پس از ۴ بار شکست حاصل شد موافقت شورای امنیت با تمدید مکانیسم ارسال کمک‌های انسانی به سوریه از طریق مرزها

۲۳ تیر ۱۳۹۹ | ۰۱:۳۳ کد : ۱۹۹۳۱۹۰ سرخط اخبار

شورای امنیت سازمان ملل شنبه شب پس از ۴ بار ناکامی در نهایت با قطعنامه تمدید مکانیسم ارسال کمک‌های انسانی به سوریه تنها از یک گذرگاه یعنی گذرگاه باب الهوی در مرز با ترکیه موافقت کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، پیش از این شورای امنیت چهار بار در تصویب قطعنامه‌ای برای تمدید مکانیسم کمک رسانی به سوریه از طریق مرزها شکست خورده بود.

دوره فعالیت مکانیسم کمک رسانی به سوریه از طریق مرزها روز جمعه به پایان رسید اما شورای امنیت در دو نشست جداگانه که طی همان روز برای تصویب قطعنامه‌ای با هدف تمدید این مکانیسم برگزار کرد، به نتیجه نرسید.

مساله تمدید دوره فعالیت مکانیسم ارسال کمک های انسانی به سوریه از طریق مرزها به موضوع اختلاف در شورای امنیت تبدیل شده بود. از یک طرف چین و روسیه با کاهش شمار گذرگاه‌های مرزی از دو گذرگاه به یک گذرگاه "باب الهوی" و تمدید این مکانیسم به مدت یک سال موافق بودند و از طرف دیگر کشورهای غربی بر ارسال کمک‌ها از طریق دو گذرگاه مرزی "باب السلام" و "باب الهوی" و تمدید دوره آن به شش ماه تاکید داشتند.

طبق توافقی که روز شنبه حاصل شد تنها از یک گذرگاه برای ارسال این کمک‌ها استفاده خواهد شد.

معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در پی رای گیری درباره قطعنامه پیشنهادی بلژیک و آلمان که تا پیش از این با وتوی چین و روسیه ناکام مانده بود، گفت: روسیه همواره ارسال کمک‌های انسانی به سوریه با رعایت اصل احترام به حاکمیت این کشور و تمامیت ارضی آن و هماهنگی با دولت مشروعش را تایید می‌کند. نباید قضیه را سیاسی کرد.

رای گیری روز شنبه پس از دوبار شکست قطعنامه‌ پیشنهادی روسیه و همچنین شکست قطعنامه مشترک آلمان و بلژیک صورت گرفت.

آلمان و بلژیک پس از پایان رای گیری در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند گرچه یک گذرگاه برای ارسال کمک‌ها کافی نیست اما نبود هیچ گذرگاهی برای ارسال این کمک‌ها هم سرنوشت همه منطقه را تهدید می‌کند.

انتهای پیام


نظر شما :