بورل: آمریکا از برجام خارج شده و نمی‌تواند ادعا کند هنوز عضوی از آن است

۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۱ کد : ۱۹۹۲۱۶۴ سرخط اخبار

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در چارچوب برجام گفت که آمریکا از برجام خارج شده و نمی‌تواند ادعا کند هنوز عضوی از آن است.

بورل: آمریکا از برجام خارج شده و نمی‌تواند ادعا کند هنوز عضوی از آن است
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی پس از این دیدار در کنفرانس خبری در پاسخ به خبرنگار روزنامه وال‌‌استریت ژورنال در این باره که آیا با وزیر امور خارجه چین درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل صحبت کرده یا خیر، گفت: «ما بر این موضوع توافق داریم که تحریم در زمانی خاص و با جدول زمانی به خصوصی انجام شده است.»

بورل اضافه کرد: «آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک خارج شده و آنها در حال حاضر نمی‌توانند ادعا کنند که هنوز عضوی از برجام بوده تا درباره این موضوع (تحریم تسلیحاتی) از (دیدگاه) توافق برجام به تعامل بپردازند. کاملا واضح است که آنها خارج شده‌اند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره روابط این اتحادیه با چین گفت: «ما در مسیر تقابل با چین قرار نداریم.»

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل طی روزهای گذشته، ضمن متهم کردن تهران به نقض قطعنامه ۲۲۳۱، پیش‌نویس طرحی را میان شماری از اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است. (جزئیات بیشتر)

با این حال، تصویب این قطعنامه منوط به موافقت ۹ عضو شورای امنیت و عدم وتو از سوی روسیه و چین است. 

دولت آمریکا تنها می‌تواند امیدوار به جلب حمایت فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان سه عضو اروپایی برجام باشد. چین و روسیه به عنوان دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت به احتمال زیاد با هر گونه تلاش از سوی آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها مخالفت خواهند کرد.

کلید واژه ها: جوزپ بورل


( ۱ )

نظر شما :