دیدار ظریف با طالبان و اقدام آنکارا در محافظت از فرودگاه کابل

ایران، روسیه، ترکیه و پاکستان در تلاش برای پر کردن خلاء دیپلماتیک در افغانستان

۱۹ تیر ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۳۹۲۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
ایران، ترکیه، پاکستان و روسیه برای پر کردن خلاء نظامی و دیپلماتیک ناشی از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و پیشرفت های نظامی طالبان اقدام کرده اند. 
ایران، روسیه، ترکیه و پاکستان در تلاش برای پر کردن خلاء دیپلماتیک در افغانستان

نویسنده: پاتریک وینتور

دیپلماسی ایرانی: ایران، ترکیه، پاکستان و روسیه برای پر کردن خلاء نظامی و دیپلماتیک ناشی از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و پیشرفت های نظامی طالبان اقدام کرده اند. 

در تهران، وزیر امور خارجه جواد ظریف با مذاکره کنندگان طالبان دیدار و درباره اهداف ایران در قبال افغانستان گفت و گو کرد و به بیانیه مشترکی دست یافت مبنی بر اینکه طالبان از حمله به غیرنظامی ها، مدارس، مساجد و بیمارستان ها حمایت نمی کند و خواهان مذاکره بر سر یک توافق درباره آینده افغانستان است. 

عباس استانکزای، مذاکره کننده ارشد طالبان و رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر از طرف طالبان و یونس قانونی، معاون پیشین رئیس جمهوری، از طرف دولت افغانستان هدایت این مذاکرات را برعهده داشتند. در همین حال، سه هیئت افغان دیگر به طور همزمان در تهران بودند. بیانیه مشترک نویدبخش گفت و گوهای بعدی و ارزشمند است، اما همچنین فعالیت دیپلماتیک ایران در پی نگرانی از آسیب های جانبی احتمالی یک جنگ داخلی طولانی مدت در مرز طولانی آن با افغانستان را نشان می دهد.

برآوردها حاکی از آن است که حدود 1 میلیون افغان برای حذر از جنگ یا گرفتاری تحت حاکمیت طالبان، به سمت مرز ایران حرکت کرده اند. رسانه های اجتماعی ایرانی تصاویری از نیروهای افغان در دو دفتر گمرک از مجموع سه دفتر واقع در امتداد مرز مشترک را نمایش دادند. ایران که حدود 700 کیلومتری مرز با افغانستان دارد که اکنون در دست طالبان است، گزینه دیگری جز تعامل فعالانه ندارد. طبق برخی تخمین ها، ایران در حال حاضر میزبان 780هزار پناهنده افغان ثبت شده و بین 2.1 تا 2.5 میلیون پناهنده صبت نشده افغان است.

روسیه به دنبال این است که اطمینان حاصل کند طالبان اجازه نخواهد داد از مرزهای شمالی افغانستان به عنوان پایگاهی برای حملات به جمهوری های شوروی سابق استفاده شود.

ترکیه هم در اقدامی که تا حدی برای جلب رضایت ایالات متحده و همچنین پیشبرد منافع خود طراحی شده، همکاری نیروهای ترک به عنوان بخشی از پروژه نظارتی ناتو در محافظت از فرودگاه بین المللی کابل را داده است. رئیس جمهوری رجب طیب اردوغان پیشنهاد کرده است که نیروهای ترکیه را در یک اتحاد احتمالی بعید با مجارستان همکاری کنند. ترکیه پیشتر هم سابقه محافظت از این فرودگاه را داشته، اما نگران موج جدید مهاجرت است و به علاوه، به نقش نظامی در افغانستان به عنوان راهی برای بازگشت به روابط خوب گذشته با ایالات متحده می نگرد.

ظریف به هیئت طالبان که به دعوت تهران در روزهای سه شنبه و چهارشنبه به همراه سه هیئت دیگر افغان به ایران سفر کرده بودند، گفت که ممکن است مجبور به تصمیم گیری های سخت شود: «شجاعت در صلح مهم تر از شجاعت در جنگ است؛ شهامت در فدا کردن خواسته های حداکثری و گوش دادن به طرف مقابل است.» ظریف همچنین گفت که ادامه درگیری ها بین دولت افغانستان و طالبان پیامدهای «نامطلوبی» برای این کشور خواهد داشت و بازگشت به مذاکرات داخلی افغانستان «بهترین راه حل» ممکن است. تهران در مذاکرات دوجه که برای بیش از دو سال متوقف شده، شرکت نداشته است.

در داخل ایران مباحثات داغی درباره نحوه برخورد با طالبان در جریان است. برخی تحلیل گران معتقدند که مهاجرت گسترده از افغانستان ناشی از شورش طالبان می تواند به اقتصاد ایران کمک کند و از این رو، ایران نباید با تصرف طالبان مخالفت کند. سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی برجسته اصلاح طلب و مشاور دولت های قبلی، گفت: «ایران با بحران جمعیتی روبروست و من معتقدم که بهترین، نزدیک ترین و کم هزینه ترین راه برای غلبه بر این بحران جمعیتی پذیرش مهاجرت از افغانستان است. ثبات در افغانستان برای امنیت ملی مهم است و به بحران پیری و اقتصاد ایران کمک می کند. طالبان بدون حمایت واقعی سیاسی نمی توانست تا کنون دوام آورد و اکنون، ممکن است بتواند منافع دیپلماتیک منطقه ای ایران را تامین کنند. طالبان دیگر طالبان گذشته نیست؛ دریافته که باید با جهان تعامل داشته باشید و با کشورهای منطقه همکاری کند.»

رسول موسوی، مدیرکل دفتر غرب آسیا در وزارت امور خارجه ایران، هم گفت: «طالبان از مردم افغانستان هستند. آنها از جامعه سنتی افغانستان جدا نیستند و همیشه بخشی از آن بوده اند. به علاوه، آنها قدرت نظامی دارند. ایالات متحده جنگ را باخته است و دیگر نمی تواند علیه طالبان عملیات نظامی انجام دهد.»

منبع: گاردین / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: افغانستان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان طالبان روابط ایران و افغانستان مذاکرات طالبان و دولت افغانستان


( ۴ )

نظر شما :

ناشناس ۱۹ تیر ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۹
ایران و روسیه کاره ای نیستن تو افغانستان ، پاکستان و ترکیه و قطر بیشترین نقش و در افغانستان دارن مخصوصا پاکستان و قطر
حیرت الله اسلامچیان ۱۹ تیر ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۹
در پاراگراف ماقبل اخر سعید لیلاز خوشحال است که در اثر حمله طالبان مردم افغانستان اواره گشته وبه ایران پناهنده خواهند شد وباعث بر طرف شدن بحران جمعیت که ایران روبروست خواهند شد! یعنی اتباع کشوری اواره وبی خانمان شوند ولی ایران پر جمعیت شود! مثالی است که گویند کاخ قیصر بسوزد برای ما یک دستمال بماند! رضا خان ملعون به فروغی میگفت کاری کنیم هر سال تعدادی المانی به ایران بیایند وبا زنهای ایرانی امیزش کنند،تا نسل ماهم مثل المانها قوی وباهوش شوند واز دست این سیاه چرده ها راحت شویم! عینا تاریخ تکرار میشود منتها از نوع بر عکسش،این بار افغانها نسل ما را عوض میکنند! ملتی که هیچ عقل نداشت دولتی را شکست داد! زمانی افغانها را پسند نمیکردیم ولی حالا خوشحالیم که میایند و جمعیت ما را زیاد خواهند کرد!
علی ۱۹ تیر ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۲
حرفهای سعید لیلاز واقعا تعجب اوره ! خدا کنه افغانها اولین کسی که نسلشو عوض می کنند تو باشی ، بسم الله
دریا ۱۹ تیر ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۸
جهان به سوی عدالت میرود
کوروش ۱۹ تیر ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۶
مردم ایران خودشون بیکارن بی پولن اینا رو میخان چی کار وقتی سوریه و دیگر کشور جنگ میشه ایران مرزشو میبنده اون وقت چرا این افغانیا رو میزارن بیان ایران هزار خلاف بکنن
حامد کابلی ۱۹ تیر ۱۴۰۰ | ۲۲:۲۴
سلام ما افغان نیستیم ، افغان یک واژه خیالی است که فارسها یا فارسی زبانهای همان مقطع تاریخ به کوچی ها که زبان شان پشتو است و یک اقلیت که تابستان ها از گرمسیر (شمال هندوستان) به خراسان میآمدند خطاب میکردند، در واقعیت اسم مستعار آنهاست. بنا همه مردم ساکن در افغانستان کنونی افغان یا اوغان نیستند. بیش از ۷۰ در صد مردم افغانستان فارسی زبان یا فارس اند.
به حیرت الله اسلامچیان ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | ۰۱:۴۵
ضمن مخالفت با حرفهای لیلاز ، رضاخان کی همچین حرفی زد بازم جعل تاریخ توسط شما ترکها چه کینه ای از خلع قاجار توسط رضاخان دارید ، رضاخان خودش زنان ترک گرفت از ۴ زنش سه تاشون ترک بودن و بچه هاش اکثرا سیاه اونوقت همچین حرفی زد ؟ ضمن اینکه از مخالفان رضاخانم دیگه دروغ بستن و تهمت زدن که عادت شما شده رو نمیپسندم قلبا آرزو میکنم افغانها آواره نشن و ان شاءالله جنگ افغانستان تمام بشه اما حتی اگر افغانها ایران بیان شما که تو این ۴۰ سال حتی یک افغان و پناه ندادید تو شهرهاتون شما چشم‌ دیدن ایرانی غیرترک و تو استانهای شما غرب کشور ندارید اما خودتون از گلستان و مازندران و گیلان و همدان و قم‌ و اراک همه جا مهاجرت کروید هرجا هم رفتید خاک خودتون میدونید و خاک آذرباییجان میدونید ! شما نگران افغانها نیستید نگرانید مبادا جمعیت فارس زبانها زیاد بشه تو ایران ضمنا من فارس زبان نیستم اما چون استان منم بخاطر مهاجرتهاتون بخشی از آذرباییجان میدونید مخالف تفکراتتونم