ترکیه بحران آب را تشدید کرد

روسیه: نمی گذاریم خاک سوریه تهدیدی علیه اسرائیل باشد

۳۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۹۹۱۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
برای نخستین بار لاوروف فاش کرد که کشورش پیشنهادهایی را به طرف اسرائیلی برای تبادل اطلاعات بر سر تهدیدهای احتمالی علیه این رژیم ارائه داده است. وی تاکید کرد که مسکو خود را متعهد به رفع این تهدیدات می داند. 
روسیه: نمی گذاریم خاک سوریه تهدیدی علیه اسرائیل باشد

دیپلماسی ایرانی: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در موضعی تازه اعلام کرد که کشورش نگرانی های اسرائیل در سوریه را درک می کند و به دنبال رفع این نگرانی هاست. وی تاکید کرد که روسیه استفاده از خاک سوریه علیه اسرائیل را رد می کند.

لاوروف روز دوشنبه، 18 ژانویه نیز گفته بود که کشورش مخالف استفاده از سرزمین سوریه برای تقابل با هر کشور دیگری است و تاکید کرده بود که روسیه به هیچ وجه با ایالات متحده امریکا در خاک سوریه نخواهد جنگید. 

وزیر امور خارجه روسیه که در نشست سالانه اش در مسکو شرکت کرده بود همچنین فاش کرد که کشورش به اسرائیل پیشنهادهایی را برای رفع نگرانی های امنیتی این رژیم در خاک سوریه ارائه داده و خود را مسئول پیگیری نگرانی های اسرائیل در سوریه می داند تا به این ترتیب این کشور صحنه ای برای درگیری های منطقه ای نباشد. وی تصریح کرد «روسیه نمی خواهد که از اراضی سوریه علیه اسرائیل استفاده شود یا آن طور که خیلی ها می گویند از سوریه برای رویارویی های ایران – اسرائیل استفاده شود.» 

این برای نخستین بار است که لاوروف فاش می کند که کشورش پیشنهادهایی را به طرف اسرائیلی برای تبادل اطلاعات بر سر تهدیدهای احتمالی علیه این رژیم ارائه داده است. وی تاکید کرد که مسکو خود را متعهد به رفع این تهدیدات می داند. 

اظهارات لاوروف در حالی بیان می شود که وزارت امور خارجه سوریه با صدور بیانیه ای اخبار جاری مبنی بر دیدار نمیندگان سوریه و اسرائیل را در «هر مکانی» قاطعانه رد کرد. پیش از این مرکز مطالعات سوریه، وابسته به مخالفان حکومت بشار اسد ادعا کرده بود که نمایندگان دو طرف زیر نظر روسیه در پایگاه روسی حمیمیم دیدار کرده اند. 

از سوی دیگر، بحران آب در استان حسکه در شمال شرق سوریه، پس از آن که نیروهای ترکیه ای جلوی فعالیت آب العلوک در اطراف راس العین را گرفتند مجددا بالا گرفته است. این اقدام ترکیه سبب شده است تا نزدیک به یک میلیون نفر از ساکنان این منطقه با مشکل آب مواجه شوند. این رفتار سبب شده است تا خشم عمومی شکل بگیرد و تظاهراتی علیه این کشور در شهر حسکه روی دهد. تظاهرات کنندگان در این تظاهرات به نفع حکومت بشار اسد و علیه دولت ترکیه شعار سر دادند.

منبع: الشرق الاوسط / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل روسیه سوریه روسیه و سوریه روسیه و اسرائیل ایران و روسیه ایران و اسرائیل ایران و سوریه


( ۱۳ )

نظر شما :

پرویز ۳۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰
هنگامی که صخبت از ترکیه و یا اذربایجان میشه دوستداران توئیتری شروع به انواع و اقسام توئیت های ضد ترک و ضد اذری حالا تعجب میکنم چرا کسی نیست تا نسبت به نامردی روسیه که در طول تاریخ مشهود بوده چیزی نمی نویسه
کامل ۳۰ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۲
از ماست که بر ماست،. عامل اصلی دعوت از روسها،به سوریه ایران بود ،واسد را ایران مجبور کرد که از روس‌ها ،برای نگهداریش دعوت کند،ولی کار روزگار ببین که حالا همین روسها،برای ماندن ایران در سوریه،پاپوش درست میکنند،وحتی به تجاوزات اسراییل به نیروهای ایرانی،بی تفاوت اند،واسد را هم در برخورد با اسراییل پرهیز میکنند،که مانع تجاوزات اسراییل به نیروهای ایرانی نشود،،وبه نیروهای مقاومت اخطار میکند که اجازه استفاده از خاک سوریه بر علیه اسراییل را نخواهد داد. پس با این حساب حضور نیروهای مقاومت،در سوریه بی معنی است،چیزی جز مهمان ناخوانده،واتلاف وقت ونیرو نیست.
محمود ۳۰ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۵
این پیام لاوروف اگر صحیحباشد به این معنی است که ایران را در سوریه بامشکل مواجه خواهند کرد و فلذا بایستی دستگاه دیپلماسی ایران از روسیه توضیح بخواهد ! نمی شود ما این همه هزینه ی مادی و خون در سوریه داده ایم و آن کشور را آذاد کرده ایم و منافع و دستاوردهای بعد از جنگ و بازسازی را دیگران ببرند و ما دست از پا درازتر مجبور به ترک سوریه شویم ! البته امروزها زمزمه هایی هم از ارتباط و تبادل نظرهای " مملوک" با صهیونیستها به گش می رسد و همچنین خبرها حاکی از آن است که سوریه خواهان بازگشت به جامعه ی عرب شده و آن جامعه ی بی خاصیت شرط همکاری با اسد را در دور زدن ایران و کم رنگ کردن نقش ایران در سوریه و.لبنان را مطرح کرده اند و گویا روسیه هم در این زمینه قول همکاری داده است همه ی اینها هشداری است که ما باید در مورد حفظ حقوق و منافع برحق خود در سوریه و لبنان هوشیار باشیم !
صابر ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۴:۱۰
روسیه اولین کشوریست که اسراییل را برسمیت شناخت. بیش از ۷۵ دار صد اهالی اسراییل اصالتا اهل فدراسیون روسیه ویا اقمار سابق اش هستند(لهستان،،مجارستان،المانشرقی..) لذا زبان روسی در اسراییل جزو پر طرفدارتر،وپر گویشور ترین زبان هاست. اکثر اسراییلیها روس‌ها را فرشته نجات خود میدانند( به جهت شکست دادن ادلف هیتلر قصاب قوم یهود). چون اگر هیتلر پیروز میشد شاید امروز احدی از قوم بنی اسراییل نمانده بود تا کشور اسراییل را تشکیل دهد،مبادلات اقتصادی،فرهنگی،علمی،توریستی،نظامی روس‌ها با اسراییل در خط اول است،وبزرگترین شریک اسراییل روس‌ها هستند،. اسراییل بسیار خوشحال و ممنون است که روس‌ها بی سر و صدا سوریه را تصرف کرده وبا آنها همسایه شده،ونوعی گارانتور مرزی،وامنیتی برای اسراییل هستند،( تصرف واجاره ۷۵ ساله بنادر طرطوس،لاذقیه،بانتوس سواحل مدیترانه سوریه طبق امضا اسد حد اقل تا ۷۵ سال در اختیار روسهاست.. و امریکا هم با آشتی دادن اعراب با اسراییل ،وامدن روس‌ها به همسایگی اسراییل ،خیالشان برای همیشه از امنیت اسراییل راحت شده،وبی جهت نیست که روس‌ها با اشغال شرق سوریه توسط امریکا،خوشحالند،وامریکا هم از تصرف غرب سوریه توسط روس‌ها ممنون وراضی است،و۲۱ میلیون مردم سوریه هم برای همیشه تاریخ فراموش شدند،وبقیه هم که در داخل کشور آواره واسیر هستند( ۴ میلیون در ادلیب،۴ میلیون در دست pkk و۴ میلیون در ترکیه،و۴ میلیون هم در المان،اردن،لبنان،وبیش از ۲ میلیون هم در عرض ۱۱ سال جنگ از بین رفتند،ومابقی هم مریض روانی ومعلول هستند،. یعنی در یک کلام سرزمین سوریه مابین روس وامریکا تقسیم وتصاحب شده والسلام.واسد وبقیه هم آتش بیار معرکه هستند.
حسن ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۸
حرفهای صابر جای تامل دارد.