تداوم نابودی سازمان های بین المللی با آمدن دوباره رئیس جمهوری فعلی امریکا

درصورت انتخاب ترامپ؛ آیا انگلیس به اتحادیه اروپایی بازمی گردد؟

۰۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۴۷۰۶ انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید وحید کریمی
وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چین و روسیه و امریکا ابرقدرت های آتی خواهند بود و اروپا به اوایل قرن نوزدهم باز خواهد گشت و پوتین در روسیه با علم به روند تفکر سیاسی ترامپ، درصدد افزایش گسترش حوزه نفوذ در اروپا برخواهد آمد به ویژه که زمینه بی ثبات کردن بلغارستان فراهم است. البته امریکا درصدد تاسیس "ناتو" جدید با کشورهای شرق اروپا است منتهی با تعهداتی متفاوت که بار مالی برای امریکا ندارد و بیشتر بر مبنای توافقات غیرجمعی اما دوجانبه استوار است. 
درصورت انتخاب ترامپ؛ آیا انگلیس به اتحادیه اروپایی بازمی گردد؟

دیپلماسی ایرانی: نتیجه انتخابات امریکا در بسیاری از کشورها و سازمان های بین المللی تاثیرگزار است. آقای پال ولفنز،  نویسنده کتاب "تبعات خروج تصادفی انگلیس از اتحادیه اروپایی" می نویسد؛ اگر دولت دیوید کمرون، نخست وزیر انگلیس در گزارش تبعات خروج از اتحادیه اروپایی، بخش کاهش ده درصدی درآمد سالانه شهروندان انگلیسی، معادل چهار هزار پاند را حذف نمی کرد، انگلیسی ها به خروج از اتحادیه اروپایی رای نمی دادند. دو ماه بعد از حضور ترامپ در کاخ سفید، از جمله ای که در تمسخر یک قاضی که حکم محدودیت ورود مسلمانان هفت کشور به امریکا را زیر سوال برده بود گفت "این قاضی نما"، فهمیدیم ترامپ اهل رعایت قانون نیست و چون از سوی حزب جمهوریخواه مورد حمایت قرار نگرفته بود، خود را ملزم به رعایت اصول سه گانه؛ چندجانبه گرایی، اقتصاد آزاد و حمایت از ناتو نمی دید. اتحادیه اروپایی بدون انگلیس متلاشی خواهد شد و کافیست در فرانسه به تبع امریکا، رئیس جمهوری غیر حرفه ای مثل ترامپ انتخاب شود. ترامپ مخالف حفظ سازمان های بین المللی است که انگلیس و امریکا مشترکا در سال 1944 تاسیس کردند، لذا این احتمال وجود دارد انگلیس برای حفظ دستاوردهای بعد از جنگ جهانی دوم، به اتحادیه اروپایی برگردد البته؛ اگر ترامپ مجددا انتخاب شود. 

وی همچنین پیش بینی می کند چین و روسیه و امریکا ابرقدرت های آتی خواهند بود و اروپا به اوایل قرن نوزدهم باز خواهد گشت و پوتین در روسیه با علم به روند تفکر سیاسی ترامپ، درصدد افزایش گسترش حوزه نفوذ در اروپا برخواهد آمد به ویژه که زمینه بی ثبات کردن بلغارستان فراهم است. البته امریکا درصدد تاسیس "ناتو" جدید با کشورهای شرق اروپا است منتهی با تعهداتی متفاوت که بار مالی برای امریکا ندارد و بیشتر بر مبنای توافقات غیرجمعی اما دوجانبه استوار است. 

بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند ادامه حیات سیاسی ترامپ در کاخ سفید نه تنها برای ایجاد شکاف در بین متحدین مفید بلکه تسهیل کننده انحلال سازمان های موجود بین المللی است. بدیهی است بسیاری از کشورهای انقلابی که تعداد آنها را می توان در جنبش عدم تعهد جستجو کرد، خواهان تغییرات اصولی در نظام معیوب حاکم بر روابط بین الملل به خصوص ترکیب شورای امنیت سازمان متحد هستند. به قول تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس "از قدرت سخت امریکا می توان هم برای خوبی ها و هم بدی ها استفاده کرد." مهم بهره برداری مناسب و به موقع از فرصت است. باید هوشیار و آماده بود. پوتین با سیستم امریکا مخالف است اما در انتخاب دوباره ترامپ تلاش می کند. 

خواجه نصیر طوسی با هجمه مغول مخالف بود اما در هدایت مطلوب "قدرت سخت" مغول موفق بود. انگلیسی ها؛ امریکا شناس خوبی هستند و معتقدند امریکایی ها منابع سرشاری دارند اما راه استفاده از آن را نمی دانند و باید به آنها گفت چه بکنند و چه نکنند. نباید اجازه داد انگلیس و اسرائیل برای امریکا راهبرد سیاست خارجی تنظیم کنند.     

سید وحید کریمی

نویسنده خبر

دیپلمات و دکترای روابط بین الملل که در حال حاضر در گروه اروپا/امریکای دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه فعالیت دارد. 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا برگزیت انگلیس انتخابات ریاست جمهوری امریکا امریکا و اروپا امریکا و انگلیس


( ۱ )

نظر شما :

خسرو ۰۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۷
اگر ترامپ انتخاب شود ، در دور دوم روابط بهتری با متحدین غربیش خواهد داشت ، اورپا به قرن نوزدهم بر نمی گردد چون المان قدرت مسلط اقتصادی و سیاسی اورپا ، با نفوذ بیش از پیش اورپای بدون انگلیس را رهبری خواهد کرد ولی روسیه با وجود کاهش قیمت نفت و گاز ، ضعیف تر خواهد شد و داعیه قدرت جهانی اش کم فروغتر خواهد شد ، با انتخاب بایدن جبهه غربیها مستحکم تر شده و فشار زیادی بر کشورهای مدعی جهان اسلام مانند ایران و ترکیه و پاکستان و مصر و اندونزی وارد خواهد شد و بالاخره بایدن در خاورمیانه تلاش خواهد کرد با تجزیه عراق و سوریه و اگر توانست ایران و ترکیه ، کشور کردستان را برای پشتیبانی و همراهی با اسراییل بر پا کند ، حال تصمیم بگیرید برای حفظ منافع ایران ترامپ خوب است یا بایدن ؟