در سایه تشدید تنش در روابط تهران - واشنگتن

احتمال حمله امریکا و اسرائیل به ایران چقدر جدی است؟

۰۷ بهمن ۱۳۹۸ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۸۹۱۳۱ اخبار اصلی خاورمیانه
در حال حاضر، کمترین شرایطی برای ایجاد سازش میان ایران و امریکا وجود ندارد. امریکا می خواهد، حکومت ایران را سرنگون کند و ایران نیز به دنبال بیرون راندن امریکا از خاورمیانه است. در نتیجه، احتمال وخیم تر شدن اوضاع وجود دارد.
احتمال حمله امریکا و اسرائیل به ایران چقدر جدی است؟

نویسنده: ولادیمیر واسیلیف

دیپلماسی ایرانی: ایران گام پنجم و نهائی خود را در راستای کاهش اجرای تعهداتش در چارچوب برجام برداشت. در چنین شرایطی، برنامه هسته ای ایران دیگر با کمترین محدودیتی مواجه نخواهد بود. اما، این کشور اعلام کرده که به همکاری اش با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می دهد و در صورت لغو تحریم ها، به برجام باز خواهد گشت. دونالد ترامپ در واکنش به این اقدام ایران اعلام کرد که این کشور هرگز به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت.

در حال حاضر، کمترین شرایطی برای ایجاد سازش میان ایران و امریکا وجود ندارد. امریکا می خواهد، حکومت ایران را سرنگون کند و ایران نیز به دنبال بیرون راندن امریکا از خاورمیانه است. در نتیجه، احتمال وخیم تر شدن اوضاع وجود دارد.

در بیانیه ناتو آمده است که «طی سال های متمادی، تمامی متحدان از فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه خاورمیانه نگران بوده اند. ایران نباید هرگز، به سلاح هسته ای دست یابد. ناتو نگران آزمایش های موشکی ایران و حمایت های این کشور از گروهک های تروریستی گوناگون است»! باید خاطرنشان کرد که اتحاد کشورهای عضو ناتو در خصوص مساله ایران به معنای آن است که ترکیه نیز از این عقیده حمایت می کند.

وزیران امور خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا مکانیسم حل و فصل مساله هسته ای ایران را آغاز کرده اند. اما، وزارت امور خارجه روسیه این اقدام سه کشور اروپایی را منفی ارزیابی کرده است. شایعاتی در خصوص احتمال خروج آلمان، فرانسه و بریتانیا از برجام منتشر شده است. در چنین شرایطی، فقط ایران، روسیه و چین در برجام باقی خواهند ماند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این اقدام اعلام کرده که اگر اروپایی ها به این رفتار خود ادامه و یا پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع دهند، ایران از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای خارج خواهد شد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، در پاسخ به این سخنان ظریف، از ایران خواست در پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای باقی بماند.

اسرائیل همواره، مخالف برنامه هسته ای ایران بوده و بارها، تصریح کرده است که برای ممانعت از دستیابی ایران به بمب هسته ای دست به هر کاری خواهد زد. اسرائیل هر از گاهی، پایگاه های نظامی ایران در سوریه را بمباران می کند، اما تاکنون، نه دمشق و نه تهران، پاسخ قاطعی به این حملات نداده اند.

در روز 14 ماه ژانویه سال جاری میلادی، گزارش سالانه و تحلیلی سرویس اطلاعاتی و نظامی اسرائیل منتشر شد. در این گزارش چنین نتیجه گیری شده که تا پایان سال 2020 میلادی، ایران به حجم کافی اورانیوم غنی شده برای تولید بمب هسته ای دست خواهد یافت. بر اساس ارزیابی های کارشناسان اسرائیلی، با ترور سردار سلیمانی، امکان کاهش فعالیت ایران در منطقه وجود دارد و در چنین شرایطی، می توان دست به حمله تخریبی قدرتمندی علیه ده ها پایگاه نظامی ایران در سوریه زد.

چنین می توان نتیجه گیری کرد که در صورت تلاش تهران برای توسعه برنامه هسته ای و نظامی اش، احتمال حمله امریکا و اسرائیل علیه این کشور وجود دارد. قطعا، این حمله باید در زمان مناسبی صورت بگیرد. تهران بارها، اعلام کرده که در صورت حمله علیه خاکش سریعا دست به حمله متقابل علیه اسرائیل خواهد زد. 

ترور سردار سلیمانی موج جدیدی از تشنجات را در رابطه با ایران به همراه داشته است: اعمال تحریم های جدید امریکا علیه ایران، فشارهای دیپلماتیک آلمان، فرانسه و بریتانیا بر ایران و احتمال ارجاع پرنده هسته ای ایران به شورای امنیت.

در شرایط حاضر، احتمال تحقق این سناریو وجود دارد که تهران رسما، از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای خارج شود و یا گام هایی را در راستای تولید بمب هسته ای بردارد و پس از آن، امریکا و اسرائیل نیز حمله به تاسیسات هسته ای ایران را آغاز کنند.

منبع: رگنیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و اسرائیل جنگ با ایران ترور سردار سلیمانی واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی شهادت سردار سلیمانی


( ۸۶ )

نظر شما :

مسعود ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۷
هیچ سند و مدرک مستدلی وجود ندارد که امریکا خواسته باشد جمهوری اسلامی ایران را براندازد ! این خواست افرادی در هر دو طرف ایران و امریکا است که می خواهند امریکا را به آن سوی سوق دهند ! اگر امریکا چنین خواستی داشت با کسی تعارف نداشت !؟ ولیکن به حتم امریکا و اسراییل به تاسیسات استراتژیک و هسته ای ایران حمله خواهند کرد و در این رابطه هیچ تردیدی نباید کرد و باید در هر زمان و لحظه ای آمادگی و انتظار این حمله ی وسیع و همه جانبه را داشت و این دقیقا به معنای براندازی نیست !! ترامپ آدم بسیار زرنگی است درست لحظه ای که بداند این حمله برای انتخابات امریکا مهم و بر روی رای دهندگان تاثیر مثبت به نفع او دارد این کاررا بدون تردید انجام خواهدداد! از همین حالا باید کلیه ی توانمندیهای نظامی و سیاسی خویش را برای پیشگیری از وقوع و در صورت وقوع به شکست کشاندن آن بکار ببندیم و سیستم ضد هوایی و دفاعی خویش را به طور خیلی بالایی ارتقا دهیم !
افخمی ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ | ۰۴:۲۸
شما با چه جراتی از حمله کشوری که بیست کیلومتر عرض دارد وبیست هزار کیلومتر مربع بیشتر وسعت ندارد که بیش از نصف آن سرزمین لم یزرعی میباشد به ایران ما صحبت می کنید؟
مسعود ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۸
عزیزم "افخمی" جان راستش مطلب را نگرفتی !؟ توصیه ی این حقیر فقیر آن است که یک بار رومان " دون کیشوت" اثر سروانتس را مطالعه بفرمایید !
لر ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۶
دوست عزیز. احتیاط شرط عقل است بسیار شنیده ام و دیده ام که یک سر کبریت، خرمنی را به آتش میکشد. اسرائیل غلطی نمی کند اما نباید کوچک انگاریدش