"پاندمی نژادپرستی" منجر به کشته شدن جورج فلوید شد

۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۰ کد : ۱۹۹۲۰۴۵ سرخط اخبار

وکیل خانواده جورج فلوید در مراسم یادبود او گفت، "همه‌گیری نژادپرستی" منجر به کشته شدن او به دست پلیس شده است.

به گزارش ایسنا، بنجامین کرامپ به حاضران در این مراسم قول داد که عدالت را در زمینه کشته شدن فلوید اجرا خواهد کرد.

جورج فلوید ۴۶ ساله بعد از دستگیری توسط پلیس بیرون فروشگاهی در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا به قتل رسید. ویدیوی بازداشت فلوید در روز ۲۴ مه، یک مامور پلیس سفید پوست به نام درک شووین را نشان می‌دهد که زانوی خود را به گردن او که نقش بر زمین شده فشار می‌دهد.

مرگ فلوید به اعتراضات گسترده در سراسر آمریکا علیه نژادپرستی و قتل سیاهپوستان به دست ماموران پلیس منجر شده است.

به گزارش بی.بی.سی صدها نفر در مراسم یادبود فلوید در مینه‌سوتا شرکت کردند.

برادر فلوید و ال شارپتون، از رهبران جنبش مدنی آمریکا در این مراسم سخنرانی کردند.

شارپتون در این مراسم گفت: "وقت آن رسیده که از جا برخیزید و بگویید زانویتان را از گردنمان بردارید."

درک شووین ماموری که با فشردن زانو بر گردن جورج فلوید، مرد ۴۶ ساله آمریکایی آفریقایی‌تبار باعث مرگ او شد ابتدا به قتل درجه سه (غیرعمد) متهم شده بود اما حالا این اتهام به قتل درجه دو (شبه عمد) تغییر کرده است.

با این حال اتهام قتل درجه سه همچنان در پرونده او می‌ماند.

روز پنجشنبه سه افسر پلیسی که به دستیاری و همیاری شووین متهم شده بودند برای اولین بار در دادگاه حاضر شدند.

میزان وثیقه برای این افسران یک میلیون دلار تعیین شده ولی قاضی گفته اگر واجد تمام شرایط باشند و اسلحه‌های خود را تحویل دهند این میزان به ۷۵۰ هزار دلار کاهش خواهد یافت.

افسران متهم از چپ: درک شووین، تو تائو، الکساندر کوئنگ و توماس لین

قرار است درک شووین روز دوشنبه در دادگاه حاضر شود.

بخش اعظم اعتراضات در هشت روز گذشته مسالمت‌آمیز بوده است اما تظاهرات در نقاطی به خشونت گرایید و در برخی شهرها مقررات منع رفت و آمد شبانه اعلام شده است.

"همه‌گیری تبعیض"

در مراسم یادبود فلوید، وکیل خانواده او گفت این همه‌گیری کرونا نبود که جان او را گرفت، بلکه همه‌گیری تبعیض و نژادپرستی بود.

در کنار بستگان فلوید و صدها نفر دیگر، چهره‌های سرشناسی چون جسی جکسون از رهبران جنبش حقوق مدنی آمریکا، تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا، سناتور ایمی کلوبوچار و جیکوب فری، شهردار مینیاپولیس نیز در این مراسم شرکت داشتند.

فیلونیز فلوید، یکی از برادران قربانی در این مراسم تعریف کرد چطور در دروان فقر، او و جورج لباس‌های خود را در آشپزخانه می‌شستند و با اجاق خشک می‌کردند. او با اشاره به حضور جمعیت گفت برادرش در قلب بسیاری جای داشته است.

ال شارپتون از رهبران جنبش حقوق مدنی آمریکا در این مراسم خواستار اجرای عدالت شد و با اشاره به اعتراضات گسترده در ایالت‌های آمریکا گفت: " ما دست برنخواهیم داشت. آنقدر ادامه می‌دهیم تا کل نظام دادگستری تغییر کند."

او افزود داستان فلوید منعکس کننده زندگی تمام سیاهپوستان آمریکایی است.

شارپتون گفت: " آنچه برای فلوید اتفاق افتاد هر روز در این کشور روی می‌دهد. در نظام تحصیلی، در خدمات درمانی و در تمام بخش‌های زندگی در آمریکا. وقت آن رسیده که به نام و یاد جورج برخیزیم و بگوییم زانویتان را از روی گردن ما بردارید."

"مشکلات ریشه‌ای را حل کنیم"

باراک اوباما، رییس جمهوری سابق آمریکا در اولین اظهار نظر تصویری خود از زمان مرگ جورج فلوید گفت اعتراضات اخیر عمیق‌ترین رویدادی بود که در زندگی خود دیده و از مردم آمریکا خواست از فرصت ایجاد شده برای حل مشکلات ریشه‌ای جامعه استفاده کنند.

اوباما گفت: " بیشتر اوقات این خشونت از سوی کسانی است که وظیفه خدمت‌رسانی و حمایت از شما را برعهده دارند. می‌خواهم بدانید که شما مهم‌اید، می‌خواهم بدانید که زندگی شما مهم است، رویاهایتان مهم است."

در واشنگتن، جیمز ماتیس، وزیر دفاع پیشین دونالد ترامپ که از حزب جمهوری خواه است، در انتقادی شدید از ترامپ گفت او حتی پنهان نمی‌کند که خواهان تفرقه اندازی در میان آمریکایی‌ها است.

جیمز ماتیس که در دو سال اول ریاست جمهوری دونالد ترامپ وزیر دفاع بود در بیانیه‌ای استفاده رئیس جمهور آمریکا از ارتش علیه تظاهرکنندگان مسالمت‌جو را محکوم کرد. رییس جمهوری آمریکا در واکنش او را "وزیر دفاعی کم ارزش" خواند و گفت از استعفای او خوشحال شده است.

روز پنجشنبه جان کلی، رییس دفتر سابق دونالد ترامپ که هنگام جدا شدن ژنرال جیمز ماتیس، وزیردفاع سابق، هنوز در کاخ سفید حضور داشت گفته «دونالد ترامپ یا فراموش کرده یا گیج شده... ژنرال ماتیس اخراج نشد و هیچ کس هم از او تقاضای استعفاء نکرد.»

سخنان جان کلی در تضاد کامل با توییت روز گذشته ترامپ است که شهرت و احترام ژنرال ماتیس را زیر سوال برده بود و گفته بود او را اخراج کرده است.

جیمز ماتیس در حمایت از شعارهای عدالتخواهان معترضان نوشته بود : "وقتی ۵۰ سال پیش به ارتش پیوستم، سوگند خوردم که از قانون اساسی دفاع و از آن حمایت کنم. اما هرگز به خواب هم نمی‌دیدم روزی بیاید که نیروهایی که همان سوگند را یاد می‌کنند برای نقض حقوق قانون اساسی هم میهنان خود دستور بگیرند - چه رسد به اینکه بخواهند شرایط برای گرفتن عکسی عجیب را برای فرمانده منتخب کل قوا فراهم کنند، درحالی که رهبران نظامی در کنار او ایستاده‌اند."

ترامپ در واکنش به این بیانیه در توییتی نوشت "در جهان به هیچ ژنرالی به اندازه جیمز ماتیس بیش از حد بها داده نشده است. من خودم استعفانامه او را خواستم و از گرفتنش خیلی مسرور شدم."

انتهای پیام


نظر شما :