متحد سابق اردوغان درخواست تشکیل حزب سیاسی خود را داد

۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۶ کد : ۱۹۹۰۰۷۹ سرخط اخبار

معاون سابق نخست وزیر ترکیه امروز (دوشنبه)، هشت ماه پس از استعفایش از حزب حاکم "عدالت و توسعه" درخواست تشکیل حزب سیاسی خود را ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، علی باباجان، معاون سابق نخست وزیر ترکیه ژوئیه سال گذشته اعلام کرد که به خاطر اختلافات شدیدش با راهی که حزب حاکم "عدالت و توسعه" در پیش گرفته از این حزب استعفا می‌کند و اقدامش برای تشکیل یک حزب سیاسی جدید به عنوان اقدام بالقوه‌ای برای تحت تاثیر قرار دادن و کاهش حمایت‌ها از حزب "عدالت و توسعه" رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تلقی شده است.

علی باباجان گفت:‌ ما روز چهارشنبه در جریان برنامه راه‌اندازی نام این حزب را تایید خواهیم کرد. طرفداران من امروز درخواست رسمی تشکیل این حزب را تقدیم وزارت کشور کردند.

باباجان، یکی از بنیان‌گذاران حزب "عدالت و توسعه" که از سال ۲۰۰۲ میلادی زمام امور ترکیه را برعهده دارد ابتدا به عنوان وزیر اقتصاد، سپس به عنوان وزیر امور خارجه و پس از آن از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ میلادی به عنوان معاون نخست وزیر ترکیه خدمت کرد.

مشکلات اقتصادی در پی بحران مالی سال ۲۰۱۸ میلادی باعث کاهش میزان حمایت‌ها از پایگاه حمایتی اردوغان شد. کاهش بیشتر حمایت‌ها به شدت به حزب "عدالت و توسعه" لطمه خواهد زد؛ حزبی که در حال حاضر نیز برای حفظ اکثریت پارلمانی‌اش باید به ائتلافی با ناسیونالیست‌ها تکیه کند.

در دسامبر سال گذشته نیز احمد داووداوغلو، نخست وزیر سابق ترکیه و یکی دیگر از متحدان سابق اردوغان حزب "آینده" را برای رقابت با حزب "عدالت و توسعه" تاسیس کرد.

کلید واژه ها: ترکیه رجب طیب اردوغان


( ۲ )

نظر شما :

ارش ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۸:۲۳
همشون یکی اند و هیچ فرقی نمیکنند ، ایران باید بدون توجه به اینها سیاستشو در سوریه ادامه بده