هیل: تقلا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران،آمریکا را منزوی‌تر می‌کند

۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۹۴۲۵۱ سرخط اخبار

تارنمای نشریه آمریکایی هیل گزارش داد راهبرد دولت دونالد ترامپ در باره ایران این هفته با درخواست از سازمان ملل برای رای گیری در باره قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران محک خواهد خورد و تقلای واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، موجب انزوای بیشتر آمریکا نزد متحدانش خواهد شد.

به گزارش ایرنا، این رسانه آمریکایی نوشت که به گفته کارشناسان، امکان رای نیاوردن این قطعنامه در سازمان ملل محتمل است.... قمار آمریکا در فشار برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران همچنین تهدید منزوی شدن بیشتر ایالات متحده نزد متحدانش را دارد که همچنان از توافق هسته ای ایران حمایت می کنند و با کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ علیه تهران مخالفت کرده اند.
ایلان گلدنبرگ  کارشناس اندیشکده مرکز نیو امریکن سیکیوریتی در این زمینه گفت: دولت ترامپ می داند که تحریم تسلیحاتی تمدید نخواهد شد اما بیشتر از همه این بهانه ای برای آمریکا است تا تلاش کند با بازگرداندن ناگهانی و بدون شرط تحریم ها آنچه را که از برجام باقی مانده است، نابود کند.

بر اساس قطعنامه مصوب سال ۲۰۱۵ شورای امنیت سازمان ملل درحمایت از توافق هسته ای ممنوعیت واردات و صادارت سلاح های قراردادی از ایران و به خارج از این کشور ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) خاتمه می یابد.

در هفته ای که گذشت مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفت شورای امنیت در هفته آتی درباره قطعنامه سازمان ملل برای تمدید این تحریم رای گیری خواهد کرد.

اما روسیه و چین که از حق وتو در شورای امنیت برخوردار هستند تاکنون با این پیشنهاد آمریکا مخالفت کرده اند.

پمپئو در صورت شکست کشورش در پیشبرد این طرح خود تهدید به اعمال تاکتیک دیگری کرده است. این استدلال که ایالات متحده در توافق بنابر تعریف قطعنامه شورای امنیت باقی می ماند هر چند که ترامپ از این توافق خارج شده است. این امر به آمریکا اجازه می دهد همه تحریم های سازمان ملل را که قبل از توافق هسته ای وجود داشتند به طور خودکار و ناگهانی بازگرداند و از این رو تحریم تسلیحاتی را تمدید کند.

این رسانه به نقل از   کارشناس مسائل ایران و آمریکا و نایب رئیس مدیر اجرایی موسسه کوئینسی برای کشورداری مسئولانه نوشت: دیگر امضا کنندگان توافق هسته ای الزاما علاقه ای به لغو تحریم تسلیحاتی ندارند اما اقدامات ترامپ را غیرصادقانه و فقط با اهداف تخریب توافق قلمداد می کنند.

یک دیپلمات اروپایی که هیل نام او را منتشر نکرده است نیز تایید کرد که متحدان اروپایی آمریکا تلاش های ترامپ را صادقانه قلمداد نمی کنند.

دیپلمات مذکور گفت: ما تحریم های یکجانبه ای را که آمریکا علیه ایران اعمال کرده نمی پذیریم.

وقتی پمپئو از تمدید تحریم ها در سخنرانی ژوئن گذشته خود سخن گفت نمایندگانی از بریتانیا، فرانسه و آلمان خشم خود را درباره تهدید آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها با انقضای مهلت تحریم تسلیحاتی ابراز کردند.

کریستف هاسگن سفیر آلمان در سازمان ملل در نشست مجازی ژوئن گذشته شورای امنیت گفت: مایه تاسف است که آمریکا از توافق هسته ای ایران خارج شد و با این کار در واقع قوانین بین المللی را نقض کرد.

باربارا اسلاوین مدیربرنامه ایران در اندیشکده شورای آتلانیتک گفت همه چیز با تحریم آمریکا و نابودی برجام به نحوه واکنش ایران بستگی خواهد داشت و دشوار می توان پیش بینی کرد که ایران چه واکنشی نشان خواهد داد.

وی گفت: ایران آن را غیرقانونی قلمداد خواهد و اگر دولت آتی آمریکا به توافق پایبند باشد ایران نیز به آن بازخواهد گشت. درعین حال همچنین ممکن است که دولت ترامپ موفق به اعمال دوباره تحریم ها شود دیگر کشورها به ویژه چین و روسیه آن را نادیده بگیرند.

اسلاوین افزود: دیگر اعضای شورای امنیت با آمریکا مخالفت خواهند کرد به ویژه این که آمریکا رسما اعلام کرده که دیگر عضوی از توافق هسته ای نیست.

 گلدنبرگ چنین استدلال کرده که قطعنامه شورای امنیت ۲۰۱۵ بخش اصلی ساختاری است که آنچه را که از توافق هسته ای باقی مانده است حفظ می کند اگر این بخش نقض شود بقیه توافق هم نابود می شود و واقعا هیچ کس نمی داند چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی گفت: موضع دولت آمریکا این است که با نقض این قطعنامه کل توافق نابود خواهد شد. موضع دولت آمریکا این است که لغو تحریم تسلیحاتی مطلقا پذیرفتنی نیست اما موضع واقعی این دولت این است که می خواهیم توافق هسته ای را نقض کنیم و با استفاده از این قطعنامه می توانیم این کار را انجام دهیم.


( ۳ )

نظر شما :