چهل و ششمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

امارات اخوان و ایران را دشمنان نخست خود می داند!

۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۹۶۶۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
ما در  امارات دو دشمن داریم که اول «اخوان المسلمین» و «داعش» و «القاعده» و سایر گروه های مشابه آنهاست و دوم ایران.
امارات اخوان و ایران را دشمنان نخست خود می داند!

دیپلماسی ایرانی: امسال دیپلماسی ایرانی دهمین سال از یادداشت های متوالی سرکیس نعوم را متفاوت از سال های گذشته منتشر می کند، چرا که امسال آگاهی بیشتری از او و دیدگاه هایش دارد. در دیداری که در تهران با او داشتم متوجه شدم که او ایران را دوست دارد، طرفدار انقلاب اسلامی است "چرا که با ظلم مخالف است" و می گوید حکومت سابق ایران را که حکومت شاهنشاهی بوده، حکومت ظالمی می دانسته که اراده ای از خود نداشته است. با سیاست های امریکا مخالف است و آن را در جهت استثمار کشورهای دیگر و تصاحب اختیار و توانایی هایشان می داند اما واقعگراست و اعتقاد دارد نمی توان امریکا را نادیده گرفت. می گوید در طول بیست سال سفر مداومی که به امریکا داشته و با مقام های مختلف فعلی و سابق امریکایی در ارتباط بوده و گفت وگو داشته است، امریکا را خوب می شناسد. امریکا را به خاطر مردمان خوبش، دنیای پیشرفته اش و زندگی مدرنش دوست دارد، اما همواره به سیاست های سلطه جویانه امریکا انتقاد داشته است. او همچنین می گوید که ارزش قلمش را بالاتر از هر چیز می داند و هرگز حاضر نیست آن را بفروشد. نعوم همچنین گفت با وجود این که می توانسته از سال ها قبل شناسنامه امریکایی بگیرد اما این کار را برای خود خفت می داند و هرگز حاضر به انجام این کار نشده است و هر دفعه مانند هر شهروند لبنانی به سفارت امریکا می رود و برای سفر به این کشور ویزا می گیرد. 

سرکیس نعوم حدود دو ماه قبل از این که به امریکا برود و یادداشت های هر ساله اش را تهیه کند، در ایران بود. برای همین توانستیم امسال با او هماهنگ کنیم که بر خلاف دو سال اخیر، یادداشت هایش را به طور کامل در اختیار ما قرار دهد تا شامل محدودیت هایی که روزنامه النهار برای خوانندگانش ایجاد کرده است، نشویم. در این جا دیپلماسی ایرانی چهل و ششمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند:

در دیدارم با یکی از «اماراتی های» ساکن واشنگتن که با دقت و به حد کفایت و جدیت آنچه می گذرد را زیر نظر دارد و روابط نزدیکی با بسیاری از مقامات عالی رتبه امریکا دارد و از تجربه آنها و بسیاری از اتفاقاتی که پشت پرده می گذرد، خبر دارد، صحبت را این گونه آغاز کردم که: «تماس های مستقیمی میان کشور شما با ایران و غیرمستقیم با دیگران برقرار شد، و به دنبال آن از یمن که در آن در کنار عربستان سعودی دخالت نظامی کردید عقب نشینی کردید یا عقب نشینی را آغاز کردید. همه چیز وارد مسیر خوبی شده بود تا روابط معقولی میان دو کشور آغاز شود. تا این که ناگهان لحن سلبی ایران علیه امارات برگشت. و این را خودم در سفر اخیرم به تهران شنیدم. دلیلش چیست؟ آیا به این دلیل بود که کشورتان عقب نشینی از یمن را بعد از این که نیروهایتان بر خلاف دیگر نیروهایی که در کنارتان بودند به طور جدی می جنگید، کامل نکرد؟»

جواب داد: «در آخر هیچ اتفاقی نیفتاد. ما از یمن عملا بعد از این که واقعا جنگیدیم عقب نشینی کردیم. اما عقب نشینی ما در نتیجه "قهر" یا اختلاف با عربستان سعودی یا این که ایران تهدیدمان کرد نبود. هیچ کدام اینها نبود. روابط ما با عربستان بسیار نزدیک است. از یمن برای این خارج نشدیم که چون به آن اختلاف پیدا کردیم. البته این را مخلفی نمی کنم که عربستان به نوعی از تصمیم ما برای عقب نشینی ناراحت شد و بعد از این که تصمیمان را عملی کردیم دلخور شد.»

سپس گفت: «ما در  امارات دو دشمن داریم که اول «اخوان المسلمین» و «داعش» و «القاعده» و سایر گروه های مشابه آنهاست و دوم ایران. وقتی با ایرانی ها ملاقات کردیم مذاکرات ما سیاسی نبود بلکه بیشر بر قضایای گذری متمرکز بود، مثلا ایران یک لنج اماراتی را گرفته بود که این قضیه را حل کردیم. البته ظن امریکایی ها در ابتدا این بود که ما با ایران گفت وگوهای سیاسی را آغاز کرده ایم برای همین از این اتفاق خوششان نیامد. اما بعد از مدت کوتاهی حقیقت را فهمیدند. همین اتفاق با عربستانی ها افتاد.»

بعد گفت: «ما در آخر دو متحد اصلی منطقه ای داریم، عربستان و مصر، در کنار آنها در مبارزه با تروریسم و «اخوان» و دشمن اولمان یعنی ایران ایستاده ایم. و برایمان مهم است که همکاری میان امارات و آنها پابرجا بماند. تو از من دلیل مبارزه ما در لیبی و همچنین یمن و وجودمان در "قرن آفریقایی" (که اداره ساحلی مهمی است) ]کشورهای ساحل شرقی آفریقا[ را پرسیدی. دلیلش این است که ما با شرکایمان در حال مبارزه با تروریسم و «اخوان المسلمین» در لیبی به ویژه بعد از فروپاشی کنفرانس برلین که نتوانستند جلوی جنگ را بگیرند هستیم. دلیل آن شکست چه بود، دلیلش این بود که ترکیه و اخوان المسلمین از سراج و دولت او (الوفاق) که سازمان ملل و کشورهای بزرگ متعددی از جمله امریکا از آن حمایت می کنند و هدف عملیشان تسلط بر این کشور است، حمایت می کنند. اماراتی ها می دانند که این بر خلاف منافعشان و منافع عربستان و مصر است، برای همین وارد درگیری و سپس جنگ شدیم. رئیس جمهوری ترکیه، اردوغان، اخیرا گروه های مسلح تروریست و اسلحه از جمله پهپاد «درون» و مزدور و «اخوان» به لیبی فرستاد. این کار جنگی که در آنجا از مدت ها پیش جریان داشت را پیچیده تر کرده است.» 

در ادامه تاکید کرد، با این حال شوکه نشو در صورت ادامه جنگ در لیبی از الآن تا شش ماه دیگر اگر دیدی ناگهان امارات از آنجا عقب نشینی کرد، دقیقا همان طور که از یمن عقب نشینی کردیم. دلیلش هم این است که در افق هیچ راه حلی برای جنگ لیبی و دلایل بروز آن مشاهده نمی شود.

ادامه دارد...

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم امارات متحده عربی اخوان المسلمین ایران و امارات امارات و ترکیه ترکیه لیبی یمن جنگ یمن عقب نشینی امارات از یمن


( ۷ )

نظر شما :

كامران ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۷
تنها گروه سالم سیاسی در بین اهل سنت همین اخوان المسلمین است ، انرا هم با مقالات مغرضانه نابود کنید تا دشمن چیره شود!!
علی ۱۳ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۳
منافقانه ترین اسلام ، اسلام اخوانی اردوغان هست
رضا ۱۳ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۲
کامران جان همان گروه سالم سیاسی اخوانی را در سوریه و افغانستان طالبانی (گلبدین حکمتیار و جماعت اسلامی )دیده ایم
افخمی ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | ۰۰:۵۸
اکنون که امارات خواهان رسمی شدن دشمنی با ما می باشد پس چرا سیاستمداران ما با چاپلوسی برای این شیخک های بی فرهنگ اظهار برادری می کنند؟
علی ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۰
افخمی جان امارات از 7 امیر نشین تشکیل شدو و 2 امیر نشین شاخص ان دبی و ابوظبی فقط تندروی شیخ نشین ابوظبی است نه دبی و شکاف انها هر روز بیشتر میشود ما چاپلوسی نمی کنیم ما اگاه سازی و هشدار و تهدید میکنیم و عقلای امارات پی برده اند به سیاست ایران وظیفه ایران همین است نه بیشتر