تحریم‌های نفتی که سبب رونق تولید ملی شد

۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۶ کد : ۱۹۸۹۶۲۳ سرخط اخبار

با توجه به تحریم‌هایی که طی چند سال اخیر بر کشور تحمیل شده بسیاری از صنایع توانسته‌اند بر این فشارها غلبه کنند و در راستای سازندگی استوارتر و ثابت‌قدم‌تر تلاش و حرکت کنند. به نوعی تحریم‌های نفتی فرصت تاریخی برای تولید ملی ایجاد کرد.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، «ایران با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان، دارای ۷ درصد ذخایر معدنی جهان است، منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثنائی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملی، بازار بزرگ منطقه‌ای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیت، سواحل دریایی طولانی، حاصل‌خیزی زمین با محصولات متنوع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوع، بخش‌هایی از ظرفیت‌های کشور است؛ بسیاری از ظرفیت‌ها دست‌نخورده مانده است.گفته شده‌ است که ایران از نظر ظرفیت‌های استفاده‌نشده‌ طبیعی و انسانی در رتبه‌ اول جهان است. بی‌شک شما جوانان مومن و پرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید. دهه‌ دوم چشم‌انداز، باید زمان تمرکز بر بهره‌برداری از دستاوردهای گذشته و نیز ظرفیت‌های استفاده‌نشده باشد و پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملی ارتقاء یابد.» (بیانیه «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران)

با توجه به تحریم‌هایی که طی چند سال اخیر بر کشور تحمیل شده بسیاری از صنایع توانسته‌اند بر این فشارها غلبه کنند و در راستای سازندگی استوارتر و ثابت‌قدم‌تر تلاش و حرکت کنند و با توجه به اینکه مقام معظم رهبری شعار سال ۹۸ را رونق تولید نامگذاری کردند در این راستا خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره «تولید ملی و رونق تولید با همکاری صنعت و دانشگاه» با چند نفر از مسؤولین کشور به‌ گفت‌وگو نشست. 

فرصت تاریخی تولید با تحریم‌های نفتی ترامپ

الیاس حضرتی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این‌باره می‌گوید: سال ۹۸، سال خوبی برای تولید بود. متأسفانه بر اثر تنبلی، بی‌برنامگی و بی‌ارادگی سال به سال وابستگی کشور به نفت بیشتر می‌شد؛ چند سالی در آروزی این بودیم که وابستگی به نفت کم یا قطع شود. با اقداماتی که ترامپ انجام داده صادرات نفت کشور نسبت به گذشته کمتر شده که این یک فرصت تاریخی برای تولید است و تولیدکنندگان با بکارگیری خلاقیت‌شان به مؤفقیت رسیده‌اند؛ صنایعی که قبلاً واردکننده عمده بودند دستگاه، کارخانجات و تکنولوژی را وارد کشور کردند و در حال تولید هستند. 

ممنوعیت واردات ۱۴۰۰ قلم کالا به کشور 

این نماینده مجلس  با بیان اینکه واردات  ۱۴۰۰ قلم کالا  به کشور ممنوع شده ادامه می‌دهد: قیمت ارز نسبت به ۳-۲ سال قبل بالا رفته و واردات خیلی از کالاها مقرون به صرفه نیست که باعث تولید بیش از پیش در کشور شده است. توجه به تولید از طریق بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و مجموعه  ارکان کشور نسبت به گذشته بیشتر شده و سال جاری حجم نقدینگی تولید توسط بانک‌ها تامین شده و تولید رونق بسیار خوبی گرفته است. تولیدکنندگان اغلب از شرایط موجود اظهار خرسندی می‌کنند و ایمان دارند روند کار روز به روز به سمت رونق تولید پیش خواهد رفت. شعار مقام معظم رهبری امسال برای اولین بار تا حدودی تحقق پیدا یافت و تولید رونق پیدا کرد. علی‌رغم فشارهای وحشتناکی که از سوی دشمنان خارجی بر کشور تحمیل شد نه  تنها ملت ایران تسلیم نشدند بلکه مقاومت ملت، صنعت و اقتصاد بالاتر رفت و تجلی آن را در رشد تولید شاهدیم.

کاهش بیکاری نسبت به سال‌های قبل در کشور

وی می‌گوید: امسال با تمام مشکلاتی که وجود داشت همه تصور می‌کردند شاهد رشد منفی وحشتناک در بخش غیرنفتی خواهیم بود که نه تنها رشد نسبتاً مثبتی ایجاد شد بلکه ایجاد اشتغال نیز صورت گرفت و تا حدودی بیکاری نسبت به سال‌های قبل کمتر شد و برای حرکت اقتصاد امیدوارکننده است. امیدوارم سال ۹۹ رونق تولید عمیق‌تر، وسیع‌تر و گسترده‌تری نسبت به امسال داشته باشیم.

تخصصی شدن تولید با تلاش صنعت و دانشگاه

و اما محسن کوهکن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که در دنیا و حتی برخی کشورها ارتباط بین صنعت و دانشگاه به قدری نزدیک است که گاهی اوقات صنعت یا کارآفرین با ارتباطی که با دانشگاه برقرار می‌کنند نخبه‌های مورد نیاز رشته‌ها را حتی از بین بخش خصوصی در کشورها به صورت شفاف و غیرشفاف بورسیه می‌کنند. اطلاعاتی را که رئیس دانشگاه یا دانشکده‌ای در یک کشور غربی دارند نسبت به دانشجویان در ابعاد مختلف آنالیز می‌کنند و در اختیار تولیدکننده قرار می‌دهند و در نهایت نیروی مورد نظر و مستعد آینده‌ خود را انتخاب می‌کنند. 

وی می‌گوید: با توجه به اینکه امروزه در دنیا بحث استفاده حداکثری از علم و تکنولوژی روز مطرح است روش‌های قدیمی سنتی به تدریج در تولید جای خود را به اشکال جدید داده که به نوعی می‌توان گفت صفر تا صد کارها به سمت‌وسوی عملی و تخصصی شدن پیش می‌رود، اگر این دو جایگاه را از هم جدا کنیم عملاً برای محلی که می‌خواهد از نظر علمی تغذیه شود و فکر و اندیشه بدهد جایگاهی وجود ندارد. استاد در دانشگاه نقش راهنما دارد و دانشجو با فکر و پیدا کردن متد جدید با رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کند باید به سمت خلاقیت و نوآوری برود که اصل ماجرا این است. کار، تلاش و فعالیتی ۱۰۰ درصد مفید خواهد بود که هم جایگاه تجربه را داشته و هم بتوان از آن استفاده کرد و تمام هنرش این باشد که اندوخته‌های ناشی از تجربه را با علوم و فنون روز در هم آمیزد و نهایتاً بتواند کیفیت و کمیت کار را در تولید بالا ببرد. 

کوهکن معتقد است: رونق تولید از جمله عوامل دیگری است که در این زمینه بی‌تاثیر نیست به طور مثال تولید را برای داخل و صادرات می‌خواهیم، زمانی بازار جایگاه خود را پیدا می‌کند که برای مصرف کننده از نظر نوع، شکل و کیفیت بازدهی داشته باشد و در بازارهای خارجی کیفیت و رقابت در قیمت با دیگر تولیدکنندگان خارجی حرف اول را می‌زند که نهایتا نتیجه این کار رونق خوهد بود.

ضرورت همکاری صنعت و دانشگاه برای تحقق رونق تولید

در ادامه بررسی‌ها گفت‌وگویی هم با یعقوب فتح‌اللهی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس داشتیم که وی معتقد است این قضیه به شکل‌های مختلف در شعارهای سالانه رهبر معظم انقلاب در اقتصاد، تولید و محوریت تولید در اقتصاد با عناوین گوناگون مطرح شده است. هدف از این کار درون‌گرایی است، باید ظرفیت‌ها و منابع ملی را به جریان بیندازیم تا بتوانیم اقتصاد را از وضعیت ناکارآمد خارج کنیم. برای اینکه بتوانیم این کار بسیار سخت و انقلاب اقتصادی را در ایران انجام دهیم باید اشتراک منابع و تشریک مساعی بین قوای سه‌گانه، صنعت به معنی عام و آموزش عالی که در واقع نماد آن دانشگاه  است و مردم می‌توانند با یک برنامه مدون در تولید درگیر شوند و آن را شکوفا و رونق بخشند. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس می‌‌گوید: تا به حال با این دیدگاه و روش به رونق تولید نگاه نکرده‌ایم. می‌توانیم واحدهای تولیدی غیرفعال را فعال، واحدهای ناکارآمد را کارآمدتر و واحدهای تولیدی فعال و کارآمد را توسعه دهیم. باید در کنار آمایش، آموزش عالی را در دستور کار جدی قرار دهیم. باید ارتباط بین‌المللی خودمان را در اقتصاد و منطقه مشخص کنیم و بدانیم که باید در چه زمینه‌هایی صادرات یا واردات داشته باشیم و ایران را به آمایش صنعتی تبدیل کنیم. 

جوانان با انگیزه ایرانی باید وارد بدنه تولید شوند 

وی معتقد است ایران معادن، اراضی، نفت و پتروشیمی خوبی دارد که جزء مزایا و منابع طبیعی ایران است. ما در این حوزه‌ها می‌توانیم بخش تولید را شکوفا و رونق بخشیم. باید جوانان با انگیزه و جوان ایرانی را برای ساخت کشور به بدنه تولید وارد کنیم و بتوانیم نیازهای ملی را در شرایط سخت اقتصادی فعلی تامین کنیم. در کشورمان نعمت‌های بسیار بزرگی داریم و با در دستور کار قراردادن و وارد کردن نیروهای تولیدی در بخش‌های مختلف جامعه و ظرفیت عظیمی که در درون‌شان خوابیده و خط‌های تولید ناکارآمدی که دارند را باید به جریان اقتصادی برگردانیم. 

رشد تولید داخلی در گرو پیشرفت علم و فناوری

با این اوصاف درنهایت صحبتی با مسعود رضایی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی داشتیم که وی معتقد است که هر کشوری که بخواهد به استقلال برسد و روی پای خود بایستد قطعاً باید نگاهی ملی به تولید داشته باشد که این یک اصل مهم و اساسی در ساختار حکومتی است و تولید می‌تواند هم از طریق صنعت مونتاژ و هم از فناوری علمی شروع شود که مبتکر آن جامعه و ملت است. اگر بخواهیم تولید ملی‌ را به سطح جهانی برسانیم باید نگاه ویژه‌ای به داخل کشور و مسائل علمی داشته باشیم. پایه‌گذار مسائل علمی دانشگاه‌ها هستند که تولید عمل می‌کنند و مرکز تولید هم صنعت است.

وی بر این باور است که اگر دانشگاه تولید علم کند و صنعت هم امکانات را در اختیار دانشگاه قرار دهد این دو نگاه همزمان می‌تواند حرکت کند و تولید ملی را توسعه، رشد و رونق بدهد. باید نگاهی به بیرون داشت و بتوان به صورت وام گرفتن علمی و صنعتی مثل بسیاری از کشورها مانند ژاپن، کره شمالی و مالزی که از صنعت مونتاژ شروع کردند و با نگاه و استقامت خود که بر پایه تفکر داخلی است در علم و صنعت رشد کنند و توانستند به جایی برسند که روی پای خود بایستند و با ارائه خدمات فنی و حرفه‌ای خود وابستگی‌ را قطع کنند. 

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :