با لغو تحریم های ایران

بایدن راه اوباما را می رود یا ترامپ؟

۰۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۹۲۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
سئوال مهمی که مطرح می شود، این است که آیا دولت آینده به ریاست بایدن وابسته به حزب دموکرات به این تصمیمات و تحریم هایی که ترامپ و وزارت امور خارجه آمریکا در آخرین روزهای ریاست ترامپ تحمیل کرد، پایبند خواهد بود؟
بایدن راه اوباما را می رود یا ترامپ؟

نویسنده: عبدالمنعم ابراهیم

دیپلماسی ایرانی: بسیاری از تحلیلگران معتقدند که بایدن در روزها و ماه های نخست ریاست جمهوری خود به ترمیم و بازسازی داخلی کاخ سفید پس از شکاف اخیری که انتخابات ریاست جمهوری ایجاد کرد و حمله به ساختمان کاپیتال در ششم ژانویه مشغول خواهد بود در نتیجه پرونده ایران تا حدودی به تاخیر خواهد افتاد و نیز موضع آن در قبال تحریم هایی که ترامپ علیه گروه های تروریستی تحمیل کرد، به تاخیر خواهد افتاد، ولی جناح چپگرا و سوسیالیست لیبرال حزب دموکرات، در راستای لغو تمام تصمیمات و تحریم های اقتصادی تحمیل شده از سوی ترامپ علیه ایران و همچنین گروه های تروریستی و مسلح در منطقه گام برخواهد داشت.

آیا بایدن تحریم های ترامپ علیه ایران و برخی سازمان های تروریستی و مسلح را لغو خواهد کرد؟

دولت آمریکا تحریم های جدیدی را علیه برخی افراد و مجموعه های ایرانی مرتبط با بخش سلاح تحمیل کرد، این در حالی است که سپاه پاسداران ایران، رزمایش نظامی را برگزار کرد که طی آن به شلیک تعداد موشک بالستیک و پهپاد پرداخت. همچنین واشنگتن طی روزهای اخیر طبقه بندی برخی گروه های مسلح در منطقه به عنوان سازمان های تروریستی و اعمال تحریم ها علیه رهبرانشان از جمله حوثی های یمن و فالح الفیاض، رئیس هیات حشد شعبی را اعلام کرد. ولی سئوال مهمی که مطرح می شود، این است که آیا دولت آینده به ریاست بایدن وابسته به حزب دموکرات به این تصمیمات و تحریم هایی که ترامپ و وزارت امور خارجه آمریکا در آخرین روزهای ریاست ترامپ تحمیل کرد، پایبند خواهد بود؟

اگر دولت بایدن تحریم‌هایی که ترامپ علیه گروه‌های تروریستی اعمال کرد، حفظ کند، این مساله سبب ادامه اقتدار آمریکا در جهان می‌شود، اما اگر همه این تحریم ها لغو شود، معنایش این است که بایدن در سناریویی حرکت خواهد کرد که باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق در پیش گرفته بود و این مساله فجایع سیاسی برای کشورها منطقه به همراه خواهد داشت. این مساله سئوال دیگری را مطرح می کند که موضع دولت بایدن در قبال مذاکرات مربوط به پرونده هسته ای ایران چگونه است؟ آیا به توافقی که ترامپ از آن خارج شد، بازخواهد گشت؟ موضع آتی واشنگتن در قبال گروه های مسلح مورد حمایت ایران یا ترکیه چگونه خواهد بود؟

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که بایدن در روزها و ماه های نخست ریاست جمهوری خود به ترمیم و بازسازی داخلی کاخ سفید پس از شکاف اخیر که انتخابات ریاست جمهوری ایجاد کرد و حمله به ساختمان کاپیتال در ششم ژانویه مشغول خواهد بود در نتیجه پرونده ایران تا حدودی به تاخیر خواهد افتاد و نیز موضع آن در قبال تحریم هایی که ترامپ علیه گروه های تروریستی تحمیل کرد، به تاخیر خواهد افتاد، ولی جناح چپگرا و سوسیالیست لیبرال حزب دموکرات، در راستای لغو تمام تصمیمات و تحریم های اقتصادی تحمیل شده از سوی ترامپ علیه ایران و همچنین گروه های مسلح و تروریستی در منطقه گام برخواهد داشت، زیرا این جریان چپگرا خواهان استفاده از نفوذ ایران در منطقه برای ایجاد رعب و وحشت در کشورهای خلیج (فارس) و باج خواهی سیاسی از آنها است. چنان که به دنبال آزادی عمل انعطاف پذیرتر گروه های تروریستی است تا از آنها علیه کشورهای خلیج (فارس)، ‌مصر و کشورهای عربی دیگر استفاده کند.

منبع: اخبار الخلیج / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران جمهوری اسلامی ایران ایران و امریکا دونالد ترامپ جو بایدن


( ۴ )

نظر شما :

بنزینی بی سواد ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۶
جو بایدن فردی ارام و صبور است که نمونه آن می توان به موضع گیری های ترامپ بعد از انتخابات اشاره کرد که بایدن هیچ واکنشی نشان نداد اما ایران در وضعیتی است یک روز با تحریم برایش سم مهلک و خطرناک است اما اینکه آیا راه ترامپ یا اوباما خواهد رفت او راهش تلفیقی از ترامپ و اوباما خواهد بود او در ماه های آینده به برجام بر می گردد اما تحریم ها لغو نمی کند و اگر هم لغو کند بسیار محدود تا ببیند که سیاست ایران چگونه است و بعد از آن تصمیم نهائی را درباره ایران می گیرد البته پیش بینی بنده آن است که اگر ایران سیاست کنونی را داشته باشد در دوران بایدن بسیار بدتر از دورا ترامپ خواهد بود البته با اجماعی جهانی علیه ایران که در دوره ترامپ این چنین نبوده است.
ناشناس ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۱
کاری با درست یا غلط بودن تحلیل ندارم. اما مشخص است این عزیزان (شیوخ عرب) از حالا خودشان را خیس کرده اند. داریم با قدرت بر می گردیم.