آنچه کووید – ۱۹ با کشورمان کرد

کرونا به مثابه یک جنگ تمام عیار علیه ایران

۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۹۰۴۵۲ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
سید علی موسوی خلخالی می نویسد: آنچه شاهدیم دست کمی از جنگ ندارد. جنگی که در آن سلاح از استفاده نمی شود بلکه این ویروس است به جان مردم افتاده است. در بحبوحه جنگ همه فکر و ذکر مسئولان و فرماندهان در میدان نبرد، چگونگی پیروزی در میدان نبرد است، مشکلات و ویرانی های ناشی از جنگ بعد از آن خود را نشان می دهند. شیوع ویروس کرونا نیز دقیقا همان اثرات را برای ما و جامعه جهانی دارد.
کرونا به مثابه یک جنگ تمام عیار علیه ایران

نویسنده: سید علی موسوی خلخالی، سردبیر دیپلماسی ایرانی

دیپلماسی ایرانی: چه ویروس کرونا نتیجه فعالیت های مغرضانه آزمایشگاهی امریکایی یا غربی باشد چه نباشد، واقعیت این است که یکی از بزرگترین متضررین این ویروس کشورمان است. چه بگوییم کرونا نتیجه توطئه ای خارجی است یا این که واقعا یک بیماری طبیعی باشد که فراگیر شده و همه را درگیر خود کرده است، ایران ضرر و زیان های بسیاری از شیوع این ویروس متحمل می شود.

ایران در بحبوحه سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا، متحمل این بیماری مهلک شده است. بیماری ای که تا کنون به گفته وزارت بهداشت کشورمان تا کنون دست کم 44 هزار و 605 مبتلا و 2898 قربانی داشته است. ویروس کرونا نشان داد که زیرساخت های بهداشتی ما تا چه اندازه ضعف دارند و تحریم ها تا چه اندازه بر بهداشت و سلامتی جامعه ما تاثیر گذاشته اند. همچنین دسترسی نه چندان آسان ما به دارو و کمک های بهداشتی جهانی و تجهیزات پزشکی به واسطه تحریم ها به خوبی خود را نشان دادند و برایمان روشن شد که تا چه اندازه تحریم ها می توانند جلوی دسترسی ما را به دارو و تجهیزات پزشکی بگیرد. نسبت مرگ و میر به میزان مبتلایان که بالاتر از میانگین نرخ کشورهای دیگر است، به خوبی این واقعیت ها را به ما نشان می دهند.

اما این همه داستان نیست. بحران ناشی از شیوع کرونا بر ایران بعد از پایان این بیماری بیش از پیش خود را نشان خواهد داد. ضربات مهلکی که به واسطه ویروس کرونا به اقتصاد کشورمان خورده و سبب شده است تا مشکلات اقتصادی متعددی در انتظارمان باشند. 

آنچه شاهدیم دست کمی از جنگ ندارد. جنگی که در آن از سلاح استفاده نمی شود بلکه این ویروس است به جان مردم افتاده است. در بحبوحه جنگ همه فکر و ذکر مسئولان و فرماندهان در میدان نبرد، چگونگی پیروزی در میدان نبرد است، مشکلات و ویرانی های ناشی از جنگ بعد از آن خود را نشان می دهند. شیوع ویروس کرونا نیز دقیقا همان اثرات را برای ما و جامعه جهانی دارد. اکنون شاهدیم که اکثر کشورهای آسیایی، اروپایی و ایالات متحده درگیر این ویروس کشنده هستند و تبعات اقتصادی که این ویروس بر اقتصاد جهانی گذاشته به گواه صندوق بین المللی پول بدتر از رکود اقتصادی سال 2009 است. دقیقا به همین دلیل است که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه از بزرگترین بحران بشری بعد از جنگ جهانی دوم سخن می گویند و تبعات این بحران را آن قدر زیاد می دانند که بعد از جنگ جهانی دوم سابقه نداشته است.

این تبعات برای ایران که به گفته مقامات امریکایی تحت شدیدترین تحریم های تاریخ جهان است، به مراتب بیشتر است. آنچه ویروس کرونا با ایران کرد شباهت بسیاری با تبعات یک جنگ بین المللی دارد؛ اگر بنا بود جنگی علیه کشورمان دربگیرد مرزهایمان بسته می شدند، شهروندانمان کشته می شدند، فرودگاه هایمان خالی می شدند، پروازها به خاک کشورمان متوقف می شدند، حمل و نقل دریایی و زمینیمان دچار مشکلات گوناگونی می شدند، اقتصادمان آسیب می دید، زیرساختهایمان ضربه می خوردند، و این دقیقا تمامی کارهایی است که در حال حاضر کرونا با کشورمان کرده است. 

مساله زمانی خود را نشان می دهد که همانند همه کشورهای جهان بخواهیم از تل آسیب های ناشی از ویروس کرونا برخیزیم. در آن موقع ایالات متحده می تواند از بحران کرونا و مشکلاتی که برای ما به وجود آمده است به عنوان ابزاری برای فشار بر ایران استفاده کند و رابطه کشورهای جهان با ما را تحت تاثیر قرار دهد. کشورها برای بازسازی خود نیاز به کمک کشورهای دیگر دارند، چون سرمایه های داخلیشان تحلیل رفته و زیرساخت هایشان آسیب دیده اند، این مساله برای ما که تحت فشارهای حداکثری امریکا هستیم، می تواند به مراتب سخت تر شود و ما را بیش از پیش تحت فشار بگذارد. شاید عده ای گمان کنند که چون امریکا خود نیز درگیر این بیماری شده پس وقتی نخواهد داشت که به فشار به ما فکر کند، در حالی که نباید این نکته را فراموش کرد که اولا، امریکا حتی در سخت ترین شرایط که درگیر بحران های داخلی خود هم بوده، از پیگیری سیاست های خارجی خود دست نشسته و به رفتارهای سوء خود ادامه داده است (البته این فقط امریکا نیست که این گونه رفتار می کند، اکثر کشورهای جهان متناسب با قدرت و توانایی هایشان همواره این گونه برخورد کرده اند)، پرونده های عراق، سوریه، ونزوئلا و جاهای دیگر گواه این ادعاست. ثانیا، اخلاق هیچ گاه، دست کم در تاریخ 120 ساله اخیر، نقشی در مناسبات بین المللی نداشته است. بارها دیده ایم بدترین بداخلاقی ها در اوج بحران های بین المللی روی داده است. 

شکی نیست که شیوع ویروس کرونا آینده روابط بین الملل را تحت تاثیر قرار می دهد و مناسبات بین المللی را به شدت دگرگون می کند. در این هم شکی نیست که با شیوع جهانی این ویروس مهلک، کشورهای دیگر نیز تحت فشار قرار می گیرند و این مساله باعث می شود تا آنها در پیشبرد روابط بین المللی خود دچار مشکلات متعددی شوند. در این میان ایران می تواند بیش از دیگران آسیب ببیند و متحمل سختی شود. 

کلید واژه ها: شیوع ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا در ایران استفاده ابزاری از ویروس کرونا استفاده ابزاری امریکا از ویروس کرونا ایران و امریکا فشار حداکثری آمریکا علیه ایران جنگ با ایران


( ۸ )

نظر شما :

فدوی ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۹
البته که همه این سخنان درست است اما چرا راهکاری ارائه نمی شود ... فرسایش ایران تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد ... نکته جالبی گفته شد ... بدترین بی اخلاقی ها اتفاقا در همین مواقع رخ می دهد ... قطعا همینگونه است و اتفاقا من یقین دارم که همین الان بزرگترین دزدی های تاریخ ایران در اوضاع کدر کشور در حال رقم خوردن است ... براستی ایران تا کجا می تواند این ضربات مهلک داخلی و خارجی را تاب آورد ... چرا کسی نیست که چاره ای بیاندیشد ؟ چرا دام وعده آینده داده می شود ؟ کدام آدم عاقلی نقد امروز را رها می کند و نسیه فردا را طلب ؟ ... نکته ای که شاید مغفول مانده بی فرهنگی های عجیبی است که در داخل کشور رخ داد که نشان می دهد مشکل اقتصادی تا چه حد بر سایر امور مملکت ما اثر سوء گذاشته است ( از لیسیدن تا شکستن و مالیدن تا مسخره کردن تا و تا ... و ... ) از همه مهمتر ناامیدی حیرت انگیزی که بر جامعه ما خیمه زده ( ناامیدی از افرادی که همه چیز هستن الا مسئول ) ... چرا مجلس تعطیل است ؟ چرا معاونین رییس جمهور کمتر از روزهای قبل آفتابی می شوند و کلی چرای دیگر که یک نتیجه دارد ... ( وای به روزی که ایران دچار مصیبتی بزرگتر شود تمام این مسئولین بی کفایت اولین افرادی هستند که میدان را خالی خواهند کرد ، مسئولینی که به هنگام دریافت حقوقهای عجیب و غریبشان ، گوش تا گوش در صفی طویل پشت سر هم می ایستند تا هر یک در حد توان خود صنودق بیت المال را خالی کند ) ...خوش رقصی آمریکا بر بالای بدن نحیف ایران شاید اندکی ناشی از قدرتش باشد ولی قطعا قسمت اعظم آن ناشی از فرصت سوزی هایی است که طی سه دهه بعد از جنگ در ایران رخ داده است ... بیچاره ایران که نمی داند از دوست بنالد یا از دشمن ، از خودی یا از غریبه ...
احمد محمود ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۶
دستی که نمیتونی قطغ کنی ببوس
غلامرضا ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۹
اقای خلخالی زمانی که ترامپ پس از انتخاب شدن در امریکا به عنوان رئیس جمهور تصمیم به خروج از برجام گرفت و گفت بایستی مذاکرات مجدد صورت گیرد حکومت ایران می بایستی با او مذاکره میکرد و زمان میخرید.افسوس که استاد از دست دادن فرصت هستیم به نظرم الان مجادله بین ایران و آمریکا مجادله بی پایان دو نظام حاکم بر این دو کشور است که منافع مردم به شدت قربانی این مجادله شده است.انگارپایانی بر رنج مردم ایرانی مردم ایران متصور نیست .به قول آقای این سرنوشتی است که خودمان انتخاب کردیم ؟؟؟!!!
رضا ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۷
آقای خلخالی در اینکه امریکا کشوری زورگو،استثمارگر و....که جنایات بیشماری درسطح جهان انجام داده شکی نیست ولی بهتراست جنابعالی وکارشناسان محترم علل شروع آمریکا ستیزی رانیز تحلیل کنند کسانی به مانند موسوی خویینی ودانشجویانی که به مانند حاکم اترار بهانه به دست شروران روزگار دادند وباعث شدند تحریم پشت تحریم برای ملت ایران شکل گیرد
محسن ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۲
فدوی جان فعلا تفکر حاکم و غالب و تصمیم گیر و تصمیم ساز در کشور تفکری هست که تمام شعار و ایده آلش دادن چند جعبه ماسک و کیت تشخیصی کرونا به مردم مستضعف آمریکا ( به زعم خودشان ) و بهره برداری سیاسی و تبلیغی از آن کردن جهت فریب و تدلیس افکار عمومی در ایران و جهان هست به واقع تفکر عجیب و مرموز و ناشناخته ای در حال تصمیم گیری برای ایران و ایرانیه چه پوچ و چه آسان وبه ثمن بخس آینده یک کشور و ملت و منافع حال و آینده ان در یک « تله هسته ای » گرفتار شد و به تاراج رفت
مجتبی ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۵
دوست عزیز نگارنده مقاله به خسارت‌های ناشی از کرونا به ایران اشاره کردن و سیستم پزشکی کشور رو ضعیف نشون دادن در حالیکه ایران در مقایسه با کشورهای غربی مدعی، عملکرد به مراتب بهتری در زمان تحریم در کنترل این بیماری نشان داد و با روش‌های ممکن ملزومات بهداشتی خود را از داخل و خارج تامین کرد که آمارهای جهانی موید این موفقیت هستند. مشکل مملکت افرادی هستند که برای رهایی از مشکلات آدرس غلط به جامعه میدن که هیچ راهی جز سازش و تسلیم در برابر دنیای غرب و فروش عزت و استقلال کشور نیست، فراموش نکنیم این مسیر یک بار در 7 سال گذشته تجربه شده و نتیجه اش همین آشفتگی اقتصادی فعلیست پس ادامه این مسیر فرو رفتن هر چه بیشتر در باتلاق مشکلات و وابسته و ضعیف شدن هرچه بیشتر کشور خواهد بود. پس لطفا نگاهتون رو به داخل و ظرفیت های داخل برگردونید و مسیری رو که همه کشورهای قوی از نظر اقتصادی رفتن و امیدشون رو از خارج قطع کردن رو مبنا قرار بدید و به فکر ساختن یک ایران قوی رو پای خود باشید که در اون زمان این کشورهای غربی هستند که برای رابطه با شما التماس خواهند کرد.
ابراهیم قدیمی ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۴
ما درجهان بلایای متعددی داریم. ازقبیل سیل،زلزله،گردباد،.....در گیریهای سیاسی وجنگهای منطقهای که همه انهامنطقهای بوده وعالمگیرنمیباشند.حتی جنگ های جهانی به عالمگیری بیماری کرونا با این سرعت نیست ونبوده است.اپیدمی کرونا یک بلای عالمگیراست که مطمئنا علاوه بر تلاشهای فردی ، خانوادگی شهری واستانی وکشوری تلاشهای بین المللی رانیز طلب میکند.متاسفانه سازمانهای بین المللی در این فراگیری غایب بوده اند.ما هیچگونه فعالیتی از انهاندیدیم.سازمانهای بینالمللی دستور موکدی در مورد رفع تحریم های پزشکی وبهداشتی ایران وسایرین واستفاده از منابع متعلق به خود در این مورد صادر نکردند.حتی اگر صادر هم میکردند ممکن است خریداری نداشت.واقعیت این است که جهان با توجه به سرعت و هم پوشانی مواد اولیه وتولیدات صنعتی نیاز به جهانی شدن دارد ولی عدهای در تفکر استیلای جهانی با تکیه بر تولیدات قدرت افزا میباشند. این بیماری قدرت افزائی با تجهیزات یک اپیدمی جهانی شده است.کشورها ومردم انها نان ندارند بخورندولی مسلسل وسلاحهای مخرب هوائی و زمینی ودریائی دارند. .ویروس کرونا طبیعی باشد یا تغییر یافته ازمایشگاهی باشد که تشخیص ان با کارشناسان مربوطه است که در ایران کارشناسان انستیتو پاستور با صلاحیت ترین میباشندقدرت های تجهیزاتی بزرگ و کل جهان در مقابل چنین تهدیدی طییعی یا مصنوعی خود را بسیاراسیب پذیر نشان داد.بیماری کرونا هنوز به انجام نرسیدهاست ومشخص نیست پایدار خواهد بود یابرطرف شدنی کامل ویا ناقص است.ما در این شرایط بحرانی جهانی تفکر اشتراکی راهگشا است. هژفرد بخانواده هر خانوادهبه محله وهر محله به شهروهر شهر به استان و هراستان به کشوروهرکشور به جهان وبالعکس فکر کند.بنی ادماعضای یک دیگرند که در افرینش زیک گوهرند .....