آمریکا واقعا قصد خروج از عراق را دارد؟

۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۸ کد : ۲۰۰۶۲۰۲ سرخط اخبار

آمریکا گفته است که تا پایان سال میلادی جاری عراق را ترک می‌کند، اما شواهد خلاف این را می‌گویند، عراق سرزمینی نیست که آمریکایی‌ها به راحتی از خیر آن بگذرند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، علی‌رغم اعلام چندین باره آمریکا مبنی بر قصد این کشور برای خارج کردن نیروهایش از عراق، اما بسیاری از کارشناسان در خصوص صداقت واشنگتن تردید دارند و یک سؤال اصلی در این میان مطرح می‌شود که آیا آمریکا در پایان سال میلادی جاری عراق را ترک خواهد کرد یا در پوشش جدیدی به حضور خود ادامه خواهد داد؟

«ایاد العناز» تحلیلگر سیاسی عراقی در این باره به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که در نشست اخیر میان مقامات عراقی با برخی فرماندهان نظامی آمریکایی در عراق طرفین توافق کردند که سطح فرماندهی ائتلاف آمریکایی از یک مقر به فرماندهی یک افسر با رتبه نظامی سپهبد به مقری کوچک‌تر به فرماندهی افسری با رتبه سرلشکر با هدف مدیریت، حمایت، تجهیز، تبادل اطلاعات و مشاوردهی تنزل یابد؛ اما در خصوص چگونگی تعامل با نیروهای آمریکایی و تعداد نظامیانی که تا پایان سال ۲۰۲۱ از عراق قرار است خارج شوند، شفاف‌سازی نشد.

به گفته وی نکته ذکر شده به این معناست که دولت آمریکا رویکرد ثابتی مبنی بر ادامه حضور در عراق و عدم خروج کامل از این کشور دارد و به نظر می‌رسد قرار است نظامیان آمریکایی نقش آموزش و تبادل اطلاعات و گشت‌زنی در راستای آن‌چه مبارزه با سازمان‌های تروریستی عنوان شده را بر عهده بگیرند و نیت واقعی برای خروج از عراق وجود ندارد.

«عبدالقادر النایل» عضو ائتلاف «الممیثاق الوطنی العراقی» در پارلمان عراق نیز گفت که اعلامیه واشنگتن مبنی بر خروج از عراق، فریب و خدعه است. به گفته او آمریکا صرفا قصد دارد تا در راستای کاهش هزینه‌های خود تعداد نیروهایش را کاهش داده و به نیروهای ویژه بسنده کند.

او افزود: «آمریکا از دو سال پیش در پی این است تا سازمان ناتو را جایگزین خود در عراق کند و خود به مدیریت ناتو بپردازد و این بدان معناست که احتمال بازگرداندن نیروها تحت عنوان ناتو وجود دارد. از سوی دیگر ارتش آمریکا در عراق و سوریه در زمان مبارزه با داعش از نیروهای نیابتی بهره می‌برد که در مقایسه با حضور میدانی مستقیم هزینه‌های به مراتب پایین‌تری دارد.»

النایل تأکید کرد که عراق و سوریه برای آمریکا اهمیت استراتژیک دارند و تنش با چین به اوج خود رسیده است. او گفت که دولت کاظمی اخیرا پروژه ارتباط ریلی با ایران را امضاء کرده است که از مهم‌ترین طرح‌های راهبردی ایران و چین محسوب می‌شود و بندر امام خمینی را به بندر لاذقیه سوریه متصل می‌کند، یعنی ایران و چین می‌توانند به اروپا و شمال آفریقا دسترسی داشته باشند.

بنابراین به عقیده این نماینده عراقی، آمریکا به آخرین چیزی که فکر می‌کند خروج از عراق است، چرا که عراق به صحنه رویارویی با چین تبدیل شده و وزارت دفاع آمریکا از این رو اعلام کرده است که سوریه و چین از خطرناک‌ترین کشورها هستند و با این حساب تردیدها به یقین تبدیل می‌شود که منطقه آبشخور حوادث خطرناکی خواهد بود.

مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق در جریان سفیر اخیر خود به آمریکا و در دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور درباره مسائل مختلفی گفت‌وگو کرد و در عین حال، بر لزوم خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق تا پایان سال جاری میلادی تأکید نمود.

با این حال منابع عراقی می‌گویند که آمریکایی‌ها در قالب نیروهای مستشاری به حضور خود در عراق ادامه خواهند داد، موضوعی که بارها با واکنش گروههای عراقی همراه شده و حزب‌الله عراق، جنبش نجباء و دیگر گروههای مقاومت بارها تأکید کرده‌اند که مخالف هرگونه حضور آمریکایی‌ها تحت هر عنوانی هستند.


( ۲ )

نظر شما :