کمپین نفرت انگیز اعمال فشار دونالد ترامپ

قطع دسترسی ایران و ونزوئلا به دارو جنایت علیه بشریت است

۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۹۰۵۷۰ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
یکی دیگر از جنبه های نفرت انگیز شیوع ویروس کرونا این است که ایالات متحده از آن برای مجازات کشورهایی همچون ایران و ونزوئلا استفاده می کند. سیاست های دولت ترامپ در قبال هر دو کشور را می توان به معنای واقعی کلمه «سادیستی» توصیف کرد.
قطع دسترسی ایران و ونزوئلا به دارو جنایت علیه بشریت است

نویسنده: فیلیپ جیرالدی

دیپلماسی ایرانی: هنوز مسائل زیادی درباره ویروس کرونا نمی دانیم و این احتمال وجود دارد که در صورت خودداری دولت های متعدد از همکاری، هرگز متوجه نشویم که این بیماری چطور شیوع یافته است. چینی ها در مراحل اولیه به شیوه ای کاملا محتاطانه اطلاعات درباره ویروس را کنترل کردند، اما نهایتا مجبور شدند برای جلوگیری از شیوع بیماری قرنطینه کامل به اجرا بگذارند که رویکرد موفقی به نظر می رسد و می تواند الگویی برای دیگر کشورها باشد؛ البته اگر بتوانند بر نگرانی ها درباره تهدیدها برای آزادی های شهروندی غلبه کنند.

در طی دو هفته گذشته، این فرضیه را مطرح کردم که شاید شکل کنونی ویروس کرونا از یک آزمایشگاه گریخته باشد که در آن ویروس به شکل سلاح تولید می شود؛ احتمالا خود چین و شاید هم ایالات متحده یا اسرائیل که باور عمومی بر این است که قابلیت های گسترده ای در زمینه جنگ افزارهای زیستی و البته انگیزه ژئوپولتیک لازم برای شیوع ویروس در برخی کشورهای خاص را دارند. هنوز هم باور دارم که این فرضیه باید به عنوان یک روند سیاسی درباره ویروس جدی تر مورد توجه قرار بگیرد.

چین اکنون مدعی است که سربازان ایالات متحده درگیر در بازی نظامی جهانی را در ماه اکتبر در ووهان دستگیر کرده که ممکن است به طور عمدی ویروس را منتشر کرده باشند و این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و دیگر جمهوری خواهان در آمریکا بیماری را «ویروس ووهان» یا «ویروس چین» می خوانند و به طور ضمنی این مساله را بیان می کنند که رفتارهای بی محابای چینی عامل بروز بحران بوده است. لازم به یادآوری است که این ویروس ضربه سهمگینی به چین و ایران، دو کشور اصلی در صدر فهرست دشمنان ایالات متحده، وارد آورده و این مساله خود عامل مطرح شدن تئوری های توطئه بسیار بوده است.

دونالد ترامپ را نمی توان یک فرد دلسوز دانست؛ وقتی ویروس کرونا شایع شد، او آن را «فریب» خواند و همه را به رفتن به سر کار حتی در صورت احساس بیماری ترغیب کرد که دقیقا عکس توصیه مقامات پزشکی بود. او اکنون برنامه دارد 1200 دلار به هر شهروند آمریکایی بدهد تا این آسیب سیاسی را جبران کند؛ این برنامه در کل حدود 500 میلیارد دلار برای ایالات متحده خرج بر می دارد و دولت آمریکا چنین پولی ندارد و مجبور خواهد شد یا آن را وام بگیرد یا اسکناس چاپ کند. چند سناتور جمهوری خواه گفته اند که تنها باید به افراد آسیب دیده در نتیجه شیوع ویروس یا افراد بیکار داده شود.

یکی دیگر از جنبه های نفرت انگیز شیوع ویروس کرونا این است که ایالات متحده از آن برای مجازات کشورهایی همچون ایران و ونزوئلا استفاده می کند. سیاست های دولت ترامپ در قبال هر دو کشور را می توان به معنای واقعی کلمه «سادیستی» توصیف کرد.

درخواست ونزوئلا برای دریافت وام 5 میلارد دلاری از صندوق بین المللی پول برای مبارزه با ویروس بر مبنای یک سری توجیهات سیاسی نامربوط که معلوم نیست رئیس دولت مشروع در کشور دقیقا چه کسی است، رد شده. کاخ سفید همچنین «کمپین اعمال فشار حداکثری» علیه اقتصاد ونزوئلا به اجرا گذاشته و به طور مشخص بخش خدمات بهداشت و درمان را هدف گرفته است. بدین ترتیب، ونزوئلایی ها جان خود را از دست خواهند داد و مادورو قطعا به اداره دولت ادامه خواهد داد و این مساله هدف تغییر نظام ترامپ را بی نتیجه می سازد.

ایران نیز از صندوق بین المللی پول دریافت یک وام فوریتی 5 میلیارد دلاری را برای رسیدگی به بحران درخواست کرده است که البته انتظار می رود این درخواست نیز از سوی دولت ترامپ رد شود. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، هفته گذشته با اعمال تحریم های جدید فشارها علیه ایران را تشدید کرد؛ اتهام وارده به ایران دست داشتن در حملات اخیر به پایگاه های نظامی آمریکایی در عراق است. ظاهرا پومپئو در مطرح کردن این اتهامات فراموش کرده که دولت عراق در پی ترور فرمانده نیروهای شبه نظامی عراقی (همراه با سردار سلیمانی)، تعطیلی پایگاه های آمریکایی و خروج سربازان آن را خواستار شده است. پومپئو همچنین این مساله را نادیده گرفته که عناصر باقی مانده از داعش هنوز در مناطقی که پایگاه های مقر نیروهای آمریکایی در آن قرار دارد، فعال هستند.

ایران هفته گذشته تایید کرد که بیش از 10 هزار نفر در کشور به ویروس مبتلا شده و بیش از هزار نفر نیز جان خود را از دست داده اند؛ اما بسیاری بر این باورند که روند انجام آزمایش نامناسب بوده و دولت درک درستی از موارد حقیقی ابتلا به ویروس ندارد یا به دلایل سیاسی از اعلام آن خودداری می کند. پومپئو بارها گفته ایران اجازه دارد داروهای لازم را از خارج خریداری کند، اما تحریم های ایالات متحده بر تبادلات مالی با ایران فعالیت های بانک مرکزی این کشور را محدود کرده و به این معناست که مکانیزمی برای پرداخت هزینه دارو و تجهیزات پزشکی در میانه دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا وجود ندارد.

حتی برخی سناتورهای آمریکایی نیز به اینکه سیاست ایالات متحده در قبال ایران ماهیتی شیطانی دارد، اشاره کرده اند: الیزابت وارن، سناتور ایالت ماساچوست، در نامه ای به پومپئو درباره آسیب پذیری مردم ایران در برابر ویروس کرونا و احتمال شیوع بیشتر بیماری در کشورهای همسایه آن ابراز نگرانی کرده است؛ سناتور برنی سندرز هم در توئیتی نوشته که ایران با آمارهای وحشتناکی در رابطه با ویروس کرونا مواجه است و تحریم های ایالات متحده نباید این فاجعه انسانی را تشدید کند.

دولت ایران به دلیل شیوه نامناسب رسیدگی به بحران، هدف گیری اشتباهی هواپیمای مسافربری اوکراینی و ناتوانی در جلوگیری از تشدید بحران اقتصادی که یکی از دلایل اصلی آن تحریم های ایالات متحده بوده، نامحبوب است. با توجه به نشانه های ضعف و بی ثباتی اخیر در تهران، جلسه ای در کاخ سفید برگزار و در آن مساله حمله آمریکا به ایران به بحث گذاشته شد. خوشبختانه، وزیر دفاع و فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا این پیشنهاد را رد کردند.

مساله کنایه آمیز اینجاست که اگر ایالات متحده تلاشی جدی برای کمک به مردم ایران از طریق معلق کردن تحریم ها و رساندن کمک های پزشکی به ایران انجام می داد، می توانست بن بست در روابط از 1979 را حل و فصل کند. اعلان جنگ علیه مردم بی گناه نباید به یک ماهیت آمریکایی تبدیل شود. تنها تغییر در سیاست گذاری هاست که می تواند نشان دهد واشنگتن به دنبال حفظ جان مردم است و نه نابود کردن آن و این رویکردی است که مردم جهان و آمریکا از آن استقبال خواهند کرد.

منبع: راشا اینسایدر / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: کمپین اعمال فشار حداکثری ترامپ علیه ایران تحریم های ترامپ علیه ایران تحریم های ترامپ علیه ونزوئلا جنایت علیه بشریت تجارت اقلام بشردوستانه شیوع ویروس کرونا شیوع کرونا در ایران


نظر شما :

مهدی ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۱
اسم امریکا را نیاورید مبادا که عده ای در داخل کهیر بزنند!
امیر ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۲:۰۲
منبع: راشا اینسایدر!!!