دیدار دبیرکل سازمان ملل با وزرای خارجه  ارمنستان و جمهوری آذربایجان

۰۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۲ کد : ۲۰۰۶۳۷۴ سرخط اخبار

دبیرکل سازمان ملل با وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان به طور جداگانه دیدار و بر لزوم ایجاد صلح پایدار میان دو کشور تأکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز شنبه با وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان به طور جداگانه دیدار کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، دفتر گوترش در بیانیه‌ای نوشت: «دبیرکل با آقای آرارات میرزویان وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان دیدار کرد. آن‌ها همکاری بین سازمان ملل و ارمنستان را به بحث گذاشتند. آن‌ها همچنین درباره وضعیت مرزهای ارمنستان-جمهوری آذربایجان و تلاش‌ها برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و صلح پایدار صحبت کردند».

این نهاد در بیانیه‌ای درباره دیدار گوترش و «جیحون بایراموف» نوشت: «دبیرکل حمایت از گفت‌وگوهای جاری و تلاش‌ها برای ایجاد صلح بین ارمنستان و [جمهوری] آذربایجان را مهم توصیف کرد و بر آمادگی سازمان ملل درخصوص کمک بیشتر در این زمینه از جمله حمایت از جوامع آسیب‌دیده از درگیری‌ها تأکید کرد.

پیش از این نیز «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه با میرزویان و بایراموف در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرده و نحوه اعتماد سازی میان ایروان و باکو و کاهش تنش میان دو طرف را به بحث گذاشتند.

وزارت امور خارجه فرانسه در این‌باره اعلام کرد، این اولین دیدار مستقیم میان مقامات ارشد دو کشور از زمان خاتمه درگیری‌ها در قره باغ بود.

درگیری دوکشور در منطقه قره باغ کوهستانی که شهریور سال گذشته آغاز شد، یکی از شدیدترین تقابل‌های نظامی ارمنستان و جمهوری آذربایجان در چند سال گذشته بود.

دو ماه بعد، دو طرف با میانجی گری روسیه توافق آتش‌بس کامل را امضا کرده و به تبادل اسرا و اجساد کشته‌شدگان پرداختند. علاوه بر این، «کلَبجَر»، «لاچین» و «آغ دام» به جمهوری آذربایجان الحاق شد.


( ۵ )

نظر شما :

آی ۰۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۰
رفتارهای مخرب ارمنستان در منطقه چیزی جز فقر و بدبختی و کوچ جمعیتی را برایش به ارمغان نیاورده است اصلاح این رفتارها نشان از بلوغ فکری نسل جدید سیاستمداران ارمنستان میباشد امیدواریم با صلح و دوستی شرایط بهتری برای تمام مردم منطقه قفقاز شکل بگیرد