آمریکا «اعمال فشار حداکثری» را به سازمان ملل کشاند (بخش اول)

ترامپ به هر طریقی به دنبال نابودی برجام است

۰۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۹۴۷۴۰ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده با هدف تمدید تحریم تسلیحات متعارف سازمان ملل علیه ایران پس از انقضای آن در اکتبر ۲۰۲۰ در شورای امنیت ناکام ماند. واشنگتن ادعا کرده حق استفاده از مکانیزم ماشه و بازگرداندن یک جانبه تحریم های سازمان ملل را دارد. اما با توجه به خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای ایران، هرگونه تلاش آمریکا برای اعمال مجدد تحریم ها بحث برانگیز خواهد بود و احتمالا در شورای امنیت به بن بست می رسد. هدف ترامپ واضح است. او می خواهد برجام را نابود یا بازگشت دولت بعدی آمریکا به آن را دشوار کند. اکنون طرفین باقی مانده در توافق باید مانند اعضای شورای امنیت در برابر آمریکا متحد شوند و از استفاده آمریکا از مکانیزم ماشه جلوگیری و ایران را به خودداری از واکنش شدیدالحن به اقدام نمادین آمریکا ترغیب کنند.
ترامپ به هر طریقی به دنبال نابودی برجام است

تهیه شده توسط گروه بین المللی بحران

دیپلماسی ایرانی: کارزار «اعمال فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ علیه ایران به نتیجه منطقی آن رسیده: تلاشی برای نابود کردن توافق هسته ای سال 2015 موسوم به برجام از طریق اقدام یک جانبه در شورای امنیت سازمان ملل. دولت ترامپ ابتدا سعی کرد تحریم های تسلیحاتی ایالات متحده علیه ایران را که 18 اکتبر منقضی می شود، از طریق یک قطعنامه جدید تمدید کند و با شکست شرم آور این تلاش، مرحله بعدی را با ادعای حق استفاده از مکانیزم ماشه یا همان بازگرداندن تحریم های شورای امنیت به اجرا درآورد. این حق برای طرفین برجام محفوظ است، اما ایالات متحده در پی خروج یکجانبه از توافق، این حق را از دست داده است. هدف آمریکا در هر دو مورد واضح است: می خواهد ایران را به تسلیم در برابر خواسته های خود در یک توافق جدید (در صورت پیروزی ترامپ برای در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) یا دشوار کردن بازگشت دوباره آمریکا به برجام (در صورت پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات، در انتخابات) وا دارد. اعضای شورای امنیت اقدام ایالات متحده برای استفاده از مکانیزم ماشه را رد و ایران را به خودداری از واکنش شدید در برابر مانوری که شرایط موجود را تغییر نمی دهد، ترغیب کردند.

تهدید و اجبار شاخصه اصلی سیاست ترامپ در بیش از دو سال گذشته بوده است. واشنگتن از زمان خروج از برجام در ماه مه 2018 تحریم های یک جانبه شدیدالحنی علیه جمهوری اسلامی اعمال و هدف بی ثبات کردن آن و وادار ساختنش به قائل شدن امتیازات مربوط به برنامه هسته ای و تغییر رفتار در خاورمیانه دنبال کرده است. با این حال، اگرچه اقتصاد ایران رنج قابل توجهی متحمل شده، اما این کشور نه در جبهه هسته ای تسلیم شده و نه در جبهه منطقه ای؛ برنامه هسته ای ایران امروز پیشرفته تر از زمان خروج آمریکا از برجام است و نفوذ تهران در منطقه بیشتر شده.

پایان محدودیت های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در ماه اکتبر به موضوع بعدی در بن بست روابط تبدیل شده است. مقامات اسرائیل همچنان می گویند نمی خواهند بگذارند که این محدودیت پایان یابد. آنها مدعی شده اند که نهایتا به یک طریقی این هدف را محقق خواهند کرد: یا با تصویب قطعنامه ای که تحریم ها را تمدید کند یا از طریق اجرای یک بند قطعنامه 2231 که بازگشت همه تحریم های سازمان ملل را در پی داشته باشد. بازگشت تحریم های سازمان ملل به معنای نابودی برجام خواهد بود و از آنجایی که آمریکا در تصویب قطعنامه شکست خورده، اکنون برای پیشبرد گزینه دوم تلاش می کند.

در رابطه با اهداف دولت ترامپ شک و تردیدهای زیادی وجود داشته است. اگر هدف اساسا کاهش خرید و فروش تسلیحات در خاورمیانه و افزایش امنیت منطقه بود، گزینه های واقع بینانه تری نسبت به تمدید مادام العمر تحریم ها علیه ایران یا متوسل شدن به مکانیزم ماشه شورای امنیت داشت. دولت ترامپ به جای تعامل در دیپلماسی و مشورت نزدیک با متحدان و حتی برقراری ارتباط با رقبایی که می توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند، با خواسته های حداکثری و تمایل حداقلی به سازش در صدد رسیدگی به مشکل برآمده است. دولت ترامپ اعلام کرده به منظور گسترش تحریم تسلیحاتی آماده است تا برجام را نابود کند. در حقیقت، سابقه فعالیت های او نشان می دهد که سعی داشته از طریق تمدید تحریم های تسلیحاتی برجام را نابود کند.

از این رو، انتخاب حقیقی بین وجود یا نبود محدودیت های تسلیحاتی نیست، بلکه بین نجات توافق حائز اهمیت هسته ای و انحلال آن است. طرفین باقی مانده در برجام دیدگاه یکسانی به تمدید تسلیحات متعارف ندارند؛ سه کشور اروپایی یعنی فرانسه، آلمان و بریتانیا گاها درباره پایان این تحریم ها ابراز نگرانی کرده، اما ایران، روسیه و چین بر این واقعیت تاکید داشته اند که پایان این تحریم ها بخشی از برجام و مبتنی بر این مساله بوده که بحران هسته ای از هر موضوع دیگری اهمیت بیشتری دارد.

اینطور بود که اعضای شورای امنیت تصمیم به مقابله با برنامه ایالات متحده برای استفاده از مکانیزم ماشه گرفتند. اینکه دولت ترامپ که با دستور اجرایی موسوم به «متوقف کردن مشارکت ایالات متحده در برجام» از توافق هسته ای خارج شده، اکنون می خواهد از حق خود به عنوان «یک شریک برجام» استفاده کند. محتمل ترین سناریو این است که ایالات متحده اعلام کند بازگشت تحریم ها مشروع است؛ روسیه و چین با این رویکرد آمریکا مخالفت خواهند کرد؛ کشورهای اروپا و دیگر اعضای شورای امنیت هم بیشترین تلاش خود را برای برنخوردن به مشکل با ایران و همچون ممانعت از آسیب دیدن شورای امنیت به کار خواهند گرفت. چنین بحرانی تنش های کنونی در میان اعضای دائم شورای امنیت را افزایش خواهد داد و ارزش آن را به عنوان یک قدرت بزرگ و تصمیم گیرنده، زیر سوال خواهد برد.

اکنون، سرنوشت توافق هسته ای در گرو چند عامل است: چند کشور و کدام کشورها ادعای آمریکا درباره بازگشت تحریم ها را می پذیرند؟ (در حال حاضر این ادعای آمریکا رد شده است؛) موضع کشورهای اروپایی چیست؟ دبیرکل سازمان ملل در این باره چه می گوید؟ ایران چگونه و با چه سرعتی واکنش نشان می دهد؟ نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه می شود؟ همانطور که مخالفت با تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران نشان داد، اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت می خواهند برجام را حفظ کنند و مخالف موضع گیری ایالات متحده هستند. (این مطلب ادامه دارد.)

منبع: گروه بین المللی بحران / مترجم: طلا تسلیمی
 

کلید واژه ها: برجام توافق هسته ای ایران خطر بازگشت تحریم های سازمان ملل تحریم تسلیحات متعارف شورای امنیت


( ۷ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۳
دوستی کادر فعلی سیاسی اقتصادی واجتماعی امریکا نسبت به امریکابه مثال دوستی خاله خرسه ماست.سنگ را بر سر دوستش کوبید تا مگس را از سر او بردارد.دشمن دانا بلندت میکند برزمینت میزند نادان دوست. بنظر برخی از همکاران قدیمی خود دوستان نادان امریکا هستند.امریکا دچار یک بی عقلی سیاسی اجتماعی اقتصادی وبگفته همکارقدیمی خود نادانی شده است. در بی عقلی سیاسی در گیریهای غیرمنطقی خود در اروپا وجابجائی های غیر منطقی که بر خلاف اهداف اولیه حضور در اروپاست و منزوی ساختن خود در سازمان ملل متحد با در نظر نگرفتن مصوبات شورای امنیت در مورد خاورمیانه وخروج از برجام ونفی امضای خود در برجام که غیر هستهای شدن نظامی ایران وسایر کشورهای جهان را باالگو برداری از ان تضمین میکرد در مسائل اجتماعی با مبارزه کودکانه ونااگاهانه وخود خواهانه با کرونا که تاکنون در گذشتگانش که همه عزیزان خانواده های امریکائی بوده اند به حدود ۱۹۰ هزار رسیده وپیش بینی میشود تااخرسال به ۳۷۰ هزار یرسد که امیدواریم اینگونه نشود وفرج خیری برسدودر زمینه اقتصادی بجای استفاده از نیروی کار منظم و تربیت شده ومحقق بسیار ارزان قیمت چین در جهت توسعه وپیشرفت ورفاه مردم امریکا وچین وجهان دست در دست هم با همه کشورهای جهان تصمیمات نامعقول در مورد این همکارخوب جهانی خود وجهان پرداخته است. جای تاسف است که برخی از همکاران نزذیک جناب ترامپ اصول اولیه قرارداد و خروج از قرار داد را نمی دانند.قراردا با امضای طرفین محقق میشود وبا خروج از قرار داد امضای تعهد اور باطل میشود.شما خود با خروج از برجام ونفی تعهدات خود در برجام ابطال امضای خودرا به جهانیان اعلام کردید. شما اکنون امضائی در قرارداد برجام ندارید. به تصور بخش اعظمی از متفکرین سیاسی امریکا کادر سیاسی فعلی امریکا نه فقط بدنبال نابودی برجام است بدنبال نابودی بسیاری از تشکیلات وتعهدات نظم جهانی است.جهان چه امریکا بخواهد وچه نخواهد دنبال پیشرفت خواهدرفت. دانش هستهای جهانی خواهد شد .جهان در پشرفت ورفاه مردمش خواهد کوشید .امریکا میخواهد سدی برای پیشرفت جهان باشد یا کمکی.اگر سدی شوید این سد با نیروی مردم جهان شکسته میشود.با جلوگیری از پیشرفت جهان امریکا اول نمیشود.
irani ۰۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۱
صبور باشیم این دو سه ماه هم خواهد گذشت و اگر حق باشد ترامپ باید شکست بخورد! مگر اینکه مردم امریکا مغز خر خورده باشند و او را دوباره انتخاب کنند که باعث تجزیه و یا جنگ و آشوب در داخل کشور امریکا خواهد شد و مصیبت اقتصادی برای جهان.