دولت وحدت ملی گانتز و نتانیاهو!

توافق عجیب و پیچیده در اسرائیل

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۰۸۸۹ اخبار اصلی خاورمیانه
احمد زیدآبادی در یادداشتی پیرامون تشکیل دولت وحدت ملی در اسرائیل می نویسد: دو بلوک سیاسی لیکود و آبی - سفید توافقنامه‌ای را با جزئیات عجیب و غریب در ۱۵ صفحه به امضاء رسانده‌اند تا بر اساس آن دولت وحدت ملی اضطراری تشکیل دهند. تقسیم پست‌های وزارتی طبعاً آسان‌ترین بخش این توافق است و طبق آن علاوه بر وزارت دفاع و خارجه و چند وزارتخانه دیگر، وزارت بسیار خطیر دادگستری نیز نصیب حزب آبی - سفید می‌شود. اما تمهیداتی که برای اداره وزارت دادگستری مطرح شده، همراه با چنان جزئیاتی است که برای فهم آنها به آموزش نظام قضایی اسرائیل در حداقل یک ترم نیاز است!
توافق عجیب و پیچیده در اسرائیل

احمد زیدآبادی، تحلیلگر مسائل اسرائیل

دیپلماسی ایرانی - در حالی که برخی از افراد به من می‌تازند که اصولاً به چه حقی (!) به امور داخلی اسرائیل ورود می‌کنم، برخی دیگر خواهان ارائه تحلیل در باره تحولات ریز و درشت سیاسی آن کشور می‌شوند!

راستش من خودم هم از دست این اسرائیلی‌ها پاک خسته و کلافه شده‌ام! ظاهراً هنر اصلی آنها این است که هر موضوعی را چنان غامض و ملتبس و مغلق و ملفوف کنند که نه فقط ناظران از درک آن گیج و مبهوت شوند، بلکه اساساً از خیر فهم ماجرا بگذرند و آن را به حال خود رها کنند!

اینکه جامعه جهانی، از درگیر کردن خود با اسرائیل پرهیز می‌کند به نظرم تا اندازه‌ای به همین علت است! اسرائیلی‌ها در هر موضوع ساده و پیش پا افتاده‌ای، حجم عظیمی از جزئیات بی‌ربط و با ربط را در برابر طرف مقابل می‌گذارند به گونه‌ای که طرف از ورود به مسئله پشیمان شود!

این کار رانه فقط در نظام حکمرانی خود بلکه در موضوع فلسطین نیز به کار گرفته‌اند. آنها قراردادهای اسلو را در چنان لفافه‌ای از جزئیات حقوقی و غیرحقوقی پیچاندند که در نهایت جز خودشان کسی یارای تفسیر آن را نداشته باشد! حتی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در مورد اسرائیل از جمله قطعنامه مهم 242 نیز به قدری مبهم و بغرنج نوشته شده است که در نهایت اسرائیلی‌ها بتوانند آن را به دلخواه خود تفسیر و اجرا کنند!

حالا هم دو بلوک سیاسی لیکود و آبی - سفید توافقنامه‌ای را با جزئیات عجیب و غریب در 15 صفحه به امضاء رسانده‌اند تا بر اساس آن دولت وحدت ملی اضطراری تشکیل دهند.

تقسیم پست‌های وزارتی طبعاً آسان‌ترین بخش این توافق است و طبق آن علاوه بر وزارت دفاع و خارجه و چند وزارتخانه دیگر، وزارت بسیار خطیر دادگستری نیز نصیب حزب آبی - سفید می‌شود. اما تمهیداتی که برای اداره وزارت دادگستری مطرح شده، همراه با چنان جزئیاتی است که برای فهم آنها به آموزش نظام قضایی اسرائیل در حداقل یک ترم نیاز است!

سرنوشتی که برای شخص بنیامین نتانیاهو در مقام نخست وزیر دولت وحدت ملی اضطراری به مدت یک سال و نیم، در نظر گرفته شده به همان اندازه ترتیبات اداره وزارت دادگستری بغرنج است به طوری که شرح آنها از حوصله خواننده عادی به کلی خارج است.

به هر حال، پس از آنکه این دولت وحدت ملی اضطراری شکل گرفت در باره میزان تأثیر آن بر نوع اجرای "معامله قرن ترامپ" و تحولات منطقه‌ای متعاقب آن چیزی خواهم نوشت.

کلید واژه ها: احمد زیدآبادی اسرائیل بنیامین نتانیاهو بنی گانتس


( ۴ )

نظر شما :

مسعود ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۳
اختیار دارید جناب زید آبادی شما و همه ی ماحق داریم از تجربیات و دستاوردهای موفق دیگران اگر چه اسرائیلی و صهیونیست هم باشند استفاده ببریم ! مثلاً ما از تجربه ی آبیاری تحت فشار یا فطره ای اسرائیلیها استفاده کردیم خیلی هم مفید بود!!؟ حالا اسرائیلیها با وجود اختلافات ریشه ای که باهم دارند در نهاییت با یک نوع میثاقی که امثال ما از درکش عاجزیم !بر مشکلات سیاسیشان غلبه کرده و توانستند به توافق برسند و یک دولت وحدت ملی به تفسیر خودشان تشکیل دهند!؟ سوال اینجاست که : آیا وقت و زمان و ضرورت آن فرانرسیده است که ما هم به عنوان یک ملت اسلامی انقلابی ونمونه ، آستین همت را بالازده و در این شرایط سخت و دشوار باهم متحد و یکچارچه شویم ؟