آزادی اطلاعات کمک به مهار کووید - ۱۹ می کند

نقش آزادی بیان در پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا

۰۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۹۱۵۷۶ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
امیر بی پروا در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سوال اصلی این است که آزادی بیان در بیان مطالب و دسترسی به اطلاعات چگونه می تواند به نحو موثر با شیوع بیماری مقابله کند. مهمترین اقدام برای پیشگیری از بیماری ها برای شهروندان، دولت ها و جامعه بین المللی دارا بودن اطلاعات صحیح و دقیق از میزان مبتلایان، ماهیت بیماری، میزان کشندگی و آسیب های آن و وضعیت کشور هاست.
نقش آزادی بیان در پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا

نویسنده: امیر بی پروا، فعال حقوق بشر، پژوهشگر حقوق بین الملل

دیپلماسی ایرانی: در روزهای سخت شیوع ویروس کرونا، درگیر شدن کشور های مختلف، اجرای سیاست های فاصله گذاری اجتماعی، قرنطینه و محدودیت های مشابه، که ممکن است در دایره شمول این محدودیت ها قرار بگیرد بحث آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات است.

به موجب بند 2 ماده 19 میثاق حقوق مدنی و سیاسی، «هر کس حق آزادی و بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سرحدات خواه شفاها یا به صورت نوشته یا چاپ یا به هر صورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود است.» این حق شامل آزادی در بیان مطالب، نشر، تبادل و تحصیل اطلاعات است. این حق قابلیت اعمال خارج از مرزهای سیاسی و جغرافیایی دارد و استثنائات آن در بند 3 ماده 19 میثاق آمده که شامل حقوق دیگران، امنیت، نظم، سلامت و اخلاق عمومی است.

در زمان همه گیری بیماری ها، دولت ها می توانند اطلاعاتی که منجر به افزایش شیوع بیماری و آسیب اشخاص می شوند را برای صیانت از سلامت عمومی و حفظ جان دیگر شهروندان محدود کنند، برای نمونه جلوی انتشار اطلاعات غیرعلمی و عقلایی چون تزریق مواد ضد عفونی کننده که منجر به آسیب به افراد می شوند را بگیرند. این نظارت و محدودیت ها برای تضمین حق بر سلامت انسان ها اقدام ضروری از سوی دولت ها و دیگر بازیگران است.

سوال اصلی این است که آزادی بیان در بیان مطالب و دسترسی به اطلاعات چگونه می تواند به نحو موثر با شیوع بیماری مقابله کند.  مهمترین اقدام برای پیشگیری از بیماری ها برای شهروندان، دولت ها و جامعه بین المللی دارا بودن اطلاعات صحیح و دقیق از میزان مبتلایان، ماهیت بیماری، میزان کشندگی و آسیب های آن و وضعیت کشور هاست. در دوران شیوع کرونا انتقاد مهمی که به سازمان بهداشت جهانی و دولت چین شد، عدم جامعیت و دقت اطلاعات ارائه شده از سوی دولت چین بود که باعث سهل انگاری دولت ها و شیوع گسترده بیماری شد که در نتیجه آن خسارات سنگین به کشور های مختلف وارد شد. برای کنترل بیماری، جلوگیری از شیوع آن و درمان بیماران اعمال حق آزادی بیان در چار چوب اسناد بین المللی حقوق بشر از طرق ذیل می تواند اقدام کرد:

اول: دسترسی خبرنگاران و روزنامه نگاران به وضعیت بیماران در مراکز درمانی، آمار بهبود یافتگان، جانباختگان، بیماران  و انتشار اخبار اشاره شده در رسانه ها، سبب آگاهی افکار عمومی از بیماری و ایجاد هوشیاری عمومی در پیشگیری از ابتلاء، آگاهی فعالان بهداشت و درمان و اطلاع پزشکان و پرستاران از علائم بیماری و روش های درمان سبب سرعت در اقدام برای پیشگیری از بیماری و درمان بیماران می شود.

دوم:ارائه اطلاعات دقیق توسط دولت ها، سبب آگاهی افکار عمومی و اقدام افراد و نهادهای جامعه مدنی در مقابله با بیماری و حفظ جان افراد می شود.

سوم: آزادی پزشکان در بیان مطالب در تبادل داده های علمی برای کشف روش های درمان، دارو و واکسن نقش کلیدی را دارد و آزادی بیان در تبادل مطالب علمی نقش اساسی در کشف روش درمان دارد. آزادی پزشکان در بیان مطالب سبب آگاهی عمومی و جلب توجه نهادهای جامعه مدنی برای مشارکت در مقابله با شیوع بیماری را دارد.

چهارم، آزادی بیان عامل اصلی تبادل افکار، جمع آوری اطلاعات، آگاهی دولت ها و سازمان های بین المللی از بیماری، میزان تاثیرات آن و به روزرسانی در روش های درمانی برای مقابله و پیشگیری از آن است.

از زمان شیوع بیماری کرونا در خاستگاه احتمالی آن در ووهان در نوامبر 2019 محدودیت کادر پزشکی چین در اطلاع رسانی و عدم ارائه اطلاعات دقیق به سازمان بهداشت جهانی، سبب عدم اطلاع دولت ها، افکار عمومی و جامعه جهانی از بیماری و آثار سوء آن شد  و این موجب عدم اقدام به موقع کشورها، شیوع بیماری و آسیب های اقتصادی به جوامع شد. آزادی بیان در ارائه و نشر اطلاعات مربوط به بیماری می توانست سبب اقدام زودهنگام جامعه جهانی در پیشگیری از بیماری و درمان بیماران شود.

کلید واژه ها: چین ویروس کرونا آزادی بیان


( ۳ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۳:۰۵
بیماری در اصطلاح عامه کورونا در اثر یک ویروس ناشناخته تا انزمان که بعدها بنام کویدو ۱۹ نامگذاری شد وعلائم اولیه بسیار مشابه ولی عوارضی شدیدتر نه در تمام موارد بلکه در برخی حالات نسبت به بیماریهای شاخته شده نشان میداد منشا ان هنوز ناشناخته و ثابت نشده است. سریعا قضاوت نکنید. اجازه بدهید مبارزه با بیماری تا حد معقول تمام شود وبه رسیدگی به ان خواهند رسید. . این ویروس وبیماری اولین بار توسط دولت چین پس از مدتی نه چندان طولانی و زمانی کاملا قابل قبول شناخته شد. زمانی که شناخته واعلام شد در هیچ کشور دیگر بیماری این چنین شناخته واعلام نشده بود.هنوز نمی توان بطور قطعی بیان کرد که شروع ابتدای این بیماری که بنظر و با احتمال بیشتر نسبت به نشت ازمایشگاهی ویا بازار مرطوب حیوانات وحشی تروریستی بنظر میاید درکجا بوده واز کجا ناشی شده وتوسط چه کسانی پراکنده شده است. بیماری ایدز که تا بحال ۲۵ میلیون انسان راازبین برده است وحتی سالها بعد ویروس ان شناخته شده از کجا امد. تصور اولیه چه بود وتصور علمی وواقعی انتهائی چه بود.یا سارس ومرس چگونه واز کجا شیوع یافتند.احتمال زیاد دارد که شروع اولیه ان چین نبوده باشد واین بیماری در چین نیز وارداتی بوده باشد..امروزه اطلاعات پزشکان ما در مورد این بیماری بسیار زیاد است وروز بروز زیادترمیشود. تصور ابتدائی و شباهت اولیه به بیماری انفلونزا ویا سرما خوردگی وسینه پهلوی اولیه کاملا باطل شده است.امروزه بیشتر این بیماری را یک بیماری خونی که باعت ایجاد لخته های خونی بسیار ریز در مویرگ های اعضای مختلف بدن در قفسه سینه و مغز وکلیه و... میشود میدانند که اکثریت نا کارائی ها در شش نشان داده میشود.در صد بالائی از مردم بعلتی که شناخته شده نیست با اینکه حامل ویروس هستند علائم بیماری نشان نمی دهند یا در موردبیماران مختلف شدت وضعف دارد واعضای مختلفی را مورد حمله قرارمیدهد..پزشکان چینی بدرستی پس از مدتی معقول به این نتیجه رسیدند که با ویروس جدیدی مواجه اند ولی اعلام بین المللی ان نیاز به شواهدی مقبول در دولت مرکزی چین داشت که هنوز کاملا بدست نیامده بود. اول اندیشه و جمع اوری دلایل وانگهی گفتار. دولت چین با بو کردن کف دست بیماران وخودرا نمی توانست نکته هائی در مورد این بیماری درک کند..توقع شناخت کافی از یک بیماری با ویروس جدید با تمام خصوصیات از دولت چین در مدتی بسیار کوتاه توقع علمی ومعقولی نیست.چین همکاری کافی وحتی بیش از اندازه سریع را در اعلام این بیماری وعلائم و نحوه معالجات با توجه به اطلاعات علمی تا زمان راازخود نشان داده است.اگر برخی اطلاعات دولت چین از این بیماری در زمانی که اعلام شده است نه کل واقعیت بلکه در صدی از واقعیت بوده است هنوز نکات جدید این بیماری مکشوف شده برای انها نبوده است.