بیانیه وزیران امورخارجه تروئیکای اروپایی چه پیامی برای تهران دارد

پایان محافظه کاری اروپا در قبال ایران

۱۸ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۹۷۹۰۲ پرونده هسته ای نگاه ایرانی
نویسنده خبر: جلال خوش چهره
جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: مساله اصلی در آنچه اروپا از تهران می‌خواهد، همانی است که دولت ترامپ با خروج از برجام و انجام گفت‌وگو براساس توافق‌های فراتر از برجام می‌خواست. حال پرسش این است که آیا «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملی» که مجلس در ۱۱آذر ماه جاری تصویب کرد، می‌تواند اروپائیان را در موضع انفعال قرار دهد؟ آیا اجرای این طرح خواهد توانست از شمار بازیگرانی بکاهد که پیش‌بینی می‌شود در آینده مقابل مواضع ایران صف‌آرایی‌کنند‌؟
پایان محافظه کاری اروپا در قبال ایران

دیپلماسی ایرانی: بیانیه مشترک وزیران امورخارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا درباره مصوبه اخیر مجلس ایران، نشان از خروج تروئیکای اروپایی از محافظه‌کاری در بیان‌مواضع خود در قبال تهران دارد. این محافظه‌کاری بیش از هرچیز به مخالفت آنها با سیاست یکجانبه‌گرای دولت «دونالد‌ترامپ» مربوط بود. با استقرار دولت جدید آمریکا در ژانویه آینده، تروئیکای اروپایی آهنگ کلام و مواضع خود را با شرایط جدید تنظیم کرده است. 

اعضای اروپایی برجام در بیانیه خود که دوشنبه (17 آذر) در پاریس منتشر شد، تصمیم ایران را برای نصب سانتریفوژهای پیشرفته و نیز مصوبه اخیر مجلس برای توسعه برنامه هسته‌ای نگران کننده خوانده‌اند. آنان هشدار داده‌اند؛ چنین اقدام‌هایی راه را برای بازگشت به دیپلماسی با خطر روبه رو می‌کند. «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده در گفت‌وگوی اخیر خود با «توماس فریدمن» مذاکرات دوباره با ایران را دشوار خوانده و تأکید کرده که می‌خواهد در این مسیر اروپا را همراه خود کند. دعوت از اروپا برای همراهی با واشنگتن در مذاکرات احتمالی با ایران، قوت قلب تازه‌ای را به اروپائیان می‌دهد؛ زیرا برخلاف چهار سال گذشته، قرار است واشنگتن، متحدان اروپایی خود را شریک هرگونه توافقی کند که ممکن است در آینده با تهران حاصل شود. در‌این حال تروئیکا نیز می‌تواند از ابزار حمایتی‌اش که تا پیش از این به دلیل نگاه «اعتراضی ـ انتقادی» به سیاست‌های ترامپ خودداری می‌کرد، استفاده کرده و تهران را وادار به قبول خواست‌هایی کند که «هایکوماس»، وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگوهای مربوط به بازگشت به برجام بیان کرده است. 

وزیر امورخارجه آلمان که کشورش ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را نیز در اختیار دارد، گفته است: «نیازمند توافقی فراتر از توافق هسته‌ای (برجام) با ایران هستیم؛ توافقی که برنامه‌های موشک‌های بالستیک ایران را هم در بگیرد.» هایکو ماس تصریح کرده است: «به ایران اعتماد نداریم. بازگشت به شکل کنونی توافق هسته‌ای با ایران، موسوم به برجام کافی نیست.» به این ترتیب اروپائیان فرصت را برای ارائه خواست های صریح خود غنیمت شمرده و به ترتیبی می‌خواهند نقش پیشتاز را در واداشتن تهران به قبول خواست‌هایی کنند که تهران پیش از این به آنها پاسخ منفی داده است. 

وزیران امور خارجه تروئیکای اروپایی در بیانیه هشدارآمیز هفتم دسامبر خود به تهران همچنین از خطر پایان دیپلماسی یاد کرده‌اند. هشدار آنان می‌تواند به مفهوم احتمال فعال‌سازی «مکانیزم ماشه» باشد که اوضاع را برای ایران به پیش از توافق هسته‌ای باز می‌گرداند. بدیهی است چنین هشداری فارغ از مواضع روسیه و چین در این‌باره نیست. اروپائیان براین باورند که با تغییر دولت در ایالات متحده، مواضع مسکو و پکن نیز آنگونه نخواهد بود که در دولت ترامپ بود. به‌ویژه موضع انتقادی مسکو به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی، این هشدار را با خود دارد که تهران نمی‌تواند در باره استحکام سیاست حمایتی مسکو حساب چندانی بازکند. علاوه‌براین، ترجیح پکن، تقویت همکاری ‌های اقتصادی با نه تنها اروپا بلکه ایالات متحده در آینده است. 

مساله اصلی در آنچه اروپا از تهران می‌خواهد، همانی است که دولت ترامپ با خروج از برجام و انجام گفت‌وگو براساس توافق‌های فراتر از برجام می‌خواست. حال پرسش این است که آیا «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملی» که مجلس در 11آذر ماه جاری تصویب کرد، می‌تواند اروپائیان را در موضع انفعال قرار دهد؟ آیا اجرای این طرح خواهد توانست از شمار بازیگرانی بکاهد که پیش‌بینی می‌شود در آینده مقابل مواضع ایران صف‌آرایی‌کنند‌؟ دست‌آخر اینکه آیا طرح اقدام راهبردی که با رأی 251‌ نماینده تصویب و به فوریت از سوی شورای نگهبان تأئید و آنگاه به رئیس دولت ابلاغ شد، می‌تواند مانع اجماع اعضای برجام مقابل ایران شود؟ آیا مصوبه یاد شده توپ را به زمین اروپائیان فرستاده است؟ بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی نخستین واکنش رسمی به مصوبه قانونی 11 آذر مجلس است. 

جلال خوش چهره

نویسنده خبر

کلید واژه ها: ایران و اروپا اتحادیه اروپا تروئیکای اروپا ایران و تروئیکای اروپایی بازگشت امریکا به برجام ایران و امریکا جو بایدن طرح لغو تحریم ها


( ۶ )

نظر شما :

زیتون ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۰
سوال اصلی از آقای جلال خوش چهره این است که آیا همکاری اروپا و امریکا اگه طرح مجلس تصویب نمیشد صورت نمی پذیرفت!؟ .....آیا شما بعد از این همه سن و سال هنوز دنبال توپ هستید که کجای زمینه(داستان همکاری اینها فراتر احمق ترین کشور خاورمیانه است.....همونهای که مغول ها دوروشون خط میکشیدن)....تنها راه نجات ایران از این اجماع ایجاد حماسه صنعتی در فناوری هسته ای است......همین الانش در کره شمالی ظرفیت همکاری برای ساخت زیردریایی های اتمی وجود دارد.....
پرویز ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۸
نمیدانم چرا این دولتمردان ما همیشه ادای ننه من غریبم و یا کی بود کی نبود من نبودم رو در میارن اخه چرا میخواهند مردم خود رو فریب بدهند بالاخره هر جور شده اروپاییان و امریکا از همه چی باخبرن و باخبر هم میشوند ولی تنها مردم بدبخت هست که سعی میشه دور نگه داشته بشوند ولی حداقل برای عده ای مشخص هست که دولتمردان ما در همون مذاکرات قبلی به نوعی ودر صورت محرمانه ماندن موضوع قول همکاری داده اند و پذیرفتن که در قبال رفع تحریما هم در مسئله هسته ای و هم موشکی و هم منطقه ای و حتی حقوق بشری کوتاه بیان اما حالا چرا اینطوری وانمود میکنن که طرف مقابل زیاده خواهی میکنه جای تعجب داره
امیرحسین اصغرزاده ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۸
اینکه به غرور و اقتدار میهنی خدشه وارد بشود و مسئولان دست روی دست بگذارند و از تعامل با دنیا و خطر منزوی شدن در جهان بگویند، بی شرمانه است. بعد از اینکه یکی از دو بازوی قدرت ایران (هسته ای و موشکی) را با یک پیمان ترکمنچای (پیمان معامله امنیت ایران با بادهوا) نابود کردند، کار را به جایی کشانده آمد که دشمن آن قدر پررو شده که به قطع بازوی دیگری هم فکر کند.‌ من که یک ایران نیرومند و تنها را به یک ایران خلع سلاح شده و اجتماعی ترجیح می دهم، شما را نمی دانم.
محمد ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۹
تصویر رو بر عکس دستتون گرفتید باید پاسخ داده بشه که سیب و گلابی برجامی که قرار بود پس از فروش هسته ای به ما داده میشه و همکاری اروپا کجاست؟ باید پاسخ داده بشه با وجود فروش هسته ای چرا اینقدر به قیمت فروخته نشده که حداقل چیزی مثل مکانیسم ماشه درون برجام نباشه؟
حسین ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۲
تروتیکای اروپا و آمریکا از همان بدو مذاکرات هسته ای بدنبال برنامهای منطقه ای و موشکی بودند و تعلل آنها در پافشاری به مذاکرات موشکی و منطقه ای در زمان مذاکرات هسته ای عمدی بود چون می‌دانستند در آن زمان پافشاری برای انجام مذاکرات موشکی و منطقه ای ایران میتواند باعث متوقف شدن مذاکرات هسته ای نیز بشود و حالا که توانستند در مسئله هسته ای ایران را محدود نمایند شروع به مطرح کردن مذاکرات موشکی و منطقه ای نموده اند. البته برجا‌مهای مختلف در دستور کار دولت روحانی با اروپا و آمریکا بود و برای همین است که در این چند ساله ریاست حسن روحانی شاهد مشکلات اقتصادی فراوان به علت بی توجهی ایشان هستیم چون این دولت در قواره یک دولت نبود و فقط یک کار گروه برای اجرای برجامها‌ی مختلف بود و این فشارهای اقتصادی عمدی از طرف دولت به مردم در راستای مجبور کردن نظام به مذاکرات ادعا شده از طرف آمریکا و اروپا برمیگردد.مشکلات اساسی مملکت آقازاده های عیاش عده ای از مسئولان کشور می‌باشد که یا مقیم آمریکا و اروپا هستند و یا گاها برای عیاشی به آنجا سفر میکنند و با پولهای باد آورده والدین رانتخوار و دلال خود خوشگذرانی میکنند و در تور اطلاعاتی اجانب علی الخصوص misx انگلیس میافتند و والدین آنها برای حمایت از آنها مجبور به تمکین اجانب میشوند و هر دم فتنه ای گریبان مملکت را میگیرد.با تشکر از سایت دیپلماسی.
مهندس مهراب لاهیجانی ۲۰ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۸
هموطنان گرامی ، بی شک قلب همه ایرانیان برای عظمت و بزرگی ایران می تپد. تکلیف جناب اقای خوش چهره و دیگر اندیشمندان و دانشمندان وطن دوست تذکر به سیاسیون است که الحق به هنگام و مستمر انجام میشود ، لیکن سیاست گذاران در قول و فعل صداقت ندارند و توان علمی و هشدار های بدنه کارشناسی کشور را هیچ میدارند و لذا چنین است که اینجا هستیم . غرب ما را در یک وضعیت انتظار گذاشته و دایم بنیه کشور در حال تحلیل است ، با این فرمان حتما اینده بهتر از شوروی ، عراق ولیبی در انتظار ایران و ملت ما نیست. با یدن حتما اروپا را با خود همراه میکند و با تولید اجماع ترکمنچای جدید را مقابل ایران میگذارد به امید چین و روسیه نیز نمیتوان ماند . تحریم نیز که از این شدید تر نمیشود. ایران به هر قیمت باید این وضعیت را برهم بزند . فارغ از حق یا نا حق بودن وضعیت کنونی ، که هزار تهدید امنیت و تمامیت ارضی کشور را در خط قرار داده . فقط تجهیز ایران به بمب هسته ای با لحاز کردن همه مخاطرات ان مبطل سحر کید دشمنان این کشور است . زیرا صلح زیر سایه شمشیر ها است .
مجید ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۲
گر نگهدار من انست که خود می دانم شیشه را در بغل سنگ نگه میدارد