بازار ۵۰۰ میلیارد دلاری خلیج فارس در گرو روابط حسنه سیاسی

۰۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۶ کد : ۱۹۹۹۳۷۱ سرخط اخبار

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر اظهار کرد: ایجاد اتحادیه اقتصادی بین کشورهای خلیج فارس مستلزم رفع مشکلات سیاسی بین این کشورها است. قطر و عمان دوست ایران هستند، کویت کشور بی‌طرف منطقه است، اگر با محوریت اینها این اتحادیه تشکیل شود ما یک بازار 400 تا 500 میلیارد دلاری را در منطقه داریم که بسیاری از این نیازها می‌تواند از بازار ایران رفع شود.

عدنان موسی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد وضعیت رابطه تجاری ایران و قطر اظهار کرد: تجارت ایران و قطر در حالت سکونی است که در حد 240 تا 250 میلیون دلار است که کمی کم و زیاد می‌شود ولی روند تقریبا آرامی دارد که طی یک سال گذشته تغییر چندانی نکرده است و تا زمانی هم که مسائل کلی اقتصاد حل نشود بر همین منوال است.

وی ادامه داد: تا زمانی که پروژه‌های بزرگ تعریف و روابط خوب نشود، مسائل اقتصادی در اولویت قرار نگیرند و مسائل سیاسی منطقه حل نشود نباید انتظار خاصی داشت.

وی افزود: در سال 2019 کل واردات قطر حدود 29 میلیارد دلار بود که سهم ما از این مقدار بین 230 تا 250 میلیون دلار بود. وقتی صادرات ما حمایت نشده و محدود می‌شود، وقتی صادرکننده ما در بازار بسیار رقابتی و پیچیده قطر تنها گذاشته می‌شود، وقتی هیچ حمایت خاصی از بخش خصوصی انجام نمی‌شود؛ چرا باید انتظار داشته باشیم  تحولی صورت بگیرد؟ آیا تا به حال در حوزه صادرات حمایت خاصی از بخش خصوصی انجام گرفته است. صادراتی هم که انجام شده با نیروی بخش خصوصی و مبارزه با قوانین داخلی و چالش‌ها و مانع‌هایی که برای یک صادرکننده در کشورمان وجود دارد در کنار تحریم‌های بین المللی است. مقدار صادراتی که می‌بینیم یک توان شخصی بدون حمایت دولت است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر در پاسخ به سوالی پیرامون تهاتر بین ایران و قطر گفت:‌ واردات ما از قطر حدود 40 تا 50 میلیون دلار بوده است بنابراین تهاتری صورت نمی‌گیرد. اگر هم باشد، به مقدار خیلی کم بین تجار بخش خصوصی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: تجارت و اقتصاد می‌طلبد که با مقاصد صادراتی روابط حسنه و خوب داشت تا بتوان وارد قراردادهای کوتاه‌مدت و بلندمدت شد تا صادرات و واردات انجام شود. قطر براساس منافع کشور و مردم خود مشکل خود را با کشورهای همسایه حل کرده است. با حل مشکل بین قطر با کشورهایی مثل عربستان بازار بسیار رقابتی‌تر می‌شود.

رییس اتاق ایران و قطر تصریح کرد: اما اگر ما بتوانیم در قالب تعریف مگاپروژه‌ها در منطقه بین کشورهای ایران، کویت، عمان، قطر، بحرین، عربستان و امارات و با محوریت عمان و قطر داشته باشیم قطعا به ضرر کشور ما نخواهد بود و می‌توانیم منافعی برای کشورمان داشته باشیم.

موسی‌پور در مورد تاثیر FATF گفت: کل تجارت ما و به تبع آن تجارت‌مان با قطر تحت تاثیر FATF است. تجار ما فاقد ابزارهایی هستند که بقیه تجار برای رقابت کردن در بازار رقابتی دارند. مثل این است که یک طرف با شمشیر و طرف دیگر با رگبار باهم بجنگند.

وی در ادامه درپاسخ به سوالی مبنی بر امکان تشکیل اتحادیه اقتصادی بین کشورهای حاشیه خلیج فارس بیان کرد: ایجاد اتحادیه اقتصادی بین کشورهای خلیج فارس مستلزم رفع مشکلات سیاسی بین این کشورهاست. قطر و عمان دوست ایران هستند، کویت کشور بی‌طرف منطقه است، اگر با محوریت اینها این اتحادیه تشکیل شود ما یک بازار 400 تا 500 میلیارد دلاری را در منطقه داریم که بسیاری از این نیازها می‌تواند از بازار ایران رفع شود. ایران باید با محوریت عمان و قطر مگاپروژه‌هایی را در منطقه تعریف کند که در نهایت خروجی‌ آنها به نفع ایران خواهد بود.


نظر شما :