برزگر: عصبانیت آمریکا از گزارش اخیر گزارشگر حقوق بشر ناشی از منطق سلطه‌گری آن‌هاست

۱۹ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۰ کد : ۱۹۹۳۰۹۵ سرخط اخبار

یک حقوقدان گزارش اخیر گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر را اقدامی نادر دانست و گفت:‌ عصبانیت آمریکا از این گزارش نیز ناشی از خودخواهی و سلطه گرانه بودن منطق و منش آنهاست.

عباس برزگر در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با واکنش آمریکا در برابر گزارش اخیر گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در مورد شهادت سردار سلیمانی که آن را نقض قوانین بین المللی اعلام کرده است، اظهار کرد: سازمان ملل، سازمانی است که حافظ صلح بین المللی و حق حاکمیت ملت‌ها و کشورها و همچنین حافظ منافع بشریت بوده و مجری منشور سازمان ملل متحد به عنوان منشوری است که برای همه کشورها لازم الاجراست.

وی گزارش اخیر گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر را اقدامی نادر خواند و تصریح کرد: اظهار نظر سازمان ملل نسبت به عملکرد ظالمانه دولت آمریکا و به خصوص ترامپ و سی و چند تن از کسانی که با ایشان در قضیه ترور شهید سلیمانی همدست بودند در حقیقت از موارد نادری است که سازمان ملل موضع گیری کرده و اقدام ترامپ را در شهادت سردار سلیمانی به عنوان نقض حقوق بین الملل اعلام کرده است.

این حقوقدان ادامه داد: نه تنها شهادت سردار سلیمانی به عنوان یک انسان شریف، مجاهد فی سبیل الله و همچنین به عنوان انسانی که حامی ارزش‌های جامعه بشری و ارزش‌های مادی و معنوی برای انسان‌های مستضعف و کشورهایی که زیر ظلم و ستم آمریکا هستند موضوع بسیار مهمی است، بلکه این موضع گیری نیز اقدام خوبی بوده که طبیعی است آمریکا و کسانی که با او همسو و هم‌پیمان هستند خشمگین و ناراحت شوند و در حقیقت این واقعیتی انکار ناپذیر است.  

برزگر با تاکید بر این‌که «یکی از مهمترین مسایل حقوق بین الملل به رسمیت شناختن و احترام به اصل حاکمیت کشورهای مستقل است»، تصریح کرد: عمل ترامپ در ترور و به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی و شهید مهدی المهندس در فضا و فرودگاه کشوری با حاکمیتی مستقل مثل عراق نقض آشکار حقوق بین الملل است. این اقدام هم به عنوان تجاوز به حقوق قانونی این کشور و هم به عنوان به شهادت رساندن یک انسان متعهد و کسی که دل‌های آحاد مردم جهان اعم از مسلمانان و کسانی که زیر سلطه و ستم آمریکا هستند عکس العمل بسیاری را به همراه داشته است چون سردار شهید سلیمانی به عنوان یک انسان شریف، مجاهد و حق طلب مورد قبول همه آن‌ها بوده و در دل مردم دنیا جا داشته است؛ بنابراین عکس العمل مردم در این قضیه خیلی وسیع بوده و شهادت شهید سلیمانی آثار مادی و معنوی خود را در احیای عدالت و جنبش‌های حق طلبانه و اعتقادات آزادی خواهانه در دنیا خواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: سازمان ملل در حال حاضر به این نتیجه رسیده که عمل آمریکا و ترامپ در رابطه با به شهادت رساندن سردار سلیمانی نقض آشکار حقوق بین الملل است؛ بنابراین اقدام پلیس اینترپل با توجه به درخواست ایران برای جلب ترامپ و مقدمات مجازات وی در یک دادگاه بین المللی به عنوان جنایت جنگی و نقض حاکمیت بین الملل اقدامی پسندیده است و باید سازمان ملل جدی‌تر و زودتر از این به میدان می‌آمد و اظهار نظر می‌کرد که البته امیدواریم از این موضوع عقب نشینی نکنند.

وی در مورد علت عصبانیت آمریکا از گزارش اخیر گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر گفت:‌ عصبانیت آمریکا ناشی از خودخواهی و سلطه گرانه بودن منطق و منش آمریکاست. آن‌ها علیه ایران قطعنامه صادر می‌کردند و ادعای نقض حقوق بشر داشتند، اما در واقع چندین برابر آن در خود کشورهای اروپایی و آمریکایی نقض می‌شود. اروپایی ها هم می‌دانند که از ترامپ و آمریکا می‌ترسند و فقط برای کشورهای دیگر زرنگ هستند، اما واقعیت این است که آمریکا به آنها هم زور می‌گوید.

انتهای پیام


نظر شما :