کشتار ارامنه، میراث شوم عثمانی است

بایدن و اعلام نسل کشی ارامنه

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۰۲۱۷۱ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: صادق ملکی
صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هر گاه ۲۴ آوریل، سالگرد کشتار و تبعید جمعی ارامنه فرا می رسد، سیاست خارجی و داخلی ترکیه قبل و بعد از آن درگیر ابعاد مختلف آن می شود. امسال با شناسایی حادثه کشتار ارامنه بعنوان نسل کشی از سوی بایدن رییس‌جمهوری آمریکا زخمی عمیق تر بر پیکر ترکیه ای وارد شد که همچنان با بحران هویت درگیر است. 
بایدن و اعلام نسل کشی ارامنه

دیپلماسی ایرانی: تبعید و کشتار جمعی ارامنه در سال های آغازین قرن بیستم و در فاصله سال های ۱۹۱۵ الی ۱۹۱۷ توسط دولت  ترکان جوان در نظام عثمانی، برای جمهوری ترکیه که بر خرابه های این امپراتوری تاسیس شده به یک کابوس تبدیل شده است. 

هر گاه ۲۴ آوریل، سالگرد کشتار و تبعید جمعی ارامنه فرا می رسد، سیاست خارجی و داخلی ترکیه قبل و بعد از آن درگیر ابعاد مختلف آن می شود. امسال با شناسایی حادثه کشتار ارامنه بعنوان نسل کشی از سوی بایدن رییس‌جمهوری آمریکا زخمی عمیق تر بر پیکر ترکیه ای وارد شد که همچنان با بحران هویت درگیر است. 

پس از شکست عثمانی در بالکان، بین النهرین و شامات سیاست نگاه به شرق و گسترش حوزه ترکی و اسلامی تا ماوراءالنهر مورد توجه خاص ترکان جوان قرار گرفت. مبنا و پایه در رویکرد به شرق یکسان سازی قومی و مذهبی بر اساس دو محور ترک گرایی  و تسنن بود. دولت ترک های جوان در نظام عثمانی در تحقق این هدف اولین گام را با تبعید و کشتار ارامنه برداشتند. بعدها این سیاست حتی با ظهور جمهوری ترکیه نیز با تبادل یونانی ها با مسلمانان، قتل عام علویان در درسیم و ترک کوهستانی قلمداد کردن کردها تداوم یاقته است و تا امروز نیز با فشار بر کردها همچنان ادامه دارد.  

ارامنه اولین قربانیان گذر از عثمانی به جمهوری بوده اند. اما با تئوریزه کردن ترک گرایی مبتنی بر تسنن در جمهوری ترکیه و  ادامه تاکید بر هویت یگانه جمهوریت، کردها و علوی ها نیز قربانی سیاست نفی هویت خویش در راستای سیاست سیستمی یکسان سازی شده و همچنان می شوند. نکته آنکه باید توجه شود که در تبعید و کشتار ارامنه به نقش محوری کردها در حادثه کمتر اشاره می شود. ادامه و گسترش دامنه سیاست یکسان سازی در جمهوری ترکیه با نفی و به چالش کشیدن هویت و جایگاه کردهای شریک در کشتار ارامنه توسط ترک ها، خود طنز تلخ تاریخ است. سیاستی که تبعات آن گرفتار شدن کردها در دایره این رویکرد تا به امروز بوده است.

واقعیت آن است که با قرار گرفتن عثمانی در کنار آلمان در جنگ اول، بخش قابل توجهی از ارامنه تابع عثمانی با رویای دستیابی به استقلال در کنار روس ها در جنگ با عثمانی  قرار گرفته اند. در حالی  که از نگاه ترک های جوان حزب اتحاد و ترقی، ارامنه مانع پیوند دنیای ترک بودند. این معادله در کنار شکست فاجعه بار قامشلو  بستری را ایجاد کرد که نتیجه آن  کشتار و تبعیدی شد که امروز ده ها کشور و در آخرین اقدام، امریکا از آن به عنوان نسل کشی یاد می کنند. 

ترک های جوان که در نتیجه شکست ها به شدت تحت تاثیر احساسات ملی و مذهبی  قرار داشتند، نمی خواستند در سرزمین اصلی امپراتوری تجربه بلغارستان تکرار شود. لذا با کشتار و تبعید سیستماتیک دست به اقداماتی زدند که با گذشت بیش از یک قرن همچنان دامن ترکیه را گرفته است. 

پس از سقوط حکومت ترک های جوان بسیاری از عوامل این کشتارها دستگیر و محاکمه شده و حتی گفته می شود آتاترک در اوایل قدرت گیری خویش از این حادثه به عنوان اقدامی شرم آور یاد کرده است. با این وجود و پس از گذشت بیش از یک قرن، هیچ وقت ترکیه اجازه نداده است که پرونده کشتار و تبعید ارامنه بخاطر آثار سیاسی و حقوقی آن تا به امروز بطور کامل باز شود. 

اقدامات کشورها در شناسایی کشتار و تبعید ارامنه به عنوان نسل کشی با هدف فشار به ترکیه به عنوان میراث دار عثمانی برای  پذیرش تبعات اقدام شوم نسل کشی است. این سیاست در کف خواستار عذرخواهی و دادن غرامت توسط دولت ترکیه و در سقف عطای خاک است که تحقق با وجهه دوم دور از ذهن است‌.

به هر حال هر سال با نزدیک شدن به ۲۴ آوریل این داستان تکرار خواهد شد. امسال با شناسایی کشتار ارامنه توسط آمریکا بر ابعاد و پیچیدگی های حادثه تبعید و کشتار ارامنه در حالی افزوده می شود که روابط واشنگتن و آنکارا در حوزه‌هایی مختلف دچار مشکلات عدیده است. به نظر می رسد چهار سال پیش رو با توجه به نگاه  خاص دموکرات ها به مسائل حقوق بشری، روابط آمریکا و ترکیه در ابعاد مختلف ‌با فراز و نشیب های بیشتر از گذشته مواجه شود. 

سئوال این است که با توجه به معضلات متعدد ترکیه در ابعاد سیاسی و اقتصادی و با مد نظر قرار دادن اختلافات آنکارا و واشنگتن و میزان وابستگی شدید اقتصادی ترکیه به آمریکا، آیا این روند می تواند بسترساز پایان رویاهای اردوغان و.... باشد. باید صبر کرد و دید.

صادق ملکی

نویسنده خبر

صادق ملکی، کارشناس، استراتژیست و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ارامنه نسل کشی ارامنه ترکیه ایالات متحده امریکا ترکیه و امریکا جو بایدن امریکا و ترکیه


( ۱۴ )

نظر شما :

مجید ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۶
فارغ از بحثهای سیاسی برای من شهروند عادی گزارش خبرگزاری آرمن پرس جالب هست که از ارامنه کل جهان تنها ۵ درصد ایران را دوست خود میدانند و سالروز عهدنامه گلستان را جشن میگیرند به هر روی امید هست در کشور خود ما هم مواردی این چنین موشکافانه بررسی شود مثل قتل عام مردم سلماس ارومیه خوی در ج.ج اول و کشتار عشایر به دست رضا خان
احمد ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۷
مقاله جامع و خوبی بود ،اعلام رسمی نسل کشی ارامنه آنهم از سوی جوبایدن که کهنه کار ترین سیاستمدار در حوزه قدرت در دوره اوباما و حال ریاست جمهوری بوده نشان از فرصت طلبی بایدن و عملا آچمز کردن اردوغان در این موقعیت حساس که عملا اقتصاد و سیاست قربانی لشکر کشی بی محاوا به کشورهای همسایه و درگیر سیاسی و فرهنگی و نژادی قومیتی و زبانی با همسایگان است ،بعید است حرکتی یا واکنش برابر با اقدام آمریکا صورت گیرد ،احتمالا ترکیه با دادن امتیازات و چشم پوشی مانند آنچه در قتل خاشقچی توسط عربستان صورت گرفت یا اعدام ۱۷ مسول ارشد اخوانی در مصر عملا فتیله را پایین کشیده و لزوم گفتگو و تفاهم در مسایل چند جانبه را خواستار باشد ،انهم با این رکود شدید اقتصادی توریستی و بدهی بیش از ۵۰۰ میلیاردی و کرونا عملا دست پایین گرفته است و خبری از سخنان و نطق‌های آتشین و تهدید که خوراک رسانه ها و گروههای ملی گرا و اسلام گرا داخلی باشد نیست
ایرانی ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۳
کسانی که آگاهانه و با اراده خود، عامل طراحی و مسبب این نسل کشی بودند همان دولت ترک‌های جوان بودند و آنها عامل جنایت هستند. کردهای ترکیه هیچ وقت در تصمیمات آنزمان دولت ترک‌های جوان نقشی نداشته‌اند و تصمیم ساز نبودند. اگر هم بعضی کردها این کار انجام داده‌باشند، سربازانی بوده‌اند که به علت داشتن ملیت ترکیه مجبور به خدمت در ارتش آن کشور و عمل به دستورات برای انجام این کار شدند.
رضا ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۶
تحلیل‌های سیاسی ترکیه دنبال می‌شود نوعی نگرانی شدید از موضوع نسل کشی ارامنه و ترس از شروع باز شدن پرونده سایر نسل کشی ها در قبال آشوریان شیعیان ( تونجالی و درسیم )کردها و آذریان ایران است و تبعات به رسمیت شناختن و قبول آن توسط ترکیه و غرامت و خسارات و حتی دادن حق سکونت در اراضی غصب شده آنها به بازماندگان آنها ،و استفاده ابزاری این مسله توسط رقبا و دشمنان و همسایگان ترکیه برای آینده موجودیت ترکیه است ،در هرحال مسله مهمی است که نگرانی عمیق ترکیه در برداشته است ،باید استفاده ترکیه از حمایت اهل تسنن حنفی مذهبان( پاکستان و....) و اقلیتهای ترک در منطقه( ترکمنها و....) و قومگرا ها ( پانترکا و گرگهای خاکستری و....) که در صدد توجیه و انکار یا تحریف آن هستند گرفته شود، ایران میتواند برای کمک به روشن شدن زوایای نسل کشی با بازگشایی آرشیو وزارت خارجه سرعت بدهد به این روند و از شکل گیری این تراژدی در منطقه توسط ترکیه در سوریه ( علیه علویان ) در عراق ( علیه شیعیان و کردها ) در قبرس ( علیه یونانیها ) و....جلوگیری کند
فقط خدا ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۷:۵۵
باز یک ایرانشهری آرزوهای قلبی خودرا در قبال ترکیه روی کاغذ آورد چرا مااز زمین خوردن دیگران خوشحال می شویم؟فکر نکنم ترکیه مسلمان و بزرگ باتشر یک یانکی از هم بپاشد و آرزوهای بدخواهان به گور منتهی خواهد ترکیه قدرتمند تکمیل کننده ایران قدرتمند است غرب و استعمار با با اختلاف افکنی می خواهند کشورهای اسلامی قویتر نشوند کشتن صدام لشگر کشی به افغانستان و سوریه و لیبی .‌‌‌‌‌.‌‌‌‌.توطئه غرب است باید کشورهای مسلمان پشت هم باشند نه اینکه همدیگر را تضعیف و تخریب کنند درجهت منافع غرب .. صلیبی ها چشم دیدن یک کشور قدرتمند مسلمان را ندارند چه ایران ترکیه مصر چه عربستان باشد حالا کاری ندارم یک مشت نژاد پرست در کشور افتادن به جان هم مردم تقسیم کردن پان فارس و پان کرد و پان ترک و پان عرب و.......باید هوشیار بود نباید در تله استعمار افتاد
آتیلا ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰
جنایات ارامنه در حق ملت آزربایجان خیلی بیشتر از آن کشتار بوده است آنها تقاص خیانتشان در همدستی با دشمنان عثمانی  را پس دادند ولی ملت آزربایجان چه گناهی داشتند کشتار هزاران نفر از مردم خوی سلماس ارومیه اشغال و ویرانی و کشتار مردم آزربایجان در همین دهه های اخیر روی داده اگر درد آمریکا و غرب حقوق بشر است چرا هیچگونه واکنشی برای اینها نمی دهد بر عکس حمایشان هم می کند خود آمریکاییها که مهاجرینی از کشورهای اروپایی بودند چقدر از سرخ پوستان بومی آمریکایی را کشتند؟ چقدر از سیاه پوستان را از بین بردند چند نفر با انداختن بمب اتمی بر سر شهر های ناکازاکی و هیروشیما از بین رفتند ؟جناب آقای نویسنده وقتی داری مطلب می نویسی چرا به این موارد توجه نمی کنی پس درد آمریکا حقوق بشر نیست دردشان چیز دیگری است مگر دمکراتها که می گویی به حقوق بشر توجه دارند قبل از بایدن نبودند چرا تا حالا همچین حرفهایی نمی زدند همین آمریکا به بهانه ۱۱ سپتامبر چقدر از مردم عراق و سوریه را کشتند در ویتنام چطور؟ پس لطفا آمریکا را حداقل خواهان حقوق بشر ندان و تطهیرش نکن
درجواب به مجید ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۹:۳۱
نظرسنجی بعد از شکست داعش در عراق و سوریه و همین ۱ سال پیش قابل توجه بود ،محبوبیت زیاد ایران در بین مسیحیان و شیعیان و سایر اقلیت مذهبی غیر تسنن و نگرش منفی نسبت به ایران در بین اهل تسنن ترکیه ،فلسطین و مردمان فلسطین اشغالی و عربستان و امارات ،که براساس نقش ایران در شکست داعش و ....و محبوبیت ایران نزد مسیحیان بعلت رهایی مسیحیان از کشتار و جلوگیری از نابودی کلیسا ها و حفاظت از شیعیان و سایر اقلیتهای مذهبی ،و ترس ترکیه در آینده از پی گیری نسل کشی یونانیها ،کردها ،و شیعیان و.....است ,و عده ای ساده نظر موضوع را صلیبی و مسلمان جلوه می‌دهند و سودا جنگ صلیبی دارند
كامران ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۵
هم اوایی برخی از افراد در داخل ایران با داستان جعلی کشتار ارامنه و سکوت ناجوانمرده در مورد کشتار حداقل ۳۰۰ هزار شهروند ایرانی اذربایجان توسط همین مزدوران داشتاق و دار و دسته مارشیمون و سیمیتگو چه معنی دارد !! خیلی وطن پرست هستید از رنج مردمان همین دیار بنویسید و از عاملان ان بازخواست کنید ، البته که نخواهید کرد بلکه ان را سانسور کرده و نادیده خواهید گرفت .ارامنه اگر طالب حقیقت هستند چرا بارها درخواست دولت ترکیه در باز کردن ارشیوهای دو طرف و بررسی ان توسط ناظران بین المللی را رد میکنند؟؟ چون باعث و بانی این فتنه انها بودند و برای تشکیل کشور مسیحی در اذربایجان و شرق اناتولی و به دستور اربابان غربی خود دست به کشتار مردم مسلمان زدند . این مسایل برای بیش از ۱۰۰ سال پیش است حال انکه در همین ۳۰ سال اخیر نیز در قره باغ دست به جنایت زدند، هنوز خاطره خوجالی زنده است. بعد از ازاد سازی کلبجر و پس از ۳۰ سال بیخبری از ساکنان روستای باشلی بل اخیرا گورهای دسته جمعی انها در منطقه کوهستانی و در اطراف غارهایی که به انها پناه برده بودند کشف شد ،
سعید تبریزلی ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۲:۲۲
ارامنه در سرزمینی دولت می خواستند که در آن اقلیت 20 درصدی بودند. برای آن تلاش کردند کمیته تشکیل دادند جنگیدند و شکست خوردند حالا چرا گریه می کنند خدا می داند. ارامنه گمان می کردند هم کیشان غربی شان همانند یونان که برایشان از دانمارک پادشاه آوردند از این ملائکه مسیحی اسیر چنگال دسپوت های مسلمان حمایت خواهند کرد که نشد. نویسنده پان ایرانیست متن بجای کشتار مردم آذربایجان بدست ارامنه در اورمیه و سلماس و خوی به این اراجیف بها داده که واقعا جای تامل دارد. ترک ستیزی شما جوابش را خواهد گرفت.
اشکان ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۰:۱۶
هم ترکها و هم ارمنیها هر زمان توانش را داشتند همدیگر را قتل عام کرده اند و کسی نمیتواند منکر ان باشد و از زمان پدیداری دوربین هم مستند شده اند و مساله این هست که ارمنیها و آذریهایی که زمانی دوشادوش هم در سپاه هخامنشی در برابر مثلا یونان میجنگیدند چرا دشمن هم شدند صد البته اختلاف دین که دلیل کامی نمیتواند باشد شاید شرط لازم باشد اما شرط کافی نیست چرا هم هردو ملت مسلمان و بیشتر وقتها حکومت ترک حاکم بر ایران نیز با حکومت ترکهای عثمانی جنگ داشتند ؟دوباره و هزاران البته اختلاف مذهب شرط لازم برای جنگ هست اما شرط کافی هرگز نمیباشد چرا حکومت صفوی که بنا به نسب مادری گرجی خود را ایرانی نمیدانستند و ارجح میشمردند خود را با حکومت عثمانی جنگ داشتند و ملت و حتی هنر را دو شقه کردند و اکنون همانند انچه صنعت مسگری و جواهر سازی و قلمزنی در ایران هست در ترکیه نیز وجود دارند؟چون شاه عباس صفوی از ترس و عبرت از یزدگرد سوم که پایتختش مداین را تغییر نداد و ساقط شد به اصفهان رفت و هنرمندان و صنعنگران بخشی به ترکیه دودست و بخشی به ایران میانه رفتند؟چرا هرگز دو دولت مسلمان با هم متحد نشدند بر علیه روسیه بجنگند؟چرا هر زمان روسیه با ایران سرگرم جنگ بود با عثمانی در صلح بود و هز مان در جبهه عثمانی میجگید ایران با روسیه سازش کرده بود؟چرا سر گور اوزلی انگلیسی در تنظیم قرارداد گلستان نقش پررنگ داشت؟قرارد داد چرا پس از فروپاشی روسیه تزاری لنین تمام قراردهای ظالمانه روسیه را ملغی اعلام کرد انگستان مانع پیوستن دوباره سرزمینهای منفک شده از ایران در قرارداهای گلستان و ترکمنچای به ایران شد؟
محمد امین امیر احمدی ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۱:۳۳
اتفاقا موضوع قتل عام ارامنه تا سال ۱۹۶۷ اصلا در هیچ جای دنیا نه چنین عبارتی(قتل عام ارامنه) در ادبیات سیاسی دنیا وجود داشت ونه اصلا دنیا از چنین موضوعی اطلاع داشت، ( حتی خود ارامنه هم کلمه قتل عام ارامنه را نشنیده بودند،) وجابجایی وتبعید خود را تصمیم دولت عثمانی به جهت پیشگیری ارتباط وهمکاری ارامنه با نظامیان روسی میدانستند،ونتنها مخالفت نمیکردند بلکه مشتاقانه تا ایستگاهای قطار که به این منظور معرفی ودر نظر گرفته شده بود میرفتند ودر بعد از رسیدن به محل تعیین شده در سوریه ولبنان با نظارت نظامیان در خانه های از قبل تعیین شده جابجا وهزینهایشان تا ایجاد کسب وکار مناسب از طرف دولت پرداخت میشد،وروزانه برای هر نفر پولی معادل یک ریال پرداخت میگردید تا خرج های ضروری را براورد کنند، که همه این کارها طی دستورات اکید دولتی مو به مو انجام میشد،وخارجیان هم نظارت میکردند.(فرانسه،انگلیس) وتعداد جابجا شدگان در سوریه طبق مدارک ومستندات دولت عثمانی ۳۸۹ هزار نفر در سوریه اسکان داده شده بودند، که البته بعضی وقایع برخورد راهزنان ومقاومت ارامنه باعث کشته شدن عدهای هم شده بود،وتعدادی هم به علت سختی مسافرت وبیماری مرده بودند که تعدادشان ۹۵۰۰ نفر قید گردیده، وتعداد ۲۷۰ هزار نفر هم به میل خود به یونان،فرانسه،روسیه،امریکا،ایران...کوچ وتبعید خود خواسته انجام دادند، وحتی عدهای هم چون نمیخواستند به موطن جدیشان که دولت تعیین کرده بروند با میل خود تغیر دین داده ومسلمان(علوی) شده وجزو مسلمانها محسوب شدند...........ولی واما در سال ۱۹۶۷ (۵۲ سال بعد از تبعیدارامنه) در مجارستان یک پیر زن ارمنی که در همسایگی یک روزنامه نگار مجار زندگی میکرد خاطرات خود را از جنگ وتبعید ارامنه به سوریه را به خبرنگار مجار شرح میدهد و وی نیز بصورت داستان سریالی در روز نامه تحریر وانتشار میکند وحتی بصورت کتابچه ای منتشر میکند ،که در مدت کوتاهی به زبان فرانسه ترجمه ودر پاریس موجب عکس العمل شدید ارامنه ساکن وحتی همفکران فرانسویشان قرار میگیرد، که در مدت کوتاهی به انگلیس،والمان هم ترجمه حتی در امریکا هم هر خواننده را در وهله اول منقلب میکرد،بدون اینکه به اصل ماوقع برسد،وعلت قضیه،واعمال طرف ارمنی را هم به دیگر کفه ترازو گذاشته وقضاوت کنند، عین یک طرفه پیش قاضی رفتن بود. تا اینکه گروه تروریستی ارامنه موسوم به اسالا تشکیل واقدام به ترور بیش از ۷۷ دیپلمات ترکیه در ممالک مختلف کرد،وافکار جهانیان را چشم بسته وبدون بررسی مشغول قتل عام ساختگی وپروپاگاندای مدیای انتی اسلام وضد ترک ( که منتظر یک همچین بهانه ای برای پیله کردن داشتند کرد، ودر مدت کوتاهی لابی ارامنه هم وارد موضوع شدند وتمام مطبوعات ورسانهای مسیحی که تشنه انگ وافترا به مسلمانان بودند را مثل مرحمی شد بر عقدههای چندین صد ساله که از ترکان داشتند،وشروع به بزرگ نمایی ویک کلاغ هزار کلاغ کردند، وحتی انهایی که خرده حساب تصفیه نشده با ترکیه داشتند ،فرصت را غنیمت شمرده شروع به شناسایی رسمی ومحکومیت ترکیه کردند (مثل یونان،فرانسه،قبرس....که سالیان درازی با ترکیه سر دشمنی داشتند واین موضوع برایشان یک هدیه تلقی شد تا به طریقش هر نوع ترکیه را شانتاژ وتبلیغ غلط کنند. وچنانکه امروز ریس جمهور امریکا از این موضوع سو استفاده وبا ترکیه تصفیه حساب میکند، در صورتیکه در عرض همین ۲۰ سال گذشته بیش از ۱۱ میلیون عراقی،افغانی،یمنی،سوریه ای لیبایی،لبنانی،را مستقیما با تیر سربازان امریکایی کشته که ادامه هم دارد. ولی چرا اینهمه کشتار خودش را نمیبیند ولی دقتش به موضوع کارشناسی نشده و ادعای واهی ومشکوک ارامنه در ۱۰۶ سال پیش معطوف شده .تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
مرجان جاویدان ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۲:۳۰
باور کنید اگر امروز ترکیه موضوع ساختگی (قتل عام دروغکی ارامنه) را برسمیت بشناسد، وحتی موافق ادعای ارامنه هم باشد. باز غربیان مسیحی یک افترا وانگ دیگری را خواهند ساخت ومجددا به ترکیه پیله خواهند کرد،! چرا؟؟ چون مسیحیان از تنها ملتی که دلشان پر خون است،ودر مقابلش احساس حقارت میکنند ،وعقده ای شده اند ترکیه است (به علت استیلای ترکان از زمان اتیلا بر اورپا که روم باستان خراجگزارش بود،تا حکومت عثمانی وفتح استانبول،ونصف اورپا بدستشان،وتبدیل قدیمیترین کلیسای ۱۷۰۰ ساله ایا صوفیا به مسجد،و حمایت از مسلمانان فلسطین،کشمیر،قره باغ،میانمار،بوسنی هرزگوین،کوزوو،بلقارستان،قبرس،لیبی،عراق،سوریه،یمن افغانستان،سومالی،هند،چین، چچن،چرکس،.... باعث شده غرب مسیحی به ترکیه به دید یک دشمن بالقوه بنگرد وبه هر بهانهای جلواش را بگیرد، لذا موضوع ساختگی ارامنه هم یک بهانه وهدیه ایست برایشان تا با ان ترکیه را بکوبند، وحتی اگر این موضوع ساختگی ارامنه هم نباشد دنبال یک بهانه دیگر خواهند گشت، واین داستان از زمان اتیلا تا محمد فاتح تا حال حاظر وتا انقراض عالم ادامه خواهد یافت.
کوروش ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۸:۵۹
طبق نظر سازمان ملل نسل کشی قبل از تشکیل سازمان ملل مستلزم حکم قضایی است. نظر بایدن سیاسی است و برای امتیاز گرفتنه منتظریم بایدن نسل کشی سرخ پوستان، هیروشیما، عراق و دهها جای دیگر را اعلام کنه ۳۰ سال بیش از یک میلیون شیعه بخاطر همین نسل کشی زنده امریکا، فرانسه و روسیه آواره و سرگردان بودند. دم اردوغان گرم که قره باغ را آزاد کرد جالبه منم اولا فکر میکردم قره باغ برای ارامنه است نگو برای آذربایجان بوده و همینا متجاوزتر از همه ان. به درختان و مراتع هم رحم نکردند جهان غرب پیشرفت روزانه ترکیه را نمیتونن تحمل کنن
کوروش ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۵
حالا توافق کردند یک ماه دیگر اردوغان و بایدن باهم دیدار کنند ببینید اردوغان هزار چهره چطور بایدن را سیاه میکنه و امتیازات دیگری از آمریکا میگیره
به ایرانی نمای قلابی ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۴
جالبه یکی از این ترک ستیزها میگه کردها نقشی نداشتند والله اگر نقشه ارمنستان ترکیه را با کردستان ترکیه نقایسه کنین نتیجه اش این میشه که الان 90 درصد اراضی ارمنی ها را کردها صاحب شده اند و همچنان بیگناه و نقشی ندارن لشکر اکراد حمیدیه بزرگترین عوامل کشتار ارامنه انهم در در نهایت دویست هزار نفر باشند یهنی اگر امر از استانبول صادر شده باشه اوامر کردان منطقه بودند
ناشناس ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۵
متاسفانه روشنفکرنماهای کشورمان کاسه داغتر از آش شده اند و به خاطر نفرت از ترکیه حاضرند با شیطان هم دست برادری بدهند . همه کسانی که عقل متعادلی دارند می دانند که اروپا و آمریکا هنوز اسیر ذهنیت جنگهای صلیبی هستند و به تبع از هر قوم و قبیله ای که دین مسیحی یا یهودی دارند پیشتیبانی می کنند که اکثرا هم به ناحق می باشد این امر با توجه به قومیت و مذهب دینشان قابل درک هست ولی اینکه دوستان فارس زبان ما که دین اسلام را یدک می کشند از هر ضربه ای که به ترکیه می خورد اینچنین قند در دلشان آب می شود فقط ناشی از دشمنی کور اینان است این برادران را به راه راست دعوت می کنم و ارشاد می نمایم که جهان به سوی اتحادیه های منطقه ای در حال حرکت می باشد با این کارها خود را تنهاتر از همیشه حس خواهید کرد
در جواب خسرو به فقط خدا ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۸
چرا شما پانترکا قومگرا نگران و ناراحت هستید و رگ کردنتان برای اربتان اردوغان و قبله آمال تان ترکیه باد کرده ،جنایت کرده ( نسل کشی ) تقاص باید دهد ، آخر این دشمنی ذاتی شما با آرمانهای ایرانشهری که مبتنی بر ملیت و ارجحیت آن بر تمام تفاوتهای مذهبی قومیتی نژادی و زبانی و...است قابل پنهان نبوده ،ایت ترکیه کشور به ظاهر مسلمان نیاز به نشر یانکی ها ندارد آنقدر خود گرفتاری ایجاد کرده که در آینده نزدیک در گرداب آن فرو خواهد رفت فقط این رسمیت دادن نسل کشی تسریع کننده است نه پایان ،همین قدر برای شما که صدام و .....مسلمان میدانید و چشم پوشی بر جنایت آنها بسته آید به صرف مسلمان بودن باید نگران احوالات و نگرش امثال شما بود
Mohammad ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۲
یعنی واقعا خود اردوغان این چیزهایی که نوکرهاش اینجا گفتن رو بسنده شاخ در میاره، از تعجب
محمدامین ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۲
این پان ترک که با بیست تا اسم نظر میده کم مونده بگه تنها کشور پاک و معصوم تو دنیا ترکیه و رهبرش اردوغانه و بقیه ملت ها مثل ارامنه باید نابود بشن با تبعید و.. تازه باید ممنون هم باشن از ما چون دو سه نفرشون رو نکشتین
توران زنجانی به ارش ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۰
شما تیتر همه کامنت هایت عنوان یاجوج ماجوج دارد که نشان دهنده سطح پایین سواد و فرهنگتان است. در مورد یاجوج ماجوج جوابتان را دادم منتهی منتشر نشد. در مورد آذربایجان: کلمه آذربایجان قبل از تعریب شدن بصورت آراز + بای+ گاآن بوده که کلمه آراز هنوز روی رود آراز موجود است و اسم قوم تورک آراز بوده و کلمه بای به معنی سرور و آقا است و گاآن هم همان خان امروزی است به معنی شاه ، ترکیب بای گاآن می شود شاهنشاهی و با ترکیب آراز می شود شاهنشاهی آراز که کاملا ترکی است. آذربایجان ترک است و به هیچ سبک زاده رانده شده از هند ربطی ندارد. قبل از اینکه در ۲۵۰۰ سال پیش سیکهای هندی وارد ایران شوند و مردم و تمدن آشور بابل ماد و ایلام را قتل عام کنند منطقه دارای تمدن بوده. شما بهتر است در حوزه رضا میرپنج قزاق کپک و نیمچه پهلوی و کوروش جادوگر و اشرف افغان مطالعه کنی.
حقیقت خواه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۰
فرانکلین روزولت که ۳ دوره یعنی ۱۲ سال در راس حکومت امریکا بود، در خاطراتش مینویسد در این جهان فکر نکنید ،اتفاقی بدون برنامه ریزی بوقوع میپیوندد، بلکه برای وقوعش از سالها قبل توسط عدهای برنامه ریزی شده تا منافعشان تامین شود، داستان ارامنه هم دقیقا در تایید این گفتار است،که اورپاییان برای شکست وتقسیم عثمانی از سال ۱۸۸۸ (یعنی ۲۷ سال قبل از وقایع ۱۹۱۵) تشکیل احزاب داشناکسیون،ومینچاکسیون در بین ارامنه کردند ،(که حزب داشناک شاخه نظامی بود ومعتقد به جنگ با عثمانی بود، ولی مینچاکها هم معتقد به پروپاگاندا وتضعیف عثمانی از طریق بی اعتباری،و ورشکستگی اقتصادی تلاش میکردند ،وهر دو حزب در راستای منافع غرب مسیحی وفرانسه بودند،وطبق دستورات انها عمل میکردند ،وحتی مسلح شدند وبه نیروهای عثمانی از پشت ضربه زدند، ومردم بی گناه را برای ایجاد رعب وحشت ونارضایتی از دولت براه میانداختند، که نهایتا تشکیل ارتش ارامنه به سرکردگی اندرانیک،پطروس،مارشیمون گردید وباعث کشتار بیش از یک میلیون مسلمان اکثرا ترک اذری شیعه در اناتولی شرقی،ودو سوی ارس( در اورمیه،خوی،سلماس،باکو گنجه ونخجوان ...گردید، وغربیان هم درست به کمک مدیای وابسته به خود ورسانها موضوع را برعکس جلوه دادند، که نتیجه اش را عینا در چند ماه پیش هم در قره باغ دیدید. ولی واما چرا در ایران بعضی گروها مثل فرقه ضاله ایرانشهری وتجزیه طلبان،وسلطنت طلبان ،اتش ببیار معرکه شدند ودر کنار ارامنه وبر علیه مسلمانان هستند! بیشک سخن روزولت را بخاطر بسپارید که این هم دسیسه و توطیه غربیان است که بین اقوام ایرانی نفاق ودودستگی ایجاد کنند، واز اب گل الود ماهی بگیرند،.
آتیلا ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۳
ایرانشهریها و نظریه های پوچ و متوهمانه شان بزرگترین خطر و عامل گسیختگی و برای یک پارچگی ایران است این جماعت متوهم و کینه ای بزرگترین دشمن ملیتهای ایران بخصوص ترکها هستند  اینها حاضرند با گروههای تروریستی و بد نام ارمنی و کردی مانند داشناقها ، پ ک ک ، ی پ د اعلام همبستگی نمایند بر علیه ترکها  البته این گروهها عددی نیستند ولی اینها عوامل و ابزار غرب مسیحی هستند برای مشغول کردن و تضعیف ترکها غربیها و مسیحیت همواره در طول تاریخ هزاران ساله از ترکها شکست خوردند و اکنون هم چون می بینند آنها روز به روز قدرت می گیرند و از نظر نظامی نمی توانند حریفشان شوند با انواع حیله ها و ترفند ها می خواهند مانع از این کار شوند اروپا با جمعیت پیر و رفاه زده  الارغم داشتن سلاح و جنگ افزار های پیشرفته  حتی یارای دفاع از خود را ندارد چه برسد که بخواهد برای ارمنیها و یونانیها و یا کردها بجنگد پس بنابر این گروهها اگر می خواهند در رفاه و امنیت زندگی کنند چاره ای ندارند جز اینکه دست از شرارت و شیطنت و دل بستن به غربیها بردارند و دست دوستی با ترکها بدهند که این به نغع همه هست برادران ایرانشهری و باستانگرا دست از این توهماتتان بر دارید تا همه اقوام با صلح و دوستی در کنار هم باشیم از این همه تولید نفرت و کینه چه بهره ای بردید غیر از بد گمانی هموطنان ترک خود چرا فکر می کنید؟ ما نسبت به تاریخ خودمان بیگانه ایم در صورتی که ملت ترک ایران خودشان تاریخ را ساختند ولی شما دارید آنرا جعل می کنید
ابراهیم قدیمی ludcnan ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۵۱
مطالبی که راجع به ترکیه وترک زبانها مینویسید کامنتهای بسیار زیاد متضادی دارد۔ توجه به حساسیت این موضوع ًضروری است۔
احمد ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۱۸
فقط کافیست کامنتهای زیر این مطلب را بخوانید تا به سرسپردگی برخی از ترک زبانان ایران به ترکیه واقف شوید. البته آنها به نسبت جمعیت آذربایجانی های ایران به تعداد انگشتان یک دست و یک پا هم نیستند. امثال ناخدا صمدی فرمانده تکاوران کلاه سبز نیروی دریایی ارتش در قبل و بعد انقلاب و شهید باکری نمادهای میهن پرستی آذربایجان هستند نه امثال این پان ترکها!
توران زنجانی به شاهرخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۷
پیشه وری حداقل مانند رضا قزاق بی سواد به جزیره آدم خوار ها تبعید نشد و یا مانند نصفه پهلوی با یک تلفن سفارت آمریکا کشور را ترک نکرد. در تاریخ ترک هیچ پادشاهی درحالی که در راس قدرت بوده تبعید نشده آن هم بدون جنگ و حتی کودتا. این مختص سیک های رانده شده از هند است. شاه ابلهی که غیرت نداشت یک ساعت در برابر قوای بیگانه بجنگد، چکمه هایی که رنگ جنگ و غبار جبه را ندید. حتی به اندازه عباس میرزای چهارده ساله ترک هم شجاعت نبرد نداشت. ما اگر مثل شما خائن بودیم در زمان جنگ عراق مانند کوموله ها سلاح را بروی ایران می گرفتیم نه به روی عراق. شما آنقدر وقیح هستید که دست دوستی به روی کسانی که خون ملت ایران را ریختند دراز می کنید فقط به خاطر نفرت از ترک . روسیه ، قوای ارمنی مارشیمون، کوموله ها ، پژاک و عراق کسانی هستند که خون ملت ایران را ریختند اما امروز اینها برادران آریایی شما هستند، فقط بخاطر نفرتتان از ترکها با جلادهای ملت ایران برادر شدید. اگر پشتتان به روسیه بایدن و امثالهم گرم است بدانید که در برابر اراده ترک مانند مگس هستند.
الله یار خدا پناه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰
خطاب به جناب اقای صادق ملکی، از تمام هم وطنانم که خواهان اطلاعات واقعی ومستند در مورد مظالم ارامنه در قتل عام بیش از ۳۰۰ هزار اذربایجانی شیعه توسط قشون اندرانیک اوازیان،پطروس،وماشیمون طی سالهای ۱۹۱۵ الی ۱۹۱۷ در کتاب ۵۰۰ صفحه ای که توسط ایت الله میرزا ابوالقاسم امین الشرع خویی ،که به صورت روزانه خاطراتش را از قتل عام اهالی اورمیه،خوی،سلماس،ماکو وجوار نوشته مطالعه نمایند،وهمچنین کتاب قتل عام مسلمانان دو سوی ارس،در کتاب ایروان یک ولایت مسلمان نشین،نوشته دکتر سرداری نیا مطالعه فرمایند، وبعد هم با وجدان خود موضوع را قضاوت کنند، البته اقای ملکی به نقش محوری اکراد در کشتار ارامنه اشاره کرده وگلایه مند است که چرا به جایگاه اکراد در کشتار ارامنه که خود طنز تلخ تاریخ است،وتبعات ان موجب گرفتار شدن کردها در دایره این حادثه تا به امروز بوده...... شاید اقای ملکی از معدود کردهاست که به نقش منفی اکراد در تبعید ارامنه اشاره کردند، (ولی کوتاه) ناگفته نماند که هیچ کردی قبل از شکست بیزانس توسط الپ ارسلان در سال ۱۰۷۴ در سرزمین بیزانس واناتولی وجود نداشت،وتمامی اهالی امپراطور بیزانس مسیحی بودند،واکراد بعد از اینکه سرزمین بیزانس به تصرف سپاه سلجوقیان وعثمانیان فتح شد پایشان به اناتولی باز شد، ودر قضیه تهجیر وتبعید ارامنه به سوریه اکثر کسانیکه کشته شدند انهایی بودند که در برابر راهزنان کرد مقاومت میکردند، والا سربازان دولتی دستور داشتند به هیچ وجه خشونتی بر علیه ارامنه در کار نباشد،مخصوصا که عثمانی با المان مسیحی متحد شده بود،وخشونت به هم کیشان المانی ها هم دور از نزاکت بود،ولی دستبرد دزدان در نیمه شب هم همراه با خشونت بود. البته این پروژه تبعید کلا در عرض دو هفته تمام شد وتبعیدیان بعد از رسیدن به ایستگاه قطار به مقصد شام در امان بودند. وشاخ وبرگ دادن بیشتر دشمنان، دور از واقعیت است وبرای تخریب مسلمانهاست. ولی عدهای در اثر مصایب سفر وبیماری وبرخورد با دزدان مردند که تعدادشان طبق امار دولت عثمانی که با نظارت المانیها ،وفرانسوی ها وانگلیسها انجام شده. وچیزی برای کتمان امکانپذیر نبوده، چون تعداد ارامنه قبلا سرشماری شده بود حتی نتنها تعداد زن ومرد کودک معلوم بود بلکه دارایی ارامنه هم در سرشماری قید شده بود ،که فلان ارمنی چند مرغ وگوسفند ...... دارد، وبطوریکه بعد از اسکان ارامنه در سوریه ولیست انهایی که خود خواسته به یونان،فر انسه،روسیه،ایران امریکا رفته بودند وانهایی که با قبول اسلام جزو تبعه مسلمان شده بودند،دقیقا همخوانی داشت،واتفاقا دولت ترکیه هم تاکید دارد که این مدارک بررسی شود وتعداد واقعی کشته شدگان معلوم گردد. منتها طرف ارمنی که میداند با بررسی اسناد دروغش فاش خواهد شد ،به ان سبب ،نمیخواهد موضوع کارشناسی ودقیق شود فقط میخواهد همه ادعای ارامنه را چشم بسته قبول کنند. واین هم مورد قبول ترکیه نمیباشد. ولی حالا همکاری pkkو اسالا وحتی شرکت تروریستهای کردی در جنگ قره باغ بر علیه اذربایجان هم جزو تلخی های تاریخ است که جناب ملکی قید کرده. و ایا کمک وهمکاریpkk به ارامنه در جنگ قره باغ میتواند موجب رفع ادعای ارامنه بر سکونتگاه اکراد در جنوب شرقی اناتولی شود یا نوبت دعوای انها هم بعدا به گوشمان خواهد رسید. ولی کسانی که ارامنه را به چشم ملتی ارام ومظلوم میدانند ، سری به مناطق تحت اشغال ارامنه در ج.اذربایجان بزنند تا ببینند،چه فجایعی بر سر شهر وروستاها وحتی باغات ودرختان جنگل واسفالت خیابان اورده اند، وعلاوه بر اینکه در عرض ۳۰ سال اهالی تمام مناطق اشغالی را از زندگی محروم ساخته اند بیش از یکصد هزار نفر را هم طبق امار کشته اند، که اخیرا اهالی یک روستا در کلبجر که در جنگ اول قره باغ ناپدید شده بودند در گورهای دسته جمعی داخل غاری در نزدیکی روستا (داشلی بل) کشف کردند ،که تا به حال تعدادشان به ۶۰۰ نفر رسیده ،که حقوق بشر وسازمانهای بین المالی در خال بررسی هستند.لذا توصیه دارم هموطنان تا بررسی کامل اسناد ومدارک وکارشناسی موضوع از تمام جوانب وصدور رای نهایی به هیچ وجه به شانتاژ ودروغهای لابیهای ارمنی وطرفداران معلوم الحالشان توجه نکنند، ویقین بدارند مصایب وکشتار مسلمانان چند برابر ارامنه بوده است. منتهی کسی در این دور وزمانه نیست که از مظلومیت کشته شدگان شیعه مذهب اذربایجانی بدست قشون اندرانیک ودیگر ارامنه را پیگیری کند، که طبق نوشته ،نویسندگان فوق الذکر و احمد کسروی،واسناد وزارت کشور ایران ،در شهرهای خوی،اورمیه،سلماس،ماکو،قره داغ ارسباران،....بیش از ۳۰۰ هزار نفر میباشد. البته تاکید به شیعه مذهب بودن بخاطر ان است که با دیگر ساکنین غیر اذربایجانی، ارامنه کاری نداشتند وحساسیتشان فقط به ترکان بود.
آتیلا ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۲۸
جناب آقای شاهرخ ایران مقتدر است با اتحاد کلیه اقوامش و احترام متقابل بین آنها نه با تفکرات شما و امثال شما مثل ایرانشهریها سلطنت طلب های باستانگرا ایران مورد نظر شما نهایتا می شود کویر لوت و دشت کویر به خاطر همین هست ما شما را بزرگترین خطر برای یکپارچگی ایران می دانیم حماقت و متوهم بودن شما همین بس که فکر می کنید ترکها و عربها با شماها همزمان که انواع فحش و ناسزا بر علیه شان نثار می کنید می آیند بر علیه خودشان با شما همراهی می کنند
شاهرخ در جواب به آتیلا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۴
فعلا شما برای اردوغان ضعف و برای ترکیه غش میکنید این اتحاد و یکپارچگی که میگویید فقط سرپوش کارها ضد قومیتی شماست ،تمام نظرات شما در این سایت موجوده، طرفدار اصلی پانترکی هستید ، شما فکر میکنید که ترکها آناتولی پشت شما هستند و سینه چاکی و پاچه خواری عجیبی راه انداختند ،حکومت عثمانی نابود شد و تمام مملکتش تجزیه و عربها پشت شما نیستند ،انها هم به قومیت خود و آزادی بیشتر بها می‌دهند تا پادوی ترکیه یا ترکها بودن ،ایرانم روی خودش و مردمش اتکا کرده نه قومیت و نژاد مانند کشورهای ترکیه و عربستان ،شماهم فکر کن اصالت و منشأ کجایی هستید ؟؟؟؟ هرچند اسمتان و مطالب نوشتید نشان شجره فکری و قومیتی مهاجران آسیای مرکزی میدهد
عباسی ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۱
آقای ملکی نوشته اند: پس از شکست عثمانی در بالکان، بین النهرین و شامات سیاست نگاه به شرق و گسترش حوزه ترکی و اسلامی تا ماوراءالنهر مورد توجه خاص ترکان جوان قرار گرفت. مبنا و پایه در رویکرد به شرق یکسان سازی قومی و مذهبی بر اساس دو محور ترک گرایی و تسنن بود. دولت ترک های جوان در نظام عثمانی در تحقق این هدف اولین گام را با تبعید و کشتار ارامنه برداشتند. بعدها این سیاست حتی با ظهور جمهوری ترکیه نیز با تبادل یونانی ها با مسلمانان، قتل عام علویان در درسیم و ترک کوهستانی قلمداد کردن کردها تداوم یاقته است و تا امروز نیز با فشار بر کردها همچنان ادامه دارد. در حالی هیچکدام از اینموارد واقعیت ندارند و بیشتر ساخته و پرداخته رسانه ها هست. از آقای ملکی که آشنایی کامل با مسائل ترکیه دارد بعید است این مسائل را بنویسد.
به مجید ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۴
و همینطور نسل کشی لرها توسط قاجار ، نسل کشی گیلانیها توسط صفوی ، نسل کشی مردم کرمان توسط قاجار ، نسل کشی ‌همه مردم ایران توسط قاجار ، بدعتهایی که صفویان در اسلام آوردن که باعث جنگهای مذهبی شد ان شاءالله روزی این مسائل هم موشکافانه بررسی بشه نه اینکه بخاطر ملاحظه ترکهای ایران جنایات حکومتهای ترک سانسور بشه
خسرو ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۳
کریم خاند زند شش ماه قلعه اورمیه را محاصره کرد و اجازه ورود آب و غذا به مردم شهر را نمی داد نصف مردم شهر مردند تا محمد حسن خان افشار فاتح هند ، برای ممانعت از مردن مردم با قول زنده ماندن مدافعان شهر تسلیم شد ، ولی کریم خان سرقولش نماند و همه مدافعان و فرماندهان و خود محمد حسن خان را کشت و شهر را غارت کرد و بعد از آن با کشته شدن مردم شیعه شهر ، عده ای از مسیحیان با مهاجرت از شمال عراق در اورمیه ساکن شدند که بعدها با کمک مهاجران مسیحی عثمانی مردم غرب آذربایجان را نسل کشی کردند
به خسرو ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | ۰۲:۲۷
اگه نصف شهر ارومیه طبق روایت تو توسط کریم خان زند کشته شدن نصف مردم ایران توسط قاجار کشته شدن حالا حمله قاجار به کرمان و نسل کشی کرمانیها و جنایات صفویان در شمال بماند