شانزدهمین بخش از دهمین سال سلسله یادداشت های سرکیس نعوم

ترامپ به ریاست جمهوری مادام العمر فکر می کند/راز قدرت ترامپ چیست؟

۰۴ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۹۲۶۱۹ اخبار اصلی آمریکا
دونالد ترامپ فقط به دور دوم ریاست جمهوری اش فکر نمی کند بلکه به دوره های متعدد ریاست جمهوری به شکل مادام العمر فکر می کند. و اگر در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو پیروز شود شاید به سراغ تعدیل قانون اساسی برای این هدف پیش برود یا حداقل برای آن تلاشش را بکند. این که این کارهای او چه واکنشی در داخل امریکا خواهد داشت نمی دانم کما این که کسی هم به آن اهمیت نمی دهد.
ترامپ به ریاست جمهوری مادام العمر فکر می کند/راز قدرت ترامپ چیست؟

دیپلماسی ایرانی: امسال دیپلماسی ایرانی دهمین سال از یادداشت های متوالی سرکیس نعوم را متفاوت از سال های گذشته منتشر می کند، چرا که امسال آگاهی بیشتری از او و دیدگاه هایش دارد. در دیداری که در تهران با او داشتم متوجه شدم که او ایران را دوست دارد، طرفدار انقلاب اسلامی است "چرا که با ظلم مخالف است" و می گوید حکومت سابق ایران را که حکومت شاهنشاهی بوده، حکومت ظالمی می دانسته که اراده ای از خود نداشته است. با سیاست های امریکا مخالف است و آن را در جهت استثمار کشورهای دیگر و تصاحب اختیار و توانایی هایشان می داند اما واقعگراست و اعتقاد دارد نمی توان امریکا را نادیده گرفت. می گوید در طول بیست سال سفر مداومی که به امریکا داشته و با مقام های مختلف فعلی و سابق امریکایی در ارتباط بوده و گفت وگو داشته است، امریکا را خوب می شناسد. امریکا را به خاطر مردمان خوبش، دنیای پیشرفته اش و زندگی مدرنش دوست دارد، اما همواره به سیاست های سلطه جویانه امریکا انتقاد داشته است. او همچنین می گوید که ارزش قلمش را بالاتر از هر چیز می داند و هرگز حاضر نیست آن را بفروشد. نعوم همچنین گفت با وجود این که می توانسته از سال ها قبل شناسنامه امریکایی بگیرد اما این کار را برای خود خفت می داند و هرگز حاضر به انجام این کار نشده است و هر دفعه مانند هر شهروند لبنانی به سفارت امریکا می رود و برای سفر به این کشور ویزا می گیرد. 

سرکیس نعوم حدود دو ماه قبل از این که به امریکا برود و یادداشت های هر ساله اش را تهیه کند، در ایران بود. برای همین توانستیم امسال با او هماهنگ کنیم که بر خلاف دو سال اخیر، یادداشت هایش را به طور کامل در اختیار ما قرار دهد تا شامل محدودیت هایی که روزنامه النهار برای خوانندگانش ایجاد کرده است، نشویم. در این جا دیپلماسی ایرانی شانزدهمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند:

مقام سابق امریکایی که در یکی از اداره های داخلی دولت امریکا سمت مهمی داشت و در پیگیری امور جهانی بسیار فعال است و از نزدیک موضوع ایران را دنبال می کند، در ادامه بحثمان دوباره به موضوع ایران برگشت و گفت: «ایران ضعیف است، قدرتمند نیست. نیروهای سربازش نظام وظیفه هستند، آن طور که در ادبیات نظامی به کار برده می شود. در سوریه حرف اصلی را روسیه می زند و این کشور ممنوع کرده که ایران و متحدانش از خاک سوریه به اسرائیل حمله کنند، باید مسافت دوری را از مرز با سوریه حفظ کنند تا هیچ آزاری به اسرائیل نرسد، حالا چه عملیات هوایی به خاک اسرائیل چه با تاسیس زیربناهایی برای خود و متحدانش که می تواند به اسرائیل آزار برساند یا تهدیدی علیه آن شود مثل کاری که حزب الله در لبنان می کند. اسرائیل تقریبا هر روز ایران و متحدانش را در سوریه هدف قرار می دهد و هیچ کس واکنشی به آن نشان نمی دهد.»

وی سپس در  ادامه افزاد: «در عراق "نجف" با ایران نیست، سید مقتدی صدر با وجود دم دمی مزاجی اش، و همچنین بعضی جناح های موجود در حکومت عراق با ایران نیستند. آنها برای کمک های ایران ارزش قائل هستند اما حکومت ایران بر خود و عراق را نمی پذیرند. البته امریکا معترف است که عراق نفوذ حیاتی ایران است و شاید بپذیرد که ایران در آنجا نفوذ داشته باشد. اما در مقابل می خواهد خودش هم نفوذ داشته باشد.»

پس از آن به سراغ خانمی از فعالان جدی در فعالیت های عام المنفعه و کارمند سابق در یکی از ادارات امریکا رفتم. در ابتدای دیدارمان درباره ترامپ گفت: «مردم می گویند که سیاست های ترامپ همگی فی البداهه است. و او وقتی که در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2016 نامزد شد و پیروز آن شد به این سیاست ها فکر نکرده بود. من این طور فکر نمی کنم. و بر اساس اطلاعاتی که من حداقل دارم در موضوع اسرائیل و فرایند صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها او فی البداهه عمل نمی کند. این را خیلی خوب می دانم. او قبل از این که نامزد شود، تیمی داشت که شامل وکلا و شخصیت های مهم دیگری می شد که مسئولیشان کار جدی بر سر این موضوع بود. این تیم گزارشی تنظیم کرده بود که شامل اقدامات و طرح های مختلفی مثل انتقال سفارت امریکا از تل آویو به بیت المقدس، به رسمت شناختن جولان به عنوان بخشی از اراضی اسرائیل، و همچنین "معامله قرن" بود که نتانیاهو چند هفته پیش آن را اعلام کرد.»

این خانم فعال مدنی سپس گفت: «این مرد فقط به دور دوم ریاست جمهوری اش فکر نمی کند بلکه به دوره های متعدد ریاست جمهوری به شکل مادام العمر فکر می کند. و اگر در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو پیروز شود شاید به سراغ تعدیل قانون اساسی برای این هدف پیش برود یا حداقل برای آن تلاشش را بکند. این که این کارهای او چه واکنشی در داخل امریکا خواهد داشت نمی دانم کما این که کسی هم به آن اهمیت نمی دهد. بعضی ها می گویند که "استبلیشمنت" قبول نمی کند یا قبول نخواهد کرد که او چهار سال دیگر در کاخ سفید بماند. و جناح های گوناگون خود اعم از سیاسی و امنیتی و نظامی را برای این کار تحریک خواهد کرد. من واقعیتش نمی توانم به طور قاطع بگویم چنین چیزی می شود یا نمی شود. آنچه می دانم او تنها فرد در میان روسای جمهوری امریکاست که همچنان پایگاه اجتماعی پروپا قرصی دارد. و این راز قدرت اوست. شاید همین باعث پیروزی او در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری شود. روسای سابق دوره ریاست جمهوری خود را تجدید نکردند شاید به خاطر کشتار یا به دلیل نفس "انتخابات" یا از دست دادن جایگاه اجتماعی شان از این کار خودداری می کردند. چنین اتفاقی حداقل تا الآن برای ترامپ نیفتاده است. این به معنای آن نیست که حتما در انتخابات پیروز خواهد شد، اما پیروزی اش متحمل است.»  

ادامه دارد...

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم دونالد ترامپ ایران و سوریه ایران و عراق مقتدی صدر


( ۸ )

نظر شما :