نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

ایران از اروپا به‌شدت گلایه دارد/صادرات دارویی سوئیس منتی بر ایران نیست/لغو تحریم‌ها و بازگشت به برجام شرط ایران برای مذاکره با امریکاست

۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۷ کد : ۱۹۸۹۲۸۹ اخبار اصلی خاورمیانه
موسوی درباره اقدامات اروپایی ها گفت: اروپایی ها هنوز مکانیسم ماشه را فعال نکرده اند می خواستند به این سمت بروند اما تلاش های جمهوری اسلامی مانع از این کار آنها شد. در همین رابطه باید تاکید کنم که آقای دکتر ظریف نامه ای ۱۴ صفحه ای نوشته و از لحاظ حقوقی و مستدل عدم امکان فعال کردن مکانیسم ماشه را یادآور شده اند. سفر آقای بورل برای جمهوری اسلامی ایران مهم است و ایران از این گونه سفرها استقبال می کند و امیداوریم این تبادل نظرها بتواند به حل بحران های موجود کمک کند. من پیش بینی می کنم گفت وگوهای آقای بورل در ایران صریح باشد، همان طور که در گفت وگوهای چند هفته پیش در هند نیز همین گونه صریح با او صحبت شد. ما گلایگی های شدیدی از اروپایی ها داریم. آنها با بی عملگی های خود ثابت کردند نمی توانند یا اراده لازم را ندارند یا توانایی آن را ندارند که رفتارهای ایالات متحده را بعد از خروج از برجام جبران کنند. 
ایران از اروپا به‌شدت گلایه دارد/صادرات دارویی سوئیس منتی بر ایران نیست/لغو تحریم‌ها و بازگشت به برجام شرط ایران برای مذاکره با امریکاست

دیپلماسی ایرانی: سید عباس موسوی، سخنگوی محترم وزارت امور خارجه، نشست مطبوعاتی امروز خود را با تبریک ایام دهه فجر آغاز کرد. وی سپس به مرور کوتاهی بر تحولات دیپلماتیک کشور پرداخت و گفت: امروز آقای جوزپ بورل به ایران می آید و با وزیر امور خارجه، رئیس جمهوری و رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو خواهد کرد. قرار است وی درباره تحولات منطقه ای، برجام و روابط ایران و اروپا گفت وگوهایی را داشته باشد. موسوی سپس به موضوع معامله قرن پرداخت و آن را یک معاهده ننگین دانست که حقوق ملت فلسطین در آن به طور کامل ضایع  و فراموش شده است و آن را فروش حقوق و استقلال ملت فلسطین دانست. وی تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران این معامله را محکوم کرد و گفت که به اعتقاد جمهوری اسلامی ایران طرحی که تهران داده تنها راه ممکن برای حل مساله فلسطین است. 

وی در ادامه تاکید کرد که دیگران تلاش دارند دوست را جای دشمن بنشانند و دشمن را دوست قلمداد کنند که این روند صحیح نیست و آسیب های آن به همه وارد می شود.

موسوی درباره اقدامات اروپایی ها گفت: اروپایی ها هنوز مکانیسم ماشه را فعال نکرده اند می خواستند به این سمت بروند اما تلاش های جمهوری اسلامی مانع از این کار آنها شد. در همین رابطه باید تاکید کنم که آقای دکتر ظریف نامه ای 14 صفحه ای نوشته و از لحاظ حقوقی و مستدل عدم امکان فعال کردن مکانیسم ماشه را یادآور شده اند. سفر آقای بورل برای جمهوری اسلامی ایران مهم است و ایران از این گونه سفرها استقبال می کند و امیداوریم این تبادل نظرها بتواند به حل بحران های موجود کمک کند. من پیش بینی می کنم گفت وگوهای آقای بورل در ایران صریح باشد، همان طور که در گفت وگوهای چند هفته پیش در هند نیز همین گونه صریح با او صحبت شد. ما گلایگی های شدیدی از اروپایی ها داریم. آنها با بی عملگی های خود ثابت کردند نمی توانند یا اراده لازم را ندارند یا توانایی آن را ندارند که رفتارهای ایالات متحده را بعد از خروج از برجام جبران کنند. در سفر آقای بورل قرار است صحبت های خوبی صورت بگیرد و به نتایج خوبی برسیم که شاید بتواند راهگشای وضع فعلی باشد.

موسوی همچنین خبر داد که آقای دکتر ظریف قصد دارند در نشست امنیتی مونیخ شرکت کنند.

وی درباره روند آستانه که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، آن را روندی مرده و تمام شده دانست نیز گفت: روند آستانه همچنان تنها روند موجود برای دستیابی به یک راه حل پایدار برای بحران سوریه محسوب می شود و در تماس های ما با ترکیه نیز بر این موضوع هر دو طرف تاکید دارند. این روند مورد حمایت طرف روسی نیز هست و همچنان به اعتقاد ما تنها روند موجود برای حل بحران سوریه است.

موسوی درباره تمایل هند برای میانجی گری میان ایران و ایالات متحده گفت: وضعیت ما با ایالات متحده قابل میانجیگری نیست. امریکایی ها همواره رفتار خصمانه ای در قبال ما داشته اند و آنها با موجودیتی به نام ایران و جمهوری اسلامی ایران مشکل دارند و با آن دشمنی می کنند. ما اقدامات طرف هایی مثل هند برای میانجیگری را بر اساس حسن نیت می دانیم اما آنها را به خود ایالات متحده ارجاع می دهیم که همچنان نمی خواهند دست از خصومت برهنه خود علیه ایران بردارند. این رفتار حتی شاید به قبل از انقلاب اسلامی، کودتای 1332 و رفتارهای خصمانه دیگر آنها بازگردد. آنها از رفتارهای تروریستی علیه ایران حمایت کرده اند و هر گونه رفتار خصمانیه علیه جمهوری اسلامی ایران را دنبال کرده اند. آنها اگر می خواهند صفحه تازه ای در این روابط به وجود آید باید دست از این رفتارهای خود بردارد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روابط ایران و بریتانیا بعد از برگزیت نیز گفت: برگزیت یک تصمیم داخلی بود که ملت بریتانیا  تصمیم گرفتند بعد از 47 سال از اتحادیه اروپا خارج شوند. این ارتباطی با ما پیدا نمی کند، آنچه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است عدم دخالت در امور داخلی دو طرف و به رسمیت شناختن حاکمیت دو طرف است. جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد دولت بریتانیا به عنوان یک کشور مسئول عمل بکند. ما امیدواریم که روابط ایران و ایالات متحده به کشورهای خاص و ثالث گره نخورد. امیدواریم که این اراده نزد دولت بریتانیا باشد و همین رویکرد که گفتم را دنبال کند.

وی درباره کانال سوئیس گفت: ما چیزی به نام کانال بشردوستانه و مشابه آن را به رسمیت نمی شناسیم. مواد غذایی و دارویی هیچ گاه تحریم نبوده و رفتارهای سوئیسی ها در پی راه اندازی این کانال بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و نباید به آن صفت بشردوستانه داد. البته ایالات متحده مانع از ارسال آنها به ایران شده است اما اساسا دارو و مواد غذایی موارد تحریمی نیستند و آنها موظفند آن را برای ما فراهم کنند. این اقدامات نمی تواند تعهدات ایالات متحده را نسبت به ایران بازدارد و جنایت جنگی را که با تحریم ها علیه ایران اعمال کرده است را مبرا کند. شرکت سوئیسی که این کار را کرده هم مزد خود را می گیرد و هم با پول ملت ایران این کار را انجام می دهد. من از رسانه ها می خواهم بیش از حدی که شایسته این کانال است به آن نپردازند. تعهدات آنها ده ها و صدها برابر بیش از اینهاست و هیچ منتی بر ملت و دولت ایران ندارند.

موسوی درباره سفرهای مکرر یوسف به علوی به ایران نیز گفت: سفرهای اخیر علوی عادی و معمولی است. البته در سفر اخیر ایشان درباره مکانیسم تامین امنیت آبراه تنگه هرمز صحبت و گفت وگوهایی در این رابطه انجام شد. 

وی درباره اتفاقاتی که علیه آقای ظریف بعد از مصاحبه او با اشپیگل به وجود آمده است، گفت: این نگرانی وجود دارد که چنین انتقادهایی این گونه به جهان بیرون القا کند که یک دوگانگی در ایران وجود دارد در حالی که اصلا چنین نیست. جمهوری اسلامی ایران یک نظام یکپارچه است و سیاستها به صورت اجماع در داخل نظام اتخاذ میشود و آقای وزیر نیز بلندگوی سیاست های جمهوری اسلامی ایران است. این دوگانگی که بعضیها تلاش دارند القا کنند وجود ندارد، البته چنین حسی نزد برخی کارشناسان و تحلیلگران به وجود آمده که آن را غلط و مضر می دانیم. سوابق آقای دکتر ظریف که 40 سال شاید هم بیشتر در این حوزه قلم و قدم زدند بر کسی پوشیده نیست. ایشان هر نظری داشته باشند مجری نظرات مقامات عالی کشور است. من خواهش می کنم برخی از جوانان دوست داشتنی، عزیر و انقلابی قدری دقیقتر و با اطلاعات بیشتر موضع گیری کنند و بدانند که آن چه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در هر سطحی، در داخل در خارج، در گفت وگو با رسانه های داخلی و خارجی و دیدارش با مقامات بیان می کند، حرف جمهوری اسلامی ایران است.

موسوی درباره این که آیا شرط مذاکره با امریکا لغو تحریم ها و بازگشت این کشور به برجام است نیز گفت: بله، ایران هیچ گاه گفت وگوهای دوجانبه ای با امریکایی ها ندارند. آن چه جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد و به تمامی میانجی گری ها و بعد از پیام و پیغام ها داده این است که ایالات متحده باید به وضعیت پیش از 2017 بازگردد، در صورتی که امریکاییها چنین کاری انجام دهند و از رفتارهای خود توبه کنند میتوانند در چارچوب 1+5 بنشینند و طرفی از مذاکرات در چارچوب برجام باشند. 

وی درباره گسترش ویروس کرونا در چین و وضعیت بازگرداندن دانشجویان ایرانیان از چین و موضوعات جاری در این رابطه گفت: قبل از هر چیز جا دارد اقدامات مسئولانه دولت چین در برخورد با این بیماری را تقدیر کنم و مطمئنیم که دولت چین با اقتدار از این بحران عبور خواهد کرد. در این جا لازم می دانم که رفتارهای ایالات متحده و فرصت طلبی این کشور و اظهارات سودطلبانه مقامات امریکایی نسبت به این موضوع را محکوم کنم. درباره رابطه با دانشجویان ایرانی مستقر در چین ارتباطات اولیه گرفته شده و اقلام مورد نیاز آنها تامین شده است. در شرایطی موجود محدودیت هایی در چین وجود دارد که قابل درک است. البته نگرانی ملت ایران و خانواده های ایرانی را نیز درک می کنیم. وزارت راه متولی شده است تا با همکاری وزارت بهداشت با هماهنگی دولت چین هواپیمایی را به این کشور اعزام کنند تا دانشجویان و هموطنانمان در آنجا را باز گردانند و به خواسته های آنها رسیدگی کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیوستن ژاپن به ائتلاف امریکایی در دریایی خلیج فارس گفت: ژاپنی ها گفته اند که نه در قالب ائتلاف امریکایی بلکه به طور مستقل در خلیج فارس حاضر شده اند. ما به آنها گفته ایم که این اقدام آنها را قابل قبول و سازنده نمی دانیم و آن را به ضرر ثبات و روابط دو جانبه می دانیم و به ناامنی های منطقه ای دامن خواهد زد. ما همین رویکرد را به طرف کره ای نیز اعلام کرده ایم و گفته ایم که با این اقدام آنها موافق نیستیم.

موسوی درخصوص پرداخت غرامت به هواپیمای اوکراینی گفت: در ایران کمیسیونی تشکیل شده و دو طرف ایرانی و اوکراینی چه به طور مستقیم چه به طور غیرمستقیم گفت وگوهای بسیار خوبی با یکدیگر داشته اند. ما با توجه به مکانیسم های حقوقی موجود چه در داخل دو کشور و چه موجود در نظام بین الملل دنبال حل و فصل این موضوع هستیم. وزارت امور خارجه هم به عنوان عضو فعال این کمیته همه تلاش خود را دارد تا این موضوع را به طور دقیق و مناسب حل و فصل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خروج از ان پی تی گفت: این تصمیمی است که نظام باید بگیرد و اگر به این جمع بندی برسد اعلام خواهد شد. اما بارها تاکید کرده ایم که کشورهای باقی مانده در برجام اگر بخواهند به شکل غیرقانونی بحث فرستادن پرونده ایران به شورای امنیت را مطرح کنند ما دستورالعمل های دیگری داریم که خروج ایران از ان پی تی می تواند یکی از آنها باشد، هنوز در این باره اجماع نشده و در صورتی که اجماعی حاصل شود اعلام خواهد شد.

وی همچنین درباره اظهارات عادل عبدالمهدی، نخست وزیر پیشین عراق که گفت پیامی از سوی شهید سردار سلیمانی در رابطه با عربستان داشته است، گفت: من از محتوای این پیام خبر ندارم ولی می توانم تایید کنم که ایشان یک پیام دیپلماتیک از سوی ایران به همراه داشته است.

موسوی همچنین درباره این که گفته می شود وزیر امور خارجه عمان در حال رایزنی و کار بر سر طرح صلح هرمز است، گفت: بله، در این رابطه گفت وگوهایی صورت گرفته است. ایران طرح خود را به کشورهای ذیربط ارائه داده و آنها نیز پاسخ خود را به صورت مکتوب یا شفاهی داده اند. این موضوع همچنان در حل بررسی است و ما اگر کشورهای مربوطه نظراتی در این رابطه داشته باشند استقبال می کنیم.

کلید واژه ها: نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت امور خارجه سید عباس موسوی ایران و امریکا ایران و اروپا جوزپ بورل


( ۲ )

نظر شما :