تردید در تمکین دوحه به رفع تهدیدهای کشورهای عربی

آیا واقعا اختلافات قطر و همسایگانش پایان می یابد؟

۲۰ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۹۷۹۶۰ اخبار اصلی خاورمیانه
آیا قطر به خواسته های چهار کشور برای قطع روابط با تروریسم و به طور مشخص با اخوان المسلمین متعهد خواهد بود؟ آیا قطر به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی تحریم کننده‌اش و اقدامات تحریک کننده رسانه هایش همچون الجزیره علیه این کشورها پایان خواهد داد؟ آیا قطر تامین مالی سازمان های تروریستی در سوریه و لیبی را پایان خواهد داد؟
آیا واقعا اختلافات قطر و همسایگانش پایان می یابد؟

نویسنده: عبدالمنعم ابراهیم

دیپلماسی ایرانی: اظهارات دیپلماتیک و امیدواری زیادی نسبت به نزدیک بودن حل اختلافات میان قطر و کشورهای ائتلاف چهارجانبه شامل عربستان، امارات، مصر و بحرین با توجه به سفر جارد کوشنر، مشاور و داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به عربستان و قطر برای بررسی این پرونده مورد اختلاف وجود دارد تا راه حلی برای بازسازی داخلی شورای همکاری به دست آید، سئوال مهم این است که آیا کشورهای ائتلاف چهارجانبه، که قطر را تحریم کرده اند، بهای برقراری روابط دیپلماتیک کامل رسمی میان اسرائیل و قطر را پرداخت خواهند کرد؟ همان کاری که میانجیگر آمریکایی انجام داد و موفق به برقراری روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و کشورهای امارات و بحرین شد.

ممکن است برخی این سئوال را مطرح کنند که مسئله اختلافات قطر و ائتلاف چهارجانبه عربی چه ربطی به موضوع برقراری روابط دیپلماتیک کامل میان قطر و اسرائیل دارد؟ اطلاعات وارده از سوی رسانه های آمریکایی به ویژه بلومبرگ به این اشاره کرده است که قطر سالیانه میلیونها دلار به ایران پرداخت می کند تا هواپیماهای قطری از حریم هوایی ایران عبور کنند، چرا که کشورهای ائتلاف چهارجانبه عربی با استفاده هواپیمایی قطر از آسمان خود مخالفت کرده اند.

قطر برقراری روابط دیپلماتیک کامل با اسرائیل را به باز شدن آسمان این کشورها به ویژه عربستان سعودی به روی هواپیماهایش مشروط کرده است تا هواپیماهایش بتوانند بدون نیاز به استفاده از حریم هوایی ایران که سالیانه میلیون ها دلار برایش هزینه دارد، به سمت اسرائیل (مناطق اشغالی) پرواز کنند به ویژه که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دنبال محروم کردن ایران از این اموال قطری به عنوان بخشی از تحریم های اقتصادی علیه نظام ایران است، بنابراین، اسرائیل از قرارداد پایان اختلافات میان قطر و کشورهای ائتلاف چهارجانبه عربی استفاده می کند.

اینکه چه کسی از قرارداد پایان اختلافات قطر با همسایگانش سود می برد، اهمیتی ندارد، ما معتقدیم که بزرگترین استفاده کننده از آن، ملت های، قطر، بحرین، امارات، عربستان و مصر هستند، ولی سئوال این است، آیا قطر به خواسته های چهار کشور برای قطع روابط با تروریسم و به طور مشخص با اخوان المسلمین متعهد خواهد بود؟ آیا قطر به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی تحریم کننده‌اش و اقدامات تحریک کننده رسانه هایش همچون الجزیره علیه این کشورها پایان خواهد داد؟ آیا قطر تامین مالی سازمان های تروریستی در سوریه و لیبی را پایان خواهد داد؟ آیا به ائتلاف عقیدتی، نظامی و سیاسی با ترکیه که در حال حاضر کشورهایی مثل امارات متحده عربی و عربستان سعودی آن را دشمن نخستشان در منطقه می دانند، پایان خواهد داد و آیا به همراهی و دوستی سیاسی با ایران پایان خواهد داد؟ اینها سئوالاتی است که با قدرت در دیدار مشاور رئیس جمهوری آمریکا و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مطرح هستند.

منبع: اخبار الخلیج / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر عربستان سعودی امارات متحده عربی قطر و عربستان شورای همکاری خلیج فارس آشتی در حوزه خلیج فارس


( ۷ )

نظر شما :