سفیر کشورمان در قزافستان: افزایش ۳۳ درصدی رشد صادرات ایران به قزاقستان / دریای خزر فرصت مغتنمی برای کشورهای منطقه

۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۷:۱۴ کد : ۲۰۰۰۵۱۹ سرخط اخبار

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در اجلاس نوزدهم شورای بین المللی همکاری های تجاری اتاق های بازرگانی کشورهای منطقه خزر گفت: دریای خزر فرصت مغتنمی برای مردم منطقه و حتی مناطق پیرامونی است که می تواند روابط فیمابین کشورهای منطقه را با جهش همراه سازد.

به گزارش ایسنا، مجید صابر سفیر کشورمان در قزاقستان امروز در نوزدهمین اجلاس شورای بین المللی همکاری های تجاری اتاق های بازرگانی کشورهای منطقه خزر گفت: بیشتر همگرایی های اقتصادی ـ تجاری و تاسیس اتحادیه ها و سازمان‌های منطقه‌ای موفق و کارآمد عمدتا در پیرامون مناطق آب‌پایه مانند اقیانوس ها، دریاها و دریاچه ها مهم شکل گرفته‌اند و همسایگی دریایی و زمینی، فرصت های بی نظیری برای ارتقای همه جانبه میان ملت‌ها و دولت‌های کشورهای ساحلی پهنه های آبی فراهم می سازد.
وی دریای خزر را فرصت مغتنمی برای مردم منطقه و حتی مناطق پیرامونی دانست که می تواند روابط فیمابین کشورهای منطقه را با جهش همراه سازد. 
صابر اظهار کرد: خوشبختانه بستر های حقوقی بویژه در زمینه های اقتصادی و حمل و نقل بین 5 کشور ساحلی امضا شده که آخرین مورد آن موافقتنامه حمل و نقل 5 جانبه است که چند روز پیش لازم الاجرا شد. موافقتنامه‌ اقتصادی 5 جانبه نیز امضا، تصویب و لازم الاجرا شده است. 
وی ادامه داد: تاکنون 16 موافقتنامه امضا شده و 12 موافقتنامه دیگر در دست مذاکره و امضا است که بیشتر آنها ماهیت اقتصادی دارند و تسهیل گر تجارت و اقتصاد بشمار می روند.
سفیر کشورمان در قزاقستان با بیان اینکه در سال اخیر حجم صادرات ایران به قزاقستان 33 درصد رشد داشته است، آمادگی خود و سفارت را برای همکاری کامل با اتاق‌های بازرگانی و همچنین تسهیل هرچه بیشتر مناسبات تجاری و اقتصادی دو جانبه میان ایران و قزاقستان و 5 جانبه میان کشورهای ساحلی را اعلام کرد.
لازم به ذکر است که نوزدهمین اجلاس شورای بین المللی همکاری های تجاری اتاق های بازرگانی کشورهای منطقه خزر امروز با حضور روسا و مسوولین اتاق های بازرگانی کشورها و استان‌های ساحلی به صورت آنلاین برگزار شد.
انتهای پیام


نظر شما :