اختلافات بین قطر و بحرین بر سر جزایر بالا گرفت

۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۸ کد : ۲۰۰۴۵۶۷ سرخط اخبار

در پی تکرار ادعاهای قطر درباره حاکمیت بر مجمع‌الجزایر «حوار»، بحرین از تقویم سال جدید که مطابق با تقویم الزباره ـ نام یک جزیره تحت حاکمیت قطر- نگاشته شده، رونمایی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کمیته عالی تقویم بحرین با رونمایی از تقویم جدید اعلام کرد که به دستور «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه این کشور تقویم سال ۱۴۴۳ هجری قمری بحرین بر اساس شیوه تقویم الزباره موسوم به «روزنامة الزباره و البحرین» مربوط به سال ۱۷۸۳ میلادی تهیه و تنظیم شده است.

خبرگزاری بحرین (بنا) به نقل از «عبدالرحمن بن محمد بن راشد آل خلیفه» رئیس شورای عالی امور اسلامی و رئیس کمیته عالی تقویم بحرین گفت که این تقویم بر اساس معیارهای شرعی، علمی و نجومی و شیوه علمای قدیمی بحرین در تعیین اوقات شرعی نماز و مناسبت‌های دینی بر اساس آنچه علامه عبدالرحمن الزواوی در تقویم الزباره و بحرین وضع کرده بود، تهیه و تنظیم شده است.

رونمایی از این تقویم در حالی است که اختلافات قدیمی بحرین و قطر بر حاکمیت بر مجمع‌الجزایر حوار و الزباره بار دیگر بالا گرفته است و در همین راستا «خالد بن احمد آل خلیفه» مشاور شاه بحرین در امور دیپلماتیک و وزیر خارجه سابق این کشور در واکنش به مطالبات قطری‌ها درباره حاکمیت بر جزایر حوار در حساب توئیتری خود نوشت: «کسانی که امروز آمده‌اند دیروز وجود نداشتند... حوار متعلق به بحرین است و الزباره نیز متعلق به بحرینی‌هاست و حقوق آن‌ها در این جزایر هرگز تباه نخواهد شد». (جزئیات بیشتر)

پیشتر قطری‌ها با راه‌اندازی کمپینی در توئیتر خواستار احیای حاکمیت قطر بر جزایر «حوار» شده بودند.

جزایر حوار در فاصله دو کیلومتری قطر و ۲۰ کیلومتری بحرین قرار دارد و جزایر مورد منازعه بحرین و قطر است که در سال ۲۰۰۱ دادگاه لاهه به دلیل اجتناب از وقوع درگیری مسلحانه بین دو کشور، رأی به حاکمیت بحرین بر این جزائر و حاکمیت قطر بر جزایر «الزباره» داد.

طبق این رأی دادگاه، کشتی‌های تجاری قطر حق عبور مسالمت‌آمیز از آب‌های منطقه‌ای بحرین واقع در بین جزایر حوار را دارند.


نظر شما :