واقعیت هایی که آزاردهنده اند

تلخ‌ترین سخنان ظریف

۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۲۹۸۱ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: محمد فاضلی
محمد فاضلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تاریخ درباره ظریف، قوت‌ها و کاستی‌هایش، هم‌چون همه دیگر سیاست‌مداران قضاوت خواهد کرد. آدمی معصوم و مبرا از خطا نیست، اما در کشوری که با کارگزاران نظام سیاسی برای آن‌چه تصمیم کل سیستم بوده است، چنین کنند، هیچ نخبه‌ای را رمق و انگیزه خطر کردن برای خدمت باقی نمی‌ماند. آدم‌ها، تلخ‌کام فرومی‌پاشند.
تلخ‌ترین سخنان ظریف

دیپلماسی ایرانی: محمدجواد ظریف مجموعه‌ای از «ترین‌ها»ست. او به اذعان دوست و دشمن، متخصص‌ترین وزیر امور خارجه ایران بعد از انقلاب‌ است. او مسئول پرمناقشه‌ترین، طولانی‌ترین و جهانی‌ترین مذاکرات دیپلماتیک تاریخ جمهوری اسلامی ایران هم هست، و اوصافی از امیرکبیر و مصدق تا خائن را هم به خود دیده است. او به گمانم در سخنرانی روز پانزده تیر 1399 خود در مجلس، تلخ‌ترین سخنرانی علنی دوران وزارتش را نیز ایراد کرد.

تلخی اول. ظریف سپس از درک نشدن شرایط گذار در نظام روابط بین‌الملل در گذشته پیش از انقلاب می‌گوید و ضمن آن‌که متذکر می‌شود و تذکر می‌دهد که هر کس در تاریخ در فهم شرایط گذار اشتباه کرده، دچار مشکلات اساسی شده است. او می‌گوید متأسفانه نخبگان ما تدبیر و شجاعت کافی نداشته‌اند که به گونه‌ای مدیریت کنند تا در شرایط گذار اوضاع به نفع کشور تمام شود.

ظریف می‌داند دو قطب اقتصادی بزرگ جهان در شرق آسیا و غرب جهان (اروپا و آمریکا) قرار دارند اما کشورش علی‌رغم موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر، هیچ بندر اقتصادی، فرودگاه عظیم یا خط ریلی و جاده‌ای مهمی ندارد که رابط دو سوی عالم باشد. هیچ خط لوله گاز بین‌المللی یا نفتی مهمی از ایران نمی‌گذرد. چینی‌ها حتی گذر هیچ بخش مهمی از «یک جاده یک کمربند» یا راه ابریشم دنیای نو را برای عبور از ایران در نظر نگرفته‌اند. نفت ما هم از بازارهای جهان حذف شده و هیچ اتفاقی در بازار جهان نیفتاده است. ایران در هیچ طرح «همکاری فناورانه» مهمی شریک نیست. جهان در جریان گذارش به دنیایی متفاوت، به‌واقع به هیچ کالا، فناوری، دانش و حتی جغرافیای ما (غیر از تنگه هرمز) وابسته نیست.

تلخی دوم. ظریف در فرازی دیگر از سخنرانی می‌گوید «اگر الآن سفر دیپلماتیک نمی‌روم به خاطر این است که کشورها آمادگی پذیرش ندارند.» نفس این‌که کشورها آمادگی پذیرش وزیر امور خارجه ایران با هشتاد و چهار میلیون جمعیت، بازاری بزرگ، واقع در نقطه‌ای حساس از جهان با انواع ظرفیت‌ها را ندارند، تلخ است. راه سفر او به همه کشورها جز معدودی قبل از تضعیف برجام باز بود و به قول خودش بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را هم همراه می‌برد. تحمل عدم پذیرش کشورها در چنین شرایطی برای یک دیپلمات نظیر ظریف تلخ است.

تلخی سوم. ظریف در ادامه می‌گوید: «من به سوریه رفتم، من به ترکیه رفتم،‌ من به روسیه رفتم، من به عراق خواهم رفت، همکاران من به افغانستان رفتند، روابط بین دولت افغانستان را اصلاح کردند،‌ صلح افغانستان را پیگیری کردند، ما در همسایگی بیشترین تلاش را انجام می‌دهیم و انشاءالله موفق می‌شویم، ... همکاران من هر روز با کشورهای همسایه صحبت می‌کنند» و بعد از برشمردن تلاش برای باز کردن مرزها با کشورهای همسایه و موفقیت در آن‌ها می‌گوید «هیچ کدام این‌ها با دعا انجام نشده است.»

این‌که وزیر امور خارجه‌ای چون ظریف در جایی غیر از سوریه، ترکیه، روسیه، افغانستان و عراق پذیرش نشود یا کاری برای انجام دادن نداشته باشد، به اندازه کافی تلخ هست؛ اما این‌که تلاش‌هایش در همین شرایط سخت نادیده گرفته شده و مجبور شود تذکر دهد که این کارها با «دعا انجام نشده» تلخ‌تر است.

تلخی چهارم. تلخی دیگر سخنان ظریف آن‌جاست که از خائن و دروغگو خواندن خود، خیلی سوزناک شکایت می‌کند. تلخ است آدمی برای کاری که در هر لحظه آن مأمور پیشبرد اراده کل نظام سیاسی بوده است، توسط بخشی از همان نظام سیاسی، به خیانت و دروغگویی متهم شود.

تلخی پنجم. تلخی بزرگ‌تر آن‌که گروهی به نام گفتمان، گفتار و کردار سردار شهید قاسم سلیمانی بر ظریف می‌تازند، انگار نه انگار که او در همه سالیان گذشته بیش از همه تندزبان‌ها با سردار همکاری کرده و با یکدیگر دو بال دیپلماتیک و نظامی را پیش برده بودند. گروهی کاتولیک‌تر از پاپ شده‌اند.

تلخی ششم. ظریف آگاه‌تر از آن است که نداند کشورهای دیگر با وزیر امور خارجه‌ای که در مجلس کشورش این چنین از او استقبال می‌شود چقدر سرد رفتار خواهد کرد. تلخ‌تر، آگاهی بر خسارت این وضعیت برای منافع ملی است.

تاریخ درباره ظریف، قوت‌ها و کاستی‌هایش، هم‌چون همه دیگر سیاست‌مداران قضاوت خواهد کرد. آدمی معصوم و مبرا از خطا نیست، اما در کشوری که با کارگزاران نظام سیاسی برای آن‌چه تصمیم کل سیستم بوده است، چنین کنند، هیچ نخبه‌ای را رمق و انگیزه خطر کردن برای خدمت باقی نمی‌ماند. آدم‌ها، تلخ‌کام فرومی‌پاشند.

محمد فاضلی

نویسنده خبر

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: محمد جواد ظریف جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران


( ۲۲ )

نظر شما :

کارشناس تربیتی ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۸
شما از این بیان ظریف "«اگر الآن سفر دیپلماتیک نمی‌روم به خاطر این است که کشورها آمادگی پذیرش ندارند.» " حصر دیپلنلتک را برداشت کرده اید در صورتی که نظر ظریف این نبود و فقط اقتضائات کرونا را مدنظر داشت.
فدوی ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۰
حرف حق زده شد در این مقاله ... الان نفوذی های آمریکا در بین ما از خیانت ظریف و جنایت برجام می گویند کما اینکه همان نفوذی ها در زمان امضای برجام از خوب بودن و راهگشا بودن آن می گفتند ... حاضرم به تمام مقدساتم سوگند بخورم که در سایه غفلت ما ، آمریکاییها در داخل ایران به طور گسترده ای کادرسازی کرده اند که اگر غیر از این باشد باید به ابرقدرت بودن آمریکا ، شک کرد ( چهل سال زمان کمی نیست ) ... یه نگاهی به حوادث چند سال اخیر بیاندازید ... مشکل بزرگ انقلابیون هم در گذشته و هم الان اینست که قدرت حریف را دستکم گرفتند ... بگذارید پرده ها بیافتد تا عیان شود که چه پیشانی پینه بسته هایی و چه کراوات زده هایی و چه حاجی و دکتر و خلاصه چه مقربانی ، سرباز آمریکا بودند و هستند ... بگذارید زمان خود کارش را خواهد کرد ... اما افسوس که ما هیچگاه وجود میرزا آقا خان های نوری را جدی نمی گیریم ... هیچگاه ... به راستی درک این موضوع که الان زمان شعار دادن بر ضد وزیر خارجه نیست حتی اگر خائن واقعی باشد ، تا این حد دشوار است ... بیچار ملت با این خانه اش ! بیچاره ملت با این دولتش ... بیچاره من ، بیچاره تو ... اگر موافق حرفهای من هستی به تو بابت بیچارگیت تبریک می گویم و اگر مخالفی ، تبریک بیشتر ...
کیوان ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۹
سلام نویسنده معتقد است برجام تصمیم کل سیستم بوده است. پس ان مطالبات رهبری و شروطی که ایشان گذاشتند و دولت و تیم هسته ای براورده نکرد چه شد؟ ایا رهبر ی نگفتند که توافق نکردن بهتر از توافق بد است؟
ناشناس ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۵
عجب اگر دیگرانی از دیگران بپرسند میشود نقد سازنده و نقد سیاسیون که خیلی خوب است ولی حالا که نوبت به نماد مذاکره واعتماد به غرب رسید همه چیز عوض شد آقای فاضلی،اینایی که امروز از وحدت صحبت میکنند که خیلی خوب هست،دیروز چرا دوقطبی میساختند؟در دوران انتخابات دوقطبی در دوران ناکارآمدی وحدت؟!
حسین ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۵
بهتر بود ایشان به جای کلی گویی درباره ظریف از عملکردهای ۷ ساله او سخن بگوید که آلت دست اروپاییها شد و البته ایشان فقط اوامر حسن روحانی را اجرا کرده اند و نمیشود همه تقصیرها را به گردن او انداخت.
محمد ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۲
من واقعا نمیفهمم اگر برجام حاصل تصمیم نظام بوده چرا اشتباهایش به پای ظریف نوشته می شود
شاهین ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۲
ظریف فکر کرد اگربا شیطان پیوند ببندد پیروز است ،غافل از انکه شیطان او را اغوا کرده است.اگر کسی بخواهدهندوانه بخرد ،طی مراحلی خاص و با رعایت منافع دوطرف ومرحله ای خرید انجام میدهد،چراظریف تمامی تعدات را اجرا کرد و دست کشور را ازبرگ های برنده تهی کرد بدون انکه تعهدات دوطرف را مرحله ای کند، یعنی انجام یک تعهد ما دربرابر انجام یک تعهد طرف مقابل،خائن ها اینگونه قرار داد میبندند
سهراب ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۲
"برجام تصمیم نظام بود" دقیق نیست "نظام مجبور به قبول برجام شد" دقیق تر هست. بنابه تعریف چنین قراردادی عادلانه نیست. بعضی از دوستان فکر میکنند برجام مثل بقیه قردادهاست، نه برجام شبیه قرداد صلح بعد از تسلیم یک طرف هست. دلیلش این هست که در ازای قبول برجام ایران از ذیل منشور ۷ خارج شد ان هم موقتا. این یک بده بستان عادی نیست بلکه مثل توافق برای کوتاه کردن مدت زندان در ازای رفتار خوب هست. چرا کار به اینجا رسید؟ از اون اقای بپرسید که میگفت "اسراییل محو خواهد شد" و "اینقدر قطعنامه بدید که قطعنامه دونتون پاره بشه" .
كامران ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۶
ما به دولت روحانی رای دادیم به امید اینکه برخلاف دوره احمد نژاد کشور به روش اصولی و نظام مند اداره بشه، دوستان بخش بزرگی از مصیبت اقتصادی که ما در حال حاضر دچار هستیم ناشی از سوء مدیریت هستش، چقدر کارشناسان اقتصادی فریاد زدند وگفتند که نقدینگی باید کنترل شود ولی توجهی نشد و با کوچکترین تلنگر سیاسی سیل نقدینگی به بازار ها هجوم اورد، چقدر گفته شد که نظام بانکی باید تغییر کند . چقدر گفته شد که باید از اقتصاد در سایه که ریالی مالیات نمیدهد باید مالیات گرفته شود .و.... توقع ما از روحانی بیشتر از احمدی نژاد بود اما متاسفانه ایشان هم راه اوشان را رفتن و جالبتر اینکه مثل اوشان شروع به اعلام امار ساختگی و بعضا خنده دار کردن از جمله نرخ تورم و ....
علی ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۳
در این که ظریف بزرگمردی در تاریخ ایران زمین هم قد و قواره عباس میرزا و امیرکبیر هست من به شخصه شکی ندارم . ولی باید قبول کرد تمام تلخ کامی های ما از این است که نظام میخواهد به قول خودش توی دهن آمریکا بزند اما با مشت خالی...ما باید واقعیت را قبول کنیم آمریکا اگر آمریکا شد بدلیل کار و تلاش بسیار زیاد و بی وقفه مردمانش در تاریخ 400 ساله خود است تا توانسته از روی زمین رباتی بسازد و هزاران کیلیومتر آن طرفتر روی مریخ خاک و اتمسفر آن را آزمایش کند و نتایج را به زمین مخابره کند بدون خطا...و این ها با دعا کردن و مهر داغ بر پیشانی گذاشتن حاصل نشد...این های که به ظریف دروغگو و خائن میگویند یا نادانند یا شریک دزد و رفیق قافله...
A . H ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۱
احسنت .... عالی بود
شهروند ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۶
وضعیت جناحهای سیاسی در ایران و نمودهایش در حال حاضر، صرفاً جنگ زرگری هست. بعد از اجرای هر نمایش، همه شان دقیقاً سر یک سفره مینشینند و به مردمی که این نمایشها را باور کرده اند میخندند.
امیر در جواب کیهان ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۰
مهم نیست مسئولی در فضای عمومی چه حرفی بزنند. مهم آن است که برجام بدون تایید رهبری اجرا نمیشد! شما ادعاهای عجیبی داری انگار از کره مریخ آمده ای و خبر نداری ایران چه خبره!
امیر ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۴
در مورد تلخی دوم و سوم در عدم مسافرت ظریف همچون گذشته اینکه جنابعالی و دیگران و حتی خود جناب ظریف کلا فراموش کرده اید که ایشان تحریم شده اند و تحریم بودن ظریف و کارساز بودن تحریم را حاضر نیستید به زبان بیارید خود نشان دهنده تلخی بزرگی است به این معنی که کارشناسان و متخصصین ما حاضر به پذیرفتن واقعیات و بیان آن نیستند و حقیقت را کتمان میکنند!
محمدحسین ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۵
من فکر کردم بخاطر همه ی جواب های بی ربط ظریف تو مجلس، این تیتر ( سخنان تلخ ظریف ) انتخاب شد. اگر ایشون مسئول طولانی ترین و پر مناقشه ترین مذاکرات بوده که افتخار نیست، اینکه از خطوط قرمز عدول کنید و دل به وعده ها و امضای آمریکا ببندید و قبل از رفع تحریم ها، پیش‌دستانه اقدام به اجرای محدودیت ها بکنید و تحریم ها هم برداشته نشه،و حتی مدال افتخار و طلا بابت این شکست دریافت کنید تلخه. رو آوردن به شرق و همسایه ها که تجارت با افغانستان و عراق به تنهایی چندین برابر تجارت با بیست و هفت کشور اروپایی هست تلخ نیست،هفت سال امید واهی به آمریکا و اروپا تلخ هست. تلخ اینه که برای توجیه ظریف اونو بال دیپلماتیک سردار سلیمانی بدونیم در حالی‌که این بال دیپلماتیک در شب تاریخی ورود بشار به تهران قهر کرده و استعفا میدن تا پیروزی ایران تو منطقه تحت الشعاع قرار بگیره. و سردار هم در جایی از برجام به عنوان یک سه ضلعی که برای تخریب قدرت ایران توسط آمریکا برنامه ریزی شده عنوان کردند. تلخ اینه که یکی از این اضلاع توسط جناب ظریف تکمیل شد. البته که داشتن بعععضی از نمایندگانی که بجای استناد به استدلال های بی شمار برای اشتباهات ظریف از کلمات بی ربط خائن استفاده میکنند هم تلخ هست.
پارسی ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۵
واقع گرا باشیم : عدم موفقیت ها و نا بسامانیها ارتباطی به ظریف ، این دولت یا آن دولت ندارد و در حقیقت خانه از پای بست ویران است شما به روند چهل سال گذشته نگاه کنید وضعیت اقتصادی روز به روز بدتر و هر سال از سال قبل بدتر ، فساد روز به روز بیشتر در حقیقت امیدی به اصلاح نیست و افق روشنی دیده نمی شود !! گرچه چاپ نمی کنی ولی من واقعیت جامعه را گفتم.
حمیدرضازنجانی ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۹
ببینید راه حل برون رفت ازمشکلات کشور فقط وفقط اینه که همه چیزوهمه اشخاص سرجای خودش باشه .برای مثال درمورد قرارداد۲۵ ساله باچین همه نظرمیدن دریغ ازمطالعه وتحقیق وبالاخص در مجلس افرادی هستندکه متاسفانه هیچ درکی ازشرایط کنونی کشور چه درداخل وچه درخارج کشورندارند وبنا به احساسات وحساسیت های شخصی حرفی میزنند که اتفاقا بااین مجلسی که تعقل حلقه مفقوده اونه انتظاری بیش ازاین نبایدداشت... من ازاین دولت حمایت نمیکنم ولی بایدمنطقی باشیم بنده خودم کارآفرین نخبه برترکشوردرسال۹۶هستم وشرایط بازار آگاهی کامل دارم. درسه سال اول ریاست جمهوری آقای روحانی شرایط تورم خیلی بهتر از ۸ساله آقای احمدی نژادبود دقیقا در دوره آقای احمدی نژاد نرخ ارز ۴برابرشد والان هم همین اتفاق افتاده وفقط بخاطر بارروانی قیمت بالا دلار زیادبه چشم میاد ودرضمن شرایط الان خیلی متفاوت بادوره ۸سال قبل هست قیمت نفت ۱۲۰ دلاری بانفت ۲۰ دلاری یا حجم فروش نفت آنزمان باالان خیلی متفاوته وهزینه بسیارسنگین مالی که برگردن دولت هستش. ودرآخر آقای روحانی بااین شرایط سخت یکبار جلوی رهبرمعظم انقلاب حتی بظاهر بی احترامی نکردن ولی همان کسانی که ادعای ولایت وطرفداری رهبری رامیکردند خودشون رو خونه نشین کردن تاحرفشون رو به کرسی بنشونن...