اعتراض به خشونت نژادپرستانه پلیس از آمریکا به فرانسه رسید

۱۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۵ کد : ۱۹۹۱۹۸۱ سرخط اخبار

با وجود آنکه پلیس فرانسه برگزاری هر نوع تجمع برای روز سه‌شنبه در پایتخت این کشور را ممنوع اعلام کرده بود، هزاران تظاهرکننده در حمایت از خانواده آدام ترائوره به خیابان‌های پاریس آمدند و در اعتراض به خشونت پلیس شعار دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، مشابه این تظاهرات در شهرهای لیون،‌ لیل و مارسی هم برگزار شد.

آدام ترائوره، جوان سیاهپوست ۲۴ ساله در ۱۹ ژوئیه سال ۲۰۱۶ میلادی هنگامیکه در بازداشت نیروهای ژاندارمری فرانسه به سر می‌برد، جان باخت. مرگ او حدود دو ساعت پس از دستگیری در شهر «بومون‌سوراواز» فرانسه و پس از تعقیب و گریزی میان او و نیروهای ژاندارمری روی داد.

دادگاه رسیدگی به این حادثه سرانجام هفته گذشته، ژاندارم‌ها را در قبال حادثه مرگ او تبرئه کرد. این حکم اعتراض بسیاری بویژه فعالان حقوق رنگین پوستان فرانسه را در پی داشت.

بر این اساس با فراخوان کمیته حمایت از خانواده آدام ترائوره موسوم به «کمیته حقیقت برای آدام» و با حمایت گسترده کاربران در شبکه‌های اجتماعی، تجمعی برای عصر سه‌شنبه ۲ ژوئن مقابل کاخ دادگستری پاریس برنامه‌ریزی شد.

اگرچه فرماندار پاریس درباره ممنوعیت برگزاری هر نوع تجمعی با این موضوع در روز سه‌شنبه هشدار داده و حتی بر حاکم بودن وضعیت اضطراری در فرانسه در پی شیوع کرونا تاکید کرده بود اما هزاران معترض طبق برنامه مقابل ساختمان دادگاه شهر تجمع کردند و از حادثه مرگ آدام ترائوره به عنوان نماد خشونت پلیس فرانسه یاد کردند.

این راهپیمایی همزمان با اعتراضات گسترده‌ای برگزار شد که از هفته گذشته در بسیاری از شهرهای ایالات متحده آمریکا در پی مرگ جورج فلوید آغاز شده است.

در جریان تجمع و راهپیمایی پاریس، آسا ترائوره، خواهر فرد قربانی و سخنگوی خانواده او حکم دادگاه را محکوم کرده و «انکار عدالت» خواند.

او همچنین با اشاره به وقایع اعتراضی اخیر ایالات متحده گفت: «آنچه در آمریکا روی می‌دهد، تکرار حوادثی است که در فرانسه شاهد آن هستیم.»

راهپیمایی در لیل؛ گرامیداشت یاد همه قربانیان خشونت‌های پلیس

علاوه بر پاریس، عصر سه‌شنبه در شهر لیل واقع در شمال فرانسه نیز راهپیمایی بزرگی با شعار «زندگی سیاهپوستان مهم است» برگزار شد.

این تجمع در واقع فراخوانی برای حضور در میدان اصلی شهر، با هدف گرامیداشت یاد جورج فلوید، سیاهپوست آمریکایی بود که هفته گذشته زیر پای یک افسر پلیس در مینیاپولیس جان باخت اما تجمع کنندگان به این موضوع و توقف در میدان شهر بسنده نکرده و راهپیمایی در خیابان‌های شهر را آغاز کردند.

بیش از ۱۵۰۰ نفر پیر و جوان که در این تجمع حضور داشتند، علاوه بر سر دادن شعارهایی در یابود جورج فلوید، به حمایت از آدام ترائوره نیز پرداختند.

به این ترتیب به تدریج راهپیمایی شهر لیل به تجمعی در گرامیداشت یاد همه قربانیان خشونت‌های پلیس تبدیل شد.

حضور جلیقه زردها در تجمع لیل و پاریس

در جریان راهپیمایی‌های بزرگ شامگاه سه‌شنبه، گروه‌های معترض مشهور به «جلیقه زرد» نیز حضور داشتند که در حمایت از آدام ترائوره به خیابان آمده بودند.

حنبش جلیقه زردهای فرانسه که نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی در اعتراض به افزایش قیمت سوخت و مالیات‌ها شروع شد، به سرعت به سراسر این کشور گسترش یافت و به اعتراضی فراگیر به مشکلات اقتصادی و معیشتی طبقات پایین جامعه تبدیل شد.

اعتراضات «جلیقه زردها» که برای مدتی بیش از یک سال هر شنبه برگزار می‌شد، در نهایت با شیوع کرونا متوقف شد.

انتهای پیام

 
 
 


( ۱ )

نظر شما :