ادعاهایی که قابل باور نیست

افق نگاه روسیه به خاورمیانه

۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۰۳۰۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
احمد زیدآبادی در یادداشتی می نویسد: در همین حال، میخائیل اولیانوف، نمایندۀ روسیه در مذاکرات وین نیز در پیامی توییتری نوشته است: "احیای برجام می‌تواند اثر مثبتی بر اوضاع  خلیج فارس بگذارد و مسیر را برای گفت‌وگوهای مستقیم میان کشورهای این حوزه درباره امنیت منطقه با تکیه بر ابتکارهای موجود از جمله  ابتکار روسیه برای امنیت جمعی باز کند."
افق نگاه روسیه به خاورمیانه

نویسنده: احمد زیدآبادی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در پیامی به اسحاق هرتزوک، انتخاب وی را به عنوان رئیس جمهوری اسرائیل تبریک گفته و در آن تأکید کرده است: "روسیه و اسرائیل از روابط دوستانه‌ای برخورداند. من امیدوارم که اشتغال شما در رأس دولت، باعثِ گسترش همکاری‌های سازندۀ دوجانبه در همۀ زمینه‌ها از جمله در امور بین‌المللی شود. این همکاری بدون شک سبب تأمین منافع بنیادی مردم‌مان خواهد شد."

در همین حال، میخائیل اولیانوف، نمایندۀ روسیه در مذاکرات وین نیز در پیامی توییتری نوشته است: "احیای برجام می‌تواند اثر مثبتی بر اوضاع  خلیج فارس بگذارد و مسیر را برای گفت‌وگوهای مستقیم میان کشورهای این حوزه درباره امنیت منطقه با تکیه بر ابتکارهای موجود از جمله  ابتکار روسیه برای امنیت جمعی باز کند."

اولیانوف اضافه کرده است: "ابتکار روسیه برای امنیت جمعی در خلیج فارس که چند سال پیش مطرح شده، اخیراً اصلاح و طبق دیدگاه کشورهای خلیج فارس به روز رسانی شده است."

در واقع این دو اظهارنظر، افق نگاه روس‌ها به نظم آتی خاورمیانه را مشخص می‌کند. آنها درصددند جمهوری اسلامی را هم به همین مسیر بکشانند. هدف غایی از احیای برجام هم همین است. قابل توجه نیروهای ارزشی و ادعاهای عجیب‌شان دربارۀ سیاست روسیه!

در ضمن، اینکه محمد جواد ظریف در مصاحبۀ افشاء شدۀ جنجالی خود تلویحاً روس‌ها را مخالف به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام معرفی کرده بود، به نظرم خالی از حقیقت بود!

این یعنی من مدعی‌ام بیش از ظریف در جریان مذاکرات او هستم؟ قطعاً چنین ادعای مضحکی مطرح نیست! شاهد من همان نقل‌قول خود ظریف در این باره است. او در همان مصاحبه، جمله‌ای را از زبان سرگئی لاوروف، همتای روس خود بیان کرده است که نه فقط هیچ نشانی از نارضایتی روس‌ها از به نتیجه رسیدن برجام ندارد، بلکه حاکی از عصبانیت و بی‌صبری آنها در مقابل تعلل و بی‌تصمیمی طرف ایرانی برای دستبابی هر چه سریع‌تر به توافق است!

کلید واژه ها: روسیه خاورمیانه ولادیمیر پوتین میخائیل اولیانوف برجام اسرائیل روسیه و اسرائیل


( ۲ )

نظر شما :

محمد ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۴
اگر ظریف یک حرف راست زده باشد همین موضوع است ، روسیه در طول تاریخ مخالف روابط ایران با غرب بوده و در کارشکنی در این راه ، از هیچ تلاشی چشم پوشی نخواهد کرد