ماجرای ترور مرد شماره دو القاعده و عروس بن لادن در خیابان پاسداران تهران چیست؟

۲۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۱ کد : ۱۹۹۷۱۸۸ سرخط اخبار

نیویورک تایمز در یک افشاگری از ترور مرد شماره دو القاعده توسط ماموران اسراییل در ایران خبر داده است. این خبر تا امروز توسط هیچ کدام از طرف‌ها، اعم از ایران، اسرائیل، القاعده و آمریکا افشا نشده بود. ایران عملیات مذکور در خاک ایران را به عملیات ترور اتباع لبنانی نسبت داده بود.
ترور عضو القاعده در خیابان پاسداران

به گزارش رویداد۲۴ نیویورک تایمز در گزارشی افشاگرانه مدعی شده ماموران اسرائیلی از طرف آمریکا، ابو محمد المصری را در خیابان‌های تهران مورد هدف قرار داده‌اند و هیچ کس، نه ایران، نه اسرائیل، نه آمریکا و نه القاعده به طور علنی این خبر را منتشر نکرده است. در گزارش نیویورک تایمز ابو احمد عبدالله ملقب به ابومحمد المصری مرد شماره دو القاعده و کسی معرفی شده که مغز متفکر حملات مرگ بار سال ۱۹۹۸ به سفارت‌های آمریکا در آفریقا بوده است.

به ادعای این رسانه آمریکایی این فرد در یکی از خیابان‌های تهران توسط دو موتور سوار مسلح در روز ۷ آگوست، سالگرد حمله به سفارت آمریکا مورد سوءقصد قرار گرفته است. به همراه او دخترش مریم، عروس بن لادن و همسر حمزه بن لادن نیز کشته شده است.

به گزارش اسناد بسیار محرمانه‌ای که توسط مرکز ضد تروریسم ملی آمریکا در سال ۲۰۰۸ مجمع آوری شده، المصری یکی از با تجربه‌ترین و قابل‌ترین طراحان عملیاتی القاعده بوده است. این اسناد او را یکی از سرمربیان سابق معرفی کرده که از نزدیک با العدل کار می‌کرده است. سیف العدل یکی از اعضای عالیرتبه شورای رهبری القاعده است که رسانه‌های آمریکایی مدعی‌اند سال‌ها در ایران زندگی می‌کرده است.

نیویورک تایمز مدعی شده المصری در ایران مربی حمزه بن لادن فرزند بن لادن بوده و به گفته کارشناسان امور تروریسم، بعد‌ها حمزه با دختر المصری مریم ازدواج کرده است. چهار تن از مقامات آمریکایی مدعی شده اند که اسرائیل این عملیات رااز طرف آمریکا انجام داده است.

هنوز معلوم نیست چرا هیچ کس این خبر را منتشر نکرده؛ القاعده حرفی از مرگ این مقام عالی رتبه‌اش نزده، ایران نیز درباره این خبر حرفی نزده و هیچ کشوری هم مسئولیت آن را به طور علنی گردن نگرفته است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران چنین اتفاقی را از اساس نادرست خوانده و به رسانه‌های آمریکایی توصیه کرد «در دام سناریوپردازی‌های هالیوودی مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی نیفتند.» با این حال جزییاتی که درباره این ماجرا منتشر شده، کمی بیشتر از سناریوپردازی به نظر می‌رسد. مصری ۵۸ ساله یکی از رهبران موسس القاعده بوده و گفته می‌شده او اولین نفر در صف سازمان برای هدایت بعد از ایمن الظواهری بوده است. او در آمریکا برای جرائمی نظیر حمله به سفارت‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا که به کشته شدن ۲۲۴ تن و زخمی شدن صد‌ها نفر منجر شد در فهرست افراد تحت تعقیب اف.بی.آی قرار داشت. اف.بی.آی برای پیدا کردن اطلاعاتی از این فرد و دستگیری او ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. با وجود کشته شدن این فرد، چهره او هنوز در فهرست تحت تعقیب‌هاست.
دو تبعه لبنانی که اعضای القاعده از آب در آمدند/ ماجرای ترور مرد شماره دو القاعده و عروس بن لادن در خیابان پاسداران تهران چیست؟

به گزارش رویداد۲۴ این ادعا که او در ایران زندگی می‌کرده بسیار عجیب است، اما مدت‌هاست آمریکا مدعی همکاری‌های ایران و القاعده و ارائه جای امن به عوامل این سازمان تروریستی درون خاک ایران است.

روزنامه نیویورک تایمز هم این همکاری را باعث تعجب خوانده و نوشت: ایران و القاعده با هم دشمنی دیرینه‌ای دارند. ایران به عنوان یک کشور مسلمان شیعه و القاعده به عنوان یک گروه جهادی اهل تسنن سال‌ها با هم جنگیده‌اند.

مقامات اطلاعاتی آمریکا مدعی شده‌اند که المصری از سال ۲۰۰۳ در ایران تحت بازداشت بوده، اما از سال ۲۰۱۵ در منطقه پاسداران تهران به طور آزادانه زندگی می‌کرده است.

نیویورک تایمز در شرح ماجرا نوشته «ساعت ۹ صبح یکی از شب‌های گرم تابستان، المصری در حال رانندگی با خودروی تندر ۹۰ سفید خود به همراه دخترش در نزدیکی خانه بوده که و موتور سوار مسلح به او نزدیک می‌شوند. ۵ گلوله از یک اسلحه‌ای که به صدا خفه کن مجهز بوده شلیک می‌شود و ۴ گلوله به داخل ماشین المصری و یک گلوله به ماشین کناری اصابت می‌کند.»

خبر شلیک گلوله در رسانه‌های ایران منتشر می‌شود و قربانی‌ها حبیب داوود استاد تاریخ لبنانی و دختر ۲۷ ساله‌اش مریم معرفی می‌شوند. کانال لبنانی MTV و برخی اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی امنیتی این فرد را یکی از اعضای حزب الله لبنان معرفی می‌کنند.

اسرائیلی‌ها قبلا نیز با وضعیت مشابه، به وسیله موتور سواران مسلح، دانشمندان هسته‌ای ایران را ترور کرده‌اند. اینکه اسرائیل بخواهد یک مقام حزب الله را ترور کند با عقل جور در می‌آمد به جز اینکه اسرائیلی‌ها در واقع از کشتن ماموران حزب الله به دلیل امکان جنگ افروزی خودداری می‌کنند.

به گزارش رویداد۲۴ رسانه‌های داخل ایران در ساعات اولیه با انتشار اخباری به نقل از «منابع آگاه» از بروز این اتفاق در خیابان گلستان یکم پاسداران خبر دادند. اخبار در ابتدا توسط چند اکانت توییتری مرتبط با سپاه منتشر شد یکی از این اکانت‌ها، اکانت «عماد» بود.

ترور القاعده در ایران

عماد که اولین بار نام کشته شدگان را در توییتر خود منتشر کرده نوشت که دو تبعه لبنانی در تهران و در مقابل منزل ابو المهدی المهندس، جانشین سابق شورای حشد الشعبی عراق ترور شدند. اکانت عماد مدعی شده بود که به جان یکی از اعضای جنبش حماس در شهر صیدا لبنان سوء قصد شده و این خبر بی ربط به خبر قتل دو تبعه‌ی لبنانی در ایران نیست.

خبرگزاری مهر نیز به نقل از یک منبع آگاه در پلیس آگاهی تهران، اسامی کشته شدگان را با عنوان حبیب داوود ۵۸ ساله و دحترش مریم ۲۷ ساله منتشر کرد. خبرگزاری فارس در این باره گزارشی تهیه کرده و نوشته با آنکه «مسئولان کلانتری پاسداران در این رابطه مصاحبه نکردند، اما پیگیری‌های میدانی» و اظهارات «ساکنان کوی بوستان واقع در خیابان پاسداران خبر قتل یک پدر و دختر» را تایید می‌کند.

این خبرگزاری از قول ساکنان کوی بوستان خیابان پاسداران که آن‌ها را «همسایگان» دو مقتول شامگاه جمعه خیابان پاسداران معرفی کرد، نوشت: «همسایگان این خانواده که عرب زبان بوده‌اند، گفتند این پدر و دختر به ضرب گلوله کشته شده‌اند.»

خبرگزاری فارس از قول حاضران در این محل تاکید کرد که «جسد این دو نفر حوالی ساعت ۹ شب در یک خودروی ال۹۰» پیدا شده است.

این خبرگزاری همچنین اقدام به انتشار ویدویی و سپس حذف آن کرد که یکی از افراد حاضر در منطقه طی آن گفت که بعد از پخش خبر کشته شدن دو نفر در بوستان یکم خیابان پاسداران در میان مردم منطقه به این خیابان رفته و جسد یک مرد و یک زن را در خودروی ال ۹۰ سفید مشاهده کرده که با شلیک گلوله کشته شده بودند. او گفت که صدای تیراندازی را نشنیده است.

بسیاری از رسانه‌ها خبر ترور دو تبعه لبنانی را به طور انحصاری و همزمان، به نقل از یک منبع آگاه منتشر کردند. خبرگزاری ایلنا، سایت خبری تابناک، خبرگزاری مهر، کانال تلگرامی خبر فوری و چند رسانه دیگر در این دسته قرار دارند.

نیویورک تایمز در گزارش خود نوشته اما در حقیقت هیچ حبیب داوودی در کار نبود. چندین لبنانی نزدیک به ایران گفته‌اند که تاکنون هیچ چیزی درباره او یا درباره کشتن او نشنیده‌اند. یک سرچ در رسانه‌های لبنانی نشان می‌دهد اصلا هیچ استاد تاریخی تابستان امسال در ایران کشته نشده است. یک محقق تاریخ لبنانی که به فهرست همه اساتید تاریخ این کشور دسترسی دارد می‌گوید اساسا هیچ رکوردی از فردی به نام حبیب داوودی در سامانه پیدا نکرده است.

یکی از مقامات اطلاعاتی آمریکا گفته حبیب داوود یکی از متحدان مقامات ایران بوده که به المصری داده شده و به داستان تدریس تاریخ نیز در واقع پوشش او بوده است. در ماه اکتبر نبیل نعیم رهبرسابق جهاد اسلامی مصر که سال‌ها با المصری رفاقت داشته به شبکه العربیه خبر مشابهی داده است.

خبر ترور در تابستانی رخ داد که رابطه ایران و آمریکا در اوج تنش‌ها بود. این خبر تنها چند روز بعد از انفجار‌های متعدد در بندر بیروت اتفاق افتاد و یک هفته قبل از اینکه شورای امنیت سازمان ملل درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تصمیم بگیرد. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که آمریکا قصد داشته با این ترور، ایران را به واکنش وادارد و در نتیجه به رای شورای امنیت علیه ایران بیانجامد.

رسانه‌های آمریکایی مدعی‌اند که ایران دلیل خوبی برای پناه دادن به یک دشمن قسم خورده خود دارد، اما معلوم نیست چرا مقامات ایران القاعده را برای شروع انتخاب کرده‌اند.

برخی کارشناسان تروریسم به نیویورک تایمز گفته‌اند که نگهداری از مقامات القاعده در ایران به آن‌ها این اطمینان را می‌دهد که این گروه درون خاک ایران غملیاتی انجام ندهد. مقامات ضد تروریسم آمریکایی معتقدند ایران به عوامل القاعده اجازه داده در خاک این کشور بمانند و در عوض عملیات‌هایی را علیه آمریکا که دشمن مشترک آنهاست انجام دهند.

ایران همواره هر گونه اسکان نیرو‌های القاعده در ایران تکذیب کرده است. وقتی برای اولین بار گزارش رسانه‌های آمریکایی درباره چنین پدیده‌ای منتشر شد، بهرام قاسمی سخنگوی وقت وزارت خارجه اعلام کرد ایران مرز‌های مشترک طولانی با افغانستان دارد و برخی ماموران و اعضای القاعده نیز از این مرز‌ها وارد ایران می‌شوند، اما بازداشت شده و به کشورشان برگردانده می‌شوند.

با این وجود مقامات غربی مدعی‌اند که سران القاعده توسط دولت ایران در خانه‌هایی تحت بازداشت نگه داشته شده‌اند و دست کم دو معامله با القاعده برای آزادی این افراد در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ انجام شده است.

نیویورک تایمز در ادامه مدعی شده یکی دیگر از دختران المصری با ابو الخیر المصری از دیگر اعضای شورای رهبری القاعده ازدواج کرده و در سال ۲۰۱۵ مجوز خروج از ایران را گرفته، اما با پهپاد آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۷ در سوریه کشته شده است. ابوالخیر در آن زمان دومین مقام عالی رتبه بعد از الظواهری بوده است.

این رسانه در ادامه نوشته «حمزه بن لادن و دیگر اعضای خانواده بن لادن در سال ۲۰۱۱ درایران و در ازای آزادی یک دیپلمات ایرانی در پاکستان آزاد شدند. سال پیش کاخ سفید اعلام کرد حمزه بن لادن در یک عملیات ضد تروریستی در مرز افغانستان و پاکستان کشته شده است.»

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود درباره المصری مدعی شده در سال ۲۰۰۳ بعد از یک سری حملات علیه اسرائیل که به کشته شدن ۳ اسرائیلی و ۱۳ کنیایی در آفریقا منجر شده، به همراه چندین تن از سران القاعده به ایران سفر کرده تا از دسترس آمریکایی‌ها دور بماند.

یک کارشناس ضد تروریسم به نیویورک تایمز گفته به زعم آن‌ها فرار به ایران آن‌ها را از دسترس آمریکایی‌ها دور می‌کرده و بعید بوده آمریکا در آنجا دست به هیچ عملیاتی بزند. از طرفی آن‌ها احتمال نمی‌دانند که ایران از آن‌ها برای معامله با آمریکایی‌ها استفاده کند.

ابتدای ورود اعضای القاعده به ایران، مقامات ایران آن‌ها را در حصر خانگی نگه داشتند. در سال ۲۰۱۵ ایران اعلام کرد یک مبادله میان القاعده برای آزادی یک دیپلمات ایرانی که در یمن ربوده شده در جریان است. در ازای این دیپلمات ایرانی ۵ رهبر القاعده آزاد می‌شدند.

از این تاریخ به بعد رد پای المصری در ایران پاک شده، اما یکی از مقامات اطلاعاتی آمریکا به نیویورک تایمز گفته او همچنان در تهران و تحت حفاظت و نظارت شدید سپاه و وزارت اطلاعات زندگی می‌کرده و می‌توانسته به خارج از جمله افغانستان، پاکستان و سوریه هم سفر کند.

برخی تحلیلگران آمریکایی مدعی‌اند که المصری در واقع آخرین حلقه ارتباط میان سران اولیه القاعده و نسل جدید جهادگران اسلامی این گروه است که بعد از مرگ بن لادن در سال ۲۰۱۱ متولد شدند.

نیکولاس راسموسن رییس سابق مرکز ملی ضد تروریسم آمریکا گفته اگر این حقیقت داشته باشد، ارتباط بین القاعده سنتی و جهاد مدرن گسسته شده و این یعنی جنبش القاعده از این پس مرکزیت زدایی و چند پارگی را تجربه خواهد کرد.


( ۱۸۳ )

نظر شما :