جهان عرب میان جمهوریخواهان ودموکرات ها

ترامپ یا بایدن، مساله این نیست؟

۰۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۹۴۵۷۴ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
مهمترین مساله این است که کشورهای عربی چگونه باید در این برهه زمانی حساس که جهان با خلاء راهبردی وحشتناکی روبه رو است، خود را به عنوان یک بازیگر مهم جهانی معرفی کنند. بایدن و ترامپ مساله نیستند، طرح مسائل باید توسط خود ما صورت گیرد نه دیگران.
ترامپ یا بایدن، مساله این نیست؟

نویسنده: امیل امین

دیپلماسی ایرانی: روابط میان کشورهای عربی و ایالات متحده آمریکا از ابتدای قرن بیستم تا دهه سوم قرن بیست و یکم شدت و ضعف داشته و بنا بر منافع متقابل در نوسان بوده است.

صرف نظر از گرایش حزبی روسای جمهوری منتخب آمریکا، رویکرد و دیدگاه هر یک از آنان در ماهیت و چگونگی روابط دوجانبه نیز تاثیرگذار بوده است. "لیندون بی جانسون" از حزب جمهوری خواه به دلیل حمایت از اسرائیل در جنگ شش روزه 1967، وبالی بر جهان عرب به شمار می رفت در حالی که جیمی کارتر از همان حزب برای برقراری صلح در منطقه خاورمیانه از هیچ تلاشی دریغ نکرد.

در خصوص روسای جمهوری آمریکا از حزب جمهوریخواه نیز این مقایسه صادق است. قضاوت درباره بوش پسر را باید به تاریخ سپرد حال آنکه بوش پدر یکی از نزدیکترین دوستان جهان عرب به شمار می رفت.

از آنچه گفته شد نتیجه می گیریم که آمریکا سیاست و فلسفه کاملا مشخصی را دنبال می کند که هدف اصلی آن تامین منافع این امپراتوری وپیاده کردن دیدگاه های راهبردی اش در سراسر جهان است صرف نظر از اینکه رئیس جمهوری آن از حزب دموکرات باشد یا جمهوریخواه. 

نتایج نظرسنجی ها و پیشی گرفتن جو بایدن، نامزد دموکرات ها در مقابل دونالد ترامپ، ساکن فعلی کاخ سفید نگرانی هایی را در جهان عرب به وجود آورده است. آنانی که از این مساله ابراز نگرانی می کنند معتقدند با روی کار آمدن بایدن، دور سوم ریاست جمهوری اوباما آغاز خواهد شد.

بایدن که 8 سال را به عنوان معاون باراک اوباما در کاخ سفید گذراند تنها یک سایه برای رئیس جمهوری به شمار می رفت و هیچ کاریزمایی که وی را از دیگران متمایز کند از او دیده نشد حال آنکه رئیس جمهوری آمریکا باید در یک بعد و یا چند بعد کاریزماتیک باشد.

اوباما به دلیل حمایت از گروه های اسلامگرای سیاسی و تلاش آشکار و نهان برای به قدرت رساندن آنها فاجعه بزرگی برای جهان عرب به بار آورد که تبعات آن همچنان ادامه دارد. 

البته در جهان عرب کسانی نیز هستند که سیاست های ترامپ و تصمیمات وی در خصوص انتقال سفارت آمریکا به قدس، به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت ابدی اسرائیل و سکوت در برابر اقدامات "دیوانه عثمانی" در خاورمیانه را نگران کننده و اختلاف برانگیز می دانند و معتقدند که با منافع امنیت ملی عربی در تضاد است و به همین دلیل انتخاب مجدد او را نوید بخش نمی دانند.

در واقع می توان گفت مسیر روابط کشورهای عربی و آمریکا باید اصلاح شود صرف نظر از این که چه کسی به کاخ سفید راه پیدا می کند. سنگ بنای روابط دوجانبه توسط افکار عمومی آمریکا، رسانه های سنتی این کشور و شبکه های ارتباط جمعی گذاشته می شود از همین رو کشورهای عربی اگر خود را آن گونه که هستند به آمریکا معرفی نکنند، رسانه های این کشور آن گونه که خود می خواهند آنها را به افکار عمومی شان معرفی خواهند کرد.

پس مهمترین مساله این است که کشورهای عربی چگونه باید در این برهه زمانی حساس که جهان با خلاء راهبردی وحشتناکی روبه رو است، خود را به عنوان یک بازیگر مهم جهانی معرفی کنند. بایدن و ترامپ مساله نیستند، طرح مسائل باید توسط خود ما صورت گیرد نه دیگران.

منبع: اسکای نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دونالد ترامپ جو بایدن ایالات متحده امریکا جهان عرب کشورهای عربی


( ۳ )

نظر شما :