طرح جدید دیپلماتیک برای خروج از بن بست سیاست خارجی

برای دولت رئیسی مذاکره با کدام کشورها باید اولویت باشد

۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰ کد : ۲۰۰۴۷۸۴ اخبار داخلی نگاه ایرانی
وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: از آنجایی که چالش جمهوری اسلامی با ۳ کشور انگلیس و امریکا و فرانسه است، مناسبت دارد تمرکز هر گونه اقدام دیپلماتیک برای رفع موانع را به این ۳ کشور معطوف کنیم.
برای دولت رئیسی مذاکره با کدام کشورها باید اولویت باشد

دیپلماسی ایرانی: جناب آقای رئیسی؛ رئیس جمهوری در نطق مراسم تحلیف از طرح دیپلماتیک در سیاست خارجی استقبال کرد. اشاره ایشان بیانگر توجه به تعامل، در کنار آمادگی دفاعی از حقوق مشروع جمهوری اسلامی به جهانیان به خصوص انگلیس و امریکاست. از آنجایی که چالش جمهوری اسلامی با ۳ کشور انگلیس و امریکا و فرانسه است، مناسبت دارد تمرکز هر گونه اقدام دیپلماتیک برای رفع موانع را به این ۳ کشور معطوف کنیم.

در این رابطه بهتر است از هرگونه اقدام مشترک یا مذاکرات جمعی باید خودداری کرد و از تجارب قبلی اجتناب کرد و هر کشوری که در خصوص فعالیت دفاعی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی در روابط با همسایگان و منطقه آسیب دیده از حضور این ۳ کشور خارجی، مشکل یا سوالی برای پاسخ لازم دارد، بصورت انفرادی و نه گروه کشورها، برای تفهیم و تبادل نظر برنامه جمهوری اسلامی در رفع بحران مزمن منطقه در تهران حضور پیدا کنند.

در بین ۳ کشور یاد شده؛ فرانسه قابل تعامل است و انگلیس قدرت مهار امریکا را دارد و امریکا اسیر اسرائیل است. 

مهم، مذاکرات دو جانبه مجزا با هر کدام از ۳ کشور است و از هر گونه مذاکرات جمعی از جمله اتحادیه اروپایی باید خودداری کرد زیرا اتحادیه اروپایی فاقد قدرت اجرایی است و مذاکرات مشابه برجام، قابل سوء استفاده و ایجاد ابهام توسط اعضای مقابل جمهوری اسلامی ایران است.

اغفال قدرت سخت امریکا توسط انگلیس در جنگ عراق توسط کنگره اثبات شد و برای همین، اعضای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه درصدد کاهش قدرت خودرایی رئیس جمهوری امریکا برای مداخلات نظامی هستند.

امریکا بدون انگلیس در هیچ جنگی در خاورمیانه شرکت نداشته و نمی تواند شرکت کند و نتیجه اینکه انگلیس محرک و تهییج کننده امریکا برای شرکت و یا عدم مداخله نظامی در خاورمیانه بوده و هست. مناسب است در مذاکرات دوجانبه، اول مذاکره با انگلیس، مشخص شود سیاست خارجی انگلیس در روابط دوجانبه، خاورمیانه و تأثیرگذاری بر سیاست خارجی مداخله جویانه امریکا چگونه است؟

بدیهی است مقامات انگلیس تأثیرگذاری بر سیاست خارجی امریکا را انکار می کنند اما، همراهی و هدایت انگلیس در جنگ های عراق، سوریه و یمن انکارناپذیر است و اگر انگلیس عقب نشینی کند قطعا امریکا در خاورمیانه فلج خواهد شد.

قرآن کریم می فرماید: «مردم دشمنند، آنچه را نمی دانند.» (کذبو بما لم یحیطو بعلمه. سوریه یونس آیه ۳۹). ارائه اطلاعات غلط دولت تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس به جورج بوش پسر، رئیس جمهوری متجاوز به عراق ایالات متحده، مسبب اصلی در اخذ مجوز جنگ توسط کاخ سفید از کنگره امریکا بود که مستند است. اکنون دیگر روشن شده است که گزارش تهیه شده توسط نخست وزیر بلر برای امریکا، غلو و گمراه کننده و دروغ بود.

برای پیشگیری از سوء استفاده «قدرت سخت امریکا» علیه کشورهای اسلامی در منطقه، باید به انگلیس فشار دیپلماتیک آورد و یا مطابق همان طراحی جدید دیپلماتیک که منظور دولت جناب آقای رئیسی است، اقدام کرد.

کلید واژه ها: ایران و انگلیس ایران و امریکا سید ابراهیم رئیسی دولت سیزدهم ایران و فرانسه جنگ عراق حمله امریکا به عراق جورج دبلیو بوش جورج بوش پسر تونی بلر


( ۳ )

نظر شما :

فدوی ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۹
منظور نویسنده مذاکره ی مستقیم با این سه کشور است . خوب است و به جای خود لازم . اما یادمان نرود که آنها در حالی که با یک مسئول ایرانی در حال مذاکره هستند همزمان نیم نگاهی هم به داخل ایران و وضع داخل ایران دارند . با وجود وضع آشفته ی کشور و همزمان مذاکره با آنها ، جز امتیاز دادنهای بی پایان نسیبی برای ما ندارد . اگر لیاقت داشته باشیم و کشور را حداقل برای شش ماه درست اداره کنیم ، آنگاه در مذاکره چیزی نسیبمان می شود و الا هیچ کسی به کسی که در بی کسی غرق است ، امتیازی نمی دهد حتی اگر حقش باشد .
ابراهیم قدیمی ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۲
نظر جناب فدوی بسیار متین است۔ابتدا باید با مردم مذاکره کنیم واعتماد انها را بدست اوریم قدرت یک دولت که بی پول وتحت محاصره هم هست علاقمندی مردم به مقاومت وکوشش است۔لذا مردم اول۔المان کشور قدرتمند صنعتی است ولی قدرت سیاسی بین المللی نیست۔۔مجلس پرکن برخی اوقات حرفهای قشنگی میزند ولی گوش کن ندارد۔باد هواست ۔است۔ گرچه صاحب حق وتو در شورای امنیت است ولی با توجه به اینکه قدرت درجه چندم است ومنطقه ما زیر کلید فرانسه نبوده است صاحب اختیاری نیست ۔انگلستان در منطقه بوده است وصاحب حق وتو هم هست وتاثیر گذار بر امریکا در جائی که اسرائیل محدوده ان نباشد هست ولی خاور میانه زیر کلید اسرائیل نزد امریکا است تا انگلستان۔انگلستان یک هوو جوانتر وجذاب تر دارد ۔۔با اسرائیل هم که مذاکره مقدور نیست۔امریکا خود یک گزینه است ولی تصور نمی کنم بدون موافقت اسرائبل توافقی حاصل شود۔کادر فعلی با کادر زمان پرزیدنت اوباما تفاوت اساسی دارد۔مذاکره با روسبه وچین وتقویت روابط فیمابین وفعال کردن تفاهم نامه های همکاری با چین ومذاکره با امریکا از طریق روسیه وچین راه مناسبی است۔پول نمیشود ولی فعالیت وسازندگی شروع میشود۔ضمن انکه سنگ اندازی هم متوقف میشود۔گر تضرع کنی وگر فریاد بدون هیچ مایه ای جوجه را گربه پس نخواهد داد۔مذاکره مستقیم با امریکا وحذف روسیه وچین خطااست۔۔