ظریف: کاندیدای ریاست‌ جمهوری نخواهم شد

۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۶ کد : ۱۹۹۲۲۹۹ سرخط اخبار

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه زنده در لایو اینستاگرام با فرید مدرسی به سوالات مطرح شده، پاسخ داد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در مصاحبه زنده در لایو اینستاگرام به سوالات مطرح شده، پاسخ داد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال  وضعیت کنونی کشور را چگونه می‌بینید و مشکل اصلی را در کجا می‌دانید اظهار کرد: الان همه کشورها در دنیای کنونی مشکل دارند ولی از آنجا که ایران از ابتدای شیوع کرونا درگیر بود و از قبل با تحریم نیز در فشار بود؛ می‌توان این مشکل بیشتر از سایرین باشد اما وقتی قرار است در مسیر بزرگ شدن و راه رسم بزرگی قرار گرفت این مشکل طبیعی است و باید به‌مرور حل شود.

وی در پاسخ به اینکه فشار خارجی به کشور را تا چه زمانی باید تحمل کرد و چه کار باید کرد گفت: از ابتدای دولت یازدهم سعی داشیم سیاست تعامل را در پیش بگیریم که البته مخالفان داخلی و خارجی داشتیم ولی باید قبول کنیم آمریکا و اسرائیل با امنیت سازی ایران حداکثر ایران هراسی را رواج دادند و ما با امضای برجام و گام برداشتن در مسیر تعامل سعی در کم‌رنگ کردن این تلاش امنیت سازی آمریکا داشتیم.

وی در پاسخ به اینکه چه کار باید بکنیم تا مشکلات داخلی کشور کم شود خاطر نشان کرد: از آنجا که بقیه به من درس سیاست خارجی می‌دهند فهمیدم در جایی که تخصصی ندارم نباید نظر بدهم؛ برای همین در مسائل اقتصادی و سیاسی چون تخصصی ندارم راه‌کار و راه‌حلی هم ارائه نمی‌دهم و فقط در حوزه سیاست خارجه تخصص دارم و چیزی بیشتر از این راه کار ندارم.

ظریف درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آتی گفت: من در کمال صداقت عرض می‌کنم در خودم صلاحیت این مسئولیت را نمی‌بینم و فقط دیپلماسی بلدم و همین را ادامه خواهم داد.

وزیر امور خارجه درباره وزن توجه به ایدئولوژی در مقایسه با منافع ملی تصریح کرد: مسئولیت سیاست خارجی کشور بر اساس قانون اساسی در اختیار مقام معظم رهبری است و من در مقام مجری، سیاست ابلاغی را اجرا می‌کنم البته در مقام تحلیل شرایط نظر و تحلیل خودم را به ایشان ارائه می‌دهم؛ حتی اگر فرق داشته باشد.

وی ادامه داد: البته باید قبول کرد نگاه جدیدی در دنیا شکل گرفته که مبتنی بر منافع معنایی است و در آن دیگر منافع مادی وزن اساسی در انتخاب و اجرای یک دیپلماسی را به تنهایی ندارد زیرا منافع معنایی در دراز مدت، آورده بیشتری دارد.

ظریف با اشاره به تحلیل‌هایی که به رئیس‌جمهور آمریکا داده‌شده است اظهار کرد: ترامپ به مرور متوجه شد که تحلیل‌های داده‌شده به او درباره ایران غلط هستند و نشانه‌هایی از قبیل اعتراضات اخیر مردم نیز دلیل مهمی برای ادامه اشتباهش در اعمال فشار بر ایران نیست اما نکته فعلی آن است که وی نمی‌داند چگونه از این راه به‌غلط رفته خارج شود و به‌ناچار تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، مجبور به ادامه راهش است.

وی در ادامه افزود: حتی ترامپ به این نکته رسیده است که گروه‌های سلطنت‌طلب و سایرین، توان  مقابله با جمهوری اسلامی را ندارند و برای همین  از آن‌ها نیز فاصله گرفته است.

کلید واژه ها: محمد جواد ظریف


نظر شما :

محمدمهدی بندرچی ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۷
دیپلماسی بلدم؟ منظورش مذاکره و نمایندگی است دیپلماسی که بلدی نمی تواند داشته باشد دیپلماسی استفاده از روشهای سیاست خارجی برای افزایش قدرت ملی است اینکه بلدی نیست انجام دادنی است ایشان هم که الحمدلله هم خودش را ضعیف تر کرد هم ملت را حالا باید پرسید حضرت عباسی اگر برجام موفق شده بود هم الان می نشستی بگویی خودم را لایق نمی دیدم چون فقط دیپلماسی بلدم؟