قوی سیاه جامعه جهانی

درس تلخی که چین از کرونا گرفت

۰۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۹۰۳۴۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
بحران کرونا فرصتی برای دولت و مردم چین فراهم آورده است تا با آرامش کامل به خودشناسی بپردازند و این احتمال وجود دارد که چین این بحران را به فرصتی برای دستاوردهای نامنتظره تبدیل کند.
درس تلخی که چین از کرونا گرفت

نویسنده: سان زیمارچ

دیپلماسی ایرانی: بحران کرونا احتمالا برای چین و دیگر کشورهای جهان حکم "قوی سیاه" را دارد. این رویداد به شدت پیش بینی ناپذیر و در عین حال داری پیامدهای شدید است. تردیدی وجود ندارد که چین بیش از هر کشور دیگری از کرونا آسیب اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دیده است اما هیچ نشانه ای از فروپاشی نظام کمونیستی یا وقوع انقلاب در این کشور به چشم نمی خورد. 

به باور من بحران کرونا فرصتی برای دولت و مردم چین فراهم آورده است تا با آرامش کامل به خودشناسی بپردازند و این احتمال وجود دارد که چین این بحران را به فرصتی برای دستاوردهای نامنتظره تبدیل کند.

نخست اینکه، کرونا یک آزمون واقعی و جدی است. شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین شیوع کرونا را رویدادی بی سابقه در تاریخ جمهوری خلق چین از زمان تاسیس آن در سال 1949 تا کنون توصیف کرده است.

دستاورد دوم چین این است که این کشور در مقابله با کرونا با کاستی هایی روبه رو بوده اما یاد گرفته است که چگونه کمبودها را جبران و با بحرانی این گونه بدون توسل به اقدامات محدود کننده شدید، مقابله کند. دولت چین قول داده است نظام واکنش به بحران های بهداشت و درمان را تقویت کند. 

در همین رابطه پارلمان هند با تصویب قانونی تجارت و خوردن جانوران وحشی را ممنوع اعلام کرده است.

نکته مهم دیگر اینکه بحران کرونا، تحول و رویدادی به شدت تاثیر گذار است. نخستین نقطه عطف این رویداد آن است که نفوذ چین در عرصه بین المللی را نشان داد. هر وقت که چین سرفه می کند دنیا سرما می خورد. چین قدرتی بسیار بزرگ در عرصه تولید و عرصه کالا در جهان است. وقتی چین از تولید و خرید خودداری می کند، دیگر کشورهای جهان به میزان چشمگیری آسیب می بینند.

بحران کرونا، کارایی دولت چین را نیز نشان داد. پیش از این رویداد، دولت چین را حکومتی لنینیستی و توطئه گر توصیف می کردند که فقط در این کشور بیماری های همه گیر رخ می دهد اما اکنون کرونا در جهان همه گیر شده است.

رئیس گروه اعزامی سازمان جهانی بهداشت به چین می گوید تدابیری که چین برای مقابله با کرونا اتخاذ کرده است می تواند توسط کشورهای دیگر نیز الگوبرداری شود اما این کار به سرعت، پول، شجاعت سیاسی و خلاقیت نیاز دارد.

یکی دیگر از نکات عبرت آموز بحران کرونا مشخص شدن دوست و دشمن چین است. رئیس جمهوری چین و مردم این کشور براین باورند دوست واقعی کسی است که هنگام درماندگی به کمک انسان بشتابد. این بحران باعث شد تا برداشت بسیاری از ملل از چین تغییر کند و همین مساله تغییری چشمگیر در سیاست خارجی آینده چین خواهد داشت.

یک ضرب المثل چینی می گوید مصائب بزرگ باعث دمیدن حیات تازه در کالبد ملت می شود. این ضرب المثل بیانگر ضعف و در عین حال قدرت چین است. دولت چین در مواقعی که مردم این کشور انگیزه و وحدت بیشتری پیدا می کنند، از کارایی بیشتری برخوردار می شود.

از قرار مردم چین ازشیوع دردناک بیماری سارس به اندازه کافی درس عبرت نگرفته بودند حال باید دید که آیا کرونا به آنها درس عبرت جدی خواهد آموخت یا خیر؟

منبع: آسیا تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: چین کرونا شیوع ویروس کرونا جامعه جهانی


( ۱۳ )

نظر شما :

عزیز ۰۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۷
این قدر ازقدرت وازشوکت ومدیریت چین سخن نگویید سرکوب اعتراض دانشجویان توسط همین اقایان درمسند قدرت درمیدان تیا نمین بوسیله تانک وکشتارهنوز ازیادها نرفته انسان حیوان نیست که فقط غذا داشته ودرمقابل حکومتها سرتظیم وتسلیم فرود اورد کدام ازادی درچین وجود دارد سرکوب مسلمانها سرکوب اعتراض مردم هنگ کنک توسط حکومت دست نشانده چین فقدان ازادی مطبوعات نبود هیچگونه انتخابات ازاد ازمشخصات این ابر قدرت جدید می باشد وای به حال کشورهای طرفدار این نو کیسه جدید قرن حاضر