چهاردهمین بخش از دهمین سال سلسله یادداشت های سرکیس نعوم

ترامپ فقط می خواهد عکس بگیرد!

۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۹۲۵۲۰ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
رئیس جمهور یا رهبر اعظم کره شمالی، کیم جونگ اون چه کرد؟ از او خواست که با او عکس بگیرد تا بتواند برای پیروزی در تبلیغات دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از آن استفاده کند. کیم او را فریب داد و مطالباتی که از او خواست را اجرا نکرد. همین سیاست را می خواهد با ایران اسلامی پیش بگیرد. او می خواهد با حسن روحانی در یک جلسه شرکت کند یا لااقل اگر جلسه نشد در برابر رسانه ها با او دست بدهد و عکس بگیرد، اگر این هم نشد بدش نمی آید با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه عکس بگیرد. هدفش دور دوم ریاست جمهوری است.
ترامپ فقط می خواهد عکس بگیرد!

دیپلماسی ایرانی: امسال دیپلماسی ایرانی دهمین سال از یادداشت های متوالی سرکیس نعوم را متفاوت از سال های گذشته منتشر می کند، چرا که امسال آگاهی بیشتری از او و دیدگاه هایش دارد. در دیداری که در تهران با او داشتم متوجه شدم که او ایران را دوست دارد، طرفدار انقلاب اسلامی است "چرا که با ظلم مخالف است" و می گوید حکومت سابق ایران را که حکومت شاهنشاهی بوده، حکومت ظالمی می دانسته که اراده ای از خود نداشته است. با سیاست های امریکا مخالف است و آن را در جهت استثمار کشورهای دیگر و تصاحب اختیار و توانایی هایشان می داند اما واقعگراست و اعتقاد دارد نمی توان امریکا را نادیده گرفت. می گوید در طول بیست سال سفر مداومی که به امریکا داشته و با مقام های مختلف فعلی و سابق امریکایی در ارتباط بوده و گفت وگو داشته است، امریکا را خوب می شناسد. امریکا را به خاطر مردمان خوبش، دنیای پیشرفته اش و زندگی مدرنش دوست دارد، اما همواره به سیاست های سلطه جویانه امریکا انتقاد داشته است. او همچنین می گوید که ارزش قلمش را بالاتر از هر چیز می داند و هرگز حاضر نیست آن را بفروشد. نعوم همچنین گفت با وجود این که می توانسته از سال ها قبل شناسنامه امریکایی بگیرد اما این کار را برای خود خفت می داند و هرگز حاضر به انجام این کار نشده است و هر دفعه مانند هر شهروند لبنانی به سفارت امریکا می رود و برای سفر به این کشور ویزا می گیرد. 

سرکیس نعوم حدود دو ماه قبل از این که به امریکا برود و یادداشت های هر ساله اش را تهیه کند، در ایران بود. برای همین توانستیم امسال با او هماهنگ کنیم که بر خلاف دو سال اخیر، یادداشت هایش را به طور کامل در اختیار ما قرار دهد تا شامل محدودیت هایی که روزنامه النهار برای خوانندگانش ایجاد کرده است، نشویم. در این جا دیپلماسی ایرانی چهاردهمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند:


از مقام سابق امریکایی که در یکی از اداره های داخلی دولت امریکا سمت مهمی داشت و در پیگیری امور جهانی بسیار فعال است و از نزدیک موضوع ایران را دنبال می کند، پرسیدم، وضعیت و موقعیت فعلی امریکا را در جهان چگونه ارزیابی می کنی؟ جواب دادم: «جایگاه امریکا تضعیف شده و اکنون در مرحله Decline است. البته شاید بتوان گفت این وضعیت از زمان باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق و شاید هم قبل از او آغاز شده است. اما در دوره ترامپ این وضعیت تشدید شده است. وقتی که درباره ماندن یا نماندن نیروهای امریکایی در سوریه می گفت و به ویژه که گفت به دو دلیلِ وجود مناطق نفت خیز و گازخیز باید نیروهای امریکایی در سوریه بمانند، امریکایی ها اظهار نظر کردند، حضورشان ضروری است، بسیار خوب، اما آیا قرار است به خاطر نفت و گاز باشد؟ آیا تو رئیس باندی یا رئیس جمهور کشور؟ آیا کشورت نفت ندارد و موفق نشده است در این زمینه به خودکفایی برسد؟ ترامپ تلاش کرد با دادن شعار: پول بدهید تا از شما حمایت کنیم، کشورش را در نگاه جامعه جهانی به عنوان یک کشور مزدور جا بزند. این قابل قبول نیست. بعد از این که او و نتانیاهو «معامله قرن» را اعلام کردند، چند هفته بعد در برابر دوربین های تلویزیونی سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، «متحد تاریخی امریکا» را مسخره کرد فقط به این دلیل که این طرح را رد کرده بود. در آن موقع گفت که پادشاه با او تماس گرفت و گفت که معامله قرن را نمی پذیرد یا شاید هم با دادن بیت المقدس به اسرائیل مخالف است. او هم شروع کرد او را مسخره کردن و به طور جدی او را به تمسخر گرفت طوری که صدای تمسخر و تقلید صدای پادشاه از حرف هایش کاملا روشن بود.»

وی در ادامه افزود: «لازم است که «استبلیشمنت» امریکا دوباره قدرت خود را بازیابد. نه با نادیده گرفتن یا رد قانون اساسی یا زدن رئیس جمهور. بلکه وقتی که مشاهده می کنند که رفتارهای او کشور و دولت و ملت و وجهه و نقش آن را در جهان و در داخل تهدید می کند، باید یک نفر برود و با او صحبت کند و برای او تشریح کند کارهایی که می کند اشتباه است. «استبلیشمنت» تنها طرفی است که چنین صلاحیتی را دارد. و اگر نتوانست او را قانع کند دیگر نباید به او اجازه دهد که به این شیوه ادامه دهد. امریکا قدرت بزرگی است یا حتی می توان گفت ابرقدرت است، ضرورتی ندارد که این گونه مورد ستم واقع شود و به دست چنین کسی مستعمره باشد، امریکا نباید در برابر این ستم ساکت شود، برای این که برایش امکان پذیر نیست. همچنین باید رئیس جمهور ترامپ نیز مواظب رفتارها و کارهایش باشد و کاری نکند که در وضعیتی به شدت سخت قرار بگیرد.»

نظر دادم: «من از طرفداران ترامپ نیستم و هیچ اعتقادی هم به او به عنوان یک رئیس جمهور ندارم. اما امریکایی هم نیستم و موضعم برآمده از نقش جهانی گسترده ای است که ایالات متحده بعد از جنگ جهانی دوم در جهان ایفا کرده است. برای همین می پرسم، در قضاوتت نسبت به او زیاده روی نمی کنی؟»

جواب داد: «رئیس جمهور یا رهبر اعظم کره شمالی، کیم جونگ اون چه کرد؟ از او خواست که با او عکس بگیرد تا بتواند برای پیروزی در تبلیغات دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از آن استفاده کند. کیم او را فریب داد و مطالباتی که از او خواست را اجرا نکرد، از این مهمتر با وجود جلسات متعددی که وزیر امور خارجه اش، مایک پمپئو با او برگزار کرد به خلع سلاح هسته ای به هیچ عنوان تن نداد. با همه اینها ترامپ از هر گونه واکنش اعتراضی یا دادن پیام اعتراض به رهبر کره شمالی خودداری کرد. البته من از ترامپ نمی خواهم که با این کشور بجنگد، به دلایل مختلف. اما کمک کرد تا وجهه کشورش تخریب شود، خصوصا وقتی که مرتب تکرار کرد: «کیم دوست خوبم.» همین سیاست را می خواهد با ایران اسلامی پیش بگیرد. او می خواهد با حسن روحانی در یک جلسه شرکت کند یا لااقل اگر جلسه نشد در برابر رسانه ها با او دست بدهد و عکس بگیرد، اگر این هم نشد بدش نمی آید با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه عکس بگیرد. هدفش دور دوم ریاست جمهوری است. اما تا کنون تلاش هایش موفقیت آمیز نبوده است. البته در درگیری قانونی بین المللی اش با چین بر سر دریای چین جنوبی موفق بوده است. اما نمی تواند روی این موفقیت هم زیاد حساب کند چون شاید زیاد دوام نیاورد.»


ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم دونالد ترامپ ایالات متحده امریکا انتخابات ریاست جمهوری امریکا


( ۱ )

نظر شما :