دونالد ترامپ در آخرین ماه ها تیرهای آخر ترکش خود را به کار می گیرد

نقطه قوت ایران در برابر امریکا در بازی لغو تحریم های تسلیحاتی

۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۲۳۴۸ پرونده هسته ای نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: جلال خوش چهره
جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: ماهیت ‌سیاست راهبردی ‌دولت ترامپ نه تنها نزد تهران، بلکه جامعه‌ جهانی و به ویژه اعضای ثابت شورای امنیت سازمان ملل شناخته شده است. با این‌حال، آنچه اوضاع را می‌تواند برای تهران سخت‌ کند، تخریب روابط خارجی آن است. این روابط تا کنون توانسته از شدت تأثیرگذاری سیاست فشار حداکثری کاخ سفید بکاهد. حرکت بر مدار عصبی تهران، کار ویژه دولت ترامپ در سال‌های خروج از برجام بوده است. اکنون نیز کوشیده می‌شود با ایجاد تنش میان ایران با نهادهای بین‌المللی، بستر لازم برای جلوگیری از لغو تحریم تسلیحاتی ایران در اکتبر آینده (مهر ماه) فراهم و تهران از کمترین دستاورد برجامی خود محروم شود.
نقطه قوت ایران در برابر امریکا در بازی لغو تحریم های تسلیحاتی

دیپلماسی ایرانی: دولت «دونالد ‌ترامپ» در ماه‌های پایانی دوره کنونی خود تلاش می‌کند آخرین تیرهای ترکش «فشار حداکثری» را به ایران وارد کند. هدف کاخ سفید در این مرحله، تخریب روابط ایران با جامعه بین‌المللی است. 

گزارش اخیر دبیرخانه سازمان‌ ملل درباره منشاء موشک‌های به‌کار گرفته شده در حمله به تأسیسات نفتی عربستان در سال 2019‌، اعلام تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و توزیع آن به اعضای ثابت شورای امنیت سازمان ملل، گزارش مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در‌باره مخالفت تهران با بازرسی از برخی سایت‌ها که ادعا شده در سال‌های 2002 تا 2004 میلادی (83 تا 1381) درگیر فعالیت‌های هسته‌ای بوده و سرانجام تلاش جمهوریخواهان کنگره امریکا برای افزایش دامنه تحریم‌های ایران که به‌طور مستقیم بر روابط خارجی این کشور (ایران) تأثیر می‌گذارد، مواردی است که دولت ترامپ در ماه‌های نزدیک به انتخابات سوم نوامبر (13 آبان امسال) و در راستای سیاست «فشار حداکثری» علیه تهران به اجرا گذاشته است. اهداف راهبردی کاخ سفید از یک‌سو، تلاش برای تخریب روابط ایران با جامعه بین‌المللی است. از سوی دیگر می‌کوشد حتی با احتمال شکست در  انتخابات نوامبر آینده، ضربه نهایی را به برجام وارد کند. 

ماهیت ‌سیاست راهبردی ‌دولت ترامپ نه تنها نزد تهران، بلکه جامعه‌ جهانی و به ویژه اعضای ثابت شورای امنیت سازمان ملل شناخته شده است. با این‌حال، آنچه اوضاع را می‌تواند برای تهران سخت‌ کند، تخریب روابط خارجی آن است. این روابط تا کنون توانسته از شدت تأثیرگذاری سیاست فشار حداکثری کاخ سفید بکاهد. حرکت بر مدار عصبی تهران، کار ویژه دولت ترامپ در سال‌های خروج از برجام بوده است. اکنون نیز کوشیده می‌شود با ایجاد تنش میان ایران با نهادهای بین‌المللی، بستر لازم برای جلوگیری از لغو تحریم تسلیحاتی ایران در اکتبر آینده (مهر ماه) فراهم و تهران از کمترین دستاورد برجامی خود محروم شود. طرفه اینکه کاخ سفید پنهان نمی‌کند که در صورت موافقت تهران با گفت‌وگو، اوضاع می‌تواند تغییر کند. البته این تغییر به گونه‌ای است که امتیازهایش تنها متوجه اعتبار ترامپ و دولتش خواهد بود نه الزامأ برای تهران و یا شریکان اروپایی او. 

نقطه قوت تهران در حال‌ حاضر، درک اعضای غربی و شرقی شورای امنیت سازمان‌ ملل از ماهیت اقدام‌های کاخ ‌سفید است. از این‌ رو طرف‌های اصلی روابط خارجی تهران، کج‌دار و مریز به وقت‌کشی مشغولند تا انتخابات نوامبر، چه آینده‌ای را رقم بزند. تهران با نگاه به فرصت جاری به مراقبت از روابط خارجی خود نیاز دارد. گزارش پنجم ژوئن (16 ‌خرداد‌) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌رغم برخی اشارات که از نظر تهران ناشایست تلقی شده، تأکید کرده است که ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای تلاش نمی‌کند. این تاکید می‌تواند در کنار استدلال‌های حقوقی مقابل ابهام‌هایی که مدیرکل آژانس پیش از شروع اجلاس سالانه شورای حکام در‌باره برنامه هسته‌ای ایران بیان کرده، مورد توجه قرار گیرد. 

هدف راهبردی کاخ سفید در حال ‌حاضر تخریب روابط خارجی ایران است. این اقدام آخرین تیر ترکش ترامپ در مقابله با تهران در چارچوب پرهیز از رویارویی مستقیم است.

جلال خوش چهره

نویسنده خبر

کلید واژه ها: پایان تحریم تسلیحاتی ایران ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا اعمال فشار حداکثری علیه ایران سیاست اعمال فشار حداکثری ترامپ علیه ایران دونالد ترامپ


( ۹ )

نظر شما :