وزیر امور خارجه در میانه میدان

ظریف و حاج قاسم، دو سردار یک جبهه دفاعند

۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۹۲۹۶۶ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید محمد صادق خرازی
سید محمد صادق خرازی در یادداشتی می نویسد: حال چند روزی پس از این نبرد سخت، فرمانده میدان در حلقه نمایندگان مجلس آماج بدترین توهین‌ها قرار می‌گیرد. همان وزیر امور خارجه‌ای که رهبر معظم انقلاب او را «امین، غیور، شجاع و متدین» خواندند. کمتر مسئولی در جمهوری اسلامی تاکنون با چنین تعابیر حکیمانه و حمایت‌های پدرانه‌ای از سوی مقام معظم رهبری روبه‌رو شده است. ظریف همان دیپلمات کارکشته‌ای است که جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی امریکا در کتابش می‌نویسد نگران دیدار ترامپ با او بوده چون می‌ترسید ایرانی‌ها در مذاکرات احتمالی خیلی بهتر از رئیس‌جمهوری امریکا عمل کنند.
ظریف و حاج قاسم، دو سردار یک جبهه دفاعند

دیپلماسی ایرانی: از آمدورفت چهره‌هایی که چون شهاب در این دنیای فانی درخشیدند، چشمم به نور ایمان و ایثار بزرگانی روشن بود که امروز در بهشت برین در کنار اولیای الهی، در مقام شامخ شهید سکنی دارند؛ از شهید بزرگوار سردار اسلام دکتر چمران که روزگار نوجوانی‌ام با همراهی ایشان در دهلاویه گذشت تا اندکی بعد در دفتر حزب جمهوری اسلامی در تهران و درک گوشه‌ای از عظمت شهید والامقام دکتر بهشتی که به تعبیر راستین امام راحل، «یک ملت بود.»

در این قافله سرسپردگان راه حق و دل‌دادگان مسیر اعتلای ملک و دین بودند دوستان و همراهانی که جوانی و میانسالی‌ام با حظ حضور آسمانی‌شان در این دنیای خاکی سپری شد که آخرین‌شان سردار سربه‌دار ماندگار ایران و اسلام، شهید والامقام حاج قاسم بود که چون نگین خاتم سلیمانی، بر دست‌ها و دل‌های عزادار مردم قدردان و وفادار ایران و عراق به سوی بهشت ابدی بدرقه شد.

حاج قاسم نه یک فرد، که یک مکتب است که کمین شب‌پرستان و شبیخون راهزنان نور او را بیشتر و راه او را پررهروتر کرد. این خون ریخته در سرزمین حسین (ع) هماره تازه و گرم می‌جوشد و با غیرتش جهانی می‌خروشد. قاسم صورت و سیرت مقاومت بود؛ راه و روح مبارزه. مرد دفاع بود نه جنگ. عارف زاهد بود و عاشق شاهد. قدرتش نه بر پایه سیطره بر نیزه که سلطه بر دل‌های مردم بود و همان بود که همه را فرزند خود می‌دانست با حجاب و کم‌حجاب را. این بود که در فراقش از اصولگراترین یاران تا چهره‌های خارج از ایران گریستند؛ چون قاسم نماد آبرو و آرزوی ایران است.

در سال‌های طولانی درک حضور منورش او را دیپلماتی بزرگ دیدم؛ یک انقلابی غیور که مذاکره را اصل می‌دانست و هرگز راه را بر گفت‌وگو نمی‌بست. در این مسیر یکی از همراهان همیشگی، یاران وفادار و همفکران فداکارش محمدجواد ظریف بود. این دو سردار یک جبهه دفاع بودند در دو کسوت. هر دو برای یک هدف و یک آرمان پا به عرصه مبارزه نفسگیر با دشمنی در دو جبهه نهادند؛ دشمنی که اشغالگر بود و تحریم‌گر. با یکی باید در لباس نظامی جنگید و با دیگری در کسوت دیپلماسی. به واسطه سال‌ها حضورم در سازمان ملل شهادت می‌دهم که هماوردی ظریف در جلسه مجازی شورای امنیت در هفته گذشته، کم از جنگ طاقت‌فرسای نظامی در جبهه دفاع از تمامیت ارضی ایران نداشت. ظریف مستظهر به حمایت ملتی بود که غرور و شرف و آبروی خود را نمی‌بازند حتی در آوردگاهی که امریکا با تمام توانش به میدان آمده و اذناب خود را در منطقه آماده کرده باشد.

حال چند روزی پس از این نبرد سخت، فرمانده میدان در حلقه نمایندگان مجلس آماج بدترین توهین‌ها قرار می‌گیرد. همان وزیر امور خارجه‌ای که رهبر معظم انقلاب او را «امین، غیور، شجاع و متدین» خواندند. کمتر مسئولی در جمهوری اسلامی تاکنون با چنین تعابیر حکیمانه و حمایت‌های پدرانه‌ای از سوی مقام معظم رهبری روبه‌رو شده است. ظریف همان دیپلمات کارکشته‌ای است که جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی امریکا در کتابش می‌نویسد نگران دیدار ترامپ با او بوده چون می‌ترسید ایرانی‌ها در مذاکرات احتمالی خیلی بهتر از رئیس‌جمهوری امریکا عمل کنند. همان ترامپ که مخالف مذاکرات کری با ظریف بود و همان کری که ظریف او را در مذاکرات هسته‌ای مات کرد. قدرت او در مذاکرات را همه دیپلمات‌های بزرگ جهان اذعان کرده‌اند از پطروس غالی تا هنری کیسینجر که او را «دشمن قابل احترام» خواند.

ظریف در میدان نبرد، در جبهه پایداری از انقلاب اسلامی ایران تنها‌ ایستاد تا جایی که رهبری با صدای بلند چندین بار از پیکارگران عرصه جبهه خارجی نام برده‌اند. ظریف مردانه ایستاده است در برابر خودی و در برابر غیرخودی تنها ایستاد و نیک‌بختانه در سپهر تاریخ ایران ماندگار مانده است./ایران آنلاین

سید محمد صادق خرازی

نویسنده خبر

سید محمد صادق خرازی سفیر ایران در سازمان ملل متحد (۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵) و کشور فرانسه (۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶) و مشاور ارشد

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: محمد جواد ظریف دیپلماسی ایران وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سردار سلیمانی حاج قاسم سلیمانی سید محمد صادق خرازی


( ۳ )

نظر شما :

امیر ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۵
دوستان دیپلماسی ایرانی لطفا مقالاتی راجع به وقایع مهم مثل انفجار در نطنز بنویسید که خیلی اهمیت بیشتر از این بحث های خاله زنکی دارد! مگر میشه چند سال شما تمام شب و روزتون برنامه هسته ای بود ولی ناگهان ساکت بشین و مسائل به این مهمی رو فراموش کنین؟‌ دریغ از حتی یک مقاله! اگر دستور از بالاست که اجازه نمیدن خوب کاریش نمیشه کرد ولی احساس میکنم شما دارین کم کاری میکنید!
مجید ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۳
بله اقای ظریف در صد سال اخیر پر کارترین وبهترین وزیر امور خارجه ایران بوده من تمام مصاحبه ها وسخرانی های ایشان را در خارج دنبال کردم به تنهایی جلوی شانتاژ های سیاسی وتبلیغات منفی غول رسانه ها غرب ایستادگی کرد .ایشان هم از جان مایه گذاشته هم از ابروی خود .فرزند راستین ایران است وزنده تا ایشان هست قدرش را بدانیم واز او تجلیل کنیم من به سهم خود هم دعا می کنم وهمه جا از ایشان دفاع می کنم
محمد باقر ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۱
زبیر هم «کان منا اهل البیت» بود، نمی شود که تا ابد الدهر ایشان با این فجایع شان، امین غیور بمانند... #صادقانه
رضا ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۲
وجود سرداران توانمند وشجاع ومدبرمی تواند جلوی فجایعی بزرگ را بگیردجناب دکترظریف یک انسان شریف،وطن دوست ومتعد ومتخصص است ایران را ازبندهفتم سازمان ملل که تمامی کشورهایی که قبلاًتحت این بند قرارگرفتندمثل عراق ومورد حمله قرارگرفته بودندخلاص کردبسیاری ازتحریم هاراباطل کردکه این تحریم ها نتیجه اشتباه امثال آقای موسوی خویینی ها ودانشجویان نخبه ای بودند که برخلاف قوانین بین المللی سفارت آمریکا را اشغال وباعث تحریک عراق توسط آمریکاوشروع جنگ شدندوخسارت های فراوانی را متوجه کشورکرد انقلاب اسلامی راکه می توانست ایران را احیاء کند درگیرآمریکا ستیزی کرد دکترظریف جلوی بسیاری ازفجایع راگرفت همان گونه که سردارشهیدسلیمانی ازکشورمان محفظت می کرد متأسفانه نمایندگانی که صادرات مرغ را ازوزیرخارجه سوال می کنند به مانند همان دانشجویان فقط برای ایران هزینه درست می کنند
حسین ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰
قیاس برابری ظریف و سردار سلیمانی از طرف جناب خرازی جای بسی تعجب و تاسف دارد.مثل اینکه شما طلا را با مس مقایسه نمایید.
محمد ۱۹ تیر ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۰
واقعا از مجلسی. که باید درراس امور باشد واگو باسد برای جامعه بعد از چهل سال باید احساس بر خورد نکند وزیر خارجه ومجلس تکمیل کننده یکدیگرند مجلس باید با درایت وعقلانی با مسایل برخورد کند اگر بخواهد برخورد دلار ۲۲ هزار تومان حاصل تندروی های مجلس یاز دهم است سر مایه ها فراری میشود عده مگویند این مجلس مخواهد بگیر وببند راه بیاندازد آقا برجام برای م یک تنفس خوبی بود که اوضاع اقتصادی را مرتب کنیم چرا کیهان ترامپ بن سلمانواسراییل باهم رفیق شدند واقعا مگه امام وآقا نگفتند هرگاه دشمن از جناهی تعریف کر د باید شک کنیم در راه ما امروز دشمن از دستاورد چند جانبه گرایی ما ناراحت است ظریف هم یک سرباز است سرباز خود را نکشیم واقعا بگذارید نگویند مردم زمانی نگویند مجلس احساس که گل به خودی می زند ظریف می کشی ملت را هم می کشی با این تورم به کجا چنین شتابان. .hocagee
پارسی ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۳
یه سئوالی که برای من بی پاسخ مونده اینکه اگر اینقدر آقای ظریف با آقای سلیمانی صمیمی بوده پس چرا در زمان حضور بشار اسد در تهران ایشان در جمع آنان حصور نداشت ؟!!!! ایشان خیلی خودش رو با سلیمانی نزدیک احساس میکرده ولی افتخار حضور نداشته ؟!!!!!