سفیر سابق آمریکا: بن سلمان بیش از همه، آماده عادی سازی با اسرائیل است

۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۰ کد : ۲۰۰۰۴۸۵ سرخط اخبار

یک دیپلمات آمریکایی اعلام کرد که ارزیابی روابط عربستان و اسرائیل حکایت از این دارد که عربستانی‌ها در حال نزدیک شدن به اسرائیلی‌ها به ویژه در عرصه عادی سازی روابط هستند.

به گزارش ایسنا، دن شاپیرو، سفیر سابق آمریکا در تل آویو در مصاحبه‌ای طولانی با روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت، ارزیابی روابط عربستان و اسرائیل حکایت از این دارد که عربستانی‌ها در حال نزدیک شدن به اسرائیلی‌ها به ویژه در عرصه عادی سازی هستند. اما تعیین میزان همگرایی آنها با اسرائیل دشوار است، همچنین این باور که امارات و قطعاً بحرین بدون حمایت عربستان هم وارد مسیر عادی سازی با اسرائیل می‌شدند، دشوار است، یقیناً اگر عربستان با این مساله مخالف بود، آنها قادر به عادی سازی نبودند.

وی خاطرنشان کرد: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به مساله منافع فلسطین و امکان همکاری با اسرائیل به گونه‌ای متفاوت از نسل پدرش، ملک سلمان می‌نگرد؛ ملک سلمانی که همچنان در قید حیات است و اوضاع جسمانی خوبی دارد، به همین دلیل ممکن است بن سلمان آمادگی بیشتری نسبت به دیگران برای همگرایی با اسرائیل داشته باشد، اما این امر زمان خواهد برد.

شاپیرو خاطرنشان کرد: یکی از معیارهای آینده روابط عربستان با اسرائیل امکان این امر است که آمریکا و دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روابط خود با عربستان را به دلیل کشته شدن غیرنظامیان در جنگ یمن و نقض‌های حقوق بشری در عربستان و ترور جمال خاشقجی مورد بررسی قرار دهند و چنین پرونده‌هایی تاثیر خود را بر تصمیمات عربستان درخصوص اسرائیل برجای خواهد گذاشت.

شاپیرو که پژوهشگری در موسسه پژوهش‌های "امنیت ملی" در تل آویو است، گفت: من پیش بینی می‌کنم که به محض اینکه عربستانی‌ها واقعا آماده قدم نهادن در مسیر عادی سازی با اسرائیل باشند، از اسرائیل چیزی خواهند خواست و پیش بینی می‌کنم که این درخواست مربوط به فلسطینی‌ها باشد، همچون تعلیق ساخت شهرک‌های یهودی نشین و اعلام پایبندی به راهکار تشکیل "دو کشور". در عین حال، من از دوستان اسرائیلی در مورد بهائی که در ازای چنین عادی سازی، مناسب می‌بینند، سوال می‌کنم تا در ازایش عربستانی‌ها اسرائیل را به رسمیت بشناسند.

وی تصریح کرد: «در وهله نخست و پیش از هر چیز، روند عادی سازی برای رویایی با تمامی چالش‌ها در منطقه "بسیار مهم "است چراکه وقتی جناحی با ثبات و گسترده از شرکاء در خاورمیانه وجود دارد و تمامی آنها شرکای آمریکا باشند، می‌توان با هم به صورت علنی و نه به صورت مخفی برای هماهنگی جهت رویارویی با تهدیدهای مشترک فعالیت کرد، همانطور که وضعیت ایران و گروه‌های حامی آن اینگونه است. عادی سازی می‌تواند به همه ما در رویارویی با چالش‌ها کمک کند.»

وی مدعی شد: روند عادی سازی می‌تواند در پویایی مثبت در روند نزاع اسرائیل – فلسطین دست کم در حفظ گزینه تشکیل دو کشور در آینده و نه مذاکره در آینده‌ای نزدیک سهیم باشد، می‌تواند همچنین در جلب حمایت اروپا کمک کند و این مساله‌ نیز برای بسیاری از دموکرات‌ها در آمریکا مهم است.

سفیر سابق آمریکا عنوان داشت: دولت بایدن معتقد است که زمان برای بازگشت طرفین فلسطینی و اسرائیلی به مذاکرات سیاسی مستقیم مناسب نیست و در عین حال، مسائلی است که می‌توان آنها را در عالم واقع ترویج داد همچون تعمیق همکاری امنیتی و توسعه اقتصاد و نهادها در تشکیلات خودگردان و عدم لغو حقوق اسیران فلسطینی در زندان‌های اسرائیل و توقف گسترش شهرک سازی‌ها و توقف صحبت از الحاق از جانب اسرائیل.

شاپیرو تصریح کرد: سوال درمورد اینکه اسرائیل می‌تواند بر مذاکرات توافق هسته‌ای با ایران تاثیر بگذارد، منوط به حجم فرصتی است که به اسرائیل برای تاثیرگذاری بر سیاست جدید آمریکا و بیان دیدگاه‌هایش در این خصوص داده می‌شود.


( ۱ )

نظر شما :