از حضور جنگ افزارهای اسرائیلی تا کوچ تروریست ها​​​​​​​

تهدیدهای مناقشه قره باغ برای ایران

۱۱ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۵۹۱۹ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
گقارد منصوریان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: مجموعه فعالیت های رژیم صهیونیستی در آذربایجان تهدیدی بر امنیت ملی ایران محسوب می شود، ولی ایران با مدیریت تهدید توانسته تا حدودی آن را عقیم کند.
تهدیدهای مناقشه قره باغ برای ایران

نویسنده: گقارد منصوریان، کارشناس ارشد روابط بین الملل       

دیپلماسی ایرانی: آغاز مجدد درگیری های نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ نگرانی های امنیتی جدیدی را برای هسایگان دو جمهوری و جامعه بین الملل پدیدار کرده است که کشور عزیزمان ایران نیز از این غائله مستثنا نیست.

از سال 1990 به بعد که مناقشه قره باغ به یک رویاروی نظامی تمام عیار تبدیل شد، ایران با راهبرد سیاسی میانجیگری در قفقاز برای حل مسائل با مدیریت بحران ها و حل و فصل مسالمت آمیز منازعات سعی کرد نقشی سازنده ایفا کند. از این رو جمهوری اسلامی بعد از تلاش های دیپلماتیک بسیار در سال 1992 به عنوان یک میانجی بی طرف توانست با دعوت هیات های عالی رتبه دو کشور و استقبال متقابل مذاکراتی را آغاز کند که با خاتمه آن مذاکرات به یک آتش بس هفت روز دست یافتند.

بعدها ایران فعالیت های میانجی گرایانه خود را ادامه داد، پس از سرنگونی ایلیچی بی و برقراری آتش بس در سال 1996، ایران تلاش کرد سیاست توازن در برابر دو کشور آذربایجان و ارمنستان را پیش بگیرد، چون استمرار جنگ و مناقشه و بر هم خوردن موازنه به نفع یکی از طرفین، پیامدهای امنیتی منفی برایش در پی داشت، هدف اصلی ایران از میانجیگری و آتش بس حفظ امنیت مرزهای شمالی، تمامیت اراضی و وحدت ملی کشور بود.

تاکنون ایران سعی کرده تا رابطه بسیار خوبی با هر دو جمهوری داشته باشد، ولی اقدامات جمهوری آذربایجان خطرات جدی را برای امنیت جمهوری اسلامی ایجاد می کند، آذربایجان روابط بسیار نزدیکی با رژیم صهیونیستی ایجاد کرد، این روابط از سال 1993 با افتتاح سفارت اسرائیل در باکو جدیت بیشتری به خود گرفت. سفر مقامات عالی رتبه دو طرف تلاویو و باکو موجب عمیق تر شدن این همکاری های اقتصادی و نظامی دو کشور شده است، یکی از اهدف اصلی اسرائیل حضور در منطقه و تثبیت در مرزهای ایران است، تا فشاری بر جمهوری اسلامی باشد. اسرائیل پایگاه های نظامی بسیاری در جمهوری آذربایجان دارد که بعضی از آنها فاصله چندانی از مرز ایران ندارند. آذربایجان نیز سعی دارد از تکنولوژی و تجهیزات نظامی اسرائیلی برای رویاروی محتمل با ارمنستان استفاده کند. در حال حاضر آذربایجان سومین خریدار تسلیحات نظامی از اسرائیل محسوب می شود.

مجموعه فعالیت های رژیم صهیونیستی در آذربایجان تهدیدی بر امنیت ملی ایران محسوب می شود، ولی ایران با مدیریت تهدید توانسته تا حدودی آن را عقیم کند.

در سال 2016 پس از دو دهه رعایت نسبی آتش بس درگیری های نظامی گسترده ای در منطقه قرهباغ به وقوع پیوست. در این رویاروی تجهیزات بسیار پیشرفته اسرائیلی به کار گرفته شد که خسارات بسیاری در صفوف نیروهای ارمنستان به جا گذاشت. در بین آن تجهیزات، سیستم های جاسوسی سیگنال و جاسوسی الکترونیک و پهپادهای انتحاری به چشم می خورد، جمهوری آذربایجان همچنین با کمک مستشاران صهیونیستی در حال احداث تاسیسات کشتی سازی نظامی است. چندی پیش هم موشک های ضد تانک و ضد کشتی اسرائیلی در سواحل دریای خزر مورد آزمایش ارتش آذربایجان قرار گرفت، حال این سئوال  مطرح می شود، مگر ارمنستان مرزی دریای با آذربایجان دارد که صنعت نظامی دریایی نوسازی و پیشرفته می شود؟ 

این روزها مجددا درگیری نظامی در منطقه قرهباغ از سر گرفته شده است، ولی این بار به صورتی متفاوت، اطلاعات منتشر شده از حضور مستقیم نیروهای ترکیه در کنار نیروهای جمهوری آذربایجان حکایت دارد، دو کشوری که هفته های قبل رزمایش نظامی در منطفه نخجوان داشتند، آمدگی کامل برای آغاز جنگ را فراهم کرده بودند. پهپادهای پیشرفته ترکیه همراه مستشاران ترک در خط مقدم نبرد به وضوح مشهود است، اما تهدید جدی برای ارمنستان و البته فراتر از آن ایران، حضور بیش از چهار هزار جنگ جوی سلفی از ارتش آزاد سوریه در منطقه قره باغ هم مرز با ایران است. این تروریست ها که از طرف ترکیه در سوریه سازمان دهی و حمایت می شوند، در نبردهای سوریه فجایع بسیاری آفریده اند، این نیروها با ایدئولوژی ضد شیعه خود در چندین نوبت برخوردهای نظامی با نیروهای حامی ایران در سوریه داشته اند. اکنون این تروریست ها با برنامه ریزی جمهوری آذربایجان و ترکیه برای مبارزه با ارتش ارمنستان به نزدیکی مرزهای شمالی ایران رسیده اند، این اقدام امنیت و تمامیت ارضی ایران را به مخاطره  می اندازد. این چالش امنیتی باید از طرف ایران در قدم های اولیه محکوم شود.

جمهوری آذربایجان با مجموعه ای از اقدامات تهدیدآمیز از قبیل حضور اسرائیل در کشور خود و واگذاری پایگاه نظامی، تحریک احساسات قومی و تجزیه طلبانه، انتقال تروریست های تکفیری سلفی به نزدیکی مرزهای ایران در منطقه قرهباغ و ... در بلند مدت می تواند تهدیدی جدی برای امنیت ایران محسوب شود. 

کلید واژه ها: جمهوری آذربایجان قره باغ مناقشه قره باغ ایران و آذربایجان ایران و ارمنستان جنگ قره باغ روسیه اسرائیل روابط جمهوری آذربایجان و اسرائیل اسرائیل و ارمنستان


( ۱۰۲ )

نظر شما :

ایرانی ۱۱ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۷
چون جمهوری آذربایجان منافع قومی و ملی خود را بر منافع مذهبی ترجیح داده و نگاهی کینه توزانه نسبت به ایران دارد تا جایی که در سیستم آموزش و پرورش و کتاب های تاریخ خود به تحریف تاریخ و دشمن سازی از ایران می پردازد و بدنبال تجزیه ایران هست ما باید قاطعانه منافع ملی را بر منافع مذهبی ترجیح بدهیم
خسرو ۱۱ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۲
اقدامات جمهوری آذربایجان برای بازپس گیری سرزمین هایش ، چه خطر جدی برای امنیت ایران دارد؟ مگر اسراییل با ارمنستان روابط تنگا تنگ ندارد ؟ و بزرگترین سفارتخانه امریکا در جهان در ایروان نیست؟ و پاشینیان برای خوشامد ترامپ ، پیوستن به تحریمهای ایران را اعلام نکرد؟ اسراییل کدام پایگاه های نزدیک به مرز ایران در آذربایجان دارد ؟ اگر میدانید باید دانسته هایتان را به سازمان های امنیتی کشور گزارش دهید هوچی گری می کنید به تایید اربابان فرانسوی و امریکایی تان ، ترکیه کمترین دخالتی در در گیری اخیر نداشته است ، اگر نیروهای سلفی که می گویید ضد شیعه اند چطور به کمک آذربایجان شیعه آمده اند ؟ هیچ نیروی سلفی از سوریه به آذربایجان نیامده ولی برعکس نیروهای تروریستی پژاک و پ ک ک برای کمک به داشناقهای جنایتکار ارمنی قره باغ از سوریه و عراق آمده اند اگر صاحب وجدان هستید باید اول تجاوز ارمنستان را به خاک آذربایجان محکوم کنید ، نباید ارمنی بودنتان را بر انسان بودن ترجیح دهید ندای حق خواهی وجدانتان را خاموش نکنید بیشتر ارامنه ایران مردم شریفی هستند آبروی آنها را نبرید با نوشته های نژاد پرستانه تان بین مردم ایران نفاق می افکنید و در واقع شما با تهییج احساسات قومی و نژادی ارمنی ، موجب تعمیق دشمنی در منطقه می شوید و بالاخره ، حالا درگیری در خاک آذربایجان جریان دارد یا ارمنستان ؟ جواب به این سوال متجاوز بودن ارمنستان و شورشی بودن داشناق های قره باغ را ثابت می کند
علی ۱۱ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۸
دو سطر پایین مقالتون گویای واقعیت است اما چرا بعضی هموطنان اذربایجانی قصد استفاده از قومیت زبان و اسلام و تشیع دارند در حالیکه ارمنستان همسایه نرمال نسبت به آذربایجان که در کتب تاریخ مدارس خود نقشه تسخیر استانهای شمال غربی دارد و علنا اعلام میکند و رفتارهای زننده ای با آذری های ایران دارد و پهباد و تروریست میفرستد و پایگاه سالیتا چای خود را در اختیار پهبادهای گذاشته است
به گقارد منصوریان ۱۱ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۹
من آرائیک هارتونیان را به شما ترجیح می دهم. حداقل او از شما صادق تر است.
علی ۱۱ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۵
گقارد منصوریان ، به تنهایی وجان برکف در مقاله ای سعی میکند به سیاستمداران ایرانی القا کند که آذربایجان سرتاپا مضر به امنیت ملی ایران است ودر هرجمله ای که می نویسد خطر برای امنیت ملی ایران راگوشزد می کند. کارشناس محترم روابط بین الملل باید بداند که همین کشور ایران در جنگ تحمیلی با ایثار تک تک جوانان این سرزمین حتی یک وجب از خاک مقدس خودرابه مهاجمان عراقی واگذار نکردند حال چطورانتظار داری آذربایجان پس از سی سال وعدم موفقیت مجامع بین المللی در احقاق حق این کشوردر باز پس دادن بیش از 20 درصد از اراضی اشغالی خود ، دست روی دست بگذارد واقدامی نکند . به افرادی مثل شما می گویم با این گونه تحریکهای بچه گانه نمی توانید سیاستمداران ایرانی راکه در مواجهه با موضوعات مختلف به کار گشتگی خاصی رسیده اند تحت تاثیر قراردهید.
كامران ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۸
اقای منصوریان شما اگر خیلی نگران منطقه و امنیت ان میباشید طی این ۳۰ سال مذاکرات تن به صلح میدادید، ۳۰ سال طفره رفتن و حفظ وضعیت موجود و ادامه اشغاگری اهداف کشور مطبوعتان ارمنستان را نشان میدهد ، مسکون سازی مناطق اشغالی بالاخص در ۷ شهرستان اطراف قره باغ نشان از نیت شما برای ادامه اشغال است و مذاکرات صلح اربابانتان فقط برای حفظ وضع موجود است. شما کلمه ایران عزیز را به کار بردید که به هیچ وجه با نظرات شما سازگار نیست و بهتر است از واژه ارمنستان عزیز استفاده کنید. از میانجیگری ایران گفتید حال انکه در دوره جنگ قبلی وقتی مذاکرات صلح قره باغ با میانجیگری ایران و به ریاست اقای هاشمی در تهران در جریان بود به صورت خائنانه ای شهر شوشا پایتخت فرهنگ اذربایجانی قره باغ اشغال شد و مذاکرات عقیم ماند. ادعای شما در مورد هر نوع میانجیگری و هر گونه مذاکره صرفا جهت اتلاف وقت است.
حامد ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۵
چرا پانترکیسم با همه تحلیلگران مشکل دارد؟ چون اصولا این گروه با تفکر و تحلیل مشکل دارد. زیر هر تحلیل جنگ قره باغ شروع کرده اند به نفرت پراکنی. اگر می‌خواهید عده ای که مغزشان را تقدیم ایده های پوچ توران بزرگ و افسانه های گرگ خاکستری و... کرده اند، را توجیه کنید، کارتان بیهوده است.
ایرج ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۹
خسرو جان بزرگترین سفارت آمریکا در منطقه در عراق و در اروپا در انگلیس است و بزرگترین پایگاه دریایی در بحرین و هوایی در قطر خطر برای امنیت ایران ارتفاعات قره باغ مشرف به تمامی استانهای شمال غربی است ایجاد سایتهای جاسوسی و نظارتی و ایستگاههای سنجش و شناسایی و رادارهای هشدار سریع بالستیک پایگاه هوایی سالیتا چای محل استقرار تجهیزات و تسلیحات و اسراییل روابط سیاسی دارد با ارمنستان اما روابط نظامی و تسلیحاتی ندارد ولی آذربایجان از پهباد تا موشک انداز بالستیک اسراییلی لینکس و لورا و...ترکیه از ترانزیت تجهیزات و تسلیحات تا پوشش هوایی که توسط رادارهای ثبت شده بود تا تروریست‌های ارتش آزاد سوریه و سایر تروریست‌های آسیای مرکزی ...انسان بودن و انسانیت بر ادیان و قومیت برتر است اربابتان اردوغان ترکی و الهام باکویی و یک مشت پانترک دارند از سادگی آذریهای ایران سو استفاده و تحریک میکند چرا آذری ها با نسل کشی و قتل عام ارامنه و فاجعه سومگاییت ۱۹۸۹تا۱۹۹۱باعث این کینه قومیتی شدند چرا؟؟!!!
كامران ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۹
عامل خادثه سومگاییت خود ارامنه بودند و با ایجاد ان دنبال بهانه ای برای اشغالگری بودند . در دادگاههای زمان شوروی اثبات شد که ۲ نفر ارمنی این پلان را اجرا کردند.
گیگی ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۱
زمانی که شهید سردار سلیمانی مورد هدف موشک آمریکا بصورت ناجوانمردانه قرار گرفت اولین نفری که به ترامپ کشته شدن سردار را تبریک گفت همین رییس جمهور ارمنستان بود اما مقامات ما هیچ واکنشی نشان ندادند. اما اگر علیوف به ترامپ کشتن سردار را تبریک می گفت شما آسمان ریسمان می یافتید. شما نه تنها به آذربایجان بله به خودتان هم خیانت می کنید
ایرج ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۰
گیگز جان یعنی هیچ سیاستمداری یا رسانه ای مخالف اقدامات ای ایران و مقابله با نقشه های ترکیه در سوریه نبوده ؟؟!!! کافی سر به نقدهای همان سیاستمداران و لازمه حمایت از ترکیه در تجاوز و کشتار مردم سوریه بیندازی باز گفته انور آبی نشخوار نکنید دستگیری گروههای حیدریون آذربایجان دسته گل الهام به ترکیه و باز گذاشتن دست سلفی ها و...
رامین ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۶:۵۹
مدیر مسئول محترم دیپلماسی ایرانی آیا شما نظر یک طرفدار آذری را هم مانند این آقای طرفدار ارمنستان نشر میکنی؟
... ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۷:۱۹
کمی خندیدیم بر دیپلماسی ایرانی که چیزی برای خواندن نداشت، چند ارمنی از ارمنستان دفاع میکند اما ترک‌ها دفاع کنند رگ غیرت خیلی ها باد میکند، تا باد چنین بادا
اسی ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۸
جنگ بده اما خیانت بدتر که بارها کشور اذربایجان بواسطه ی هم مرزی با ایران برای غرب بخصوص فرانسه علیه ایران جاسوسی کرده و برای ایران مسجل شده. اما دوستان اذری توجه داشته باشید که روزگاری ن چندان دور ترکیه بهترین منطقه ی توریستی و گردشگری بود استانبول زیبا انتالیای باشکو اما به لطف اردوغان کودک کش و با ایده های تروریستی الان هر روز به یه جا سیخ میزنه و کانون تروریست های منطقه رو درست کرده. جوانان برومند کشورشو پرپر و درگیر سیاست های صدامانه خودش کرده. خیلی روشن است که با حربه قومیتی و خیالات پوچ در صدد گسترش امپراطوری عثمانی شده که با تضعیف و حذف ارمنستان کمی به نقشه شومش نزدیک خواهد شد. بعلاوه ک اذربایجان گفته جمهوری را از اسم این کشور حذف و این کشور را اذربایجان شمالی بخوانید. مشخص است که در یک پروسه از قبل برنامه ریزی شده ایی پا گذاشته اند که سرنجام منجر به خطایی غیر قابل جبران و سرنوشتی همچون سرنوشت صدام را برای خود رغم خواهند نزد چرا که چشم دوختن به اذربایجان جنوبی به اصطلاح خودشان ضربه شصتی کاملا بجا و مهیبی برای هردو طمع کار بدنبال خواهد داشت پس پیشنهاد میشود هم اذری ها و هم ارمنیهای ایرانی پیراهن پاره نکرده و در اینسو از امنیت موجود خارج نشوند و علی رغم مشکلات بسیار بسیار زیاد اقتصادی با ایده ی وطن پرستی و میهن پرستی همراه شوند
محمود به ایرج ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۶
شما پنج میلیون پناهجوی سوریه ای رو تحویل بگیر بیار ایران و حمایت شأن کن بعد ارتش ترکیه از سوریه میاد بیرون. راستی چرا پنج میلیون سوریه ای با اینکه داعش تمام شده هنوز در پناه ترکیه هستند ولی به بشار اسد و کشور خودشان سوریه پناه نمی برند ؟ و یا به روسیه پناه نمی برند؟ از این مردم سوریه بپرس جنایت کار کیست؟
امیر ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۶
چند نفر از دوستان سواد سیاسی دارند به قول نیچه هر بچه بقالی فکر می کند سیاست مدار است و انچه فکر می کند و واقعیت است دوستان از روی توهم تحلیل نفرمایید در حال حاضر اذربایجان دنبال آزادی سازی خاک خویش است ونظام بین الملل اجازه و بازی گران منطقهای و جهانی دنبال منافع خویش هستند
ایرج در جواب محمود ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۱
محمود جان ترکیه اگر مرزخودش تمام بسته بود و تسلیحات و هرگونه کمک و تجهیزات و تدارکات نمی فرستاد سوریه الان نه ۵میلیون پناهنده سوریه بود مگر ایران تحریم زده بیش از ۳میلیون پناهنده فقط افغانستانی ندارد اما ترکیه هم اروپا را با بهانه پناهنده ها تیغ میزند و هم اهرم فشار برای همراهی اروپا با سیاستهای کشور گشایی عثمانی گری با باز کردن راه پناهنده ها به اروپا و هم دنبال مشروعیت برای حضور در سوریه است
ویدا ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۸
فقط امیدوارم ترک زبانهای عزیز ایرانی در دام اردوغان نیفتند که اردوغان سالهاست به خاک ایران و تجزیه آن چشم دوخته.اینکه کشوری مثل اذریایجان تاریخ و هویت جعلی و جدا برای خودش تعریف میکنه و به دنبال جدا کردن بخش مهمی از ایران است نشان دهنده رد پای کشورهایی است که هنوز دست از سر ایران سیاست برنداشتند. امیدوارم دوستان حتما نظر و ایدیولوژی پدر تجزیه ایران رو بخونند .
مريم ۱۷ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۱
جمهوری اذربایجان واقعا دولتی خطرناک برای ایرانه و به دنبال تجزیه ایران است ولی متاسفانه جمهوری اسلامی به خاطر نفوذ ترک های ایران در حکومت به حقیقت توجهی ندارد و هشدار هارو جدی نمی کیرد و سیاست درستی رو در برابر این دولت فاشیستی اتخاذ نمی کند خیلی جالبه که برخی ها از اذربایجان حمایت میکنند و فعالیت های بان ترکی خودشون رو با شعار اسلام مخفی میکنند در حالیکه دولت باکو و حتی مردمش کاملا سکولار و بی دین هستند الان هم که دارند با سلاح های اسراییلی میجنکند اکر مسلمان هستند جرا حیدر علی اف داره خودش رو میکشه که سلاح اسراییلی بخره شک ندارم که در اینده از اسراییل سرباز هم میخرد البته شایعاتی هم هست که ایران به ارمنستان کمک میکنه بزارید خیالتون رو راحت کنم صد در صد این طور نیست متاسفانه ایران در کنار این دولت جعلی هست که البته بشیمان خواهد شد
آزاد ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۹
نویسنده متن ارمنی است! گفارد منصوریان! گفارد نام یک کلیسا در ارمنستان است!
علیرضا از خراسان ۰۱ آبان ۱۳۹۹ | ۰۰:۵۸
آنچه که در فرهنگ روز ایران می بینیم خدمات روز افزون ارمنی ها به فرهنگ ایران است با نگاهی به کتاب هایی که در چند سال گذشته به پارسی برگردانده شده و دهن کجی ترک زبانان به فرهنگ ایرانی
امیر ۰۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۱
با توجه به خالی بستن دوست خراسانی مون غیرت ترک و حماسه هاش رو در متن انقلاب و جان نثاری های لشکر عاشورا در جنگ با عراق رو و بی خاصیت بودنشون در تاریخ ایران یادآور میشم. ضمن اینکه من یک ترک ملی گرا هستم و غیرت و وفاداریم رو در میدان نبرد نشون میدم نه مث شما... . آذربایجان سر ایران اگر برود ایران مرده...
امید ۰۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۸
شما پانفارسها هیچوقت شکر گزار خدماتی که ترکان به شما کرده اند نخواهید بود همین مقدار از ایران که مونده یادگار تورکهاست پرچمتون حتی زبانتون که امثال شهریار و نظامی م و مولوی اونقدر که به فارسی شعر سروده و خدمت کرده اند به زبان مادری خود نکرده اند حتی گسترش زبان فارسی در اسیای میانه و هند و عثمانی توسط ترکان صورت گرفته است تقریبا 99 درصد اثار باستانی و گردشگری بعد اسلام تو ایران مربوط به تورکهاست دیگه چی بگم
پاشینیان جنایتکار جنگی است ۰۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۲
وقتی یک ارمنی در باره منافع ملی یک کشور شیعه و انقلابی نظر می دهد.... به نویسنده ارمنی: فراموش نکنید که ارمنستان اشغالگر از جمله اولین کشورهایی بود که سفارتش در قدس شریف را بازگشایی نمود. اما نکات اصلی: سیاست خارجی ما اسلامی است و در این سیاست خارجی، اصل بر پشتیبانی از مسلمانان و مظلومین قرار دارد. بعلاوه اینکه موضوع قره باغ نه مسئله دولت فاسد علیف بلکه مسئله یک میلیون شیعه آواره و هفتصد زن و کودکی است که به طرز وحشیانه ای در خوجالی قتل عام شدند. موضوع چهار قطعنامه صریح سازمان ملل در خصوص تعلق قره باغ به جمهوری آذربایجان است. شما بهتر است به همتباران خود و بی قراران پاسکویچ، بفرمایید که مناطق غیرنظامی آذربایجان ( شهرهای گنجه و ترر) را بمباران نکنند و بیش از این جنایت جنگی انجام ندهند. در ضمن مشی ارمنستان در انتقال ارامنه از دیگر کشورها دقیقا همچون رفتار رژیم صهیونیستی است. در ضمن؛ قرآن کریم در سوره مائده ، به مسلمین در خصوص دوستی با یهود و نصاری هشدار داده است. درود بر شهدای مظلوم خوجالی مرگ بر اشغالگر ارمنی و صهیونیستی قره باغ خاک اسلام است و به مسلمین باز خواهد گشت.
قره باغ خاک اسلام است ۰۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۲
در پاسخ به خانم مریم و دیگر ارمنی گرایان دیگر ستیز و بی مطالعه! حیدر علیف رئیس جمهور فعلی آذربایجان نیست! البته پیشتر باید از دیپلماسی ایرانی، پرسید که چرا نظرات ارمنی گرایان را پوشش می دهد؛ ولی بگذریم، این رسانه اگر بی طرف باشد، نقدهای صورت گرفته نسبت به مقاله منصوریان را نیز انتشار خواهد داد. خانم مریم؛ نظر شما در مورد ترکها به صورت عام نشان از دیگر ستیزی شما و عدم فهم مفهوم رواداری، دارد. جمهوری آذربایجان کشوری است که در حال بازپس گیری اراضی خود است و چهار قطعنامه سازمان ملل حق این کشور را تائید می کند. یک میلیون آواره و هفتصد زن و کوک شهید حاصل تلاش جنایتکارانه دوستان ارمنی شما هستند. و خطاب به فردی که از نقش ارامنه در فرهنگ ایران و دهن کجی شیعیان آذری سخن گفته است باید گفت تاریخ را یکبار دیگر مرور کرده و ببیند در ایرانی که هزار سال ترکان بر آن حکومت رانده و ادبیات پارسی با حمایت آنان بالید، بحرین جزئی از ایران عزیز بود.
علی کورد ۲۳ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۴
همانطور که عربهای عزیز ایران،،، در جنگ تحمیلی بیشترین رشادتها را داشتند،،، مطمئنا اذریهای عزیز هم همین حس رو دارند، واجازه نمیدن کسی گوشه چشمی به خاک عزیزمان رو داشته باشه
sisi ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۳
جناب ایرانی برو نقشه ایران را بکش به جای خدا و قران پرستش کن اسم خدایت را هم ایران بگذار تو قبرت به کمکت میاد هم اینکه اینطوری راحت میتونیبه پان ایرانیست بودنت ادای دین کنی
مهران ۰۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۴
تهران تا زمانی که اصول قانون اساسی رو به درستی اجرا نکنه و با روش سلطه گری قوم فارس به سایر اقوام با هدف از بین بردن زبان و فرهنگ سایر اقوام ایرانی در مقام عمل حرکت کنه اولا باید همیشه در استرس و کابوس تجزیه و جدایی اول قهری بعد سیاسی اقوام باشه ثانیا با سرکوب و زندانی و قتل چهرش تخریب بشه و در نهایت کشور عزیزمون ایران که با خون و دل از پدرانمون ارث رسیده تجزیه بشه. ولی بهتر بود ایران دموکراسی با حقوق برابر اقوام ایرانی داشتیم.