از طهرانی مقدم تا بایراکتار

پدر جوان پهپادی ترکیه در پی چیست؟

۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۲۰۳۰ خاورمیانه انتخاب سردبیر
محمد مهدی بندرچی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حاکمان ترکیه بیش از هر چیز به عامل غرور ملی برای مردم نیازمندند. به قول فوکویاما در سخنرانی خطر سیاست هویتی، هویت آن چیزی است که حکمای یونان عامل غروربخشیدن می دانستند. مشکلی که حاکمیت ترکیه از زمان آتاتورک با آن مواجه بوده است. تدوین هویت برای جامعه ای که استیلای خلافت را از دست داده و در کنارش همچنان یک پهنه وسیع شیعی به حیات خویش ادامه می دهد.
پدر جوان پهپادی ترکیه در پی چیست؟

نویسنده: محمد مهدی بندرچی، کارشناس ارشد مطالعات منطقه ای

دیپلماسی ایرانی: در وقایع اخیر لیبی، متغیری به نام پهپادهای  Bayraktar TB2 معادله نظامی را تغییر داد. نام این سلاح استراتژیک، همان اسم پدر پهپادی ترکیه است که هنوز در سنین جوانی به سر می برد. سلچوک بایراکتار بعد آنکه از انیستیتو تکنولوژی ماساچوست به میهن بازگشت، سمیّه دختر کهتر اردوغان را به همسری انتخاب کرد. بایراکتار رئیس هیأت امنای بنیاد تیم تکنولوژی ترکیه شد و با تأسیس شرکت بایکار ماکینا توانست در جشنواره هوا و فضانوردی و تکنولوژی تکنوفست استانبول میدان داری کند. اردوغان توسعه پهپادی را بخشی از ارتقای توان دفاعی و قدرت نظامی ترکیه می داند. سیاست اعلامی وی در خصوص صنایع دفاعی ترکیه، رسیدن به جایگاه استقلال در تولیدات نظامی است. سیاست اعمالی او ارتقای قدرت تخریب و ایذا (hurt and destroy) در پهنه ای است که نیات تهاجمی واحدهای سیاسی با تردید هویدا می گردند. این سیاست اعمالی به دنبال نتیجه ای همسطح با هدف والای تقرّب به جایگاه هژمونی منطقه ای است. علاوه بر این، فروش سلاح های ترک نیز می تواند از 2.8 میلیارد یورو به 9.8 میلیارد برسد. بستر اقتصادی مطلوب نیز نتیجه جانبی همین توسعه نظامی است. آیا ایران نیازمند تکرار یک طهرانی مقدم در بازتوسعه فناوری نظامی است؟ اصولاً تفاوت پدر صنعت موشکی ایران و پدرانی چون پدر پهپادی ترکیه در چیست؟

حاکمان ترکیه بیش از هرچیز به عامل غرور ملی برای مردم نیازمندند. به قول فوکویاما در سخنرانی خطر سیاست هویتی، هویت آن چیزی است که حکمای یونان عامل غروربخشیدن می دانستند. مشکلی که حاکمیت ترکیه از زمان آتاتورک با آن مواجه بوده است. تدوین هویت برای جامعه ای که استیلای خلافت را از دست داده و در کنارش همچنان یک پهنه وسیع شیعی به حیات خویش ادامه می دهد. حتی امروزه شاهدیم آویختن یک حوله منقّش به پرچم انگلستان از پنجره یک هتل در ترکیه مسبّب بازداشت یک ایرانی است. می توان فهمید چنین مردمی چقدر مشتاقند که ببینند کشورشان همردیف ملت های سازنده سلاح های پیشرفته شده است. این تولید پهپادی بخشی از همان غرور گمشده ای است که اردوغان می خواهد به ترکیه هدیه کند.  

نسل دوم پهپادهای کشنده، در دستان ترکیه قیمت خون پیدا کرده و عاملی هویتی است. پهپادهای نسل نخست به عنوان یکی از میوه های دوران پسا یازده سپتامبر، تنها به دست آمریکایی ها و انگلیسی ها خون ملت ها را بر زمین ریخته بود. البته اسرائیل هم ید طولایی در استفاده از این آلت قتاله دارد. پس از شعله های ظهور داعش نیز ایران و عراق از سلاح پهپاد بهره بردند و آمار تلفات آن نیز چیزی نیست که دنیا از آن بی خبر باشد. پاکستان، عربستان، امارات، نیجریه و مصر همگی از 2015 به بعد دست به سلاح پهپادی بردند. ترکیه نیز از سلاح نوین خود برای تقابل با داعش بهره برد و در تقابل با نیروهای مخالف کُرد توانست ورق را از شکستهای چندین دهه ای خود به صفحه پیروزی برگرداند. استفاده از پهپاد در مرزهای عراق و ایران امری حیاتی است اما این حضور سنگین پهپادی ترکیه در لیبی است که محاسبات جدیدی را درباره قدرت تخریبی اردوغان رقم زده است. این نکته میتواند مسأله استفاده گروه های غیرحکومتی از سلاح پهپادی را به محاسبات استراتژیک منطقه ضمیمه سازد. ترکیه یکی از کشورهای مهمی است که نشان داده در پی مزدورگیری از گروه های مختلف غیرملی در کشورهای هدفی است که سودای بازی راهبردی در آنها را در سر می پروراند. آیا تجهیز مزدوران اردوغانی به چنین وسیله ای می تواند برهم زننده توازن وابستگان به ایران با قدرت موشکی باشد؟ 

قصه صنعت پهپادی ترکیه کتابی به همان پُرورقی است که داستان صنایع موشکی ایرانی است. تفاوت این دو در نوع سابقه صنایع نظامی است. صنعت موشکی ایران حاصل جنگی نابرابر با تجربه ای هشت ساله از مرگ و زندگی است. صنایع نظامی ایران بیشتر در برقراری توازن با قدرت نظامی اسرائیل خودنمایی می کند. بر مزار پدرموشکی ایران هم نوشته اند مردی که می خواست اسرائیل را نابود کند. تست قدرت موشکی ایران در تقابل با داعش یا حتی حمله به عین الأسد صورت نپذیرفت. جنگ های 33روزه و 22روزه نبردهایی بودند که موشک ایرانی را نماد مقاومت کردند. کلمه مقاومت در اینجا یک واژه ایدئولوژیک نیست. توان تخریب و ایذاء ایران، زمانی اثبات شد که اسرائیل نتوانست یک وجب از مرزهای جنوب لبنان پا فراتر بگذارد. وگرنه بنا به تنها مصاحبه رسانه ای شهید سلیمانی، نبرد اسرائیل در آخرین مرزهای فناوری و کمال اشراف اطلاعاتی طراحی شده بود. پس موشک ایرانی عامل حفظ مقاومت در برابر مستی فناوری است. توان پهپادی ایران هنوز قدرت نمایی چندانی نکرده چون نبرد یمن یک نبرد با دست بریده است و ایران نمی تواند آنگونه که در مقابل اسرائیل عمل می کند با کشورهای اسلامی معامله کند. جنس نیروهای زمینی ایران و حتی سازماندهی شیعیان غیرایرانی هم با تمامی کشورهای همجوار تفاوت دارد. اصولاً راهبری ماشین جنگی ایران آمیخته ای از ایدئولوژی و دین است. شاید دینِ ایدئولوژیک نزدیکترین معنا برای آن باشد که بازهم تعریف کاملی نیست. فلذا استقبال ملت از کسی همچون شهیدسلیمانی، هم نشان غرور ملی است و هم بازتاب دیانتی است که حافظ مرزهای ملی است. ترکیه هنوز وابسته به اصول آتاتورکی است. دینداری در عین حکومت داری لائیک که می خواهد از اردوغان یک رهبر الهام بخش بسازد اما در پس کوچه های سیاسی، عن قریب گرفتار بن بستهای دموکراسی است. پس نقشه های این پدر کم سن و سال پهپادی چیست؟

فراگردی که نماد آن بایراکتار است، می خواهد عمق کوتاه استراتژیک را جبران نماید. ایران اگر موشک را به عنوان اساس قدرت ایذایی خود در نظر گرفته، به دلیل عمق برتر راهبردی است که دیگران در خاورمیانه از آن بی بهره هستند. حتی صدّام قادر نبود در اوج جنگ به شهرهای شرقی ایران سرک بکشد. ترکیه نمیتواند یک کشور موشکی باشد. پس توسعه پهپادی پیش از همه چیز یک عنصر جبرانی برای عمق اندک راهبردی است. قدرت پهپادی تنها زمانی می تواند مفید باشد که فرماندهان میدانی، اهداف نیروی زمینی را روی کالک عملیاتی نقش کرده باشند. قصه حضور پهپادی در لیبی نیز از همین حاکی است. قدرت موشکی ایران البته یک معادله مستقل به عنوان یک شاخه جدای نظامی است. پس صنایع باراکتاری زمانی بیرون از مرزهای تحت حکومت آنکارا دارای کارآمدی راهبردی است که نیروی زمینی برای عمل کردن سازماندهی شده باشد. 

ایران از صنایع موشکی خود علیه اپوزیسیون مسلح خویش بهره برداری نکرده چون اصولا حجم عملیات گروه های معاند و تجزیه طلب به قدری نیست که نیاز به حمله موشکی داشته باشیم. ترکیه اولویت نخست عمیات پهپادی را برای عمل در خاک خویش تعریف کرده است. فرق بسیاری است بین کشوری که سلاح اساسی خود را اولاً علیه بیگانه تعریف کرده و آنکس که برای ساماندهی عملیات داخلی در حال اولویت بخشی است. تفاوت های بسیاری می توان برای این دو صنعت رقابتی برشمرد. نکته اساسی، توسعه تقابلی با این مسابقه تسلیحاتی است. به موازات این توسعه تقابلی باید راه کارهای اطلاعاتی و حتی فرهنگی برای جلوگیری از تشدید روند مزدورگیری در خاورمیانه تعریف کنیم. قدرت پهپادی اصولاً بدون وجود نیروهای زمینی چندان کاربردی نیست. توسعه تقابلی با یک سلاح استراتژیک الزاما به معنای تولید همان سلاح نیست. پدافند مناسب راه کار کم هزینه تر و البته رادیکال تری برای یک مسابقه راهبردی است. به جای آن که حرف های مضحکی همچون تور شهید طهرانی مقدم به کره مریخ و ماه را میدان دهیم که نتیجه اش کاهش وزن عقلی و هویتی ایرانی است، ضمن ارج به دانش علوم راهبردی در پی تدوین استراتژی عمیق و علمی سنگینی برای تحولات در صنایع نظامی مبتنی بر منافع ملی باشیم. منافع ملی چیزی نیست که با این دولت بیاید و با آن یکی فرار کند. به همین دلیل وزارت امور خارجه باید جایی باشد که مستقل از تحولات جناحی کار کند چون در پی تعریف و پیگیری منافع ملی است. وضع نیروهای نظامی خصوصاٌ نیروهای ناظر بر فعالیت های برون مرزی که دیگر حاجت به بیان نیست. 

کلید واژه ها: ایران ترکیه پهپاد سلاح


( ۳۵۰ )

نظر شما :

فدوی ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۷
بی جهت منزلت تهرانی مقدم را پایین نیاورید ... این بنده خدا در کشوری زندگی می کنه که آمریکا حتی قرارداد فروش اف 35 هم باهاش امضا کرده ... اگر در شدید ترین تحریمها آن هم چهل سال کاری کردند ، هنر است ... این اخوی در کشوری زندگی می کنه که تا همین چند سال قبل ( و شاید الان ) از آمریکا کمک بلا عوض دریافت می کرد و الان هم یار غار آمریکا است البته از نوع نوچه و گنده لات ...
پروفسور بالتازار ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۲
این آقای محمد مهدی بندرچی که کامنت نویس همیشگی صفحات سایت شماست. همان پیرمرد پان ایرانیست آدری! آیا ایشان شخصا جدا از کامنتهایشان مطالبی را هم برای شما جهت درج در سایت ارسال می کنند؟ در این صورت شما موظف هستید در معرفی این نوشته بگویید - مقاله وارده خوانندگان - و یا اینکه آقای بندرچی کادر تحریریه شماست و شخص حقیقی بوده و پیرمرد پان ایرانیست آدری از اسم ایشان خوشش آمده و به این اسم نظر می نویسد؟ در این صورت آیا شما قسمت مقاله وارده هم دارید؟ آیا خوانندگان می توانند مطالبشان برای درج به صورت مقاله اصلی به سایت شم ارسال نمایند؟
پاسخ مدیر سایت ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۱

با عرض سلام و ادب

هر کسی می تواند با معرفی خود، مقاله، یادداشت یا مقالات خود را به دیپلماسی ایرانی ارسال کند. مطالب ارسالی بعد از مطالعه و تایید سردبیری سایت، در سایت دیپلماسی ایرانی منتشر می شود.

دیپلماسی ایرانی 

رضا ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۶
با عرض سلام ... حتی اگر سلچوک داماد اردوغان و ارتش ترکیه با بنیه پهپادی خود را یکه تاز منطقه کند ... باز هم ضد پهپاد موشک است ... درست است پهپاد هم می تواند از موشک کاربرد بیشتر و حتی بهتر از موشک باشد .... اما این را از یاد نبریم پهپاد ضد موشک نیست ...اما موشک و پدافند هوایی ضد پهپاد است .. به حمد الله در زمینه موشک و پدافند در منطقه توان مقابله داریم که باید افزایش پیدا کند .... ترکیه که در سوریه جایی نداشت برای تناسب اندام نداشت ...وارد بحران لیبی شد تا خود را یک قدرت منطقه ایی و بین الملی نشان دهد ...البته ارتش حفتر از ترکیه چیزی کم ندارد ....تا جایی که پهپاد وکشتی های ترکیه را یا مزند و یا توقیف می کند ....پس ترکیه هنوز تبدیل به بازیگر سیاسی منطقه نشده که بخواهد منافع ما را به خطر بیندازد ...حتی با پهپاد هایش....ممنون
هیچکس ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۹
عالی بسیار زیبا و هوشمندانه ..... انتقادات بزرگ ووارد در لفافه
مهدیار ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۴
چقدر این ایرانی که تواین مقاله نوشتن رو دوست دارم . باید نشست و بهش افتخارکرد. زنده و جاوید باد نام قهرمانان این سرزمین پاک...
فاطمه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۶
بی اغراق عالی بود.
ارش ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۱
چند روز پیش یک جوان کورد به دلیل گوش دادن اهنگ موردی در آنکارا کشته شد ، چنین کشوری با این حد از نژاد پرستی در آخر به جایی نمی رسد و خطر تجزیه همیشه ان را تهدید می کند
علی ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۳
اگر به تکنولوژی پهپاد های ترکیه نگاه کنید، خصوصا همین Bayraktar TB2 تکنولوژی ساده و اولیه ای مثل استفاده از موتور پیستونی شرکت روتاکس که در بسیاری از هواپیما های فوق سبک تک نفره در سراسر جهان استفاده شده یا دوربین اپتیکی زیر پهپاد که امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا به راحتی در دسترس است، اما چیزی که باعث سر و صدای این پهپاد شده روحیه تهاجمی یا همان کلمه معروف ترک تازی هست ، وگرنه شرکت هایی از مالزی و اندونزی بگیر تا اردن، برزیل، مکزیک و تایلند و تایوان و ...... پهپاد هایی با تکنولوژی به مراتب بالاتری ساخته اند ، اما همونطور که گفتم در اینجا بیشتر روحیه ترک تازی و تعصب بی حد و حصر مطرح هست تا تکنولوژی
رامین ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۲
اگر تبلیغات رسانه ای ترکیه رو در نظر نگیریم می بینیم که بایراکدار توانایی خاصی نداره در حد مهاجر6 ایرانی. تا الان خلیفه حفتر تونسته 15 پهپاد بایراکدار رو در لیبی منهدم کنه. گرچه ترکیه با استفاده از این پهپاد تونسته چند پانتسیر روسی رو منهدم کنه اما باید دونست که ترکیه به ضعفیترین حلقه حمله کرده، کاری که برای اولین بار صهیونیستها انجام دادن و در سالهای گذشته حداقل 3 پانتسیر رو منهدم کردند. پهپادها به چنان سطحی نرسیده اند که بتونند در قرن 21 معادلات نظامی رو تغییر بدند و به عنوان سلاح استراتژیک با تغییر دهنده بازی ایفای نقش کنند. حتی ایالات متحده آمریکا نیز از پهپادها تنها به عنوان یک سلاح مفید در برابر دشمنانش استفاده میکنه و در هیچ جنگی کار اصلی رو به عهده پهپادها نگذاشته.
علی ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۹
به نظر می رسد هم نویسنده گان مقاله ها وهم برخی از کامنت گذارارن اصرار عجیبی برای رو در رو قراردادن ترکیه وایران دارند .حتی تاجایی پیش میر وند که سعی دارند ترکهای ایرانی را در مقابل دیگر اقوام ساکن ایران وانمود کنند. به نظر من چنین مقاله هایی نه ارزش فنی به لحاظ نظامی برای نظامیان ونه ارزش اطلاعاتی برای خوانند گان دارد چراکه هدف فقط در لابلای سطور به طرز موذیانه ای تخریب ترکها می باشد چه کشور ترکیه وچه ترکهای ایرانی که به سبب مهمان نوازی تاریخی خود میزبان اقوام دیگر در این سرزمینها نیز بود ه اند.
محمد1 ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۱
قیاس ایران با ترکیه همانند قیاس افغانستان با ایران است که دراین نوشته ها نمیگنجد فرق ما ترکها با فارسها در این است که انها شاهنامه دارند ما نداریم ما تاریخ میسازیم انها حماسه تاریخ ما را میسرایند انها کورش و داریوش ۱. ۲ . ۳ و.... دارند ما نداریم استراتژیست انها شرطهایی برای امپریالیست از قبیل خرید بلیت رفت و برگشت به ایستگاه فضایی تهرانی مقدم . برقراری نماز جماعت در کاخ سفید. دعای کمیل در کاخ واکینهام و.... تعیین میکند که از حیطه اختیارات ترکها خارج است اگر فردوسی میدانست نتیجه این سی سال زحمت این میشود .........
مارشال مانرهایم ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۹
درود بر شما بالتازار! درود بر نبوغ شما بالتازار! بالاخره مچ طرف را گرفتید. من هم مثل شما شک کرده بودم و حتی به یقین رسیده بودم که همه کامنتهای این سایت را همین پ پ آ ( پیرمرد پان ایرانیست آذری ) مینویسد ولی فکر میکردم همین پایینها در قسمت نظرات مشغول فعالیت است و هرگز گمان نداشتم همچون کلاغی دورپرواز ارتفاعات استراتژیک را هم به تصرف خود درآورده و این یل میدان ترک ستیزی نه تنها از پایین با کامنت که. از بالا با مقاله جات خود مشغول آتش افکنی است. این کشف را مدیون شما هستم. درود بر شما! درود بر آن مدرک پروفسوری شما!
mohammad ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۸
تا زمانی که امریکا و دیگر تروریستها در شمال سوریه بودند چرا ایرا ن و روسیه شهامت حتی شلیک یک گلوله را نداشتند الان هم که در شرق سوریه هستند اگر قدرت دارید بسم اله. ترکیه با سه حرکت کار تروریستها را تمام کرد و انهم با سلاحهای بومی الان هم در لیبی برگهای تاریخ امضا میکند در صورتی که شما هم در ارسال جنگندهای روسیه به لیبی شرکت داشتید چون ان جنگنده ها اول در همدان نشستند بعدا به سوریه ولیبی رفتند ترکها سوپرایزهای زیادی دارند ازجمله پهباد مسلح اکینجه که قدرت حمل ۱۳۵۰ کیلو سلاح از جمله موشکهای سیر سووم را دارد یعنی قادر است به اندازه اف ۱۶ مهمات حمل کند ترکیه سالانه نزدیک به ۳ میلیارد دلار سلاح صادر میکند و پنج شرکت ترکیه در لیست ۱۰۰ تای اول جهان قرار دارد اگر همه کشور های اسلامی را جمع بکنید ایا قادر هستند در این لیس خود نمایی بکنند البته ما ترکهای ایران با ان کثرت جمعیت به پیشرفت این کشور اسلامی افتخار میکنیم حال اگر چهار تا ارمنی و کرد ضد ترک چهار تا کامنت تحقیر امیز مینویسند بر عظمت کوهی همچون ترکیه اثری نخواهد گذاشت چون انه میدانند که اگر جمعیت خودشان را بسیج بکنند قادر نیستند برگهای تاریخ ما را ورق بزنند وهمه میدانند همین پهنه شیعی هم از ما به همه به ارث رسیده
رستم ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۰
بابا آدم از دست شما ترکا رد میده به گواه تاریخ، ترکها اقوام مهاجری هستند که از آسیای میانه و غرب مغولستان به ایران و سپس آناتولی کوچ کرده اند، اونوقت شما چطور و با چه رویی می توانی بنویسی(کشور ترکیه وچه ترکهای ایرانی که به سبب مهمان نوازی تاریخی خود میزبان اقوام دیگر در این سرزمینها نیز بود ه اند.) واقعا وقاحت تا کجا، برای همینه تمام دنیا مسخرتون میکنن
سردار سلیمانی ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۵
ایران هم باید به صورت موثر از ظرفیت بیش از 30 میلیون کورد اریایی در ترکیه و 12 میلیون تاجیک در امثال ازبکستان استفاده کنه ، چون همین طور که اردوغان و الهام علی اف از ظرفیت پانترکا در ایران استفاده میکنند ما هم می توانیم از ظرفیت هموطنانمان استفاده کنیم ،
نیا ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۳
مقایسه کاملا بدون منطق پی ریزی شده. 1- محیط عملیاتی-2-نیروی انسانی-3-اکویپمنت ( سخت افزار ) -4-خصوصیات هدف . حهت مقایسه دو رویکرد در زیر مجموعه امنیت ملی دو سرزمین متفاوت حتی الامکان باید شرح عملیات موردنظر یا تاکتیک استفاده از سخت افزار را با جزئیات در نظر گرفت و به جمع بندی صحیحی رسید و سپس از در مقایسه بیرون آمد که آن هم صرفا کاربرد ژورنالیستی داشته باشد نه یک مقایسه هویتی که کاریست بسیار خطرناک.اما در رابطه با تحرکات جمهوری ترکیه در شمال لیبی تنها مقایسه منطقی مقایسه با عملکرد همین ارتش در شمال سوریه است. بصورت بسیار خلاصه دلیل موفقیت ارتش در بکار گیری پهپاد در لیبی ضعف نیروهای ارتش ملی لیبی ( خلیفه ) در استفاده از سامانه های پانتسیر اهدای امارات که فی نفسه بسیار در مقابل حملات بی سرنشین و باسرنشین ( فیلد شده توسط اسراءیل ) عملکرد بشدت ضعیفی از خود نشان دادند. تا انجا که اصول ساده نگهداری .انتقال .اختفا و فریب را هم رعایت نکردند. این صرفاً توضیحی لازم برای خط اول مقاله ایشان است . سطر به سطر میشود ایشان را به چالش کشد.
علی ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۴
رستم جان زندگی وگذشته ما نه در افسانه ها بلکه در واقعیتهاست به اندازه کافی داستان ومتون افسانه ای هم داریم که برای بارآوردن فرزندانمان به آنها بازگو میکنیم ولی وقتی حرف واقعیت پیش می آید هم به اندازه کافی دلیل سند ومدرک برای گفته های خود داریم وهم دنیا به تاریخ ترکان واقف است. استعمار تمامی تلاش خود را برای تکه تکه کردن آنها نه از زمان جنگ جهانی اول ، بلکه از زمان صفویه وعثمانی شروع کرده وهنوز هم ادامه می دهد. ولی آنچه مسلم است دشمن در مورد آسیمیله فرهنگی ترکان به طور قطع ویقین شکست خورده است .من خواهش می کنم یک مقایسه کوتاه مابین خودتان وما ترکها ( از آذربایجانی قرقیزی وقزاقی وترکمنی وقشقایی وخراسانی وآنادولو و....) انجام دهید می بینید تمامی ترکهای جهان خود را ترک می دانند ولی خودتان را نگاه کنید شما پارسها نیمی از دنیا را ملک پارس و زیرمجموعه پارسی می دانید ولی هیپکدام آز آنها حتی تاجیک ها و افغانی ها که نزدیک ترین به شما هستند شما را قبول ندارند. پس زیاد به افسانه اعتماد نکنید وبه فکر ساختن تاریخ نباشید چون تاریخ باید اتفاق بیفتد بعد نوشته شود . ان شاللاه بعد از هزار سال شما هم تاریخی هزاروصد ساله خواهید داشت واگر راه درست پیش روید به آن افتخار خواهید کرد مثل ما.
محمد ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۲
ولادیمیر مینورسکی مدیر مطالعات شرق شناسی دانشگاه دولتی مسکو می‌گوید: «هر جا که پرسش حل‌نشده‌ای در زمینهٔ فرهنگ قوم‌های شرق باستان پدید آید، ترکان بی‌درنگ دست خود را همان‌جا دراز می‌کنند.» مینورسکی، ضمن انتقاد از روش مورخانِ پان‌ترکیست، بیان می‌دارد که «مسائل علمی حل‌نشده‌ای در زمینهٔ فرهنگ اقوام شرق باستان» بستری برای جعل تاریخی و توجیه مقاصد ایدئولوژیک پان‌ترکیسم فراهم ساخته‌است.و ادعاهای مورخان ترک (پان‌ترکیست‌ها) را از اساس اشتباه می‌داند و معتقد است که این مورخان در واقع دزد تمدن‌های شرق باستان هستند.
به مدیریت سایت ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۰
هر کسی که این سایت رو دنبال کرده باشه میدونه نام های پرفسور بالتازار و مارشال مارنهایم متعلق به یک شخص است و خنده آور است که خودش با نام اولی در مورد آقای محمد مهدی بندرچی نظر میده، بعد با نام دومی میاد از نظر خودش ستایش میکنه و خودشو پرفسور هم میخونه، هه فقط خودش میتونه به خودش بگه پرفسور
علی ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۴
باز ترک تازی دوستان ترک زبان ما شروع شد از افسانهده ده قورد بگیر تا ترک سازی مولانا و.....
خسرو ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۹
البته که وطن همیشه به تهرانی مقدم ها احتیاج دارد تا جایگاه واقعی اش را در دنیا بیابد ، اینکه ملت ترکیه به هویتش ارزش بدهد چیز بدی نیست ما ایرانیها هم باید به هویت مان ارزش بدهیم ، راستی چرا یک ایرانی از پنجره هتل پرچم انگلیس را می آویزد ؟ یعنی کاسه ای زیر نیم کاسه نیست ؟ نباید پرچم ایران را آویزان می کرد؟ فرموده اند ترکیه هنوز با اصول لاییک بودن حکومت که توسط آتاتورک تئوریزه شده اداره میشود ، در ایران لاییک بودن اشتباها معادل کافر بودن معنی میشود در حالی که لاییک یک کلمه فرانسوی است به معنی بی طرف ، یعنی حکومت لاییک نسبت به تمام ادیان و مذاهب بی طرف می ماند بطور مثال برایش شیعه یا سنی یا علوی یا مسیحی یا یهودی ، شهروندان مساوی هستند ابراز نظر درموارد نظامی و تاکتیکی یا .... و اینکه ترکیه عمق استراتژیکش را با بهپاد جبران میکند مستلزم تخصص نظامی وژئوپایتیکی است است که فکر نکنم نویسنده محترم داشته باشند به هر حال ترکیه در قطر و سومالی و ...پایگاه نظامی دارد که ...
علی ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۷:۵۱
مهمترین خصسیسه ترکزبانان مظلوم نمایی ادعای زیاد غلو است به شخصه در دوران دانشجویی این را در تمام رفتار ترکزبانان دیده ام و بیشتر در افسانه ها سیر میکند مثل توپ قمپز عثمانی ها
تابان ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۵
معلمی داشتیم که در شروع سال تحصیلی برای تشویق دانش اموزان مرتب میگفت بچه ها تا میتونید درباره درس از من سوال کنید و من ناراحت نمیشوم چون سوال کردن شما نشان میدهد که شما باهوشید.در این میان یکی از همکلاسیهای ما که درسش هم ضعیف بود جوگیر شده بود مرتب سوالات بسیار ساده ای میپرسید تا جاییکه معلممان گفت البته بعضی از سوالات نشان دهنده حماقت شخص است. غرض اینکه سایت دیپلماسی با نشان دادن نظرات یکسری...مثلا خواسته قیافه روشنفکری رو بگیره در حالیکه اگاهانه دارد باعث تجری پان ترکیستها و احتمالا اکراد و ارامنه و تعدادی فارس میشود که همگی هم به حساب فارسها گذاشته میشود. ضمنا به ان کسی هم که گفته فارسها فقط افسانه سرایی میکنند.باید بگویم برای فارسها و حتی ترکها یار و همرزم سردار باکری و...یعنی سردار سلیمانی کافیست.
پروفسور بالتازار ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۲
مارشال گرامی! مرده شور آتش افکنی های پ.پ.آ را ببرد چه از ته دره چه از ارتفاعات. یارو اصلا نمی فهمد چه می نویسد. یکجا می گوید ناوگان پهپادی جهنمی ترکیه، یک جمله بعدش می نویسد البته پهپادهای ترکیه پیش دوچرخه های ایران عددی نیستند و دبیران و سردبیران سایت آی آر را چنان مشعوف می کند که از کیف سرگیجه می گیرند و نمی دانند این فرمایشات را با کدام آب طلا بنویسند و منتشر کنند. مهمترین دغدعه زندگی پیرمرد، مهاجرت هزار و پانصد سال پیش اقوام ترک از ترکستان به غرب است و اگر شما به آرشیو همین سایت هم نگاه کنید متجاوز از هزار مطلب ارسالی او را می بینید که خواهان برگرداندن دوباره ترکان از غرب به ترکستان، یونانی کردن دوباره استانبول و تبدیل مجدد آن به قسطنطنیه، تبدیل دوباره شرق ترکیه به ارمنستان و غرب ترکیه به روم قدیم، تبدیل آذربایجانیها به فارس و از این دست خزعبلات. خب، این چرت و پرتها به آی آر دیپلماسی و یا هر سایت یا نشریه دیگر ایرانی چه مربوط است که هم با تعصب خاصی این اباطیل را منتشر می کنند و هم اجازه پاسخگویی نمی دهند. مسخره بازی عجیبی است مارشال. ضمنا از ابراز لطف آن مقام در مورد مدرک تحصیلی خود نیز سپاسگزارم. من خود را واجد شان و جایگاه خاصی نمی دانم ولی چون بیسوادی در این کشور غوغا می کند، جلوه کرده ام.
آرش ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۰
مقاله بر اساس تبلیغات بی اساس دولت ترکیه نوشته شده است و از حقیقت فاصله بسیار دارد. ترکیه اصولا سازنده پهپاد نیست که پدر پهپادی داشته باشد این داستان بی اساس مضحک را دولت اردوغان برای داماد خودش ساخته ( سلجوق بیرقدار شوهر سمیه اردوغان است) . این داستان مضحک در حقیقت پروپاگاندای خانوادگی اردوغان است .پسمانده عثمانی کلا 3 نوع پهپاد خریده است. پهپاد آنکا که همان هرمس 450 اسرائیل است . را از اسرائیل خرید و نام هرمس 450 را به آنکا تغییر داد و بعد از این که روابطش با اسرائیل تیره شد به سمت ایران آمد و پهپاد مهاجم را از ایران خرید و نام بیرقدار ( زبان مغولی اصلا واژه ای برای درفش و پرچم ندارد و از واژه عربی بیرق استفاده میکند . چون بیابانگردان مغول مفهومی به نام درفش را درک نمیکرده اند) را بر پهباد ایرانی گذاشتند و تبلیغات دروغین میکنند. اخیرا هم پهپادی از شرکت آنتونوف اوکراین خریده اند و نام آکینکی روی آن گذاشته اند. با یک جستجو اینترنتی و مطابقت نامها خیلی راحت پی میبرید که پهپاد های ایرانی و اوکراینی و اسراییلی را خریده اند و با نامگذاری مغولی داستان تبلیغاتی ساخته اند. نه تنها پهپاد بلکه سایر جنگ افزار های ادعایی ترکیه همگی خریداری شده از کشورهای دیگر است که نمونه های آن را در کامنت بعدی خواهم گفت. ترکیه سازنده هیچ جنگ افزاری نیست و غیر از کاباره و مرکز فساد چیز دیگری نمیتواند بسازد.
آرش ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۶
اصولا روش ترکیه این است که از خارج جنگ افزار بخرد و با نامگذاری مغولی به نام ساخت ترکیه معرفی کند. جنگنده آموزشی تی 50 از کره جنوبی میخرد نامش را میذارد هورجت ساخت ترکیه!!!!!!!! هواپیمای آموزشی KT-1 Woongbi از کره جنوبی میخرد نامش را میگذارد هورکوس ساخت ترکیه !!!!!!!! تانک بلک پنتر از کره جنوبی میخرد و نامش را میگذارد آلتای ساخت ترکیه !!!!!!!!! هلیکوپتر آگوستا 129 از ایتالیا میخرد و نامش را میگذارد آتاک ساخت ترکیه !!!!!!!!!! مسلسل HK-417 از آلمان میخرد و نامش را میگذارد MPT -76 ساخت ترکیه !!!!!!!!!! موشک اسپایک از اسرائیل میخرند و نامش را میگذارند یومتاس ساخت ترکیه !!!!!!!!!!! اسلحه G29 Sniper Rifle از آلمان میخرند نامش را میگذارند بورا ساخت ترکیه!!!!! موشک کروز AGM-154 از آمریکا میخرند نامش را میگذارند SOM Füzesi ساخت ترکیه!!!! موشک هارپون از آمریکا میخرند اسمش را میگذازند ATMAKA ساخت ترکیه!!!!!!! ناو MEKO -200 از آلمان میخرند اسمش را میگذارند ADA ساخت ترکیه!!!!!!! ترکیه سازنده هیچ جنگ افزاری نیست . و همه را از کشورهای دیگر میخرد. و نامگذاری مغولی انجام میدهد . پسمانده عثمانی غیر از کاباره و مرکز فساد چیز دیگری نمیتواند بسازد.
گروهبان گارسیا ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۹
جناب پُرفُسور، پیرمرده بدجور عصبانی شده. یکسره داره به ترکیه فحش میده. ترک و مغول رو با هم قاطی کرده. میخواستم ازتون خواهش کنم اذیتش نکنین اینقدر. به هر حال به قول خودتون شصت ساله داره به ترکها فحش میده، عادت کرده شده، الان دیگه درهشتادسالگی نمیشه ترک عادتش داد. دلخوشی زندگیش همینه. اذیتش نکنین گناه داره!
علی ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۱
حرف آرش درسته این با کمی جستجو میتوان دید اگر قدرت تعقل داشته باشند
یک فرد ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۱:۵۸
علی 14:19! به نظر اصرار عجیبی داری که ترک زبانان ایرانی را در کنار ترک زبانان ترکیه و در نقطه مقابل تعداد بسیاری از مردم ایران قرار بدی.چرا این مقاله و نظر بعضی از افراد در این قسمت رو در نقطه مقابل ترک زبانان ایرانی میدونی؟علت چیه؟هدف و نیت واقعیت از نوشتن اون نظرت در این قسمت چیه؟اکثر مردم آذربایجان در مجموع به جز شباهت زبانی(البته زبان فارسی در مجموع جایگاه بسیار بالایی در فرهنگ آذربایجان هم داره) از نظر ساختار چهره،از نظر اعیاد ملی،از نظر مناسبت های مذهبی،از نظر دستاوردهای تاریخی شبیه به اکثر مردم ایران هستند یا شبیه به اکثر ترک زبانان در ترکیه و استانبول؟چرا یه عده از ایرانیان با سوء استفاده از واژه "ترک"سعی میکنند حتی در بعضی از اختلافات نظرها بین ایران و ترکیه از ترکیه حمایت کنند؟چرا عده ایشون سعی میکنندبا سوء استفاده از واژه "ترک" و با یک رفتار وطن فروشانه انتقاد از ترکیه رو انتقاد از ترک زبانان ایرانی نشون بدن؟چرا عده ایشون سعی میکنند یک هویت کاذب و ساختگی وبیش از اندازه برای آذربایجان بسازند و چرا عده ایشون سعی میکنند با سوء استفاده از واژه "ترک"(که اکثرشون به صورت "تورک" هم مینویسند)یک پیوند کاذب و بیش از حد بین اکثریت مردم در آذربایجان با همه ترک زبانان در ترکیه را معرفی کنند؟تو نگاه خودت در این مورد رو اصلاح کن وسعی نکن این مقاله رو به دروغ علیه ترک زبانان ایرانی معرفی کنی.پس اونوقت جایگاه ایران در ذهنت چیه؟نکته بعد اینکه تو که اونطور از واژه "مهمان نوازی"در این نظرت استفاده کردی منظورت از "مهمان نوازی" در این نظرت چیه؟اصلا میدونی قسطنطنیه پایتخت روم شرقی نام قدیمی کدوم شهره؟باز هم سعی کردی در این نظرت به نحوی ترک زبان های ایرانی و ترک زبانان در ترکیه رو کنار هم و در نقطه مقابل بقیه اقوام اون سرزمین ها قرار بدی و سعی کردی اونطور هم از واژه "مهمان نوازی"استفاده کنی.تو فکر میکنی 1000 یا 2000 سال پیش اکثر مردم آذربایجان به زبان ترکی حرف میزدن؟و آیا فکر میکنی اون قوم پارس در 2500 سال پیش به زبان فارسی که اکنون زبان رسمی کشوره حرف میزدن؟زبان رایج اکثریت (و شاید همه)مردم آذربایجان در 1000 سال و 1500 سال پیش با زبان رایج در نقاط بسیاری در ایران شباهت های بسیاری داشت و ترکی هم نبود.اونطور هم در اون قسمت به اون نحو از واژه "مهمان نوازی"استفاده کردی؟
یک فرد ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۲:۲۰
محمد1 15:41! تو چرا اونطور در این قسمت نظر دادی؟ مسئولین بسیاری در ایران از بین ترک زبانان هستند.اگر سعی کردی که ایران رو فقط متعلق به فارس زبان ها(اگر منظورت از فارسها در این نظرت فارس زبان ها باشه)بدونی که کاملا اشتباه کردی.از قومیت هایی مختلفی هم در ایران ،مسئولین بسیاری در ایران وجود دارند.و مگه هر مسئولی یا هر گروهی در ایران از اون جملاتی که در این قسمت نوشتی گفت؟اینکه تو اونطور خودتو به ترکیه چسبوندی منظورت چیه؟نکته بعد منظورت از فارسها در این نظرت چیه؟فارسها؟من که واژه فارس رو برای معرفی افرادی که در ایران به زبان فارسی حرف میزنند اکثرا در بین عده ای از غیر فارس زبان ها در ایران و به ویژه در بین عده ای از ترک زبانان آذربایجانی شنیدم.نکته بعد اینکه قرن های بسیاری مردم بسیاری در جهان سرزمین ایران بعلاوه بخش هایی در اطراف ایران را با نام پارس یا پرشیا یا واژه هایی شبیه به اون می شناختند واین الزاما به معنای فارسی حرف زدن نبود.2500 سال پیش چند درصد مردم ایران زبان فارسی که اکنون و چند ین قرن زبان رسمی در ایران بود و هست رو می فهمیدن؟نکته بعد اینکه اکثریت ترک زبانان در ایران به جز یک سری شباهت زبانی از نظر ساختار چهره،از نظر اعیاد ملی،از نظر مناسبت های مذهبی،از نظر دستاوردهای تاریخی شبیه به اکثریت مردم ایران هستند یا شبیه به اکثریت استانبول نشینان؟اونطور که خودتو بی ربط به ترکیه چسبوندی معنیش چی؟نکته بعد اینکه اونطور بی ربط چند تا جمله به فارس زبان ها در ایران نسبت دادی وخیلی بی ربط هم در مورد فردوسی در اون نظرت در این قسمت،نوشتی.مگه هر کس اون جملاتو بگه الزاما فارس زبانه یا مثلا هر فارس زبانی الزاما اون جملاتو میگه؟چرا اونقدر یک نگاه دوقطبی قومیتی و خیلی متوهمانه و به اون صورت شدید در ذهنت وجود داره؟متاسفانه یک نگاه شدید دوقطبی در ذهنت وجود داره . یک سری پیش فرض های قومیتی بسیار اشتباه هم در ذهنت در این موارد هم جا داره،و خیلی بی ربط به جای اینکه نظر منطقی در این مورد بدی سعی کردی اون بخشی از اون پیش فرض ها و چیزایی که در ذهنت در اون مورد شکل گرفتو با عقده پراکنی شدید در این نظرت بنویسی.
یک فرد ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۲:۲۸
خطاب به شخصی که با نام پروفسور بالتازار در این قسمت مطالبی نوشته(در 13:02):منظورت از پان ایرانیست در این نظرت چیه؟از نظرت هر کس ایرانو دوست داشته باشه پان ایرانیسته؟هر کس علیه دروغ های یه عده پانترک ایران ستیز موضع بگیره پان ایرانیسته؟ترکیه هر کاری علیه منافع ایران انجام بده همه در ایران باید ساکت باشند؟اون از نظرت خوبه؟انتظار داری این سایت هر نظر تفرقه افکنانه و ضد امنیت ملی ایران و برای خوشایند عده ای از پانترکان رو هم چاپ کنه؟اون از نظرت خوبه؟تو چرا اونطور در این قسمت واکنش نشون دادی؟اسم این سایت هم "دیپلماسی ایرانی".اصلا ایران برات چه جایگاهی داری و چقدر برای پیشرفتش دغدغه داری؟آیا منافع ترکیه برات بیشتر از منافع ایران اولویت داره؟اگر اینطوره انتظار داری اینجا نظرات شبیه به نظر تو و علیه منافع ایران هم در این سایت نمایش داده باشه؟خجالت هم نمیکشی؟درود بر ایران.
یک فرد ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۲:۴۲
16:08 mohammad!تو نماینده همه ترک زبانان ایران نیستی که اونطور در نظرت در این قسمت نوشتی "ما ترکهای ایران".منظورت از "شما"در این نظرت در این قسمت چیه؟ترک زبان های ایرانی از مردم ایران هستند.منافع ایران هم الزاما الان مثل منافع ترکیست؟سعی نکن از واژه "ترک"هم سوء استفاده کنی.ترک زبان های ایرانی اکثرا در مجموع از نظر دستاوردهای تاریخی با اکثریت مردم ایران بیشترتر شبیه هستند یا با اکثر استانبول نشینان؟از نظر اعیاد ملی چطور؟از نظر مناسبت های مذهبی چطور؟از نظر ساختار چهره چطور؟یک آفریقایی فرانسوی زبان در آفریقا الزاما از نظر نژاد و فرهنگ بسیار شبیه به اکثر فرانسویاست؟اونقدر بی ربط و متوهمانه سعی نکن از واژه "ترک "سوء استفاده کنی.نکته بعد اینکه اونقدر عقب نشینی نیروهای تحت حمایت ترکیه در سوریه در استان ادلب برای قضاوتت از نظرت کم بود؟چرا سعی کردی بی ربط در این نظرت ترکیه رو باد کنی؟
یک فرد ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۳:۱۲
علی 14:14!منظورت از "شما پارسها" چیه؟منظورت از "شما رو قبول ندارن" تو این نظرت دیگه چیه؟منظورت از "شما" و"ما" در این نظرت چیه؟ما در این نظرت چیه؟چرا این دوقطبی قومیتی در ذهنت وجود داره؟من واژه "فارس"(برای نامیدن گروهی از مردم که به زبان فارسی حرف میزنند)رو اکثرا در بین عده ای غیر ترک زبانان به ویژه عده ای از ترک زبانان آذربایجانی شنیدم.ترک زبان های ایرانی به جز یک سری از تشابهات در ریشه های زبانی از نظر فرهنگی چه تشابهاتی با اکثر مردم قرقیزستان یا قزاقستان یا ترکمنستان دارن که با اکثریت مردم فارس زبان در ایران ندارن؟حتی از نظر زبانی تو چند درصد زبان قزاق ها رو متوجه میشی؟تو فکر میکنی از نظر فرهنگی وحتی از نظر نژادی،از نظر آداب معاشرت،از نظر مناسبت های مذهبی،از نظر اعیاد ملی مانند عید نوروز و شب چله و دستاوردهای تاریخی و حتی آشپزی و معماری و موارد بسیاری اکثر مردم آذربایجان شبیه به اکثریت مردم اصفهان و مازندران هستند یا شبیه به اکثریت مردم قزاقستان و ترکمنستان و استانبول؟چرا اونطور خودتو گول میزنی؟اون چه تفکر قومیتی متوهمانه ایه که در ذهنت وجود داره؟نکته بعد اینکه تو میدونی چقدر در ایران مهاجرت و ازدواج بین قومیت های مختلف صورت گرفت؟تو میدونی اصفهان چند سال پایتخت ایران بود؟تو اصلا میدونی نیاکانت در 500 یا 1000 سال پیش به چه زبانی حرف میزدن؟باور کن در بین فارس زبان ها هم افراد کمی نبودن که در واقعیت برای اعتلای نام ایران زحمت کشیدن.اون توهمات قومیتی نادرست رو از ذهنت بنداز بیرون.خودتو از بند اون تفکرات قومیتی نادرست رها کن.تو اصلا فکر میکنی اون قوم پارس در 2500 سال پیش به زبان فارسی که اکنون زبان رسمی در ایرانه حرف میزدن؟اصلا اون موقع تقسیمات زبانی مثل اکنون بود؟صفویان رو در چندین قرن قبل هم مردم بسیاری در جهان جزو پارس ها میدونستن.سعی نکن یک جوری تفاوت های نگرشی که در یک سری از مسایل بین صفویان و عثمانی ها وجود داشت و اکنون هم بخشیش بین اکثر ایرانیان و ترکیه ای ها تا حدی بخشی از اون تفاوت ها وجود داره رو ماستمالی کنی.نکته بعد اینکه اونطور نوشتن واژه های "افسانه ها" و "واقعیت"ها در اون نظرت در این قسمت چه معنی میده؟چرا اونطور شعار میدی؟چرا اونقدر در بند توهمات قومیتی هستی؟تو اگر واقعا ایرانی هستی چرا داری برای ترکیه اونطور خودتو میندازی وسط؟اون تفکرات قومیتی متوهمانت تو رو داره به سمت غلطی هم میکشونه.تو در اون موارد احتمالا به شدت شستشوی مغزی شدی.
یک فرد ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۳
محمد 1 15:41! شاهنامه در ایران فقط برای فارس زبان ها نیست.اگر شاهنامه نبود شاید بسیاری از شعرای پارسی کنونی در جهان نبود و شاید مقبرهالشعرای تبریز هم الان وجود نداشت.اگر شاهنامه نبود شاید زبان فارسی که اکنون زبان رسمی در ایران هست وجود نداشت و شاید زبان بسیاری از اقوام در ایران هم عربی میشد و شاید تو هم الان عربی حرفی میزدی.تو اسم اون پسران شاه اسماعیل صفوی که از تعدادی از اسامی موجود در شاهنامه بود خبر داری؟تو میدونی شاهنامه چه جایگاهی در فرهنگ آذربایجان داشت و داره؟تو میدونی شاهنامه خونی در عصر صفوی چه جایگاهی داشت؟هر دو ترک زبانی الزاما فرهنگ یکسانی با هم دارن؟الزاما از نظر ساختار چهره شبیه به همن؟الزاما دستاوردهای تاریخی مشترکی دارن؟الزاما هم مذهبن؟الزاما اعیاد ملی شبیه به هم دارن؟اینکه اونطور بی ربط در این قسمت نوشتی "ما ترکها"چه معنی میدی؟و اونطور بی ربط در این قسمت نوشتی "انها حماسه تاریخ ما را میسازند"چیه؟افراد بسیاری در ایران از قومیت های مختلف در واقعیت جانفشانی های بسیاری در راه ایران انجام دادن."فارسها"دیگه در اون نظرت یعنی چه؟اون حرف های به شدت سطح پایین و بی ربط و اونطور چسبوندن خودت به ترکیه در این نظرت چه معنی میده؟نکته بعد اینکه تو که اونطور در این قسمت خیلی بی ربط و غیر منطقی و به غلط نوشتی "قیاس ایران با ترکیه همانند قیاس افغانستان با ایران است که دراین نوشته ها نمیگنجد"ترکیه یک دهم ایران هم تحریم هست؟ندیدی نیروهای تحت حمایت ترکیه در ادلب و حتی با وجود کمک های بسیار ترکیه در ادلب چطور شکست های بسیاری هم در استان ادلب خورد؟تو اگر واقعا شیعه هستی میدونی اکثر اون گروها اکثرشون در مجموع در مورد تو هم چه فکری میکنن؟آیا واقعا خودتو در این مورد فقط با یک واژه "ترک"و با یک نگاه بسیار سطحی گول میزنی؟
یک فرد ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۳:۴۵
آزادی بیان یک چهارچوبی باید داشته باشه.اینکه هر کس به اسم آزادی بیان بر ضد منافع ملی ایران و برای خوشایند عده ای در ترکیه در این سایت یک سری نظرات نادرست و بر آمده از تفکرات نادرست قومیتیش بنویسه رو منتشر کنید درست نیست.وقتی شخصی که کاملا نگاه ایران ستیزانش در نظرش موج میزنه و نظرش بیشتر در راستای تفرقه در داخل ایرانه چرا نظر او هم در این قسمت منتشر میشه؟اون شخصی که با نیرنگ و فریب از این تریبون استفاده میکنه تا یک پیوندی(که کاذب و دروغین هست)با سوء استفاده از واژه "ترک"بین همه ترک زبانان ایرانی و اکثریت مردم ترکیه در اذهان مخاطبین اون نظرش بسازه چرا اون نظرش هم در این قسمت منتشر میشه؟آزادی بیان باید در قالب یک چهارچوب باشه و در این موارد هم امنیت ملی بسیار مهمه.اون آزادی بیانی که اونطور در راستای امنیت ملی در ایران نباشه دقیقا چه فایده ای داره؟اون آزادی بیانی که به رشد یک توهم نادرست در بین عده ای دامن بزنه چه لزومی داره؟
پروفسور بالتازار ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۴
پیرمرد محترم پان ایرانیست، مرا مورد خطاب قرار داده اید که منطورت از پان ایرانیسم چیست؟ مطلب اصلی من در آن نوشته بررسی شالوده های عقیدتی مکتب پان ایرانیسم نبود بلکه آثار مخرب این عقیده سیاسی بر روی شما و بسیاری از همولایتی هایتان را ارزیابی می کردم. شما یک بار فرمودید که اصلیتا از روستای قارپوز آباد در نزدیکی تبریز می باشید. یقینا مردم قارپوز آباد ترک می باشند. بسیار خوب این شدت ترک ستیزی که در حضرت عالی هست با قارپوز آبادی بودن شما در تناقض است این تناقض در بین بسیاری از همولایتی ها. و همشهریان شما هم دیده می شود و هر روز یک دسته تازه از ترکهای ترک ستیز طرفهای شما مثل خیار از زمین سبز می شوند و در رسانه ها به ترک ستیزی می پردازند. علت کنجکاوی من هم یافتن انگیزه های آن است. پس چرا هیچ کردی کرد ستیز هیچ عربی عرب ستیز هیچ مازندرانی ای مازندرانی ستیز و غیره نیست؟ اگر صادقانه پاسخ دهید قول می دهم دیگر در هیچ موردی مصدع اوقات نشوم. یک بار دیگر سئوالم را مشخصا تکرار میکنم. یک قارپوزآبادی چرا باید به این شدت ترک ستیز باشد؟
یک فرد ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۱
خطاب به شخصی که با نام پروفسور بالتازار (در 19:14)در این قسمت مطالبی نوشته:من اصلا ترک زبان نیستم.پیرمرد هم نیستم.هیچ یک از اون اون تعداد نیاکانم که من میشناسم و اسمشونو شنیدم اهل آذربایجان شرقی نبودن و ترک زبان هم نبودن.و تا جایی که من میدونم اصلا اسم قارپوز آباد رو من تا الان ندیدمو نشنیدم.و وقتی این نظرتو در این قسمت خوندم تعجب کردم که چطور با اطمینان اونطور اشتباه در مورد من برداشت کردی.متاسفانه و متاسفانه و متاسفانه در اون مورد یک برداشت نادرست داشتی.نکته بعد اینکه جوابی که در این قسمت دادی جواب بی ربطی بود.و تا حدودی همراه با مغلطه هم بود.آیا هر ایرانی که در یک اختلاف نظر و یا یک مناقشه بین ایران و ترکیه از ایران دفاع کنه الزاما عقیدش در راستای اون تفکریه که تو از پان تفکر پان ایرانیسم برداشت کردی؟آیا اگر یک ایرانی در مناقشه و اختلاف بین ایران و ترکیه از کشور خودش دفاع کنه الزاما کار بدی میکنه؟ایران کشورشه.اینکه یک ایرانی در هر مناقشه و اختلاف بین ایران و ترکیه الزاما از ترکیه دفاع کنه این که خیلی بده.اونطور هم در اون قسمت نوشتی " آثار مخرب این عقیده سیاسی بر روی شما و بسیاری از همولایتی هایتان"؟خیلی بی ربط در اون قسمت نظر دادی.تو احتمالا یک مرزبندی کاذبی هم در اون مورد در ذهنت داری و بدون هیچ سند موثق و معتبری در مورد من هم قضاوت کردی. نکته بعد اینکه منظور از واژه "ترک"در این نظرت چیه؟منظورت ترک زبانه؟من تا الان خیلی کم دیدم وشاید ندیدم که یک ترک زبان،ترک زبان بودنشو انکار کنه.اما واژه "ترک"برای نامیدن ترک زبانان الزاما به معنای نژاد مشخصیه؟الزاما به معنی فرهنگ مشخصی در زمینه های بسیاری در سطح کلانه؟مثلا به جز اشتراکات زبانی در سطح کلان چه تشابهی بین همه ترک زبانان در ایران وجود داره که بین مثلا همه فارس زبان ها در ایران وجود نداره؟البته زبان فارسی هم در ایران جایگاه فراقومیتی داره و متعلق به یک قومیت در ایران هم نیست.منظورت دقیقا از واژه "ترک"چیه؟اما ترک زبان های بسیاری دیدم که اعتقاد داشتن واژه ترک به این معنی نیست که در مجموع اکثر ترک زبانان در ایران با ترک زبانان استانبول و آسیای میانه از نظر فرهنگی(به جز یک سری از تشابهات زبانی) شباهت های بسیار زیاد و متمایزی دارن که با اکثر فارس زبان ها در ایران ندارن.از اون نظر اون عده خودشونو ترک نمیدونستن.منظورت از واژه "ترک"در این نظرت چیه؟منظورت از ترک ستیزی چیه؟متاسفانه جوابت در اون بخش هم تا حدی همره با مغلطه بود.شما نمیتونی بگی که چون مثلا اگر ندیدی که یک مازندرانی یا یک کرد مازندرانی ستیزی یا کرد ستیزی داره پس حتما هر ترک زبانی در ایران باید قبول کنه که با مردم استانبول و آسیای میانه در سطح کلان شباهت های بسیاری داره که با مردم فارس زبان نداره.آیا اگر تا الان ندیدی که مثلا یک مازندرانی،مازندرانی ستیزی نداشت پس هر ترک زبانی باید بگه من از نژادی به نام "ترک"هستم؟اون دو تا مسئله رو با هم قاطی نکن و مغلطه هم نکن.اگر فکر میکنی این عقیده من در مورد واژه ترک یعنی ترک ستیزی این دیگه مشکل خودته. آیا از نظرت هر فرد ترک زبان در ایران، باید قبول کنه که اکثریت مردم آذربایجان از نظر آداب معاشرت،از نظر ساختار چهره،از نظرمناسبت های مذهبی،از نظر دستاوردهای تاریخی،از نظر اعیاد ملی بیشتر از اینکه شبیه به اکثر مردم فارس زبان در ایران باشه،شبیه به اکثر مردم ترک زبان آسیای میانه و استانبولند؟اگر اونو قبول نکنه یعنی ترک ستیزه؟اگر هر فرد ترک زبان در ایران در یک مناقشه بین ایران و ترکیه از ایران دفاع کنه الزاما با همه ترک زبانان در ستیزه؟اگر واقعا اونطور عقیده داری تو نگاهت در مورد ترک ستیزی رو باید اصلاح کنی.یکی از رفتارهای آذربایجان ستیزانه و خائنانه نسبت به آذربایجان تلاش برای معرفی یک هویت کاذب برای آذربایجان و ساختن یک پیوند بسیار کاذب و دروغین بین آذربایجان با استانبول و آسیای میانست.در جواب به این پاسخم جواب چیزی که در این قسمت ننوشتمو نده.سعی نکن با ژست به ظاهر منطقی برای عده ای،جواب چیزی که در این قسمت ننوشتمو بدی.خیلی هم تلاش نکن با واژه های سنگین و واژه پراکنی به من در این قسمت جواب بدی.در پاسخت هم مغلطه نکن.
پروفسور بالتازار ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۷
جناب قارپوزآبادی! کلا زده اید به سیم آخر. در مراحل بسیار حاد بیماری ترک ستیزی قرار دارید. حتی اصلیت خودتان و اجدادتان را هم انکار می کنید. بماند مرام نفرت انگیز پان ایرانیستی تان که از شصت سال پیش که روستایتان در آذربایجان شرقی را ترک کردید گریبان شما را گرفته و زندگی را برای شما به جهنم تبدیل کرده است. سرگروهبان گارسیا نگران وضع روانی شما بودند و چند کامنت بالاتر از من خواهش کردند دیگر کاری با شما نداشته باشم. . نمی خواهید از ایشان تشکر کنید؟
یک فرد ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۰
خطاب به فردی که با نام "پروفسور بالتازار"(23:07)در این قسمت مطالبی نوشته:این جواب متوهمانت در این قسمت رو که دیدم هم خندم گرفت و هم از اینکه در یک توهم عجیبی به سر میبری ناراحت شدم.تو در جایگاهی نیستی که اصلیت خودم و اجدادم رو بدونی.شاید واقعا نیاز به یک روانپزشک داری.خواب دیدی؟نتونستی جواب منطقی به نوشته ای من در این قسمت بدی ولی سعی کردی این بحثو به یک سمت دیگه منحرف کنی.شاید هم واقعا منو با یک فرد دیگه اشتباه گرفتی.تا جایی که من از تعدادی از نیاکانم خبر دارم هیچ کدومشون از آذربایجان شرقی نبودن.هیچ کدومشون هم ترک زبان نبودن.اسم قارپوزآباد رو هم تا جایی که من یادمه من اولین بار در قسمت نظرات در این سایت دیدم.تو احتمالا شاید با یک نفر دیگه پیش خودت کل کل داری،شاید اکثر شب هایی که میخوابی خوابشو هم میبینی.خاطرات بدی ازش داری؟کابوس میبینی؟پیرمرد هم نیستم.تو شاید به یک روانپزشک نیاز داری.من که نمیدونم اون فرد پیرمرد تورقوز آبادی در این نظرت کیه.من نمیدونستم تو دیگه اینقدر متوهمی.آیا فکر میکنی هر کس در این موارد باهات بحث میکنه اون پیرمرده تورقوزآبادیه؟اصلا اون فرد در خیالته یا وجود خارجی هم داره؟اونطور هم در این نظرت نوشتی "و زندگی را برای شما به جهنم تبدیل کرده است"؟دست پیش گرفتی؟حالت خوبه؟آیا واقعا فکر میکنی پروفسور بالتازار هم هستی؟نکته بعد اینکه در این قسمت واژه های همچون "پان ایرانیست"و " ترک ستیزی"رو طوطی وار تکرار کردی و نتونستی جواب منطقی به نوشته من در این قسمت بدی.سعی کن در این زمینه هم خودتو گول نزنی.تو اگر هزار بار هم با اون توهمت سعی هم کنی به اشتباه ویا از قصد به من بگی پیرمرد یا تورقوزآبادی و هزاران بار هم اون واژه های "ترک ستیزی" و "پان ایرانیست رو طوطی وار تکرار کنی و هزاران بار اونطور در امید این باشی که من ازت برای اون جواب دادن یا جواب ندادنت تشکر میکنم،تو در واقع با اون امیدت و با اون رفتارت داری خودتو گول میزنی.برای شعور خودت ارزش قائل باش.تو نتوستی به نوشته ای من در این قسمت پاسخ و یک پاسخ منطقی بدی.وقتی این نظر من در این قسمت رو دیدی به جای اینکه منو با یک پیرمرد تورقوزآبادی اشتباه بگیری و واژه های"پان ایرانیست" و "ترک ستیزی" رو طوطی وار تکرار کنی و از پاسخ منطقی فرار کنی،سعی کن اگر جواب منطقی به نوشته های من داری،جواب منطقی به نوشته های من در این قسمت بدی.در این موارد هم خودتو گول نزن.امیدوارم امشب هم خواب اون پیرمردی که در توهمت فکر میکنی تورقوزآبادی هم هست رو اونطور که در خواب اذیت شی نبینی.به جای اینکه اونطور از واژه "شما" در اون نظرت استفاده کردی و اونطور یک سری از فعل ها رو جمع بستی،بهتر بود نظر منطقی میدادی و خودتو اونطور گول نمیزدی و اونقدر لجاجت نمیکردی.در پاسخ به این جوابم هم،پاسخ چیزی که در این قسمت ننوشتمو هم با ژست به ظاهر منطقی برای عده ای، نده.همین که پشت اونطور "شما"گفتنت در این نظرت و اونطور بعضی از فعلا رو جمع بستنت در این نظرت،عیارت در این موضوع تا حدی برای من و احتمالا عده ای روشن شد خیلی برای من هم ارزشمند بود.
علی ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۲
جناب ی ف سوالات شما بیشتر به بازجویی می ماند که می خواهد حرف دهان متهم بگذارد .این همه سوال مطرح کردی در حالی که می دانی جواب شما در سطور این نوشته ها نمی گنجد . البته اگر تابه این سن وسال جواب سوالاتت را نگرفتی مطمئن باش نخواهی گرفت . فقط در یک مورد مطلبی می نویسم آن هم اینکه : سوء استفاده از واژه تورک یعنی چه ؟ من اینجا فقط جوابت را از قول علامه جعفری اینطور میدهم که فرمودند : اگر تعریف از خود نباشد من تورکم " تورک بودن اگر به نظر تو جرم است به نظر ما بزرگترین نعمت خداوند است که بر ما ارزانی داشته است . بهترین راه برای گرفتن جواب سوالات مطالعه منابع درست تاریخی است . کمی مطالعه بهتراست از ......
به یک فرد ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰
درود بر یک فرد، لطفا تحقیقی هم در مورد نزدیک به 30 میلیون کرد در ترکیه، 12 میلیون تاجیک در ازبکستان و 20 میلیون اقوام مسلمان ایرانی تبار هوئی در چین که در همسایگی 11 میلیون ایغور هستند، انجام بدید
خسرو ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۱:۴۴
"تانری" (خداوند ) برای زندگی انسانها "توره " ها ( قوانین الهی) را وضع کرد و انسانی را که به قوانین الهی گردن نهاد "تورک" نامید و سرزمینهای محل زندگی شان را توران نامید ( دیوان لغات الترک قرن هفتم هجری ) یعنی تورک یک واژه نژادی نیست ، وبیشتر معنی مطیع وفرمانبردار از خداوند را شامل میشود ،شاید بیشتر تورک ها از نژادهای نزدیک هم باشند ولی مردم اورپایی بوسنی و کوزو و البانی یا قفقازی های سفید پوست و یا ازبک ها و تاجیک ها از آسیای میانه با نژاد های متفاوت خود را تورک میدانند ودر اورپا از سده های قبل کلمه تورک معنی مسلمان میدهد ، بحث زیاد در مورد نژاد به جایی نمی رسد همه اتباع ایران اسلامی دارای حقوق مساوی هستند وبا سیستم یک نفر یک رای در حاکمیت به یک اندازه شراکت دارند ، بلوغ سیاسی و اجتماعی ایرانیان با تاکید روی نژادپرستی به تعویق می افتد و به ضرر همه اقوام هست
آبتین ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۱
خسرو جون این حرفهای خوشگلی که سعی میکنی ادبی هم بنویسی که مثلا تفکرات نژادپرستانه و پانترکی یه کمی قایم بشه رو بشین برای همون رفقات توی ترکیه و آذربایجان بزن که خیلی دیدیم دور هم جمع میشید و کلا تاریخ ایران و خلیج فارس و جمعیت و ... همه چیز رو جعل میکنید. شما اینجا خودت از منابع دعواهای قومیتی هستی. مردم شناختن دیگه امثال شماها رو.
ترک ایران ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۳:۱۱
جریانی آنتی ترکیسم جریانی ساخته پرداخته توسط ابرقدرتهای قدیمی جهت مقابله با قدرت یا قدرت گیری ترکان و ایجاد یک ابرقدرت ترک در مرکز دنیا هست این جریان از هر روشی برای اعمال سیاست های آنتی ترکی خود بهره می گیرد یکی از روشهای بسیار رایج استفاده از نیروهای نیابتی هست و یکی از روشهای این روش نیز استفاده از اقوام همسایه و هموطن ترک ها در سرزمین های ترکنشین می باشد جریان آنتی ترکیسم تحت عنوان پان ارمنیسم و پان کوردیسم و پان فارسیسم (و یا اسامی دیگر) در ظاهر برای تامین منافع اقوام کورد ارمنی فارس و ... از نیروی انسانی ای اقوام جهت پیش برد سیاستهای ضد ترکی استفاده می کند کتفی هست تا موضوعی پیش بیاد که در آن هم منافع ترکها و هم منافع سایر اقوام هم وطن مطرح باشد در چنینی شرایطی اولین عکس العمل این افراد مخالفت می باشد از نظر اینها اصل دشمنی با ترک ها می باشد و همه چیز را در این راه فدا می کنند حتی منافع اقوامی که در ظاهر ادعای ناسیونالیسمشان را دارند
ترک ایران ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۳:۲۸
آقای آرش که حرفهایت نشان از ابتلای شدیدت به مرض آنتی ترکیسم هست و باید به همان میزان که هستی مورد توجه قرار گیری نه بیشتر فقط در خصوص سلافت فکری جنابعالی و صحت حرفهایتان همین بس که فکر می کنی کلمه بیرق عربی هست کلمه بایرق از ریشه باتراق هست که با تبدیل به ت به ی بوجود آمده است برای درک این تغییر تلفظ حرف می توانی لهجه های خلجی و آذربایجانی را مقایسه نمائی کلمه باتراق از ریشه فعل باترماق به معنای فرو کردن می باشد یعنی فرو کردن بیرق در زمینی که بر آن مسلط هستید حال تمیدوارم شما هم بتوانید ریشه کلماتی نظیر پرچم و درفش را تحلیلی کنید یااینکه قبول کنید کلماتی غیر فارسی هستند یا ایمکه قبول کنید بدون هی فرمولی ساخته شده اند
T ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۵
چیزی جز بغض و دشمنی نسبت به ترکیه در این مقاله مشهود نیست،تلاش در جهت تقابل ایران با ترکیه درحالیکه ایران هم کم از گروههای تروریستی کردی آسیب ندیده،اگر دیپلماسی کشور بر اساس چنین تفکراتیست بدا بحالماو
محمد خاکی ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰
چه مقاله ضعیفی بود چرا داری پهپادهای ترکیه رو با موشک مقایسه میکنی ایران خودش از برترین قدرتهای پهپادی دنیاست اگه به مقایسه باشه ایران پهباد با موتور جت دارد اما ترکیه ندارد ایران پهپاد اسکرمبل هوایی دارد اما ترکیه ندارد ایران پهپاد بال پرنده مشابه rq 170 دارد به نام سیمرغ و صاعقه اما ترکیه ندارد ایران موتور جهش ۷۰۰ رو ساخته که ارتفاع پهپادهای ایرانی رو به ارتفاع پهپاد گلوبال هاوک میرساند اما باز هم ترکیه چنین فناوری ندارد خیلی چیزهای دیگه درمورد پهپاد های ایران هست که باز ترکیه ندارد مثل بمب بالابان که ترکیه فاقد بمبی با چنین مشخصاتی هست اگر قرار به پیشرفتگی باشد ، صنعت پهپادی ایران خیلی از ترکیه جلوتر هست نمود این قضیه رو تو یمن میشه دید.....چگونه پاتریوت خاک شد و آرامکو با دقت فوق العاده هدف قرار گرفت ترکیه چیکار کرد؟ تنها کاری که ترکیه کرد هدف قرار دادن پدافند پانتسیر بود که اونم بدلیل ضعف خود پانتسیر بود نه پهپادهای ترک نشون به این نشون که وقتی اردوغان قول داد و ضرب الاجل داد که ارتش سوریه تا مناطق کاهش تنش در پشت مرزهای ادلب عقب نشینی کند ،،، اما همگان دیدند که ارتش سوریه نه تنها عقب نشینی نکرد بلکه تا بزرگراه ام فور ، ارتش ترکیه را به عقب راند......پس از ورود سامانه بوک پهپاد های ترک ، راه به راه قتل عام شدند ...حدود ۱۵ پهپاد در عرض دوهفته سرنگون شد پهپاد های ترک هیچ تاثیری تو موازنه قوا تو سوریه نداشتن و ارتش سوریه موفق به عقب راندن ترکیه شد بگذریم از اینها ایران پدافند بومی فوق پیشرفته سوم خرداد یا باور ۳۷۳ رو دارد که ترکیه ندارد و دلش به اس چهارصد خوش است در حالی که ایران نمونه مشابه اس چهارصد رو با فناوری بومی ساخته ایران هوافضا و ماهواره و موشک ماهواره بر ساخته درحالی که ترکیه ندارد ایران رادار سپهر رو ساخته که ۳۰۰۰ کیلومتر برد دارد اما ترکیه فاقد توانایی ساخت رادار هست و خیلی عقب است ایران موتور جت و توربوفن ساخته و الان موتوری با قدرت بالای ۳۰ هزار پوند در حال ساخت دارد اما ترکیه ندارد ایران جت جنگی یاسین رو ساخته که باز هم ترکیه ندارد ایران درحال ساخت موتورهای توربوشفت هم هست که باز ترکیه چنین توانی ندارد و محصول منتاژ آتاک ۱۲۹ با موتور آمریکایی را منتاژ میکند
آروم اخوی ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۵
والله من سه خط نوشته شمارو خواندم حسادت سردرگمی حیرت ترس و مقایسه خودتون با تورکیه ادم دلش بحالتون میسوزه آروم باش اخوی ارومترتورکا همیشه یقدم از بقیه جلوتر بودن بتنهاییم بیشتر مشکلاتو بدوش میکشن
محمد خاکی ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۱:۰۷
من اصلیتم تبریز هست...اما نه خودمو ترک می دونم نه لر نه کرد و نه فارس من ایرانی هستم و به ملیت خودم افتخار میکنم ایرانی هایی که به کشور ترکیه مینازن مثل فیلمای دلقک ها میمانند:))))) آخه یکی نیست بهشون بگه شماها ایرانی هستید بعد اونوقت چرا از قومپوز های یه کشور دیگه لذت میبرید؟؟:)))) تا حالا تو عمرم چنین کسانی رو ندیده بودم چقدر مسخره س مثل این میمونه که ایرانی از پیشرفت قبیله آدمخوار ها احساس لذت کنن هر ملتی معتقد به برتری نژادی هست بدانید سرنوشتی جز زباله دان تاریخ در انتظار آن ملت نخواهد بود تنها راه پیشرفت تلاش هست و تلاش و برنامه ریزی روزگاری هخامنشها ، روزگاری کشور آفریقایی به نام مصر ، روزگاری امپراطوری چین ، روزگاری اتحاد جماهیر شوروی ، روزگاری آلمان نازی تونستن پیشرفت های فوق العاده ای کنن این موضوع ثابت میکنه که عقاید برتری نژاد کاملا احمقانه هست و پیشرفت هیچ ربطی به نژاد نداره پس سخنان خنده دار نزنید
وحید ۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰
هنوز این مقاله داره کُشته می گیره باید به عنوان پربازدیدترین این سایت جایزه بگیره!
علیرضا ۱۸ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۵
مقاله ایشون حکایت کبک و برف است. برید تحلیل فایننشال تایمز بریتانیا رو ببینید. کشوری که بیش از ۱۵۰۰ شرکت سود ده در صنایع نظامی داره و چهاردهمین صادر کننده تسلیحات نظامی در دنیاست نیازی به پدر معنوی و قهرمان و بت نداره! سیستم که درست باشه همه چیز کار میکنه، فرقی نمیکنه اردوغان یا حسن. ضمن اینکه ترکیه از زمان تصرف قبرس (درست زمانی که ایران بحرین رو واگذار کرد) در تحریم تکنولوژی نظامی قرار داره اما با این وجود فروشنده توپ مغناطیسی به کشورهایی مثل پاکستان است.
امیر ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۵
این مقاله نشون میده ایران از تکنولوژی پهبادی و قدرت گرفتن ترکیه احساس خطر می‌کنه چرا همش با قدرت موشکی ایران مقایسه شده
امیر ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۸
بعضی ها که میگویند تمدن و فرهنگ ایرانی و حکومت ایرانی ، از این حکومت و تمدن و فرهنگ 2500 ساله ایرانی بیش از هزار سالش رو دست همین ترکان بود اشکانیان که از ترکمن های شمال شرق ایران ترکمنستان امروزی خوارزمشاهیان از ترکان و آق قویون و قره قویون لوها و سلجوقیان و چندین سلسله ترک تبار دیگه پس تمدن و فرهنگ ترکها رو زیر سوال نبرید حتی ترکهای عثمانی که بیت المقدس رو آزاد کردن و 650 سال بر نصف اروپا حکومت کردن و ترکان ترکیه به گفته خودتان 1500 سال در ترکیه امروزی تمدن دارن البته بجز تمدن قبل از کوچ آنها از مناطق شرق خزر به سرعت میگم تمدن ما ترکها بر شما پارس ها بیشتر است
حسن ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۰۱:۲۸
حاجی قدرت نظامی ترکیه اصلا با ایران قابل مقایسه نیست. ترکیه عضو پیمان ناتو هست و پیشرفته ترین هواپیما ها و سلاح هارو داره. کمپانیه آقای سلچوک بایراکتار به تنهایی میتونه با کل توانایی نظامیه ایران برابری کنه.
احمدرضا ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۱۴
چرا محصول ساخت ترکیه شد آلت قتاله ولی تولید ملی خودمون شد موشک ضد آلت قتاله؟ سلاح بشردوست هم داریم مگه. چرا از کلمات و جملات حسادت و نفرت میباره؟ انتظار میرود سایت ایران دیپلماسی با این با مسما یش مقالات زرد رو چاپ نکنه
arsalan ۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۶
پهپاد خیلی مهمه پهپاد ها تو جنگ قره باغ نشون دادن که میتونن سیستم های پدافند هوایی رو ساقط کنن این یعنی موشک ها و پدافندهای هوایی ضد پهپاد نیستن ترکیه داره پهپاد هایپرسونیک میسازه داره صنعت پهپادیش رو گسترش میده در ضمن ترکیه موشک بالستیک داره منتهی اونا چراغ خاموش حرکت می کنن اسراییلی ها معتقدن ترکیه موشک های هایپرسونیک ساخته اما اعلام نمی کنه ترک ها واسه اسلحه اهمیت قائلن یا می سازن یا می خرن هیچ کس رو نباید دست کم گرفت.
وحید ۱۳ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۰
خیلی باحاله این مقاله.... خردادماه نوشته شده ولی هنوزم در آبان ماه دارند زیرش کامنت می ذارن و دعوا می کنند.... به همین خاطره به مسائل نظامی می گن سیاست اعلی
ایرانی ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | ۰۰:۵۲
بنده کاری به ابعاد نظامی بحث علارغم سوگیری هایی که داشت ندارم. اما به راحتی می توان از متن اینگونه برداشت کرد که نویسنده به دنبال عقده گشایی از تورکها بوده است و این راسعی کرده به صورت زیر آستانه ای و بعضا آشکار و با ترکیب تحلیل مباحث تاریخی، سیاسی و هویتی به خورد مخاطب بدهد. نکته دیگر این که هویت به داخل مرزها محدود نمی شود همه ما می دانیم که یکی از افتخارات ایرانی ها مسافرت به آنتالیا، آدانا، استانبول و ... است و از دیگر افتخارات ایرانی ها خرید ملک در ترکیه می باشد.
اصالتا ترک ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | ۰۲:۴۹
البته اول از همه ایرانیم و جانم فدای ایران اسلامی برای همه فارسها و ترکهایی که برای اجانب غش و ضعف میرن و افتخارشون آنتالیا و دبی و ... است هم بسیار متاسفم... خدا عقل بده! در ثانی مطمئن باشید که ترکهای همه دنیا برای اردوغان، فقط وسیله‌ای هستند برای قدرت بیشتر. البته اکثریت ترکهای ایران همیشه نشان داده‌اند که هم مطیع ولایت هستند و هم باعث افتخار. عشق فقط عشق علی . . . رهبر فقط سید علی
خ.خ.اهری ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۴
واقعیت را باید پذیرفت..جنگ۴۴روزه آزادی قره باغ ابهت جهانی پهپاد بایراکتار را ثابت کرد