اتفاق تلخی که در کنار شیوع کووید – ۱۹ روی داده است

مبارزه با اخبار جعلی: جبهه ای جدید در نبرد با کرونا

۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۹۰۸۲۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
کلیر میلن می گوید: «در مجموع باید گفت این اخبار نادرست نمونه های مهم از تاثیر مخرب اطلاعات نادرست بر زندگی ما هستند.» او می گوید: «ما در این  شرایط در مورد آن چه در فضای مجازی به اشتراک می گذاریم مسئول هستیم.»
مبارزه با اخبار جعلی: جبهه ای جدید در نبرد با کرونا

نویسنده: دیوید چایلد 

دیپلماسی ایرانی: نظریاتی مانند درمانگر بودن داروی کلروکین، مصون بودن کودکان در برابر کووید ۱۹ و نقش فناوری نسل پنجم در ایجاد این بیماری عالمگیر به همان سرعت شیوع کووید ۱۹ منتشر شده اند.

درحالی که ما به دنبال درک بحرانی هستیم که جهان را در آشوب و دلهره فرو برده ، فضای مجازی  مملو از اخبار جعلی  شده است.

این به اصطلاح اپیدمی اطلاعات تلاش های جمعی در جهان برای مهار کووید ۱۹ را با خطر مواجه کرده است.

کارل میلر، مدیر پژوهش در مرکز تحلیل رسانه های اجتماعی در اندیشکده دموس Demos در انگلیس، می گوید: «اگر این بیماری عالمگیر را یک جنگ تصور کنیم، آن گاه باید از دو جبهه سخن بگوئیم: جبهه نخست جبهه سلامت عمومی و دومین جبهه امواج  آشوب های اجتماعی و سیاسی ناشی از این ویروس و واکنش ما به آن است.» 

در حالی که میلیون ها نفر خانه نشین شده اند، رسانه های اجتماعی طیفی از نظریات توطئه و نگران کننده و داستان های عجیب را منتشر کرده اند. تنها در انگلیس، نیمی از بزرگسالان در معرض اخبار و ادعاهای جعلی و گمراه کننده قرار دارند.

به گزارش سایت نظرسنجی افکام سوروی ( Ofcom survey)، ۴۰ درصد از بزرگسالان در انگلیس در تشخیص راست و دروغ در مورد کووید ۱۹ با دشواری مواجه هستند.

کلیر میلن، معاون موسسه حقیقت یاب فول فکت (Full Fact) در لندن، می گوید تهدید ویژه ناشی از اطلاع رسانی جعلی در هفته های اخیر در مورد نظریات توطئه مرتبط با نقش فناوری نسل پنجم موبایل بوده است .

کارل میلر نیز می گوید: «ما با ظهور یک نظریه توطئه بزرگ مواجهیم که مجموعه ای از نظریات توطئه جناح راستی هستند که به نظر من اخباری کاملاً نادرست را در رسانه های مجازی منتشر می کنند.»

در شبکه یوتیوپ ۱۰ نظریه توطئه معروف در مورد کووید – ۱۹ میلیون ها بار مورد بازدید  قرار گرفته اند.

نظریات در مورد فناوری نسل پنجم و کووید ۱۹ اگرچه به وسیله اندیشمندان به طور کامل رد شده اند، ولی از سوی چهره های محبوب هنری و ورزشی در رسانه های اجتماعی منتشر می شوند.

شایعات اکنون وارد  دنیای واقعی شده اند. در انگلیس که ادعاها در مورد فناوری نسل پنچم شدیدتر است، چندین زیرساخت  مخابراتی از ماه آوریل به این سو با حمله و صدمه مواجه شده اند.

کلیر میلن می گوید: «در مجموع باید گفت این اخبار نادرست نمونه های مهم از تاثیر مخرب اطلاعات نادرست بر زندگی ما هستند.» او می گوید: «ما در این  شرایط در مورد آن چه در فضای مجازی به اشتراک می گذاریم مسئول هستیم.»

جولیان نایت، عضو مجلس انگلیس و رئیس کمیته تحقیق در مورد اطلاعات نادرست در مورد کووید – ۱۹ در فضای مجازی، به تازگی از شرکت های رسانه ها اجتماعی خواسته است که برای مبارزه با تلاش های عامدانه در انتشار نگرانی در مورد کووید – ۱۹ نقش خود را ایفا کنند.

سحنگوی فیس بوک که مالک اینستاگرام و واتس اپ نیز هست، در این باره می گوید که این شرکت گام های جدی را برای توقف اخبار جعلی و زیان بار منتشره در این پلت فورم اتخاذ کرده است.

منبع: الجزیره انگلیسی / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ویروس کرونا اتحادیه اروپا شیوع ویروس کرونا مبارزه با کرونا ایالات متحده امریکا


( ۲ )

نظر شما :