آیا راهبرد آمریکا در برابر ایران کارساز بوده است؟

فاش تله ایران برای سیاست‌های تنش‎‌زای ترامپ

۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۹۳۱۳ اخبار اصلی خاورمیانه
ترامپ به وجود تله ای که ایران برایش کار گذاشته پی برده و به همین علت راهبرد مبتنی بر شکیبایی را در پیش گرفته است چون می داند اگر به هر اقدام تحریک آمیز ایران پاسخ دهد در نهایت به علت به ستوه آمدن مردم آمریکا از چنین رویکردی، ناگزیز خواهد شد تا از اهداف راهبردی خود در زمینه امنیت ملی دست بردارد و تحریم ها را لغو کند.
فاش تله ایران برای سیاست‌های تنش‎‌زای ترامپ

نویسنده: ریچارد گلدبرگ

دیپلماسی ایرانی: پی بردن به راهبرد دونالد ترامپ در مورد ایران بسیار ساده است: اعمال فشار حداکثری برای به دست آوردن اهرم های فشار بیشتر برای کشاندن ایران به میز مذاکره برای متلاشی کردن برنامه هسته ای این کشور و مقابله با اقدامات شرارت آمیز آن، بدون وارد شدن به درگیری نظامی یا دنبال کردن سیاست تغییر رژیم.

زمامداران ایران می دانند که راهبرد ترامپ استقلال کشورشان را به ورطه نابودی کشانده و چنانچه تحریم ها در آینده ای نزدیک لغو نشوند ممکن است حکومت سرنگون شود. حکومت ایران نیازی ندارد که به آمریکا برای دستیابی به توافقی تازه اعتماد کند بلکه کافی است برای پیشگیری از فروپاشی، رفتاری عادی در پیش بگیرد.

گزینه های متعارف ایران در برابر آمریکا محدود است چون نمی تواند در درگیری مستقیم نظامی با آمریکا پیروز شود و به همین علت به اقداماتی دست می زند که سرخط رسانه های خبری را تشکیل دهند و در جوامع دموکراتیک یعنی امریکا و اروپا بحث های سیاسی ایجاد کنند. از سرگیری غنی سازی گسترده اورانیوم و دیگر رفتارهای خشونت آمیز پی در پی ایران، بهانه های فراوانی به آمریکا و اروپا می دهد تا بار دیگر برنامه هسته ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دهند.

ایران با اقدامات خشونت آمیز و تحریک آمیز خود همچون سرنگونی پهپاد آمریکا و حمله به تاسیسات نفتی عربستان و کشتی ها در تنگه هرمز می خواهد ترامپ را در برابر دو گزینه قرار دهد: جنگ تمام عیار یا  بازگشت به توافق هسته ای. اگر ایران بتواند چنین وانمود کند که جنگ تمام عیار بین این کشور و آمریکا نزدیک است در آن صورت ممکن است ترامپ بدون اینکه وارد گفت وگوی مستقیم با ایران شود تحریم ها علیه این کشور را لغو کند و تضمین دهد تغییر رژیم نخواهد رفت.

ترامپ به وجود تله ای که ایران برایش کار گذاشته پی برده و به همین علت راهبرد مبتنی بر شکیبایی را در پیش گرفته است چون می داند اگر به هر اقدام تحریک آمیز ایران پاسخ دهد در نهایت به علت به ستوه آمدن مردم آمریکا از چنین رویکردی، ناگزیز خواهد شد تا از اهداف راهبردی خود در زمینه امنیت ملی دست بردارد و تحریم ها را لغو کند. شاید سردار قاسم سلیمانی برای تحقق چنین هدفی تلاش می کرد و به همین علت یک پیمانکار آمریکایی در حمله متحدان ایران به پایگاه امریکایی در عراق از پا درآمد و به سفارت آمریکا در بغداد حمله شد. اما ترامپ با ترور سردار سلیمانی ایران را غافلگیر کرد و با خوداری از تلافی حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد، بار دیگر ایران را به شگفتی واداشت.

برخی به اشتباه بر این باورند که آمریکا حداکثر فشاری را که می توانسته علیه ایران اعمال کرده اما واقعیت غیراز این است چون چند روز پیش آمریکا بخش ساخت و ساز و معدن و تولیدات کارخانه ای ایران را تحریم کرد و به تحریم کسانی مبادرت ورزید که تحریم های آمریکا را دور می زنند. آمریکا در ضمن تصمیم گرفته است تا از ماه ژوئن شرکت کشتیرانی ایران را تحریم کند و اگر ضرورت ایجاب کند این تاریخ را جلو خواهد انداخت. زمینه دیگر برای تحریم بخش مالی ایران است که بر اساس توافق هسته ای از تحریم ها مصون مانده است.

این احتمال وجود دارد که رهبر معظم انقلاب ایران هرگز اجازه گفت وگوی مستقیم با آمریکا را ندهد حتی اگر با سقوط قریب الوقوع اقتصاد کشور و انزوای بین المللی روبه رو شده باشد اما چنانچه آمریکا بتواند محدودیت های بین المللی علیه ایران را افزایش دهد بعید نیست که یک روز زنگ تلفن به صدا درآید و ایران اعلام کند که بدون تعیین هیچ گونه پیش شرطی حاضر است وارد گفت وگو شود.

منبع: گالف نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی

انتشار این یادداشت به معنای تایید آن از سوی دیپلماسی ایرانی نیست و صرفا جهت آگاهی خوانندگان دیپلماسی ایرانی منتشر شده است.

کلید واژه ها: ایران و امریکا دونالد ترامپ جنگ با ایران جنگ ایران و امریکا تحریم ایران تشدید تحریم های ایران شهادت سردار سلیمانی ترور سردار سلیمانی


( ۴۴ )

نظر شما :

امیر ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۹:۴۱
کارشناسان تمامی طرفین از ایران گرفته تا آمریکا و دیگر کشورهای بی طرف همگی بر این موضوع تاکید دارند که آمریکا در شرایط کنونی و قبل از انتخابات ریاست جمهوری پیش رو دنبال جنگ نیست اما با توجه به وضعیت حساس کنونی هر اتفاق کوچکی می تواند جرقه انفجار باشد چراکه شرایط بسیار حساس است. خوب همه این حرفها قبول... اما سوال من از مسئولین دیپلماسی ایران این هست که خوب بعد از انتخابات چی؟ مسلما وضعیت حساس ادامه خواهد یافت با این تفاوت که انتخاب مجدد ترامپ ۵۰-۵۰ میباشد. یعنی اگر ترامپ دوباره انتخاب شود آنگاه چه؟ آیا فکر میکنید آمریکا در آن زمان همین گونه خواهد ماند یا تندروها سرمست از پیروزی دنبال هدف اصلی خود یعنی سرنگونی جمهوری اسلامی خواهند رفت؟ آیا آن زمان خطر جنگ بیشتر و نزدیکتر نخواهد بود؟ چه فکری برای آینده شده است؟ مگر میشود شرایط کنونی رو ادامه داد؟‌ ۴۰ سال آمریکا آدم نشد و دو سال دیگر هم آدم نخواهد شد! چه فرقی میکند چه کسی در آمریکا برنده بشود؟ وقتی اوباما رو آنطور تحقیر کردیم چه تضمینی وجود دارد که دموکراتی که برنده انتخابات شود راه اوباما را ادامه دهد؟
ايراني ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۰۶:۳۲
بزرگترین برگ برنده ایران رشد مثبت اقتصادی خواهد بود
حسینقلی ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۰۸:۰۵
نکته ای که در این یادداشت مغفول مانده، توان هسته ای قابل توسعه ایران هست. هرچند البته به اقدامات ایذایی ایران اشاره کرده ولی قابلیت هسته ای چیزی نیست که آنها برای ایران بخواهند حتی اگر رژیمی باز میلشان در ایران روی کار بیاید