گسترش جاه طلبی های آنکارا تا ایران

چرا در برابر تهدیدهای ترکیه ساکتیم؟!

۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۹۲۴۹۱ خاورمیانه انتخاب سردبیر
اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سخنان «سلیمان سویلو»، وزیر کشور ترکیه که در بازدید از مرزهای ترکیه با ایران (۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹) در رسانه‌های این کشور منتشر شده، نشان از یک گستاخی و تهدید علیه ایران است که دارای جلوه‌هایی از تنش‌آفرینی با ایران دارد.
چرا در برابر تهدیدهای ترکیه ساکتیم؟!

نویسنده: اسلام ذوالقدرپور، دانشجوی دوره دکتری سیاستگذاری عمومی

دیپلماسی ایرانی: یکی از ابزارهای اثربخش و کارآمد سیاستگذاران ارشد یک کشور برای گریز از ‌مسائل یا بحران‌های داخلی، ایجاد یا برجسته‌سازی مسائل سیاست خارجی و امنیتی نمودن آنهست. با امنیتی کردن مسائل سیاست خارجی، فضا برای کنترل داخل کشور و حتی سرکوب منتقدین و مخالفین داخلی نیز فراهم شده و دولت به راحتی به نوعی قدرت مطلقه دست خواهد یافت. وضعیت کنونی سیاستگذاران ترکیه نیز این‌چنین است که برای گریز از مسائل و بحران گسترده داخلی خود، به ایجاد تنش و تشنج در سیاست خارجی خود و علیه همسایگان متوسل شده‌اند. جلوه‌های این سیاستگذاری سران ترکیه را می‌توان در روابط تنش‌آمیز این کشور با همسایگان و حتی دخالت‌های ستیزه‌جویانه ترکیه در کشورهای همسایه و سایر کشورهای اسلامی، عربی و اروپایی به خوبی مشاهده کرد.

سران ترکیه برای فرار از پرسش‌ها، مسائل و بحران‌های داخلی خود و به‌خصوص اعتراض شدید و گسترده شهروندان و احزاب منتقد، به سیاست خارجی تنش‌زا در روابط با سوریه، عراق، ارمنستان، یونان، عربستان، مصر، لیبی، و حتی ایران متوسل شده‌اند.

حملات هوایی مکرر به شمال عراق به عنوان مبارزه با تروریسم و نابودی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) را می‌توان ازجمله سیاست‌های مداخله جویانه ترکیه در امور کشورهای همسایه محسوب کرد، سیاستی که حتی به تهدید نظامی علیه ایران نیز کشیده شده است! 

سخنان "سلیمان سویلو"، وزیر کشور ترکیه که در بازدید از مرزهای ترکیه با ایران (17 اردیبهشت 1399) در رسانه‌های این کشور منتشر شده، نشان از یک گستاخی و تهدید علیه ایران است که دارای جلوه‌هایی از تنش‌آفرینی با ایران دارد. این وزیر ترکیه‌ای با گستاخی کامل و تهدید ایران به تصرف بخشی از شهرستان ماکو به بهانه مبارزه با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) می‌گوید: (ما از مبارزه ایران با تروریسم حمایت می‌کنیم و از آنان می‌خواهیم تا طبق توافقات از مبارزه ما با تروریست‌ها نیز حمایت کنند. زیرا می‌خواهیم جهان هم بداند که اکنون در آن سوی مرز در منطقه دامبات ماکو حدود 100 تروریست حضور دارند. این موضوع برای ما مهم است. اگر وارد دامبات ماکو شویم، یک تروریست در آنجا نخواهیم گذاشت.)1

این سخنان گستاخانه و تهدید ایران به حمله نظامی و تصرف بخشی از خاک ایران که تاکنون نیز از سوی نهادهای مسئول ایران و به‌ویژه وزارت امور خارجه با واکنش لازم مواجهه نشده، دارای پیام‌ها و ابعاد زیر است:

یکم- حضور تروریست‌ها در ایران: این بخش از سخنان وزیر کشور ترکیه را می‌توان یک سناریوی جدید دانست که ایران را به حمایت از گروه‌های تروریست متهم کرده است. وزیر کشور ترکیه با خطاب قرار دادن ایران به پذیرش تروریست‌ها، می‌خواهد افکار جهانی را علیه ایران تحریک کند تا در مرحله بعدی اقدامات خود، از حمایت احتمالی بین‌المللی نیز بهره جوید. این سخنان و اتهام آقای سویلو به ایران، در حالی مطرح می‌شود که طی چند سال اخیر و همین هفته‌های گذشته، چندین درگیری میان نیروهای امنیتی و نظامی ایران با گروه‌های تروریست و ستیزه‌جو در مرزهای مشترک ایران با ترکیه و ایران با عراق رخ داده و چندین نفر از نیروهای امنیتی و نظامی ایرانی نیز به شهادت رسیده‌اند.

نیروهای امنیتی و نظامی ایران همواره در مرزهای غربی در حال مقابله و درگیری با گروه‌هایی مانند پ ک ک، پژاک و ... هستند و ایران نیز دارای سیاستی محکم در مبارزه با ستیزه‌جویان مرزهای غربی خود بوده است. ایران با تمام توان نسبت به مبارزه با گروه‌های ستیزه‌جو و تروریست در داخل کشور و حتی خارج از کشور از طریق برخی عملیات دقیق موشکی، پهپادی و توپخانه‌ای اقدام کرده و در سیاست مبارزه با تروریسم با هیچ گروه یا کشوری مماشات نداشته است.

دوم- تهدید ایران به دخالت نظامی: بخش مهم سخنان وزیر کشور ترکیه در تهدید ایران به حمله نظامی و تصرف بخشی از خاک ایران به نام "دامبات" در شهرستان ماکو در استان آذربایجان غربی ایران است که با بی‌شرمی و گستاخی کامل، ایران را به ورود نیروهای ترکیه به این بخش از خاک ایران و نقض تمامیت ارضی ایران تهدید کرده است!

سران ترکیه و اکنون وزیر کشور آنان که با دخالت‌های جنگ‌طلبانه خود در سوریه، عراق، لیبی و ... نوعی غرور کاذب برتری‌جویی منطقه‌ای و تسلط بر منطقه را دچار شده‌اند، چنان در توهم قرار گرفته‌اند که فکر و خیال تصرف خاک ایران را نیز بر زبان می‌آورند و گویا فراموش کرده‌اند که ایران و شهروندانش را نباید با عراق، سوریه، لیبی و ... مقایسه کرد.

چنین سخنان تهدیدآمیزی علیه ایران را می‌توان بخشی از سناریوی حمله محدود نظامی ترکیه به دامبات ماکو یا بخش دیگری از ایران در مرزهای دو کشور فرض کرد که اکنون در حال زمینه‌سازی و آماده‌سازی بسترهای لازم به‌خصوص جلب همراهی افکار عمومی منطقه‌ای و جهانی آن هستند.

سوم- انفعال یا سکوت دستگاه دیپلماسی ایران: یکی از علل این گستاخی سران دولت ترکیه علیه ایران را می‌توان در سکوت و بی‌خیالی وزارت امور خارجه ایران در مقابل سخنان، مواضع و حتی برخی اقدامات ستیزه‌جویانه مرزی ترکیه قلمداد کرد که موجب ایجاد توهم نزد سران دولت این کشور شده است. وزارت امور خارجه ایران در مقابل کشته شدن 2 شهروند کشاورز ایرانی اهل شهرستان اشنویه که در حمله پهبادی ترکیه در مرز ایران و عراق (خاک ترکیه) در اوایل اردیبهشت امسال جان خود را از دست دادند، تاکنون نه‌تنها سکوت کرده است، همچنان از تأیید صحت این خبر نیز امتناع می‌کند! این سکوت عجیب وزارت امور خارجه ایران در حالی ادامه دارد که برای تجمع تعدادی معترض در مقابل سفارت ایران در کابل، سفیر افغانستان در ایران در 24 خرداد 1399 به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض ایران نسب به فضاسازی علیه ایران و تعرض به اماکن دیپلماتیک ایران از سوی برخی شهروندان افغانستان، به دولت افغانستان ابلاغ می‌شود.  

سکوت و بی‌تفاوتی دستگاه دیپلماسی ایران در برابر اقدامات و گستاخی‌های دولت ترکیه نسبت به ایران را می‌توان برگی دیگر از ناتوانی تشکیلات دیپلماسی ایرانی دانست که نسبت به کوچک‌ترین مسائل آمریکا و اروپا حساس بوده و موضع‌گیری دارند، اما نسبت به تهدید ترکیه برای حمله به ایران و تصرف بخشی از خاک ایران سکوت کرده‌اند!

چهارم- سفر دکتر ظریف به ترکیه: در حالی که یک هفته از سکوت وزارت امور خارجه ایران در مقابل تهدید و گستاخی وزیر کشور ترکیه علیه ایران می‌گذشت، دکتر محمد جواد ظریف به ترکیه سفر کرد و با مقامات این کشور دیدار و گفت وگوهایی داشت! این سفر و دیدارهای آن که با موضوعاتی مانند: صدور گاز ایران، مبادلات تجاری، مسائل سوریه و روند مذاکرات آستانه و ... صورت گرفته است را می‌توان نوعی وادادگی دیپلماتیک ایران در مقابل تهدیدهای ترکیه قلمداد کرد که رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به جای محکوم کردن تهدیدات نظامی ترکیه علیه ایران، به استانبول سفر کرده و با سران مداخله‌جوی ترکیه دیدار و گفت وگو  می‌کند! چنین سفری با هر عنوانی که باشد، سفری است که در بدترین شرایط صورت گرفته است و می‌تواند حامل این پیام به مسئولین ترکیه باشد که دولت ایران و دستگاه دیپلماسی آن در خدمت اهداف و نیات سیاستگذاران گستاخ و ستیزه‌جوی ترکیه هستند.

*

گستاخی وزیر کشور ترکیه در تهدید ایران به انجام عملیات نظامی و اشغال بخشی از خاک ایران (دامبات ماکو) را می‌توان بخشی از سیاست‌های تنش‌آفرین سران ترکیه برای سرپوش گذاشتن بر حمایت این کشور از گروه‌های تروریست در سطح منطقه و از سوی دیگر انحراف افکار عمومی این کشور از مسائل داخلی و افزایش نارضایتی‌ها از حزب عدالت و توسعه محسوب کرد.

تهدید حمله نظامی به خاک ایران از سوی ترکیه که اکنون در حال اشغال بخشی از سوریه، لیبی و ... نیز هست، بخشی از اهداف و نیات سیاستگذاران متوهم این کشور است تا ضمن تهییج افکار عمومی شهروندان خود در ترکیه و همزمان با دستگیری صدها شهروند ترکیه به جرم حمایت از کودتای 2016، موجب ایجاد تنش و تشنج میان شهروندان ایرانی (تُرک- کُرد) ساکن در مرزهای ایران و ترکیه شده و بحرانی جدید برای ایران فراهم کنند.

**

در شرایطی که وزارت امور خارجه ایران در مقابل تهدیدات نظامی وزیر کشور ترکیه سکوت کرده و وزیر امور خارجه ایران خود را برای سفر به استانبول آماده می‌کرد، سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه در مرزهای شمال‌غرب ایران حاضر شد و به صراحت ادعای گستاخانه وزیر ترکیه را تکذیب و محکوم کرد و این ادعای ترکیه را از فشار عملیات‌ گروه‌های ستیزه‌جوی ترکیه‌ای در داخل این کشور اعلام کرد.

تهدیدات بی‌شرمانه و گستاخانه مسئولین ترکیه علیه ایران که اکنون وارد مرحله تهدید نظامی و اشغال خاک ایران شده است، از نیات و اهداف شوم سیاستگذاران ارشد دولت ترکیه برای ایران نشان دارد. سیاستگذاران ترکیه که از برقراری آرامش و ثبات در ایران به شدت ناراحت هستند و هراس دارند.

سکوت مسئولین ایران در مقابل چنین سخنان تهدیدآمیزی از سوی سران ترکیه نیز می‌تواند به افزایش توهم سران دولت ترکیه و حتی یک اقدام جنون‌آمیز آنان در مرزهای دو کشور و شروع یک بحران بزرگ در مرزهای غربی ایران منجر شود. عدم واکنش مناسب و پاسخگویی وزارت امور خارجه ایران به سخنان تهدیدآمیز وزیر کشور ترکیه طی دو هفته اخیر که حداقل باید با احضار سفیر این کشور و ابلاغ اعتراض شدید ایران به دولت ترکیه آغاز می‌شد، تاکنون نیز عملی نشده است و گویا امیدی به دستگاه دیپلماسی ایران برای دفاع از عزت، استقلال و تمامیت ارضی ایران نیست!

در چنین شرایطی است که مسئولین دستگاه دیپلماسی ایران به جای تمرکز بر مرگ "جورج فلوید" آمریکایی و صدها پیام و توئیت در این مورد یا سفر وزیر امور خارجه ایران به استانبول، باید در مقابل سخنان تهدید‌آمیز وزیر کشور ترکیه، موضعی آشکار نشان دهند و پاسخی صریح و محکم بدهند و از اصل تمامیت ارضی، استقلال و عزت ایران در مقابل گستاخی و تهدیدات دولت ترکیه، دفاع کنند و سیاست سکوت کنونی در مقابل تهدیدات ترکیه را کنار بگذارند.
      
منابع:
1-خبرگزاری آناتولی ترکیه. 17 خرداد 1399، به آدرس:  https://www.aa.com.tr/fa/1867835

کلید واژه ها: ایران و ترکیه محمد جواد ظریف اسلام ذوالقدرپور ترکیه جمهوری اسلامی ایران ایران سلیمان سویلو


( ۲۳۴ )

نظر شما :

جامی ۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۹
نباید نقش لابی ترکیه رو اینجا از نظر دور داشت.خریدن یک تیم ورزشی در ایران و کادرسازی با هوادارنماهای آن تیم، در راستای هدفشان است.تبدیل مجلس ایران به لویی جرگه با ایجاد فراکسیون قومی قبیله ای.تاسیس موسسه ایرام،بخش آناتولی فارسی،بنیاد یونس عمره در تهران،... .
جامی ۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۲
دقیقا با همین سیستم در دورانی که ایرانیان ،اشغالگران تازی را از کشورمان ایران بیرون کرده بودند.یعنی اواخر سامانیان و آل بویه و دودمان‌های ایرانی کوچکتر در ایران حکومت را بدست گرفتند.تاتارها عده ای را به شهرهای فرستادند تا آل بویه را کافر معرفی کرده و مردم را علیه آنان بشورانند.آل بویه یک دودمان شیعه و روادار از نظر مذهبی بود.اینگونه به راحتی این صحراگردان با خیانت ایرانیان،خاورمیانه را به دوران سیاهی بردند که هنوز از آن خارج نشدیم.همین سیستم را با مردم یونانی و ارمنی بیزانس و مروانیان کرد،به شیوه ای دیگر در آناتولی دیده کردند.
کوروش ۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۵
پشت این اظهار نظرها معمولا ادعاهای سرزمینی هست. ترکیه 40 ساله توان شکست حزب کارگران کردستان رو نداره به خاطر اینکه خودشون فضا رو برای قدرت گرفتن و یارگیری این گروه فراهم کردن. حکومت ترکیه عملا توی خیلی مناطق جنوب شرقی توان اعمال قدرت رو نداره و بازی رو به کردستان عراق و سوریه کشونده و با این حرفها به ایران هم احتمالا میخواد بکشونه. درحالیکه این گروه پایه اش در ترکیه گذاشته شد و دلایلی هم داشت که گروهی اقبال پیدا کردن به سمتش. دلایلی که هنوز در ترکیه وجود دارن و تا اونها هستن این رویارویی هم ادامه داره. ترکها خوب میدونن ایران، عراق یا سوریه و قبرس و لیبی نیست. ولی مسئولین ما هم در خواب عمیقی تشریف دارن.
حامد ۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۵
ترکیه خود در سال‌های اخیر چندین گروه تروریستی تکفیری سلفی ایجاد کرده است و به نوعی مهد تروریسم منطقه شده است. داعش، النصره، تحریر الشام و گروه هایی از اویغورها و ترکها همه در این کشور یارگیری کردند، سازماندهی شدند، اسلحه گرفتند و حتی در بیمارستان‌های این کشور مداوا شدند. تروریست‌های داعش به طور آشکارا از مرزهای ترکیه وارد خاک سوریه می‌شدند تا با دولت سوریه و کردها بجنگند و حتی ویدئوهای زیادی از این موارد در سال‌های اخیر در مورد سایر گروه های تکفیری مورد حمایت ترکیه منتشر شد. حالا اینها ادعای مبارزه با تروریسم دارند!؟ متاسفانه جهالت بعضی افراد در داخل کشور برای زوزه کشیدن و نشان دادن نمادهای پانترکی ترکیه را گستاخ کرده است وگرنه کشوری با این پیشینه را کسی در دنیا به عنوان مبارز علیه تروریسم نمی‌پذیرد. تروریسم برای ترکیه بهانه ای برای عربده کشی شده است وگرنه آیا در لیبی که اردوغان مزدورهای تکفیری اش را به آنجا صادر کرده هم پ ک ک وجود دارد؟ نه اینها بوی کشورگشایی و پول نفت به مشامشان خورده است. و زمانی که ما دلمان را به این گرگها در سیاست خارجی خوش کنیم معلوم است که باید بهشان باج هم بدهیم و خواهش کنیم که از ما گاز بخرید حتی اگر به خاطر شکایت تان در دادگاه مدتی به طور رایگان هم باشد!
خسرو ۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۶
وزیر کشور ترکیه اظهار کرده بود که حاضریم با همکاری ایران تروریستها را نابود کنیم و این فقط یک پیشنهاد همکاری در مورد یک مورد تروریستی بوده و ایران هم گاهی با ترکیه و گاهی با عراق و یا پاکستان در مورد دستگیری تروریستها در کشورهای فوق همکاری کرده و در خاک کشورهای فوق عملیات انجام داده است ترکیه در سوریه با موافقت و همراهی روسیه و ایران در چهارچوب توافقات آستانه حضور دارد ودر مورد لیبی با دعوت حکومت قانونی لیبی علیه تروریستها با دولت لیبی همراهی میکند آقای ظریف و دولت جمهوری اسلامی و وزارت خارجه بهتر از نویسنده محترم مسائل سیاست خارجی و روابط با همسایگان را تشحیص می دهند ، دفاع از پ ک ک و تحریک به دشمنی با همسایگان بخصوص ترکیه نمی تواند با تعقل و دانش سیاسی صورت پذیرد اسلام ذولقدر پور زود شروع به نوشتن کرده است کاش مدتی مطالعه کند ، صرف حمایت احساسی از حرکتهای تجزیه طلبی (احزاب منتسب به کردها ) موجب صرف نظر از نظریه های سیاسی که حتما در دانشگاه در حال خواندن آنها هستید نمی شود نوشته شما بیشتر شبیه اعلام جنگ یک گروه پارتیزانی بود
زیتون ۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۴
ایران یک کشور اتمی است .....لذا فحش بچه(ترکیه) صلوات محسوب میشه....ایران میتونه کل شهر آنکارا را بخار کنه بفرسته هوا .....فقط مکان های فرهنگی دست مارو بسته .....اگه مسابقه اتمی در خاورمیانه شروع بشه غربیها تمرکزشون از روی ما کم میشه.....پس بهتره یواشکی به عربستان و ترکیه در شروع برنامه هسته ای کمک کنیم......
Saeed ۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۸
آقای ذوالقدر بهتره به تحلیل موضوعات دیگر بپردازید، به حد کافی از تحلیل‌های ارزشمند و پرمایه و منطقی شما در رابطه با ترکیه لذت بردیم!!!
سهراب ۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۰
نویسنده ظاهرا در دنیای دیگری سیر میکند! ترکیه از ایران قویتر هست ، عضو ناتو هست ، ایران به ترکیه احتیاج دارد برای مقابه با تحریمها و سایر مسائل، ایران غیر از چند گروه شبه نظامی متحدی ندارد.
ناشناس ۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۹
اصلا نباید جواب اون وزیر رو داد نباید آدم حساب کرد. اگر اشتباهی ازشون سربزنه خودشون میدونن چی اتفاقی خواهد افتاد!
علی ۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۱
به نظر دوست عزیز نویسنده با اینکه به خوبی شرایط کشور را می داندولی خواهان جنگی تمام عیار با ترکیه است و با تحریف گفته های سلیمان سویلو می خواهد به مقصودش برسد. وزیر کشور ترکیه گفته که مطابق توافق طرفین طرف ایرانی باید به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریسم عمل کندو این مسئولیت ایران است واگروارد منطقه دامبات ماکو شویم یک تروریست هم باقی نمی ماند.این تهدیدی برای تروریستهای پ ک ک است نه برای ایران .نویسنده محترم سابقه تنش آفرینی در مقالات خود درباره ترکیه را داردو طبیعتاٌ وزن مجموعه مقالات دیپلماسی ایرانی را پایین می آورند چون معنی دیپلماسی را با جنگ وتنش عوضی گرفته اند با اینکه دانشجوی سیاست گذاری هستند.
آرش ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۰۱:۰۵
پسمانده عثمانی همه چیزش بر پایه جعل و تحریف است. نماد ماه و ستاره که بر پرچم این جغرافیای موقتی و جعلی نقش بسته است در اصل یک نماد ایران باستان است که به وفور در سکه های دوران ساسانی و سنگنبشته های آنها دیده میشود. همچنین افسانه گرگ خاکستری هم هیچ ربطی به مغولتباران ندارد و در اصل یک افسانه روم باستان است. که نماد و تندیس های آنها در شهرهای ایتالیا هست و حتی نماد باشگاه فوتبال آ . اس . روم هم همین حالا نماد گرگ خاکستری است. تمام این موارد با یک جستجو ساده اینترنتی در دسترس است. ما با جغرافیای جعلی مواجه هستیم که با پرچم ایرانی ( اتراک اصولا واژه ای برای پرچم و درفش ندارند و از واژه عربی بیرق استفاده میکنند) و نماد افسانه ای رومی گرگ خاکستری , هویت طلبی مغولی میکند و تاریخ جعلی میسازد.
بابک تاج‌آذری ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۰۱:۳۷
به عنوان یک آذری زبان، ایمان دارم ظرف یک دهه آینده، ایران عزیزمان از این مخمصه سیاسی و تحریم اقتصادی با جهان غرب خارج میشه و امثال اردوغان و داوداغلو و چاوش‌اغلو دیگه قادر نخواهند بود مغرورانه و گستاخانه با ایران و ایرانی برخورد کنن.
علی ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۰۷:۵۴
به جانثاران ترک و اردوغان بر میخوره این مقاله
احدیاریاب ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۶
سلام آقای ذوالقدر بهتر است شما درست را بخوانی هنوز برای شما رود است که از دیپلماسی کشور جمهوری اسلامی ایران انتقاد کنی و برای دستگاه سیاست خارجی راهکار نشان دهی!!!! پسرم بهتر است درست را بخوانی !!!
فدوی ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۸
وقتی از یک کشور به یک گروه آزادی بخش تنزل پیدا کنی ، همین می شود ... چشممان را بر روی همه بسته ایم در عوض مانند عقاب آمریکا و اسراییل را می پاییم ... منتظر تهدیدات عراق هم باشید ... دیر یا زود موضوع اروند و ... زنده و پررنگ و دستاویز خواهد شد ... دریغ از ذره ای تعقل در سیاست ... البته آش اقتصاد و فرهنگمان هم به همان شوری سیاست است ... کارهای بزرگ که دست آدمهای کوچک افتاد ، فاتحه
علی ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۹
آقای ذولقدر پور،خوب میشد جلد دومی بر شاهنامه مینوشتید،و افسانه جنگ ایران وتوران رادوباره بقلم یک اندیشمند قرن ۲۱ مینوشتید.که قرار است برات دکترا هم بدهند وشاید هم پست ومقامی را اشغال وبا سرنوشت دوملت بازی کنید! از یک جمله ساده سلیمان سویلو در باره تروریستها یک حماسه ورجز خوانی پیش از نبرد وتهیج افکار مردم میکنید،من خودم مصاحبه سویلو را نگاه میکردم: که خبر نگار پرسید.آقای سویلو وعده داده بودید تا تابستان تروریسم را ریشه کن خواهید کرد ،آیا به نتیجه وهدف رسیده اید؟ که سویلو جواب داد در داخل ترکیه ریشه کن شده ولی تقریبا ۴۸۰ تروریست در بیرون مرزهایمان هستند از جمله در دامبات ماکو ۱۰۰ نفر تروریست لانه سازی کرده اند که با کمک برادران ایرانی،وهمکاری نیروهای دو کشور آنها را هم برطرف خواهیم کرد .خوب این جمله کجاش تصرف قسمتی از خاک ایران ویا ضد ایرانیست؟ در صورتیکه اشاره کرد طبق توافقات حاصله که قبلا با دولت ایران انجام داده ایم ،در مبارزه با تروریسم همکاری جدی داریم،،تعجب اینجاست که ریشه اکثر اختلافات بین ممالک ازهمین کج فهمی افراد بی اطلاع از موضوع ناشی میشود،یعنی اگر موضوع جدی ومهمی بود دستگاه سیاسی ایران به این سادگی چشم پوشی میکرد؟ وآقای ظریف در عرض این ۲۰ روز که از صحبت سویلو گذشته چند بار تلفنی وهفته پیش هم ملاقات حضوری از ترکیه داشتند به اندازه آقای ذولقدر پور تعصب،وحس ملی ندارند؟ البته چند روز پیش هم آقای ذولقدر پور یک مقاله تحریک آمیز نوشته بودند که با واکنش های تند کامنت نویسان روبرو بودند ولی متاسفانه معلوم نیست نویسنده مقاله چه هدفی را دنبال میکند،آیا ایراندوستیش گل کرده،ویا دوستی خاله خرسه است،؟ از قدیم گفته اند عالم نادان انسان را از دین وطبیب نادان از جان محروم میکند،وحالاهم سیاست گذارانی مثل نویسنده از سیاست زده وبیزار میکند،خداوند درد همه را شغا دهد.
دکتر ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۴
ژستها و صحبت‌های مقامات ترکیه آدم رو یاد فاشیست‌های آلمان و ایتالیا در زمان جنگ جهانی میندازه. آقای ظریف هم احتمالا رفتن ترکیه که بگن تو رو خدا خط لوله ای که توی خاک خودتون ترکیده رو درست کنید و از ما گاز بخرید. معلوم نیست اینجا هم چطوری قرارداد بستن که با کوچکترین بالا بردن قیمت از طرف ما باید کلی جریمه بشیم ولی اونها اگه امنیت صادرات رو نتونن تضمین کنن ما باید فقط نگاه و خواهش کنیم.
محمد ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۷
وزیر امور خارجه مسئول ابلاغ سیاست خارجی کشور است ، سیاستگذاری ، کار جای دیگری است
کمال ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۶
متاسفانه ترکیه خیلی یاغی شده فکر کرده سر کردهای بی دفاع مظلوم بمب بریزه ابر قدرت شده توهم زدن چه کنیم به فیلمی هم علیه سردار قاسم سلیمانی ساخته بودن چی بگم شاید مصلحت اسلامی باعث سکوت شده
ارسلان ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۲
چقدر گرفتی این چرت و پرتا رو نوشتی ؟
علی ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۷
از مهاجران صحرای گپی بیش از این انتظاری نیست فقط تمدن ایران آنها رام کرد به اسم اسلام شمشیر کشیدند به اسم تاریخ جعل کردند
ساسان ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۳
اسلام جان خیلی تلاش میکنی تو نوشته ها ایران و ترکیه را در وضعیت تقابل قرار بدی. ولی اینو بدون که اتحاد ایران و ترکیه دست کم در زمینه مبارزه با گروهای تروریستی پ.ک.ک و پژاک هر روز مستحکم تر خواهد شد و این اتحاد دردی بزرگ برای هواداران پژاک هست. اسلام جان دفاع تو از تمامیت ارضی ایران به عنوان شخصی که دوستدار پژاک جنایتکار است که باعث شهادت مرزبانان غیور زیادی شده است بسیار خنده دار است. کشور بزرگ ایران با پیشینه تاریخی درخشان خود بهتر از هرکسی می داند چگونه از مرزهای خود در مقابل متجاوزین پاسداری کند. در ضمن در خطاب قرار دادن پژاک و گروه های مرتبط با پژاک به عنوان تروریست لکنت زبان نگیر! هرچند می دانم برایت سخت است و سعی می کنی از قهرمانان پژاکت با نام ستیزه جو یاد کنی. امیدوارم که دیپلماسی ایرانی این کامنت را منتشر کند و با عوامل پژاک بیش از این ناخواسته همراهی نکند!
ضد فاشیست ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۶
بیایند حمله کنند تا درسی بشود برای سائر کشورها که ایران را ابر قدرت بدانند ...
میثم ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۳
مالتو سفت بچسب همسایتو دزد نکن ، یه جورایی ربطش به ماست وقتی ما مرزهایمان رو شل میگیریم و مناطق مرزی رو از نیروها خالی میکنیم تا تروریست ها به کشور همسایه حمله میکنن وبعد فرار میکنن میان خاک ایران تا ترکیه نتونه بزنه یه جورایی خاک ما شده مآمن تروریست ها حتی تو خاک ایران در مقابله با هنگ مرزی سربازامونو هم شهید میکنن ماهی نیست که تو آذربایجان غربی شهید نداشته باشیم فقط تو رسانه ملی گفته نمیشه حالا همسایه به ما میگه دزد اومده خونت به منم آسیب میزنه مواظب باش اون همسایه شده بد؟؟شهدای هنگ مرزی و سپاه تو این دو سال اخیر تو غرب کشور تلنگری نیست برا ما؟؟؟ مگه ترکیه همون احزابی که کومله و دموکرات و پ ک ک رو میزنه همونا شهدای ما رو شهید نکرده بودن هم زمان انقلاب تا چند سال بعده جنگ هم حتی درگیری بود و این یکی دو سال هم فعالیتشون بیشتر شده با تحریک غرب ، همین احزاب چندین بار تا الان خط انتقال گاز به ترکیه رو منفجر کردن نتایجش مانع صدور گاز به ترکیه میشود و حال ترکیه از روسیه گاز خریداری میکند تا بدون مزاحم گاز وارد بکند پس ما کمتر از ترکیه از این احزاب ضربه نخوردایم و حال ترکیه با دشمن مشترک میجنگد آیا این بد است!!! شخص دکتر ظریف بسیار باسواد دیپلمات قوی هستن لطفا به هوش مخاطب احترام
اکبر ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۶
نکته جالب تر این هست که این حرف وزیر کشور ترکیه در صدا و سیما و دیگر رسانه های ایرانی هم پیگیری نشد!!
Karo ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۷
اگر ترکیه پایش دا از گلیمش درازتر کند با مشت اهنین روبه رو خواهد شد و اونوقت باید تو کشور خودش با ایرانیها مبارزە کند یعنی خاک ترکیه توسط ایران اشغال خواهد شد . پس بهتره که سر عقل بیان و گستاخی نکنن وگرنه کاری میکنیم که کل ترکیه فارسی حرف بزنن
ایرج رحمانی ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۹
من یه ترکم.ترک ایران .اینجاعراق یاسوریه نیست میایم اونجا توآنکارا حالتو.و.......میگیریم حواستوجمع کن
مونسی ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۲
عده ای به خاطر ارضای حس دشمنی دهه ۶۰ میلادی خود با امریکا به هر خفت و خواری حاضرند که تن بدهند ، حتی متبازدهی و ضعف مقابل هر بی سر و پای تازه به دوران رسیده ای! حال می خواد ضعف مقابل امارات باشد یا ترکیه یا حتی افغانستان
رضا ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۹
جانبدارانه و ترک ستیزانه و بی ادبانه مطلب نوشتی برو یه کمی مطالعه کن تا استدلال قوی داشته باشی.4
ایرانی ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۳
بنظر می رسد با توجه به خالی شدن جیب دولت و احساس نیاز به ترکیه مسئولان ما از وظیفه ی اصلی که حفظ عزت واستقلال وتمامیت عرضی کشور باشد دست کشیده اند باور کنید مردم با شکم خالی هم راصی نیستن یک همچین گستاخی رو تحمل کنن ترکیه دشمنیست که دستکش مخملی دارد و اگر کوتاهی از ما ببیند به راحتی در امور داخلی ما دخالت می کند فقط کافیست برخی خبرهای خبرگزاری اناتولی را بخونیم
آزاد ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۹
اطلاعاتت خیلی ضعیفه، همون چیزهایی که تو اینترنت و تلوزیون به خودت دادن رو مقاله کردی نوشتی، هنوز هم دلیل سکوت وزارت خارجه ایران رو متوجه نشدی! هنوز از پیکره و پیدایش گروه های تروریستی خبر نداری! ما خودمون دانشجو بودیم بلند پرواز بودیم ولی به چه قیمتی میخوای مقاله چاپ کنی! بی‌زحمت یکم بیشتر مطالعه کن و سعی کن یک منبع معتبر به زبان دیگر آشنایی داشته باشی تا راحتر بنویسی،اطلاعات کسب کنی،.هنوز در مورد دلیل سکوت وزارت کشور مشکل داری و دلیلش رو نمیدونی..... خیلی راه در پیش داری تا پخته شوی. البته سعی کن همیشه مستقل و بدون توجه به نژاد و قومیت و دین و.... فکر کنی وبنویسی.
یاس ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۲
این استاد عزیز هرکسی هست اشتباه می‌کنه و از واقعیت ها خبر نداره چون مرکز نشین هست در مرز زندگی نکرده متوجه شود.هر ساله تروریست های پ ک ک در مرزهای استان کردستان و آذربایجان غربی مرزبان های ایرانی رو شهید میکنند و تهدید جدی برای امنیت ملی و تمامیت ارضی ایران هستند این گروهک تروریستی هیچ فرقی با داعش ندارد هم سر میبرد هم شلاق میزند هم تجاوز می‌کند هم راهزنی و زورگیری میکند این گروهک بین کوه های مرزی ایران و ترکیه فعالیت دارد و ترکیه به جد با این گروه تروریستی مبارزه میکند ترکیه هیچ چشم داشتی به خاک ایران ندارد بلکه ایران رو کشوری بزرگ در منطقه میداند
امیرعلی ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۲
متاسفانه تعدادی اندکی ازهموطنان ترک کشورمون بدون هیچ آگاهی از حرکات پانترکی برای پوشاندن ضعف های شخصیتیشون دنباله رو حرکات فاشیست و به قول خودشون ملی گرای ترکیه افتادن متاسفانه نمیدونن که سران این حرکات مردم رو بخاطر قدرت طلبی هاوجنون قدرت خودشون میخان وپرچم دار فاشیسم درجهان هستندومیخان امپراطوری عثمانی رو مهیا کنن وبرین تاریخ رو بخونین ببینین عثمانی ها چه جنایت هایی در حق ملت ها مرتکب شدندوچه قتل عام هایی علیه ارامنه ،کردها، علوی ها،رومی ها وایزدی هاو....داشته اندمجدد میخان باقتل عام مناطقی از ارومیه و سنندج رو تصرف کنن همانطورکه بخش هایی ازاستان حلب رو ازطریق تکفیری های داعشی و سلفی تصرف کردند.دلیلشون هم برای این امر اینه که زمان فروپاشی عثمانی این مناطق رو ازدست دادن همانطور که ادعای ایالت موصل رو دارن که شامل اربیل و سلیمانیه و کرکوک و موصل امروزی میشه.
ایرانی ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۹
به نظر بنده نویسنده اهداف سیاسی خاصی را دنبال میکند که تبدیل کشورهای دوست ایران به دشمنان ایرانه تمامی مفاله هایی که این نویسنده ارائه میدهد دارای لایه های نفاق و دو به هم زنی هست بهتر است ایشان را به جای مقاله نویسی به کارهای تولیدی بگمارند که هم برای کشور و مملکت خوبه هم برای یک جوان بیکار و دارای استعداد کار ایجاد میشه و هم از هجمه دشمن تراشی برای ایران توسط افراد نفوذی کاسته میشه
رحمن ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰
تردیدی نیست که دولت ترکیه اوامر اسرائیل در منطقه را اجرا میکند مدتها است ترکیه مرز خود با ایران را تا پنج کیلومتر تخلیه کرده است .چرا؟چون از انقلاب ایران وحشت زده شده و مانند اسرائیل از مردم خودش میترسد پیرو رهبر ایران شوند لذا خیلی محتمل است که نقشه حمله به ایران داشته باشد که دارد و آدرس باکو را داده است.ارتش ایران گوشش به تهدیدات باشد و نه به سیاستمداران بذله گوی غرب صفت خودمان.دولت روحانی نادان است .ارتش عزیز سپاه عزیز حواس خود را متوجه ترکیه داشته باشید که از آمریکا بدتر است شما هم نقشه پس گرفتن زمینهای از دست رفته از ترکیه را بکشید.و کردهای ترکیه را برای خود نگاه دارید و همدست ترکیه نشوید .ترکیه عامل آمریکا و اسرائیل است و سفیر ترکیه را بخواهید و اعتراض شدید کنید.
داریوش ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۲
آقای ذوالقدرپور عزیز نوشته شما کاملا پوپولیستی هست و آسمان ریسمان بافته .
خ.صادق تهرانی ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۳
فقط همین مانده بود که سفر ظریف را زیرسئوال ببرد! ظاهرا این سایت فقط گرایش خاص را درج می کند؟!لابد این آقا مسائل پشت پرده را بهتر از مسئولین می داند.
یزدی ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۸
به عنوان یک ایرانی هر اقدامی از سوی هر کشور علیه تروریست ها را حمایت می کنم ولو ترکیه باشد و در این زمینه با ذوالقدر مخالفم
مرگ بر ترکیه فاشیست ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۹
ایران باید شهروندان خود را از کشور فاشیست ترکیه بیرون آورده سفیر ترکیه را اخراج کند.
Reza ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۳
با سلام متاسفانه آدم هایی مثل شما رفته دانشگاه یکی دو کتاب خوانده فکر میکنه سیاستمدار شده خیلی چیزهاست در علم سیاست با کتاب خواندن بدست نمیاد شما انتظار داری ما باهمه کشورها دشمن بشویم و بجنگیم متاسفانه هیچ چی از علم سیاست نمیدانید
علی ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۸
چراجرات نمیکنه ازمسئولان نظامی انتقاد کنه بدبخت روحانیو گیر اوردن هرچی میرسن بارش میکنن میدونن کسی کارشون نداره حالا اگه ایران کوچکترین جوابی به ترکیه بده همینها کوچکترین حرفی ازدولت نمیزنن ومیگن نیروی نظامی اینکارو کرد. بعدشم خودشونم خوب میدونن درگیرشدن کلامی وجنگی باکشوردیگه برای دولت اجازه ازبالادستو میخاد تحلیلگرم هستن به اصطلاح خودشون
سعید ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۳
سایت های ایرانی پر شده از افرادی که به ترک ها فحش میدن ، غالب این افراد حامیان پژاک و پ پ ک هستن که به دروغ شعار میهن پرستی میدن
فرهاد ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۷
متاسفانه تحریم‌ها و دیپلماسی ضعیف دست و پای کشور ما رو بسته برای همین مجبوریم از ترکها خواهش کنیم که خط لوله ای که عرضه نگهداریش رو نداشتید بیاید تعمیر کنید که ما بتونیم دوباره گاز به شما البته به قیمت خیلی نازل بفروشیم. محتمل‌ترین دلیل سفر آقای ظریف همین فشارهای اقتصادی میتونه باشه. واقعا یعنی وزارت خارجه یا نفت چند تا کارشناس حقوقی نداشتن که موقع قرارداد نوشتن اینطور چیزها رو لحاظ کنن. الان ما باید ضرر انفجار خط لوله گازی رو بدیم که توی خاک ترکیه منفجر شده و بهشون امتیاز سیاسی بدیم؟ شکی توی این نیست که ترکیه درمنطقه شمال غرب ایران در حال مشکل آفرینی هست و دارن نتیجه کارهای تفرقه افکنانه شون رو هم میبینن که یک عده بیان به خلیج فارس و پرچم ایران و قرآن و اقوام و... خلاصه هر چیزی که دم دستشون باشه توهین کنن تا جایی که نماینده های پانترک مجلس ترکیه سودای خاک ایران رو علنا اعلام کنن. و جالبه انگار اون منطقه اصلا مقام یا مسئولی نداره که جواب اینها رو بده و وزارت خارجه هم که کلا درگیر برجام و سازمان ملل و آژانس انرژی اتمی هست و مثل اینکه وقتی برای دفاع از تمامیت و حاکمیت سرزمینی ایران نداره یا ترجیح میده برای چند تا کیسه دلار چشمش روی این ننگ ببنده. از یک طرف هم باید به ترکها گفت ارتش ناتویی شما اگه عرضه داشت نبردش با پ ک ک چهل سال طول نمی‌کشید حالا میخواید وارد خاک ایران بشید که مثلا چه غلطی کنید. اینها میخوان بگن مشکلات درگیری با پ ک ک داخلی نیست درحالیکه خودشون هم میدونن پ ک ک به خاطر سرکوب و کشتار و خون ریزی خودشون شکل گرفت. اینجا ایران و عراق و سوریه مقصر نیستن. پذیرفتن مشکلات و رفتن به سمت حلشون جسارت و شرافت میخواد و اینها رو مقامات ترکیه ندارن.
Samad ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۹
تا ملت غیور ایران و علی الخصوص آذربایجان هستند هیچ اجنبی جرعت تعرض به خاک این مملکت را نخواهند یافت و البته انفعال دولت حاضر منحصر به ترکیه نمیشود و در مورد کشورهای دیگر هم مصداق دارد و عمده انفعال این دولت به خاطر عیاشیهای خانواده آنهاست که در کشورهای اروپایی و یا ترکیه بسر میبرند. اما باید در برابر گستاخیهای اردوغان ساکت نماند و یک گوشمالی به او داد تا گوشی دستش بیاید.
توران ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۰
تمام تورک ها برادر هستند و کنار هم با دشمنان خواهیم جنگید
نه وید ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۰
از وقتی که کشورم ایران پشت کوردها رو تو مناطق مابین ایران ترکیه و عراق خالی کرده و هم نژاد های خودشو ول کرده چسبیده به عثمانی ها باعث این روداری ها شده کافی ایران به زمانی ماقبل از اسلام برگرده و کورد ها را حمایت کنه تا هم کل ترکیه وهم کل عراق و هم جمهوری آذربایجان سراسر برای ایران باشد (اگر به لشکر کشی خشایار شاه به ترکیه امروزی برگردیم میبینم که با سرداران کورد ماد ها ترکیه و حتی یونان را تسخیر کردن)هربژی ایران . هربژی کورد
کمال ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۳
وقتی تحلیلگرمان شماها باشید ، خب معلومه اوضاع کشور هم باید همین باشه ، جناب ذوالقدر شما از این همه مسائل ریز و غالباً درشت منطقه ای ، فقط چسبیدید به یک مصاحبه وزیر کشور ترکیه که اتفاقاً همه ما ان را شنیدیم و چیزی بجز واقعیت و حسن نیت در ان نبود چه بسا چند روز بعد سپاه پاسداران عملیات خودشان در ان حوالی جهت ریشه کن کردن بازماندگان تروریست مخفی اقدام نمودند . واقعاً عجیبه این حجم خصومت و دشمن تراشی و تحلیهای مغرضانه و این حجم نفرت پراکنی ان هم برای کشوری که دوست و همسایه خوبمان بوده و هست و خواهد بود . چه سودی از دشمنی و نفرت پراکنی تا به اکنون عاید ما شده است که تنها همسایه خودمان را هم در این شرایط نفسگیر باید از خودمان بکنیم ؟
Merajshabani Amrwd ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۰
نویسنده اتفاقا خیلی هم درست و منطقی نوشته.بدبختانه کشور ما در مقابل ترکیه بسیار ضعیف و با حقارت رفتار میکنه.ترکیه خیلی وقت است که به ما زور میگه.ولی عوضش ما نشنیده میگیریم.و در حال باج دادن هستیم.اگر حرف اضافی هم بزنیم.همان کاری را با ما میکنه.که با سوریه و عراق میکنه.ما در مقابل آمریکا بخاطر این زبانمان درازه که چون میدانیم.آمریکا به ما حمله نمیکنه؟.چون خیلی قدرتمندتر از یارانه.اما اگر کوچکترین حرفی در مقابل ترکیه بزنیم.کشور ما را اشغال می کند. بخاطر همین وزرات خارجه جرآت اظهار نظر و پاسخ متقابل نداره.
تایماز ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۹
نمیدونم بعضی از تحلیل گران چه سودی از دشمنی با ترکیه میبرن یا فقط حس حسادتشان گل کرده من سخنان سلیمان سویلو را گوش کردم حرفهاشو برعکس تحویل مردم میدن ایشون فقط گفتن که به تعداد ۱۰۰ نفر تروریست پ پ ک در یک منطقه ماکو مستقر هستن که اگه ایران اجازه بده یک نفرشونو زنده نمی گذاریم ولی برابر توافقات حتما ایران برای پایان دادن به حضور تروریستها اقدام خواهد کرد
حمید ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۹
کلا از ترکیه متنفرم .چون کشوری است که هر کاری میکنه حتی به برادر خودش خیانت میکنه برای این که قدرتمند بشه ،پا روی همه چیز میزاره .کشوری نیست که همسایگان بخوان روش حساب کنن.بدذاته کلاً.
آراز ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۵
با سلام من بچه منطقه ماکو هستم کاملا حرفهای وزیر کشور ترکیه رو قبول دارم دامبات ماکو به راحتی عبور و مرور میکنن شده مامن وپناهگاه تروریستها... ترکیه تمام مناطق رو با پهپادها زیر نظر داره نمیتونن دیگه تو خاک ترکیه راحت تردد کنن وپناهگاه داشته باشن...
علی ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۲
خب.. راست گفته.. اینجا پر از تروریسته... قبول نمیکنی امار شهدای دوسه سال اخیر را نگاه کن... وخیلی موارد دیگر.. یا بیا شب به دامباط برو.... همش معلوم نیست کی با تروریستهای کتیف وخونریز پژاک. پپ کا اینجا قایم موشک بازی میکند.. وهر از گاهی خون سربازان و پاسداران ومرزبانان بومی ویا استانهای همجوارتر مظلومانه ریخته میشود
ایرانی ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۶
یک عده که از طرز نوشتارشان به نظر می آید یک نفر هستند با ژست‌های به ظاهر میهن پرستانه برای تایید این مقام مفلوک ترک می‌گویند ما کلی در هنگ مرزی شهید می‌دهیم! اولا مگر هنگ مرزی به نام قومیت شماست؟ دوما خوب جناب پروفسور اگر در مرز باشد که یعنی این افراد از ترکیه وارد ایران می‌شوند نه برعکس. اگر قرار بود داخل ایران پایگاه داشته باشند در داخل شهرهای مرزی هم باید درگیری داشته باشیم. درک این نکات به سطح هوشی بالایی نیاز ندارد و البته احتمالا به خاطر اصرار کردن به نفهمیدن ناشی از تعصباتی است که از اشتراکات وجود نداشته با مقامات ترک می آید.
فرزند ایران ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۸
هوادارنماهای تیم تراکتور کاری کردند که وین عثمانی زاده به خاک ایران چشمع طمع داشته باشد ولی ایران را باعراق اشتباه گرفته فقط کافی هست دوتا موشک بخوره سرشان اقتصادشان که ترویسم هست تعطیل فاتحه
ب ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۰
اسمتونو تغییر بدید بذارید توهم دیپلماسی ایرانی
ila ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۰۱:۲۵
نویسنده ن سواد سیاسی دارد و ن درک از مردم داخل کشورش. ب جای حمایت از نابودی تروریست داره از تروریست های کورد پژاک پ ک ک کومله و دموکرات دفاع میکنه ما خوشحالیم ک پژاک نابود بشه شکر خدا هر روز تو اقلیم کردستان یک گروه تروریستی جدید ساخته میشه آخرینش آزادی شرق کردستان . منظور از شرق شمال غرب ایران هس نویسنده بی سواد در مورد این گروه تروریستی ک سه هزار نفر هم عضو دارد چی نوشته یا ماجرا بازم استفاده از خام بودگی ملته ?
امید ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۰۳:۲۱
اگر به تاریخ نگاه کنیم تا سال۱۵۰۰که اصلا ترکیه ای وجود نداشت و مردم ترکیه فعلی غیر مسلمان بودند ترکیه رقیب ودشمن ایران محسوب میشد وبیشتر اوقات نامش امپراطوری روم شرقی بود استانبول پایتخت فعلی آن هم بیزانس نام داشت این کشور رقیب ودر مواردی دشمن ایران محسوب میشد وبعد از تشکیل ترکیه وتصرف بیزانس پایتخت روم شرقی بدست سلطان محمد فاتح وتبدیل نام آن به استانبول این دشمنی حتی وارد مرحله جدید تر وخطرناک تری شدوحتی تبدیل به رقابت شیعه سنی گردید این رقابت بعد جنگ جهانی اول وتبدیل ترکیه به یک کشور لاییک کمتر شد (فراموش نکنیم که یک بخش قوی لابی غیر مذهبی ها علویان ترکیه بودند که بنوعی به شیعیان ایران وابستگی داشتند حتی خانم تانسو چیلر سیاست مدار ترک هم به نمایندگی از آن‌ها به ایران آمد وبا رییس جمهور وقت ملاقات داشت)ولی بعد ازروی کار آمدن اسلام گرایان ترک به ریاست اردوغان ترکیه دوباره سیاست خصمانه پیش گرفته بنظرم ترکیه و کشورهای قبل از آن مانند امپراتوری روم شرقی امپراتوری روم پادشاهی لیدیه وکشور شهر های یونانی نشین مستقر در ترکیه و... همه با ایران سیاست خصمانه داشته آند علتش هم تضاد جغرافیایی است این دو کشور هیچگاه نمی توانند باهم دوست باشند فقط گاهی اوقات می توانند شریک باشند... ترکیه فعلی به ریاست جمهوری اردوغان بفکر احیا امپراطوری عثمانی افتاده و به همین دلیل در امور کشور های منطقه دایما مداخله میکند علت دور برداشتن اردوغان برای ایران فشار شدید آمریکا روی ایران با هدف تغییر رژیم در ایران و... که باعث قوی تر عمل کردن ترکیه است پیشنهاد می کنم تا اختلافات با آمریکا کم نشده ما از رژیم چماق و هویج استفاده کرده وبا ترکیه کج دار مریض رفتار کنیم
ایرانی ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۲۶
اصلا اینطور نیست ایران و ترکیه دو دوست خوب و برادر هستند بیخود ی تحلیل نکنید
ناشناس ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۱
آقای ذوالقدر نمی دانیم چه هدفی داری درصورتیکه ایران و ترکیه دوبرادر و همسایه و متحد هستند خواهش شلوغ نکن که هرکسی دکتر ای سیاسی میگیره میخواهد خودی نشان دهد
ایرانی ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۶
اصلا اینطور نیست ایران و ترکیه دو دوست خوب و برادر هستند بیخودی تحلیل نکنید منظورت از این نوشته ها چیست هر کسی از راه که میرسد تازه فارغ التحصیل سیاست عمومی شده نظر میده از تو بزرگتر و باتجربه تر هم هست می دانند چیکار می کنند
آرمان ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۰
ترک ستیزی و ترک هراسی سابقه طولانی در دنیا دارد و علتش هم زیر حرف زور نرفتن ترکها است جناب نویسنده ترکیه ۱۰۰۰ کیلومتر با سوریه مرز مشترک دارد ولی ایران ۱۰۰۰ کیلومتر از سوریه فاصله دارد.حالا به نظر شما کدام کشور بیشتر امنیتش در خطر است.مرز عراق با ترکیه محل استقرار تروریستها است که علیه ترکیه اقدام می کنند و دولت مرکزی عراق نمی تواند با این تروریستها مقابله کند حالا چه کسی باید از ترکیه در مقابل تروریستها محافظت کند .ترکیه با دولت قانونی لیبی که مورد حمایت سازمان ملل است توافقات نظامی و اقتصادی دارد و با موافقت دولت لیبی در این کشور حضور نظامی دارد. حالا به نظر شما کجای این اقدامات ستیزه جویانه و تهدید کننده علیه امنیت همسایگان ترکیه است؟مطالبی که شما نوشته اید در آن تنفر و کینه موج میزند تا تحلیل سیاسی ، نشانه ایی از یک نوع نژاد پرستی است و ترک ستیزی ومتمایل به ترک هراسی .ما عاشق ایران و ایرانی هستیم اما با منطق.نوشته شما عوام فریبانه وبی منطق است
امیری ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۲
اگه واقعا آقای ظریف به ترکیه برود خیلی خودمان را پیت و حقیر کردیم آنها عددی نیستن و ایشان نباید این کار را کند
ایران بزرگ ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۰
ممنون از اینکه ملتی رو از خواب بیدار کردید حتی اگر موارد گفته شده اندکی غلط باشند که من این طور فکر نمیکنم چون ترکیه به شدت به دنبال تصرف خاک و آب سرزمین‌های همسایه‌اش هست و خواهد بود
آبتین ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۵
با هر کشوری باید به شیوه خود او برخورد کرد و باید آنقدر سطح تعاملات با کشورهای مختلف را بالا برد که بتوان از این ظرفیت در مواقع مثل این مورد استفاده کرد. کاری که ترکیه می‌کند این است که از منافع اقتصادی و سیاسی رابطه همزمان با ایران، کشورهای عربی، اسرائیل، آمریکا، اروپا، روسیه و کردهای اقلیم کردستان استفاده می‌کند و بعضا این طرفیت را تبدیل به کارت و اهرم فشار علیه دیگری کرده است. کاری که به علت آرمان گرایی در وزارت خارجه اصولا محلی از اعراب نداشته است. اگر ترکیه ما را تهدید می‌کند، راهش این نیست که وزیر خارجه ما فورا به آنجا سفر کند حتی اگر موضوع فشار تحریم‌ها دوباره در حال بالا گرفتن باشد. راهش تقویت رابطه با رقبای ترکیه است که خوشبختانه به خاطر جاه طلبیهای ترکها یکی دو تا هم نیستند. ایران در این مواقع باید به سمت رابطه نزدیکتر با یونان، قبرس، ارمنستان، مصر، کشورهایی مثل اتریش در اروپا، و کردهای عراق و سوریه برود تا بتواند معادله قدرت را متوازن کند. حتی اگر لازم شد بد نیست بعضی مطبوعات داخلی و مثلا نماینده ای در مجلس از موضوع بازگشت آرارات به ایران یا مساله کردهای ترکیه صحبت کند، یا مثلا چند موضع ترکیه در خاک سوریه به صورت اشتباهی! مورد هدف قرار بگیرند. موضع انفعال اما دشمنان و رقبا را گستاخ تر خواهد کرد و در مواقع تحریم دست آنها را برای باج خواهی از ما باز خواهد گذاشت.
كامران ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۹
واقعا نشر چنین مقالات سخیف جای تاسف داره، تحریف سخنان طرف ترک و حمایت علنی از گروهای تروریست کرد ، بسیاری از کامنت گزاران عزیز هم که احتمالا اعضا فعال همین گروهای تروریست هستند و زیر نقاب ایران دوستی حمایت فعال از تروریست هایی میکنن که دائما جوانان ما را در مرز به خاک وخون کشیده اند. شماها ایرانی نیستید. مزدور صهیونیسم هستید و مجری اوامر انها، تنها کشوری که از رفراندوم استقلال کذایی شما استقبال کرد صهیونیست ها بودن. نابود باد گروهای تروریستی کرد.
خسرو ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۳
اسلام ذولقدر پور و جامی و کوروش وحامد و زیتون و آرش و ایرانی و... یک موضوع پیش پا افتاده پیدا کرده و شروع به کرد تازی می کنید، و جالبه که تو هیچ مقاله دیگر دیپلماسی ایرانی نظر نمی دهید ، انگار فقط وظیفه تان تلقین دشمنی با ترکیه هست ، چرا ؟ چون هوادار پ ک ک و پژاک هستید چون طرفدار تجزیه طلبان هستید ، از سیاست خارجی جمهوری اسلامی بابت حمایت از ترکیه بخاطر سرکوب تروریست ها نارضایتی دارید ولی جسارت ندارید بیان کنید ، ولی باید جوری درک کنید که سیاست ایران هم سرکوب تجزیه طلبی است ، فقط ایران گاهی وقتها در سوریه یا عراق از پ ک ک استفاده ابزاری می کند واین چیز بدی نیست ، ولی در هر حال هر چهار کشور ایران و عراق و ترکیه و سوریه اجازه تجزیه نخواهند داد ودر ضمنا اکثریت(کرد تبارها ) شکاک ها و سورانی ها و بارزانی ها و فیلی ها و...در هر چهار کشور مخالف تجزیه طلبی هستند
علی ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۷
ما مردم تورک آذربایجان غربی که حدود 90 درصد جمعیت آنرا تشکیل میدهیم (مابقی دوستان کورد وارمنی ویهودی وغیره)در طول تاریخ به خوبی رابطه حسنه خود را با اقلیت ساکن در این سرزمینها حفط کرده ایم کسانی که حرفهای مفت می زنند به عنوان مهمان وارد این خاکها شده اند وحالا با فشاروپشتوانه استعمار ( آمریکا واروپا واسرائیل )ادعای ارضی میکنند بدانند وقایع جیلولوق هرگز تکرار نمی شود ترکیه چه در آن زمان وچه حالا در کنار هم نژادان خود بوده است و آنگونه که در برخی نظرات به غلط تورک وترکیه هراسی ایجاد می کنند نیست .فقط برای روشنگری عرض میکنم که تعدادکامنتهای مقالاتی راکه در مورد ترکیه در این سایت گذاشته می شودرا با دیگر مقالات مقایسه کنید خواهید دید که طرفداران گروههای تروریستی مختلف کوردی وحامیان داخلی آنها هستند که موجی از تورک هراسی براه می اندازند تا روی نظر بعضی ها که زحمت خواندن حتی یک صفحه از تاریخ را به خود نمی دهند اعمال نفوذ کنند برخی نظرات آنقدر عوامانه وفریبکارانه نوشته شده است که ... مثلاٌ پودر کردن آنکارا یا بازگشت آغری داغی (که به غلط آرارات نوشته می شود ) آنقدر خنده داراست که حتی خود نویسندگان نظرات به گفته های خود اعتقاد ندارند.
فرهاد ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۹
شما خودتون در ایران و آذربایجان مهمون هستید عزیز من. زبان ترکی سابقه تاریخی خیلی کمتری در ایران نسبت به زبان‌های هندو اروپایی داره. پس بهتره به اندازه وزن تون صحبت کنید. اسم‌های خلیج فارس و ایران و آذربایجان هم قابل تغییر به جعلیات پانترکی نیستن.
فرهاد ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۳
آرومتر جناب خسروعلی! اینطوری باشه تو هم طرفدار ترکیه و داعش هستی خوب. وقتی اینطوری عصبانی میشید و دوباره به جعل تاریخ روی میارید مطمئن میشم کار این دوستان تحلیلگر و نطرات دوستان چقدر درسته که حرفی برای گفتن ندارید. جز تکرار حرفهای قبلی خودتون با اسم‌های دیگه.
فرهاد ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۶
راستی جناب کامرانخسروعلی. چرا تا حالا نگران مانورهای مشترک نظامی آذربایجان و صهیونیست‌ها نشدید شما که انقدر مختلف صهیونیسم هستید به ظاهر!
محمد1 ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۱
ترکیه حرف اول را در منطقه میزند و باید به این همسایه قدرتمند افتخار کرد همین اخیرا دیدید که چگونه در شمال سوریه پرچم تروریست ها را با پرچم اسراییل لوله کرد وگذاشت زیر بغلشان وچگونه اب مدیترانه را به لونه تروریستها در شمال سوریه وارد کرد که همگی از عراق سردر اوردند وهمین اواخر هم چهار چوبه روسیه را ترسیم کرد وپوتین را پای تلفن کشاند در لیبی هم با انگشت اشاره ابرویی برای صنایع دفاعی روسیه و پهباد چین نگذاشت تا اینکه ۸ جنگنده از حمیم سوریه به لیبی فرستاده شد ولی تمام ان کشوره میدانند که اولین اشتباه اخرین اشتباه است ما ترکها و اکثر مسلمانان سرباز ترکیه هستیم چون به سیاست کثیف و پنهان دنیا واقف هستیم در تا ریخ ۵۰ یا ۱۰۰ سال پیش زندگی نمیکنیم
جامی ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۴
به خسرو و علی نخست پیش از هر چیزی شما را دعوت میکنم به گذراندن طرح بسندگی فارسی.این کم دانشی شماها در زبان ملی ایران باعث می شود که اعتماد به نفس نداشته و به افسردگی و ... مبتلا شوید.در فارسی چیزی به نام تورک نداریم.ترک ملیت مردم کشور ترکیه است.در فارسی چیزی به نام کردتازی نداریم.صفت یغماگری تاتارها که در چند سده تاخت و تاز در خاورمیانه در خاطر مردم ایرانیان باقی مانده،این واژه ترک تازی را از خود به جا گذاشته.آقای ذوالقدر پور اهل استان کهگیلویه و بویراحمد و بنده اهل استان تهرانم.ایشان از روزنامه نگاران ملی اندیش است. مرزهای ایران فرهنگی از تاشکورگان تاجیک تبار چین در شرق تا عفرین کردتبار در غرب،از دربند روسیه تات زبان در شمال تا بندر عباس در جنوب است.هویت قومی قبیله ای برای اهالی یورت است.ما ایرانیان ملی می اندیشیم.آمار ۹۰ درصدتان را هم می گذارم به پای اسکیزوفرنی کالت پان ترکیسم.
جامی ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۹
در ضمن پژاک و کوموله و گاموح و سربازان خلافت رجب و دیگر ارازل خوب گوشهایشان را باز کنند «سهم تجزیه طلبان از خاک پاک ایران،یک متر مربع قبر است»
مجید ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۹
سالها پیش در درگیری های ایران با تجریه طلبان دمکرات وکومله قراردادی بین ایران ودولت وقت ترکیه .حکومت خدابیامرز تورگوت اوزال منعقد بود که دو طرف در پی تعقیب اشرار وتروریست ها حق دارند تا ۲۵کیلو متر وارد خاک یکدیگر شوند .من یادمه در ان ایام از منطقه سلماس در تعقیب گروه صنار محمدی نیروهای ایران به داخل خاک ترکیه رفتند وانها را نابود کردند.وهمگی بعد از عملیات با اسکورت از راه دور ژاندارمهای ترک به خاک ایران برگشتند.نمی دانم ایا این قرداد هنوز پا برجاست یا نه.
پرویز ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۶
خطال به جامی افکار نژاد پرستانه شما با مرگ هیتلر بیشتر از هفتاد ساله به زباله دان تاریخ پیوسته و شما دارید با آسانسور طبقات این طرز فکرو دوباره بالا میرید زمان هشت جنگ برای جبهه رفتن آیا از غیر فارسها ( لرها ، ترکها ، ترکمنها ، کرها ، بلوچها و ... ) بسندگی زبان فارسی میگرفتید ؟! چطوره وقتی تو خطرید زیر بغل اقوام ایرانی هندونه میذارید و وقتی خطر رفع میشه به همشون توهین میکنید و برای حرف زدن هم ازشون بسندگی زبان ... میخواید ، دیدگاه شما فوقالعاده فاشیستیست توصیه میکنم برای مداوا حتما به یک روانپزشک مراجعه کنید
فرهاد ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۵
دوست عزیز که حالا اسمت رو عوض کردی دوباره تنها کشوری که در حال حاضر به فاشیست‌ها و نژادپرست ها که همون پانترکها باشن یارانه دولتی میده همین ترکیه ست که شب تا صبح هم به همه کشورهای و ملت‌های اطرافشون در حال توهین هستن. شما اگه نگران فاشیسم هستید که مطمئنا نیستید سری به ترکیه بزنید هم بد نیست. ما در ایران هیچ جریان سازمان یافته نژادپرستانه که حمایت دولتی و حکومتی بشه نداریم عزیز.
پورنگ ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۱
این حقیر با تفسیر نویسنده محترم موافقم،وضمن افتخار به نیروهای مسلح کشور عزیزمان،از مقامات وزارت محترم امورخارجه مطالبه میکنیم که پاسخی در شان ایران به دولت منافق ترکیه بدهد،ترکیه مامن امنی برای پانترکهای تجزیه طلب که قصد تجزیه ایران را دارند هست،این جای حیرت هست که چرا ایران در برابر دولت منافق ترکیه سکوت کرده
علی ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۰
چند سال پیش کنسول گری ترکیه در ارومیه گفته بود برای سرباز متجاوز عثمانی مقبره در چیچک آذربایجان غربی بسازند تمام حرکات ترکیه مربوط به مرز میثاق ملی ترکیه است که در ۱۰۰سالگی جمهوریت ترکیه ۲۰۲۳ دست یابد که شامل موصل کردستان عراق ادلب ماکوی ایران و..و تقریبا در تمام این مناطق هم نفوز دارد و هم پایگاه غیر از ایران
كامران ۰۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۹
جناب اقای علی وقتی به شما تاریخ سانسور شده را اموزش میدهند همین گونه میشود، سرباز عثمانی دفن شده در اذربایجان غربی ناجی مردم از قتل عام داشناق های ارمنی و اشوری بوده است باید هم برایش مقبره درست کنن، زمانی که حکومت مرکزی در ایران در ۱۰۰ سال پیش دچار هرج و مرج بود ، جان و ناموس مردم اذربایجان به دست داشناق های ارمنی افتاده بود ،متاسفانه تو هم وطن من هستی اما از گوشه مهمی از تاریخ کشور خودت خبر نداری. کافیست به یکی از منابع در دسترس از جمله تاریخ ۱۸ ساله اذربایجان نوشته احمد کسروی که بسیار محبوب دل شماو ترک ستیز است مراجعه کنید، بعد در مورد سرباز عثمانی نظر دهید
علی ۰۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۲
عدم وجود واژه تورک در فارسی اتفاقاٌ دلیلی بر مستقل بودن تورکی وتاریخ هزاران ساله آن است . ولی در عوض کلمات زیادی از تورکی درزبان فارسی ودیگر زبانها وارد شده است این نشانه وسعت زبان تورکی است . بطور مثال کلمه بویوک وکیچیک درزبان تورکی با هنرمندی فارس زبانان بصورت بزرگ وکوچک در آمده است وهزاران نمونه دیگرکه می شود یادکرد. اگر امانتداری از کلمات به عاریه گرفته شده از زبانهای دیگر به خصوص زبان تورکی ، حفظ نشودکه نشده است، این کار دقیقاٌ مثل ادعای ارضی تهی مغزان تروریست مختلف کوردی خواهد بود .که با نقشه مضحک وخیالی خود، اندیشه تشکیل کردستان بزرگ یا ارمنستان بزرگ را دارند . طرح بسندگی فارسی نیز در راستای نابودی زبانهای دیگر تدوین شده است غافل ازاینکه زبانی به گستردگی تورکی( چه وسعت تاریخی وچه وسعت ارضی )علیرغم تلاش بدخواهان ، را نمی شود با این همه گویشگر در دنیا نابود کرد .جهت اطلاع غیر تورک زبانان هم عرض می کنم معلمین واستادان دانشگاه های مادر استانهای تورک نشین همه دروس اعم از تخصصی وعمومی را تورکی تدریس می کنند حتی فارسی را هم تورکی تدریس می کنند.
ع ۰۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۰
جناب اسلام خان طی چند ساعت گذشته نیروهای پ ک ک از داخل خاک ایران بسمت مرزباناای ترکیه شلیک‌کردن و یک سربازرو هم کشتن ( یعنی ادعای سلیمان سویلو ثابت شد ) حالا بیا و جواب گو باش اقای متوهم
فرهاد ۰۴ تیر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۵
از داخل ایران نبوده. ترکیه عرضه جنگیدن نداره تقصیرش رو گردن بقیه میندازه. تا لشکرمشیهاب ترکیه باشه هلاک شدن سربازهاشون هم ادامه داره. حالا میخواد توی لیبی باشه یا در کردستان عراق و سوریه و حتی داخل مرز خودشون.
اسلام پرست ۰۵ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۸
موقع مرگ اسکندر ازش پرسیدند یا امیر بعد از تو چگونه مملکت را اداره خواهیم کرد؟ اسکند گفت امورات را به افراد نادان واحمق بدهید کارها درست میشود ومملکت اداره میشود! اتفاقا همان تز اسکندر در کل دنیا کارساز شده.وجهان از آن تاریخ در دست احمقهاست،وخوب هم اداره میشود.مشکلی دارید؟
یک فرد ۰۶ تیر ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۰
علی 14:12!بر چه اساسی در اون قسمت نوشتی:" بطور مثال کلمه بویوک وکیچیک درزبان تورکی با هنرمندی فارس زبانان بصورت بزرگ وکوچک در آمده"؟واژه کوچک در بعضی از اقوام ایرانی به گونه های مختلفی بیان میشه.اگر اون واژه در زبان ترکی هم شبیه به کوچک بیان میشه دلیل نمیشه که ریشش ترکیه. واژه های فارسی بسیاری در زبان ترکی وجود داره.از اینکه عده ای از غیرترک زبانان در ایران زبان ترکی رو نمیدونن سوء استفاده نکن.واژه های فارسی در زبان ترکی به وفور وجود داره.واژه های عربی بسیاری در زبان فارسی وجود داره.در زبان ترکی هم به وفور واژه های عربی هم وجود داره.به وفور.بسیاری از واژه های عربی (یا شاید همه واژه های عربی)که در زبان فارسی اکنون در صحبت کردن گفتاری در بین مردم فارسی زبان رایجه،در زبان ترکی آذربایجانی هم رایجه.در ایران در عرف بین افراد بسیاری وقتی سعی میکنند به صورت رسمی حرف بزنند یا بنویسند،معمولا حجم واژه هایی با ریشه عربی در اون گفتار و نوشتار بیشتر میشه.در زبان ترکی آذربایجانی هم معمولا همینطوره.اما چون زبان فارسی زبان رسمی در ایرانه،معمولا در ایران اون واژه هایی با ریشه عربی درش بیشتر به چشم میاد.مثلا در زبان فارسی یک نفر ممکنه بگه:"گفتم".در زبان ترکی هم ممکنه یک نفر معنی "گفتم"در ترکی رو بگه(که دقیقا نمیدونم چیه).اما وقتی اون افراد بخوان تا حدی رسمی حرف بزنن معمولا یکیشون میگه"عرض کردم".یکی دیگه هم میگه"عرض الیم".(اگر دقیقا درست گفته باشم) .واژه "عرض"با ریشه عربی در هر دو حالت استفاده میشه.در زبان ترکی آذربایجانی هم در هنگام رسمی حرف زدن معمولا حجم واژه های فارسی درش هم بیشتر میشه.یک عده از پانترکان هم در بحث در این موارد،از اینکه اکثر قریب به اتفاق غیر ترک زبانان زبان ترکی رو نمیدونن،سوء استفاده میکنن.نکته بعد اینکه به شدت هم عده ایشون تلاش میکنند تعدادی از وازه هایی که اصلا ریششون ترکی نیست با قلع و قمع اون کلمات به روش های مختلف اونو ترکی معرفی کنند.نکته بعد اینکه اگر واقعا از نظرت در استان هایی که اکثر مردم ساکن در اون استان ها ترک زبان هستند،معلمین و استادان در اون استان ها به زبان ترکی تدریس کنند پس علت ناله و شعار عده ای از پانترکان در مورد آموزش به زبان های محلی و اقوام چیه؟
خسرو ۰۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۹
فرهاد (اگر با اسم جعلی ننوشته باشد ) خطاب به آذربایجانی های ترک ، نوشته که شما در آذربایحان و ایران مهمان هستید ، یعنی تهدید کرده که میلیونها نفر آذربایجانی شیعه ایرانی را از وطنشان اخراج خواهد کرد ، واقعا امکان دارد ؟ تو ایرانی هستی؟ اگر تبعه ایران باشی یا جاهل وبی سواد هستی ویا سرسپرده اجنبی ، ولی به نظر من تو از تروریست های پ ک ک در قندیل هستی ، راستی شما را که هر روز ترکیه بمباران می کند و ایران با توپهای دوربرد هدف قرار می دهد چه کسی پرورش میدهد ؟ لیست پرورش دهندگان زیاد است مانند اسراییل و امریکا وفرانسه و... ولی هدفشان معلوم است تجزیه عراق و سوریه و ترکیه ایران و تولد اسراییل دوم ، ولی بدانید که ما گارنتی تمامیت کشورمان هستیم چنانکه در هزار سال گذشته با صفوی( ایجاد ایران منسجم ) و افشار ( سرکوب دشمنان ) و جمهوری اسلامی ایران با نثار جان ایران را حفظ کردیم
فرهاد ۰۸ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۲
اتفاقا بارها تاکید کردم که دیپلماسی ایرانی نمایانگر آی پی رو فعال کنه تا معلوم بشه چه کسایی از ایران هستن وچه کسایی از ترکیه و آذربایجان و اسرائیل اینجا نظر میدن. و کسی رو هم تهدید نکردم. اگه احساس تهدید کردید به خاطر تحلیل‌های پانترکی خودتون هست که می‌آید بر اساس تاریخ جعل شده خودتون اقوام ایرانی و آریایی رو مهاجر میدونید و مهمون و من هم طبق همون منطق جوابتون رو دادم که اگر قرار به مهاجرت باشه شما بعد ما اومدید پس شما مهمون هستید. ضمنا از تشیع هم سو استفاده نکنید. من خودم شیعه هستم ولی شما وقتی سربازهای ایرانی شیعه توی سوریه توسط ترکیه بمباران شدن یا وقتی که الهام علیف شیعیان آذربایجان رو سرکوب میکنه صدایی ازتون درنمیاد. ازاسراییل هم مایه نذارید که رفقاتون توی همین دو تا کشور که آذربایجان صد در صد متعلق به ایران هست بهترین رابطه های نظامی رو با اسرائیل دارن. پس از این ژستها برای ما نگیرید. عصبایناگیت تون نشون میده حرفهای من رو درونا قبول دارید و درست بوده.
كامران ۰۸ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۲
جناب فرهاد اگر سایت دیپلماسی ایرانی ای پی افراد رو نشون بده خیلی از شماها نمییایید اینجا بذر نفرت و تفرقه و توهین و نژادپرستی بپاشونید. و طرفداری از گروهای تروریستی بکنید. مردم اذربایجان حرفشون و خواسته هاشون در جهت صلاح مملکت ایرانه، اما شما بعضی اتفاقات کوچک مثلا در استادیوم ورزشی را تبدیل به بهانه ای برای تفرقه، ترک ستیزی، دشمنی با این و ان میکنید.مردم اذربایجان دلخوری هایی دارند اما با روش های مسالمت امیز انها را برطرف خواهند کرد و هیچ وقت به اعمال تروریستی روی نیاورده اند . این نشان از جایگاه انها در این مملکت و خواست و ارزوی انها برای ترقی است .
كامران ۰۸ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۸
جناب اقای یه فرد ، چرا اینگونه با نخوت و اطلاعات ناقص حرفی میزنی، از زبان ترکی کلمات بسیاری به زبان فارسی وارد شده است حداقل۵۰۰۰ واژه را سخت گیر ترین زبان شناسان تائید میکنن، محض نمونه شما عرض کنم کلماتی در فارسی قدیم حرف چ وجود نداشته و بیشتر کلمات دارای حرف چ از زبان ترکی وارد شده مثل کوچک کوچه کوچ و... کمی مطالعه بفرمایید
فرهاد ۱۰ تیر ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۱
بله مشخصه شما که حتی با اسم‌های مختلف نظر میدی قصدت چیه! شما تاریخ و اسامی ایرانی رو جعل میکنید. بعد از صلاح ایران صحبت می‌کنید؟
علی ۱۰ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۰
تا پیش از فارسی زدایی توسط آتاتورک در ترکیه، در فرهنگ عثمانی و زبان ترکی نزدیک به ۵۰ هزار لغت، چه فارسی سره و چه عربی پارسی شده، وجود داشته است. پس از پالایش فرهنگ و واژگان فارسی توسط آتاتورک، ترک‌ها به لحاظ ادبی بسیار ضربه خوردند، گفت: به دستور آتاتورک واژگان پارسی را که تا اوایل قرن ۲۰ در میان ترک‌ها مصطلح بود، از فرهنگ لغات حذف کردند. این باعث شد تا علیرغم ادعای آنها روی مولانا جلال الدین بلخی در مولاناخوانی و مثنوی‌خوانی‌شان دچار مشکل شوند و ارتباط ادبی آنها نیز با گذشته‌شان قطع شد. رجب طیب اردوغان چند سال پیش متوجه این انقطاع فرهنگی شد و دستور به پیگیری آن داد. به همین دلیل اکنون چهار موسسه در ترکیه مشغول پژوهش روی زبان ترکی عثمانی و الفبای فارسی هستند تا بتوانند ارتباط خود را با گذشته ادبی‌شان، یعنی فرهنگ و ادبیات در دوران پیش از آتاتورک، دوباره برقرار کنند.[۲۱] پروفسور نعمت ایلدریم اذعان کرده است که نیاکان ما در ترکیه زبان فارسی را جزیی از خود می دانستند و در دوره های تاریخی مختلف غزنویان، سلجوقیان و عثمانیان، به این زبان در ترکیه تکلم می شد. به گفته وی، سال های زیادی زبان‌ های عربی و فارسی همپا با زبان ترکی، در مراکز علمی و فرهنگی سرزمین ‌های پهناور امپراطوری عثمانی، گسترش عظیمی پیدا کرد و مورد توجه قرار گرفت.[۲۲]نعیم فراشری آخرین و بزرگ ترین شاعر پارسی‌گوی آلبانی در قرن نوزدهم به شمار می‌آید. تعداد قابل توجهی واژگان فارسی در برخی متصرفات عثمانی مانند بالکان به جا مانده است. اهمیت ”دیوان لغات الترک“ در نشان دادن منشا ترکان در آسیای مرکزی و شمال غربی چین است این اثر تاریخی که در قرن پنجم توسط یک نویسنده ترک نگاشته شده به نیکی نشان می دهد که تا زمان نویسنده ترکان به آذربایجان راه نیافته اند و وی نیز در یاد موطن ترکان هیچ اشاره ای به آذربایجان ندارد؛ علاوه بر آن در این نقشه از ارض آذربادگان و دربند و اران به تفکیک یاد شده است که شاهد تاریخی دیگری است بر مرزهای روشن سرزمین آذربایجان و اران. از خوزستان نیز برخلاف تبلیغات قوم گرایان با نام تاریخی اش ”بلاد خوزستان“ یاد شده است. کل کلمات ترکی که در لغت نامه ترکی کاشغری است 8000 است الباقی در طی فرایند چند سده از زبانهای عربی و فارسی و فرانسوی و انگلیسی وارد شده است دست از توهمات پانترکی بردارید و ملعبه دست ترکیه اذربایجان و اسراییل و امریکا نشوید اقای کامران و....
كامران ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۴
اقای علی دقیقا خود شما ملبعه دست صهیونیزم هستی، وقتی با نخوت و نادانی هویت بخش بزرگی از هموطنان خودت را انکار میکنی و قاعدتا این افکار پوسیده بجا مانده از رژیم ملعون پهلوی نه در جهت همدلی بلکه صرفا در جهت تفرقه میباشد، مردم اذربایجان خود را ترک میدانند ولو از همین دیروز یا امروز .شما نیاز نیست به کسی درس زبان و فرهنگ بدهی ،
علی ۱۳ تیر ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۲
اقا کامران شما و چند معلوم حال ملعبه دست صهیونیست هستید کیه فحاشی و هتاکی علیه اقوام ایرانی میده در ورزشگاه وحین خواندن قران زوزه گرگ میدهد و اولین کسی کا پرچم بیگانه بالا برده شعار علیه خلیج همیشه فارس میدهد از لشکر کشی عثمانی ها به اذربایجان و تجاوز به زنان و کشتار به بهانه مقابله با ارامنه حمایت میکند تاریخ تحریف میکنید
كامران ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۸
تحریف هر چیزی ، نادانسته حرف زدن ، بدترین بلاست . تمام کامنت های من موجود هست و برای برخی از مطالب ارسالی حتی رفرنس هم فرستادم، حالا خواهی پند گیر خواه ملال ،
علی ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۴
آقا کامران تمام مطالب گذاشتم با مدرک واثبات شده است اما شما هر نظر خلاف خود را به رضاخان و کردها نسبت میدهیدو من را ملعبه دست صهیونیست مینامید انسان خواب را میتوان بیدار کرد اما انسان به خواب زده را نمیتوان بیدار کرد
ناشناس ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۳:۴۱
ترکیه همسایه ماست و همسایه به معنی اشتراک در سایه است بیاییم برای همه (هم . سایه. گان) خویش آرزوهای خوب داشته باشیم و بالاتر از آن برای همه انسانها که اگر نیک بنگریم تفاوت معنی داری بین ما نیست پس نباید اسیر فتنه فتنه گران شد از آن طرف شمارا به خدا کمی اعتماد به نفس داشته باشید ایران را دست کم نگیرید آیا روسیه بزرگترین قدرت اتمی جهان جرات دارد پایگاه آمریکا را با سیزده موشک بالستیک درهم بکوبد از زمانی که امپراطوری قدرتمند و شجاع ژاپن در جنگ جهانی دوم پایگاه دریایی آمریکا را هدف گرفتند نزدیک به ۸۰ سال گذشت تا دوباره ملتی به خون خواهی سردار شهیدش در مقابل او سر بلند کند این ملت نه روس بود و نه چین این شما هستید که تاریخ را عوض خواهید کرد پس تعصبات کوته بینانه نژادی را کنار گذاشته به فرهنگ یکدیگر احترام بگذارید. دل قوی دارید و دست در دست هم مرزبان بیشه شیران باشید یاشاسین عزیز ایرانیم در پناه خدا
مسعود ۰۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۷
اردوغان و ترکیه جعلی (بیزانس اشغالی) دلشون چند موشک میخواد!
ارش ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۱
ترکیه و طرفداران اردوغا باید بدانن اگر بیشتر از این چرت و پرت بگن ، هم خودشو و هم کشورشو با خاک یکسان میکنیم
شیعه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۰
آفرین بر تحلیل شما معلوم نیست تا کی باید بخاطر باج ندادن به آمریکا به هر کشور ریز و درشتی باج بدیم
یونس ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۰۰:۵۲
از نوشته های این نویسنده که بیشتر بوی طرفداری از تروریستهای پ ک ک و پژاک رو میده و مسبوق به سابقه هست، خیلی تعجب نکردم، تعجب من از دیپلماسی ایرانی هست که به هر به اصطلاح دانشجوی تازه به دوران رسیده ای که هنوز واحدهای درسی خودش رو خوب یاد نگرفته و پاس نکرده و در بین همکلاسیهای خودش به داشتن تفکرات آنتی ترک مشهوره، اجازه انتشار خزعبلاتش رو میده، انتظار نشر نظرم رو ندارم ولی باید گفت امثال این بیسوادها هستند که در فضای مجازی حس کینه و تنفر را بین ملل ترک و فارس زیاد میکنن و معلومه که از هلاکت تروریستهای پ ک ک و پژاک خیلی ناراحت شده و احتمالا از لابی ارامنه هم تغذیه میشه وقتی میگیم فرار مغزها، یعنی همین، یعنی هرکسی به خودش اجازه میده بره دانشگاه دولتی در زمینه سیاست گذاری درس بخونه که فردا با مقالات دون مایه و بی ربط خودش آتش افروزی کنه فاتحه خیلی چیزها خیلی وقته خونده شده
رامتین خیابانی ۰۶ تیر ۱۴۰۰ | ۰۲:۵۹
بعقده من سرزمین ایران زمین هم اکنون از اقتدار فوق العاده ای برخوردار است و نیازی نیست در قبال نظرات و سخنانی که بیهوده و به نوعی لاف محسوب می شود ، پاسخ داده شود. به مثابه جمله ای که باید گفت : کاروان رود و سگ عوعو کند.