تاکید جوزپ بورل بر متحد ماندن اتحادیه اروپا در مقابل چین

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۶ کد : ۱۹۹۱۴۸۳ سرخط اخبار

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که چین به عنوان یک "کشور شریک" است، با این حال بر ضرورت حفظ "نظم جمعی" با هدف ایستادن در برابر "ابر قدرت‌ها" تاکید کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک،‌ جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم‌چنین به تمامی کشورهای عضو اتحادیه تاکید کرده تا اجازه ندهند چین از بن‌بست دیپلماتیک بین آنها به نفع خود سود ببرد.

این سیاستمدار اسپانیایی در مقاله‌ای که روز جمعه در چند رسانه اروپایی منتشر شد، چین را یک کشور "شریک" دانسته، با این حال به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا هشدار داده که آنها باید به صورت مشترک در مقابل ابرقدرت‌ها اقدام کنند؛ هم‌زمان با آن که "دیسیپلین جمعی" خود را حفظ می‌کنند.

بورل نگرانی خود را درباره این مساله ابزار کرده که پکن به صورت مکرر به جهان درباره ارسال کمک به سایر کشورها در بحبوحه پاندمی کروناویروس می‌گوید، در حالیکه اتحادیه اروپا از سیاسی کردن تلاش‌های خود برای مقابله با کروناویروس امتناع کرده است.

وی ادامه داد:‌ تغییر در روابط اتحادیه اروپا با چین در فازهای مختلف از زمان شیوع ویروس کرونا تسریع یافته است. مساله اصلی این است که ما باید از یکدیگر حمایت کرده و انسجام بین‌المللی را نشان دهیم و اتحادیه اروپا همیشه نشان داده که چطور به این مساله متعهد است اما در عین حال، ما نباید از سرمایه سیاسی برای پیروزی بر چنین مساله‌ای استفاده کنیم.

اتحادیه اروپا مدعی شده که چین در حال منحرف کردن توجهات از مسیر اصلی است و آمریکا در عوض، چین را به کم اهمیت شمردن مقیاس این ویروس همه گیر و منشا آن متهم می‌کند.

در گزارش اخیر اتحادیه اروپا،‌ پکن "به صورت عمدی" اطلاعات نادرست درباره شیوع ویروس کرونا داده است.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین بر اعتماد متقابل تاکید کرد و گفت که اینها برای حرکت رو به جلو در ازای تضمین عدم شکست روابط چین و اتحادیه اروپا در جریان و پس از بحران کرونا لازم هستند.

کلید واژه ها: جوزپ بورل اتحادیه اروپا چین


( ۱ )

نظر شما :