_PhotoL.jpg

 

در این نشست مقرر شد رایزنی‌ها در طی دو هفته آینده در بروکسل ادامه یابد و معاون وزیر خارجه در این نشست گفت که ایران برای مذاکرات جدی که نتیجه آن توافق عملی و نه توافق کاغذی باشد، همواره آماده است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به این موضوع که تردید جدی در مورد اراده واقعی آمریکا برای انجام تعهداتش وجود دارد، از بی عملی طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات خود ذیل برجام انتقاد و بر ضرورت مسؤولیت پذیری آنها تاکید کرد. 

 

14000722000278_Test_PhotoL.jpg

 


انریکه مورا نیز ضمن تشریح مسئولیت خود به عنوان هماهنگ کننده اتحادیه اروپا، بر آمادگی خود به منظور همکاری با کشورمان و سایر طرف‌ها در جهت ادامه مذاکرات برای دستیابی به نتیجه‌ای که مورد پذیرش همه طرف ها باشد، تاکید کرد.  (اینجا بخوانید)

 

14000722000277_Test_PhotoL.jpg

 

در این دیدار همچنین در خصوص روابط ایران و اتحادیه اروپایی، بر ارتقای روابط فیمابین تأکید و قرار شد در گفتگوهای آتی در بروکسل، سرفصل‌ها و زمینه‌های عملی گسترش روابط مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

باقری همچنین ضرورت مسئولیت پذیری اتحادیه اروپایی خصوصا در ارتباط با وضعیت انسانی مردم افغانستان از جمله وضعیت بی جاشدگان و آوارگان را مورد تأکید قرار داد و خواستار توجه جدی اتحادیه اروپا و عمل به وظایف خود برای پایان دادن به تراژدی انسانی در یمن شد.

* تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و روسیه

پس از آن بود که خبری منتشر شد مبنی بر این‌که حسین امیرعبداللهیان و «سرگئی لاوروف» وزرای امور خارجه ایران و روسیه تماسی تلفنی برقرار کرده و درباره گفت‌وگوی باقری و مورا به رایزنی پرداخته است. امیرعبداللهیان این گفت‌‌وگو را مثبت خواند و لاوروف هم از آن استقبال کرد.

 

14000714000416_Test_PhotoL.jpeg

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به لاوروف گفت که گفت‌وگوهای جاری با انریکه مورا متمرکز بر یافتن راه‌حل‌های عملی برای رفع مشکلات و بن‌بست کنونی در وین است که به دلیل مواضع و رویکرد تعهدگریز واشنگتن در رفع کامل و موثر تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی این کشور به وجود آمده است. (جزییات بیشتر)

* رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و وانگ یی

عصر جمعه ۲۳ مهر ماه نیز امیرعبداللهیان و «وانگ یی» همتای چینی تلفنی درباره مذاکرات باقری و مورا به گفت‌وگو پرداختند.

 

14000625000676_Test_PhotoL.jpeg

 

امیرعبداللهیان به تشریح ابعاد گفت‌وگوهای انجام شده و تبیین سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت رفع موثر و کامل تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی رژیم آمریکا پرداخت و از بی عملی سه کشور اروپایی انتقاد کرد. 

وی همچنین یادآور شد که گفت‌وگوها در مسیر مثبت و سازنده‌ای آغاز شده است.

وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین نیز در این تماس تلفنی بر موضع پکن مبنی بر ضرورت بازگشت کامل همه طرف‌ها به تعهدات برجامی تأکید و ضمن استقبال از آغاز گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و طرف اروپایی،گفت به همکاران خود ماموریت داده است در تماس با همتایانشان در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، مشورت‌های نزدیک دو کشور در این خصوص تداوم یابد. (اینجا بخوانید)

از سوی دیگر، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه درباره مذاکرات مورا و باقری در تهران گفت: ایران خواستار دیدار با مقام‌های اتحادیه اروپا که در هماهنگ‌سازی گفت‌وگوهای غیرمستقیم با آمریکا نقش دارند، شده‌ است.

 

14000631000068_Test_PhotoL.jpeg

 

بورل گفت که او آماده دیدار با ایرانی‌ها است، اما نمی‌تواند بگوید که چنین دیداری چه زمانی انجام خواهد شد. (جزییات بیشتر)

* درخواست فرانسه از ایران

حال در این میان و یک روز بعد از مذاکرات مورا و باقری در تهران، وزارت خارجه فرانسه (+) در ادامه اتهام‌زنی‌های بی‌اساس، ضمن درخواست از تهران برای همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تأکید کرد که ایران باید تمام اقدامات ناقض توافق هسته‌ای را متوقف کند. این در حالی است که وزارت امور خارجه فرانسه پیش از سفر مورا اعلام کرده بود که با توجه به بحرانی بودن وضعیت پیرامون برجام، سفر مقام ارشد اتحادیه اروپا به ایران دارای اهمیت حیاتی است.

پایگاه نشنال هم پس از مذاکرات باقری و مورا در تهران گزارش داد که مقام‌های ایران و اتحادیه اروپا بعد از دیدار در تهران نتوانسته‌اند بر سر چارچوب زمانی برای آغاز مجدد مذاکرات وین به توافق برسند، اما دو طرف طی روزهای آتی برای رایزنی‌های بیشتر در بروکسل با هم دیدار خواهند کرد.

از سوی دیگر یک دیپلمات اروپایی هم در اظهاراتی با بیان اینکه ترکیب تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مرحله نهایی جمع‌بندی قرار دارد، گفت ایران به معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اطمینان داده که به وین باز می‌گردد. 


نظر شما :