پاسخ صادق ملکی به رئیس جمهور ترکیه

اردوغان، فردا روز دیگریست

۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۹ کد : ۱۹۹۷۹۷۵ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: صادق ملکی
صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اگر دیروز صفویه، آذربایجان و در وسعتی وسیع‌تر ایران با انتخاب تشیع توانست مهمترین موُلفه قدرت عثمانی را به چالش بکشد، امروز نیز اردوغان و پیروانش بدانند که آذربایجانیان به عنوان پیش قراولان ایران آنچنان استوار ایستاده‌اند که به قول آن زن مشروطه خواه آذری خاک می خورند اما خاک به دشمن نمی‌دهند. 
اردوغان، فردا روز دیگریست

دیپلماسی ایرانی: غرب ۴۰۰ سال است که تلاش می‌کند که میان وارثان صفوی – عثمانی جنگی دائمی برقرار باشد و امروز رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با ذهنیت چالدرانی معمار اصلی رسیدن به این هدف شده است. 

سخن گفتن از ارس، ارگ و سبلان در رژه فتح؛ عقبه ذهنی مردی را نشان می دهد که خود را وارث عثمانی می داند و نگاهی چالدرانی به ایران دارد. اردوغان در حالی دل‌خوش به چالدرانی است که بخش مهمی از اتباع او هنوز ابراز ارادتی ماندگار و عمیق به شاه خطایی (اسماعیل) داشته و دارند. خیل مریدان شاه اسماعیل در ترکیه اردوغان را همچنان زخمی چالدران کرده و هنوز او جنگ را نیمه تمام دانسته دل نگران مریدان شاه اسماعیل نه در باکو بلکه در سرزمین آناتولی است. اردوغان این میهمان ناخوانده سرزمین آناتولی بهتر از همه می داند که اگر ادعای تاریخی مبنای سیاست امروز باشد، در تاریخ دور این سرزمین، سرزمین خشایار و داریوش بوده و در تاریخ نزدیک تا درسیم و دیاربکر و آنتالیا سرزمینی بوده است، که همه مریدان شاه خطایی بوده اند. اگر برای ایرانیان بنیان‌گذار صفوی شاه بوده است، برای مردم آناتولی شاه اسماعیل نه شاه بلکه مقامی دارای الوهیت است. 

اردوغان دردمند آن است که غلبه نظامی چالدران نتوانسته غلبه فرهنگی به دنبال داشته باشد و همچنان علویان و کردها مهم ترین دغدغه امنیتی او و همفکرانش هستند.

پس بهترین تاکتیک غلبه بر ترس، حمله است. اردوغان از کرد‌ها که عقبه فرهنگی ایران هستند و از علوی‌ها که عقبه مذهبی ایرانند می‌هراسد و برای سرپوش گذاشتن بر این وحشت به بیراهه‌ای گام نهاده است که نتیجه آن تجزیه ترکیه خواهد بود. 

آذربایجان سر ایران است و اگر وصالی باشد پیروان شاه خطایی همگی به مام میهن که ایران است اتصال خواهند یافت.

اگر دیروز صفویه، آذربایجان و در وسعتی وسیع‌تر ایران با انتخاب تشیع توانست مهمترین موُلفه قدرت عثمانی را به چالش بکشد، امروز نیز اردوغان و پیروانش بدانند که آذربایجانیان به عنوان پیش قراولان ایران آنچنان استوار ایستاده‌اند که به قول آن زن مشروطه خواه آذری خاک می خورند اما خاک به دشمن نمی‌دهند. 

اردوغان ما درگیر بازی با بزرگانیم. دلخوش به این مباش که این بازی تا ابد ادامه خواهد داشت.

فردا روز دیگری است.

صادق ملکی

نویسنده خبر

صادق ملکی، کارشناس، استراتژیست و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترکیه رجب طیب اردوغان ایران و ترکیه ایران و آذربایجان جنگ قره باغ جنگ ارمنستان و آذربایجان


( ۴۶ )

نظر شما :

سجاد ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۱
آدربایجان سر ایران است جمله زیبایی هست که مورد سوء استفاده واقع شده و فعلا که یه جریان خاص که اتفاقا به طرز مشکوک و گسترده ای تریبون دارن این مردم ساده که مدافع ایران هستند پان میدونن در حالی که سیاست تحقیر رو در مواجهه با خواسته های مشروع این مردم در پیش گرفتن و در مورد کج فهمی این رجال کوتوله، اشخاصی مثل اردوغان فرصت میکنن که از این آب کل آلود ماهی بگیرن
امیر ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۱
هنگامیکه دستگاه سیاست فکر می‌کند همه چیز با لبخند و باج دادن درست می شود نتیجه اش می شود همین. این همه سودای تجزیه خواهانه از این مردک نادان، پاسخ قاطع می خواهد. آقای اردوغان هم یادش رفته ایران هشت سال با هشتاد کشور قدرتمند و تجزیه خواهان جنگید و یک سانت هم خاک نداد و باکری های‌ ایران، دو متر جا هم برای آرامیدن از ایران نصیبشان نشد ولی عاشقانه برای ایران جنگیدند. آقای اردوغان به هوای این نباشی که کودتای بعدی نجاتت بدیم.
شاه عباس ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۴
انفعال دیگر بس است ، تا کی هر سن و اشغالی در داخل و خارج برای ما رجز خوانی کند و ما با سکوت خود باعث تحقیر خودمان شویم ، ملتی با داشتن شاه عباس ها که فقط بخاطر توهین سلطان عثمانی تا دیاربکر پیش میرفت، شایسته این انفعال تحقیر آمیز نیست ، شاه عباس های دیگری باید سر کار بیایند ، ملت کورد هنوز هم در دیاربکر منتظر شاه عباس انتقام گیر ماست
نئو صفوی ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۷
مانند شاه عباس بزرگ پس از خفه سازی و سرکوب پانترکا وطن فروش مزدور داخلی ، شمشیر را از رو برای ته دیگ عثمانی خواهیم بست
علی ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۱
نوشتن مقالات بی سر وته و دشمن تراشی کردن حاصل از یک بیت شعر چه مقدار عاقلانه و به نفع کشور است . تاریخ این شعر یا این ترانه ، به سالهای جدایی دوقسمت آذربایجان از هم وحاصل حسرت مردمان دوسوی آراز نسبت به قوم وخویش خود است که قسمتی در داخل شوروی هضم شده و قسمتی دیگر در حصر ممالک محروسه ماند ، می باشد . این حسرت به گونه ای است که مخصوصاٌ در قسمت آذربایجان شوروی آن زمان چنان سیم خاردارها و تاسیسات منع عبور مرور ایجاد کردند که حتی گروهی از تورکهای آذربایجانی فرزندان و پدران ومادران خودرا درآن سوی آراز گم کرده و برای همیشه از نعمت وجود آنان بی بهره شدند. وقتی با دقت به مسئله نگاه کنیم نباید با بازگویی حقایق تاریخی نگران جدایی یک قسمت از سرزمینمان باشیم چون در این مقطع تاریخی نگرانی باید از عملکرد خود حاکمیت باشد که به وجود اقوام مختلف ایرانی ارج بنهد تا آنها نیز خواسته های خود را درآن سوی مرزها جستجو نکنند . آقای ظریف از کلمه بسیار زیبای اذربایجان عزیز ما سخن می گوید ولی باید ایشان بدانند با حرف و سخن نمی شود خواسته های قشر عظیمی از ایرانیان را برآورده ساخت و فریز خواسته های ملت در دراز مدت به نفع حاکمیت نخواهد بود.
کوردستان اناتولی ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۳
از بیش از ۳۰ میلیون ملت بزرگ کورد حمایت کنید ، استفاده نکردن از ظرفیت ها تدبیر و وقار نیست ، حماقت است ، حماقتی که عریضه نویسان پانترک در همین سایت نتیجه اش هست ، عریضه نویسان ملت کورد در سایت های اردوغان فعال تر کنید ، پرچم ایران را در استادیوم دیاربکر بالا ببرید، خفه سازی مزدوران داخلی را شروع کنید ، از نشر نظرات پانترکا و زهر پاشی آن ها جلوگیری کنید، مرز دموکراسی و حماقتی که نتایجش سو استفاده اردوغان هاست ، را بفهمید ، این ملت و این کشور ، کوروش ، داریوش ، خشایار شاه ، شاه عباس ، نادر شاه افشار داشته ، انفعال حقیرانه آیا پاسخ رشادت های این بزرگان است ، کمی غیرت لازم است ، کل ملت ایران باید دوباره یاد این بزرگان زنده شود و راهشان ادامه یابد ، بژی کوردستان, زنده باد فارس، لر ، مازنی ،بلوچ، آذری زبان
سورنا تبریزی ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰
متاسفانه برخی روشنفکرنماهای هموطن و کم سواد بر شاه اسماعیل بزرگ ختایی اعراض میکنند که چرا پایه گذار مذهب رسمی در ایران شد حال آنکه نمیدانند آن جوانمرد بزرگ با این اقدام مانعی عمیق در برابر وحشی گری های عثمانی پدید آورد . عثمانی ها تا دروازه های وین پیش رفتند ولی از پیشروی در ایران ما بازماندند . سی میلیون کرد مظلوم در آناتولی و سی میلیون علوی عزیز را در آناتولی حمایت کنیم تا دهان خلیفه نوکیسه را ببندند. آذربایجانیم سنه جانیم فدا اولسون . گویماریخ عثمانی بی صفتیت گوزو سنه توشسون. یاشا آذربایجانیم یاشا ایرانیم .
کرمی ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۶
درود بر شما جناب ملکی سالهاست پیگیر مطالب شما در خصوص نئو عثمانی گری بودم و ومنتظر واکنش شما در این خصوص اخیر. بسیار لذت بردم.
كامران ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۹
اصولا جناب نویسنده زحمت دیدن فیلم سخنرانی اردوغان راهم به خود نداده ، وی هیچ صحبتی از سبلان و ارگ تبریز نکرد!! شعری در مورد اشغال قره باغ و حسرت اراز که در فرهنگ فلکلور اذربایجان کاملا طبیعی است. این همه غوغا سالاری و تهیبج و دشمن تراشی و در این میان تطهیر عناصر ترور کردی واقعا جای سوال دارد.!
خسرو ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۹
بهتر بود آقای ملکی نگاه دقیقی به موضوع می کرد در روز پیروزی ، اردوغان برنگ آذربایجان و صفوی در آمده بود ، اشتباه نکنید باکو و آذربایجان ، با اشاره به سبلان و ارگ و ارس ، به ایران و آذربایجان اصلی که سه برابر جمهوری آذربایجان جمعیت دارد اظهار محبت و ارادت میکرد نه به عثمانی ، به عنوان سیاستمدار به موضوع سطحی می نگرید ، وشعری که اردوغان خواند در ادبیات حسرت بعد از ترکمان چای سروده شده است ، در حسرت جدایی از آذربایجان اصلی و ایران و هیچ ربطی به امروز ندارد
علی ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۸
شخصی با نام سورنا تبریزی با خیال باطل خود فکر می کند اگر خود را تبریزی معرفی کند دلیلی بر تورک بودن اوست . دوست کمی محترم ، فرمود ه اید" عثمانی ها تا دروازه های وین پیش رفتند ولی از پیشروی در ایران ما بازماندند" عثمانی ها به خوبی می دانستند که امپراطوری های شرق امپراطوری عثمانی، تورک بودند برای همین در مقطعی کوتاه آن هم در زمانی که امپرطوری عثمانی به عنوان خلیفه ی مسلمین بود به خاطر عدم گسستگی مسلمین و انجام وظایف خلیفه گری و به اعتراف وگواهی تاریخ آن دوران ، برادرکشی مختصری روی داد و گرنه تا تبریز هم پیش رفته و دوباره برگشتند اگر مقصود فتح خاک بودحتماٌ می توانستند ساکن شده و آنجارا ضمیمه ی خاک خود کنند بنابراین حرفهای بی سند نزنید . با صرف چند خط شعر و کپی پیست کردن آن تورک نمی شوید .
ایرانی ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰
برام مهم نیست دیگران چی میگن فقط من که اذری همدانم از بچگی شعرهای شاه اسماعیل و داستانهاش رو شنیدم که بیشتر شبیه افسانه ها بود ، دوستش دارم شاه خطایی رو ، وقتی کسی از تبریز و سبلان و ارس میگه ناخودگاه اشکم درمیاد کاش میشد درهای ایران رو بست کاش میشد از نزدیک شدن دیگران به ایران جلوگیری کرد کاش ....... میترسم از فتنه شمالغرب ، خدایا ایرانم مظلومه مراقبش باش
یک ایرانی ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۹
بازم یه گروه از سربازان(همان سربازان شطرنج که خیلی زود هم فدا میشن!!) بی جیره و مواجب ترکیه و آن گروه شناخته شده به این سایت یورش آورده (درست مانند زمان جنگ 44 روز ه قفقاز) و شروع به ماله کشی توهین و تجزیه خواهی رییس جمهور ترکیه کردن !! ولی جهت یادآوری : هم اون بابا حواسش بود چی داره میگه و هم مردم ایران حواسشون جَمعه !! پس نمیخواد بشید مفسر سخنان اون بابا .خواب و خیالهای ترکان ترکیه و سروری بر ترکستان و توران بزرگ رو دیگه همه میدونند چی هست !!
شهروند ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۰
تا کی ما در مدیای فارسی باید به جای تحلیل های علمی و منطقی شاهد رجزخوانی های بی مورد باشیم. ای خداااااااا. اردوغان بخشی از شعری را که سالهاست مردم آذربایجان زمزمه می کنند را خواند. ما ترک ها که تا الان از این شعر برداشت جدایی طلبانه نداشتیم.
محمد ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۸
سربازان نوعثمانی خونخوار و پدرخوانده تروریست ها به خط شدن! ما مقصریم که با روشنگری جعلیات ترکسازی اجباری از آسیای صغیر تا اران و آذربایجان رو روشن بیان نمی کنیم. باشد که هویت دزدیده شده مردم در قفقاز جنوبی تا ساحل اسکندرون به آن ها بازگردد.
ایرانی ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۲
به شهروند مدیا نه و رسانه از طرف من صحبت نکن لطفا من اذری همدانم و احساس خوبی از این جسارت اردوغان ندارم
مصطفی ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۵
در جواب علی آقا بزرگوار، اساسا در زمان چالدران چیزی به نام خلیفه گری عثمانی مطرح نبود و سلطان سلیم پس از غلبه بر ممالیک مصر، خلیفه ی عباسی را خلع و خود را خلیفه نامید. آیا اشغال مصر نیز جزو وظابف دینی و به نفع امت اسلام بود! درباره ی اشغال تبریز گفتید، در آن ماجرا سلطان سلیم قصد ادامه ی پیشروی داشت ولی به دلیل طغیان ینی چری ها مجبور به بازگشت شد. گفتید حملات عثمانی مربوط به مقطع کوتاهی بوده!!!! در حالیکه سلیمان قانونی هم چند سال بعد به ایران حمله کرد و نهایتا مجبور به صلح آماسیه شد. به همین ترتیب جنگها ادامه داشت تا اینکه با سقوط صفویه، عثمانی ها بخشهای غربی ایران را اشغال کردند. جنگهای نادر شاه با آنها بر سر همین خوی اشغالگری بود. .... متاسفانه بنیان پان ترکیسم بر دروغهای پشت سر هم استوار شده
آرمین ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۶
هر بلای بر سرمان بیاید حقمان است. در ایران کدام سریال و فیلم از زندگی مرد بزرگی چون شاه اسماعیل کبیر ساخته شده. الان باید تندیسش در میادین شهرها میبود و چهره اش بر روی اسکناس. انگلیسیها هر سال فیلم و سریالی درباره هنری هشتم میسازن و ترکها هم درباره عثمان و محمد فاتح ولی ما شاه اسماعیل و شاه عباس و نادر شاه و عباس میرزا را عیاش و فلان فلان معرفی میکنیم! مگر چند شخصیت مانند شاه اسماعیل وجود دارد اگر در عهد باستان کورش بنیانگذار شاهنشاهی بزرگ ایران بود بدون تردید و حتی با اهمیت بیشتر شاه اسماعیل بنیانگذار ایران کنونی است.
جلال ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۴
احسنت بر شما. یاشاسین ایران. یاشین آذربایجان
مولانا ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۷
این کاملا درست هست که جریان اختلاف بینداز و حکومت کن ، از زمان صفویه مدام با ایجاد و تحریک کشورهای منطقه و ساریز کردن لورنس ها فقط به منافع کثیف خود فکر می کردند و ظاهرا اردوغان افندی خان ، خواب نما شده و بس و جمله آذربایجان سر ایران هست کاملا بجاست اگر نقشه ایرانمان را درست نگاه کنیم و اصلا خدا نکرده برای تحریک و یا کم ارزشی قسمت های دیگر وطنمان نیست کما اینکه از اصفهان تا مشهد و تبریز و مخصوصا تهران و همه ایران وابسته و محتاج به نفت خوزستان و گاز بوشهر ایم و در جنگ تحمیلی هم نشان دادیم همه جای ایران سرای ماست
رضا اصلان ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۳
مقاله احساسی و در عین حال عمیق و پر مغزی است. زمانی که ایران خود را از بازیهای منطقه ای کنار می کشد و به جهان می اندیشد و در میدان بزرگتری بازی می کند، طبیعی است که موش ها به بازی بپردازند. این درسی برای ایران است که بازی منطقه ای را جدی بگیرد و به جای چندجانبه گرایی و بین المللی اندیشی مفرط ، قدری درقالب های دوجانبه و منطقه ای ایفای نقش کند.
سامان ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۲
خیلی روشن هست که خسرو و کامران که احتمالا یک نفر با آیدی های متفاوت هستند ، پانترک و تجزیه طلب هستند و از مدت ها قبل در مسله جنگ قره باغ با نظر هاشون چهره واقعی خودشون رو نشون دادن الان هم با ماله کشیدن رو کار اردوغان خیلی روشن تر از قبل چهرشون مشخص شده فقط جالب اینجاست که چرا اجازه داده میشه نظرات پانترک ها به راحتی در سایت نمایش داده بشه؟
Ali ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۹
این تعاریف و تعابیر برای آذربایجان نه هویت بربادرفته میشه نه مرهمی بر درد جدایی از نیمه جدا گشته از خویش .بهتره بعد از این چاره دیگری بیندیشید
امیر ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۸
برخی یا منفعل اند یا خود (پانترک اند ) تو رژه مارش عثمانی اجرا میکند اسامی سبلان و تبریز می‌آورند شعر آراز میخواند دیگر چی میماند ؟؟؟!! نکند انتظار آتش زدن پرچم ایران دارید ؟؟؟!!!(در گذشته نقشه متوهمانه خود را نشان میدهند و ابراز اظهار پانترکی میکند عملا سایر اقوام را قتل و عام اخراج و انکار تاریخی میکند و مشاهیر و حرفه آنها را به نام خود میزند ) دیگر حجت بر شما تمام نشده ؟؟!!!
در پاسخ کامران و خسرو ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۴
فیلم رژه موجوده چرا انکار میکنید ؟؟؟؟چرا شما قصد توجیه این واقعه دارید ؟؟؟؟؟این ادبیات گفته شده اردوغان آیا زمزمه پانترکها نیست؟؟؟!!! حال شما تفسیر غم جدایی و دوری میکنید .؟؟!!! گروههای تروریستی ترکمنی و ترک آسیای میانه مورد حمایت ترکیه کم کشتار و سر نبریده اند فیلمها موجود و به روز است ؟?؟؟؟؟!!!!! نسل آذربایجان بیدار تر شده است و اجازه تولد دوباره پیشه وری ها نمی دهد
ایران تورکی ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۶
فردی به اسم علی در تمام مطالبی که به نحوی در راستای سیاستهای ترکیه نیست پیام میذاره و تمام کمال در خدمت منافع ترکیه است اگر ایرانی هست که قطعا یک خائن بالفطره است ایرانی نباشه هم که هیچ دشمنه چنان از ترکیه و عثمانی حمایت میکنه انگار اجدادش از شاهان عثمانی بودن علی آقا ایران و ترکان ایرانی خودشون تاریخ پرافتخار دارن که بتونی نسبت بهشون احساس غرور بکنی نیاز نیست دنبال عثمانی ها بگردی بیر آز غیرتون اولسون چوخ یوخ فقط بی آز
علی ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۳
تورک در تمام دنیا تورک است رودها و کوهها و دشتها یک مرز سیاسی می توانند ایجاد کنند .تورک عثمانی و آذربایجانی و قرقیزی و قزاقی و ترکمنی و قشقایی و اویغور و ......همه تورکند و در یک قالبند . به یاددارم پان فارسهای عزیز با ذره بین د رتمام دنیا دنبال فارسهای ساکن در چین یا کشورهای دیگر حتی به تعداد انگشتان دست مقاله نوشته بودند . ما به تاریخ نیاکان خود وافقیم و در تمام نوشته هایمان به آن اشاره کرده ایم .حتی جهت یاد آوری به پانهای محترم چندین بار در نوشته هایم گفته ام که هر آنچه به عنوان میراث فرهنگی در کشورمان موجود است و به آن افتخار می کنید و منبع درآمدی برای کشور بوده است مرهون هزار سال گذشته ی امپراطوریهای مختلف تورکی بوده است . حتی زبان فارسی شما با هزاران کلمه ی تورکی ما غنی تر شده و اجداد ما بدون نژاد پرستی های مرسوم موجود به تمامی زبانهای رایج شعر سروده اند. من نه قاچاقچی ام نه اختلاس گرم نه خون مردم را توی شیشه کرده ام نه رانت گرم یک فرد معمولی ایرانی واقف به تاریخ وفرهنگ خود و عاشق زبان مادری ام تورکی .
ایرانی ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰
طولانی شد اما دو نکته هم لازم بیان بشه به اقای علی ترک ببخشید توورک جمعیت زیاد رو اگر نشانه برتری بدونیم که چینیها و هندی ها به شما اولاترند در مورد غنی بودن زبان ترکی هم که عاشقشین و منم هستم چون هنوزم با مادرم به این زبان صحبت میکنم ، اگر انقد که شما میگین بدون مشکله عزیز من به کردا هم اجازه داده بشه به زبان خودشون تلویزیون و روزنامه و از این موارد داشته باشن خوب نباید ترسید کاری به ازادیشون فعلا تو ایران ندارم
خسرو ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۲
آقای ظریف به عنوان یک سیاستمدار و وزیر خارجه در اعتراض به دعوت نشدن ایران به جشن پیروزی آذربایجان ( که حق دارد و باکو در این مورد خطا کرده است ) و خارج کردن ایران از ترتیبات امنیتی قفقاز توسط روسیه ، پروژه فوق را کلید زد ، ولی در بقیه ماجرا ، نوک پیکان به طرف اردوغان ، نشانه گرفته شد چون کسی نمی خواهد با روسیه سرشاخ شود ، در حالی که این شعر از زمان توافق ترکمان چای در فولکلور آذربایجان جای گرفته است ک هر مادر بزرگ و پدر بزرگ زنجانی یا اورمیه ای یا تبریزی و اردبیلی و مراغه ای آن را بلد است و اصلا ربطی به تجزیه طلبی یا پان ها ندارد ما ترکهای آذربایجان مثل شاه جنگ چالدران ، با هر متجاوزی می جنگیم ، من خوشحالم که همه کامنت نویس ها نسبت به آذربایجان علاقه نشان میدهند ولی می پرسم قهرمانان جنگ چالدران یا جنگ های روس وایران که با پایمردی های عباس میرزا ، از رسیدن پاسکویچ (همان که قهرمان ملی ارمنستان است )به قزوین و تهران ممانعت شد را چقدر می شناسید ؟ شماها که این همه علاقه مند به مقابله با عثمانی هستید در شهرهایتان مجسمه یادبود شاه اسماعیل صفوی هست؟ در تناقض نیستید؟
در جواب علی ۲۳اذر ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۹
تاریخ نیاکان شما هم اکثرا به فارسی و عربی است مانند عثمانی‌ها(اصلا تمدنی نداشتید دنبال مرتع و چراگاههای برای دام خود بودند و فاقد تمدن بودند و سایر اقوام برای آنها تاریخ نگاری میکردند ) واژه ترک را در زمان و حکومت عثمانی جستجو کن در اینترنت چیزی زیاد تر از نژاد و زبان گیرت میاد طبق نوشته محمود کاشغری (نویسنده کتاب لغت ترک )تمام عمر خود را برای جمع آوری کلمات ترکی صرف کردم ۸هزار کلمه ترکی جمع آوری کردم یعنی ترکی از زبان فارسی و عربی بیشترین کلمات عاریه گرفته (شک دارید جستجو کن در اینترنت )نقشه ممالک ترک هم توسط محمود کاشغردر موزه استانبول است قابل توجه سرزمین اذربایجانات را ترک به حساب نیاورده بود
ایرانی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰
به خسرو نه اینکه مجسمه همه بزرگان ایران هست الان مجسمه کوروش تو چند تا شهر هست ؟ .... بی سلیقگی رو به چی ربط میدی شما الان .... خدا خیرت بده مجسمه قهرمانای جنگ عراقم نصب نکردند چه برسه به قدیمیترا اصلا عطای قفقاز رو باید به لقاش بخشید مبارکتون باشه قوم همیشه پیروز برید خوش باشید با ترکیه و ترکمنستان و .... ببخشید دیگه نمیتونیم بهتون استقلالم بدیم برید خوش باشید ، فقط اگر به شما و علی کامران و شهروند و نمیدونم دیگران برنمیخوره و نمیزنید ادم رو یه لطفی کنید مرز ایران حفط بشه نیایم ببینیم اردوغان نشسته وسطش خواهشا
علی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۴
به جای جواب دادن های بدون سند و استفاده از اطلاعات نادرست ویکی پدیا که هرکسی می تواند آن را به نفع یا ضرر خود تغییر دهد یا نویسندگان معلوم الحال گذشته و حال که منبع شما برای دادن اطلاعات نادرست شده است منابع درست را مطالعه کنید .در جواب شما یک جمله ی بی مزه مثل فارسها می نویسم " اصلاٌ شما می دانید تمدن راباکدام ط می نویسند " که از نداشتن تمدن تورکها می گویید؟ افراد حاضر در فرهنگستان فارسی ، استادترین شماها هستند اگر باور ندارید ازآنها سوال کنید که با حذف کلمات تورکی چه بر سر فارسی می آید؟ واقعاٌ همین الان وقتی می خواهم با یک جمله ی فارسی منظورم را برسانم می بینم نمی توانم وباید در چندین جمله بنویسم تا منظورخود را به خواننده منتقل کنم . دقت کنید انگلیسی هم همینطور است برای ترجمه ی یک صفحه انگلیسی باید پنج صفحه فارسی بنویسیم .
ایرانی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۶
یه علی مجبورت نکردن فارسی حرف بزنی یا بنویسی طفلک ، برو ترکیه دو کلمه ترکی بگو انگلیسیا خروار خروار برداشت کنند از کمالات شما پانترک
در جواب علی 24اذر ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۴
تاریخ ایران توسط تاریخ نگاران ایرانی و غربی موجود است و تمام جهان و دانشگاهها جهان تدریس میشود بنام شرق شناسی یا ایران شناسی نه مانند تاریخ قوم مهاجر دشت قبچاق سعی در تحریف و انکار و سند زدن تاریخی مانند سکاها و....دارد جواب شما را با منابع معتبر داده ام داده تمدن تشکیل شده از قدرت سیاسی اقتصادی و فرهنگی و نظامی مانند سبک معماری و دیوان سالاری و سیستم حکومت و....که مهاجران دشت قبچاق فاقد حتی فکر در باره آن بوده اند
محمد ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۵
خدایا آیا روزی خواهد رسید که کشورهای منطقه بتوانند در صلح و صفا در کنار هم زندگی کنند مثل اروپا ؟ زندگی کردن در کنار هم به هرقیمتی اشتباه محض است
خسرو ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۵
کوروش ی موجود خیالی هست که حتی فردوسی تو شاهنانه بهش اشاره نکرده است و در ضمن همانقدر که تهران یا اورمیه یا تبریز یا همدان وطن ماست ، بندر عباس و خرمشهر و اصفهان و همه ایران وطن ماست در ضمن به ایرانی قلابی توصیه می کنم کتاب " روزی به درازای قرن " اثر چنگیز آیتماتوف را در مورد تبدیل شدن انسان به مانقورد مطالعه کند
ایرانی ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۹
به خسرو از اخر صحبت شما شروع میکنم : ناخوشاینده و اشتباه اما داغ مغول و وحشیگری هاشون باعث میشه از هرچی چنگیز اگر متنفر هم نباشم فراری باشم ، ممنون خودتون مطالعه بفرمایید مورد بعدی : تهران وطن شماست در کنار سایر مناطق حق باشماست اما اوردن نام تهران بزرگ کنار نام شهرهایی که به نظر شما اذری زبانن یعنی این گفته ایرام که تهران دومین شهر ترک نشین هست رو تصدیق میکنید و خود این یعنی دشمن ایران هستید ، کاری به منطق شما ندارم اما من از بیگانه هیچ چیز رو قبول نمیکنم حتی بهشت رو سوم : بزگوار کورش تخیلیه ؟ از کی تا حالا شاهنامه ایران زمین برای شما محترم و مستند شده ؟؟ عزیز من مقبره کورش رو چکار میکنید عهد نامه حقوق بشرش رو واقعا که معرفت در گرانی است به هر کس ندهند پر طاووس قشنگ است به کرکس ندهند .... میدانید با ضدیت با کورش و شاهنامه با ایران دشمنید ..... کورش فخر ایران زمینه شاه جهان و برترین فرمانروایانه
در جواب خسرو جان ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۶
کار شما به انکار تاریخ رسیده مگر در شاهنامه اسم چنگیز هست ؟؟!!! پس آثارباستانی تخت جمشید (جام شیر طلایی در موزه )و ارواح گلی و حفاریهای تخت جمشید خیالی است تمام جهان به استثنا (پانترکها و پانعربها و دشمنان فرهنگی ایران ) اذعان دارند به حکومت هخامنش و حتی قناتهایی که قرن هاست به همشهریان آب میدهد حتی در خشکسالی های سالیان دراز .مشکل شما (خسروجان و کامران و هم فکران شما )تبریز ارومیه و تهران نیست مشکل اصلی و تفکرات قومیتگرایی و نژادی است چند ماه است پیامهای شما در خبرهایی فقط مربوط به ترکیه و باکو و ارمنستان وتمدن ایران (در آرشیو این سایت موجود است )می‌خوانم نفرت شدید شما از سایر اقوام ایرانی وجه مشترک شما و همفکران شماست برای شما اسلام فقط ترک و اخوانی خلاصه میشود نگرانی من و امثال بنده همین افکار و نگرش قومیتی و نژادی شماست امیدوارم تغییر اساسی کنید جهان فقط ترکیه و باکو و ترک نیست و اسلام فقط حنفی اخوانی نیست
ایرانی ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۳
در حمایت از کامنت نویسی که عنوان کامنتشون در جواب به خسرو جان هست ....... من اذری همدانم و کوروش رو دوست دارم زبان مادریم ترکی اذربایجانی و با غزیزترین ادم زندگی یعنی مادرم با این زبان صحبت میکنم و عاشقشم و زبان ملی من فارسی هست عاشق شاهنامه هستم و از داستانهاش لذت میبرم عاشق سعدیم و حافظ و البته حیدربابای شهریار عزیزم ، اذربایجان سر ایرانه و خلیج فارس همیشه خلیجه فارسه هموطن من ، اگر ما با هم ملت فرهنگی ایران رو معرفی نکنیم این افراد واقعا فکر میکنند در اکثریت هستند و در انصورت وای به حال تشیع و ایران عزیزمون از ابر کشور دولت -ملت ایران حمایت کنیم
خسرو ۲۰ دی ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۷
توران یک اسم جغرافیایی هست نباید از آن ترسید ولی من واقعا علاقه مندم بدانم چرا فردوسی در شاهنامه به اسب رستم و بدنیا آمدن سهراب و عشق سیاوش و... خیلی پرداخته ، ولی اصلا نامی از کورش نبرده است ، اصلاکورش وجود نداشته یا فردوسی از اوتنفر داشته و خواسته اورا بایکوت کند چرا در هیچ سند تاریخی و یا یک بیت شعر نامش نیامده است ؟ بجای بد وبیراه جواب بدهید
ناشناس ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۳
خیلی جالب است. سلسله ی صفوی را خودمان ابجاد کردیم و بنیان گذاشتیم حالا کردها مدعی آن شدند و میخواهند از آن علیه ما استفاده کنند!
ازاد ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۴
کدام ایران به تاریخ پیوست