آیا عراق صحنه «سورپرایز اکتبر» خواهد بود؟

۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۱ کد : ۱۹۹۵۷۸۷ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: «دیوید ایگناتیوس»، تحلیلگر سیاسی امریکایی، با انتشار مقاله ای احتمال داد که آنچه از آن به «سورپرایز اکتبر» یاد می شود در عراق رخ دهد.

او در این مقاله که در نشریه «واشنگتن پست» منتشر شده با اشاره به اخبار منتشر شده درباره تهدید وزیر خارجه امریکا به بستن سفارت کشورش در بغداد، تأکید کرده که این بستن سفارت احتمالا با حملات هوایی علیه گروه های مسلحی همراه خواهد بود که در حملات به سفارت امریکا و نیروهای ائتلاف انگشت اتهام به سمت آنها نشانه می رود.

به نظر ایگناتیوس هرگونه درگیری تازه در عراق بسیار پرمخاطره خواهد بود، چون اگر حمله تازه ای علیه منافع امریکا در عراق انجام شود، امریکا وارد علیه این گروه ها وارد عمل خواهد شد. ازسوی دیگر، اگر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، بخواهد علیه این گروه ها اقدام کند با واکنش گروه های سیاسی داخلی مواجه خواهد شد و این باعث تضعیف دولت شکننده وی و چه بسا سقوط آن و خلأ سیاسی در عراق می شود.

پیش از این پایگاه «عراقی 24» خبر داد که برهم صالح، رئیس جمهور عراق در جلسه ای با حضور سران نیروهای سیاسی عراق و نخست وزیر و رئیس مجلس این کشور پیام شدیداللحن و تهدیدآمیز ایالات متحده را به سران سیاسی عراق ابلاغ کرده است.

در این جلسه که پیش‌تر اعلام شده بود «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح، و «نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون، حاضر به شرکت در آن نشده‌اند، صالح به نیروهای عراق خبر داده که تماسی تلفنی از جانب «مایک پومپئو»، وزیر امور خارجه امریکا دریافت کرده که در آن بر نارضایتی امریکا از ادامه حملات به سفارت امریکا و کاروان‌های ائتلاف تأکید کرده است.

به گفته این منابع، «پومپئو به صالح گفته که تصمیم بستن سفارت امریکا در عراق هم‌اکنون روی میز رئیس جمهوری امریکاست» و افزوده که اگر نیروهای امریکایی به این روش از عراق خارج شوند و سفارت به این ترتیب بسته شود امریکا رأسا در برخورد با عاملان این حملات وارد عمل خواهد شد.

برهم صالح به نقل از پومپئو افزوده که امریکا در این باره به احدی ازجمله کتائب حزب الله و عصائب اهل الحق رحم نخواهد کرد ضمن اینکه بسته شدن این سفارت پیامدهای بسیار منفی‌ای برای عراق و آینده‌اش خواهد داشت.

پومپئو در این تماس تلفنی افزوده که این آخرین هشدار به دولت عراق برای اقدام جدی برای برخورد با این گروه‌های قانون شکن است.

منابع عراقی خبر داده اند که در هفته های اخیر 25 مورد حمله به تأسیسات نظامی ایالات متحده یا ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم و همچنین منطقه خضراء که مقر سفارت امریکا در بغداد است و نیز فرودگاه بین المللی بغداد رخ داده است.

«سورپرایز اکتبر» حادثه ای غیر مترقبه است که معمولا در چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری امریکا رخ می دهد و هدف از آن تأثیرنهادن بر تصمیم گیری رأی دهندگان امریکایی است.


( ۶ )

نظر شما :