تصویب طرح تحریم بانک‌های مرتبط با قانون جدید امنیت ملی چین در سنای آمریکا/ هشدار چین

۱۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۵ کد : ۱۹۹۲۸۷۰ سرخط اخبار

سنای آمریکا به اتفاق آرا به طرح مجازات بانک‌هایی که با مقام‌های چینی دخیل در اجرای قانون جدید امنیت ملی در هنگ کنگ مراودات مالی دارند، رای داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز چهارشنبه این طرح را بدون مخالفت تصویب کرده بود که نشانگر نگرانی‌ها نسبت به از دست رفتن خودمختاری هنگ کنگ بر اساس قانون جدید چین است که می‌تواند از فعالیت این دولتشهر به عنوان یک شهر آزاد و یک مرکز مالی بین‌المللی جلوگیری کند.

طرح مجازات بانک‌ها حالا باید به امضای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برسد تا به قانون بدل شود.

آمریکا و چین چندین ماه است که بر سر رسیدگی به مساله بحران کرونا با یکدیگر و واکنش تند پکن در مقابل اعتراضات در هنگ کنگ در جدال هستند. واشنگتن همچنین به دنبال اعمال فشار بیشتر بر چین بابت سوءرفتار علیه مسلمانان اویغور در سین‌کیانگ است.

سناتور کریس فون هلن، حامی اصلی "قانون خودمختاری هنگ کنگ" در سخنرانی سنا در حمایت از این طرح گفت: این یک لحظه حساس است.

سناتور جمهوری خواه پت تومی نیز گفت: با این طرح، سنای آمریکا اعلام می‌کند که از کدام طرف حمایت می‌کند. شکی نیست که ترامپ این طرح را امضا می‌کند و به درستی آن را اجرایی خواهد کرد.

بر اساس این طرح، تحریم علیه مقام‌های چینی و سایرین که به نقض خودمختاری هنگ کنگ کمک می‌کنند و همچنین نهادهای مالی که با این افراد همکاری دارند، وضع می‌شود.

قانونگذاران دو حزب اصلی آمریکا اعلام کردند که به دلیل اقدامات اخیر دولت چین و همچنین برای نشان دادن حمایت از اعتراضات در هنگ کنگ این طرح را ارائه کردند.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز به آمریکا درباره امضا یا اجرای این طرح هشدار داد و گفت: به طور حتم چین نیز در مقابل چنین طرحی مقابله می‌کند.

انتهای پیام


( ۱ )

نظر شما :